;
coinex

بهترین بازی‌های کامپیوتری دهه 90 میلادی ، ولفنشتاین 3D

بازی ولفنشتاین 3d

دهه 1990 میلادی، دهه شروع اوج و شکوفایی انواع بازی های کامپیوتری مخصوص کامپیوتریهای شخصی و خانگی (PC) بود. در این سالها خبری از کنسولهای رنگارنگ شرکتهای مختلفی مانند سونی (Sony) و مایکروسافت (Microsoft) نبود و تولیدکنندگان و طراحان بازی، تمرکز خود را بر روی کامپیوترهای خانگی قرار داده بودند. قدرت پردازنده ها و امکانات صوتی و تصویری نیز پیشرفت قابل ملاحظه ای نموده بود و بستری مناسب را برای اوج گرفتن ای بخش از نرم افزارهای کامپیوتری فراهم کرده بود.

البته شاید در حال حاضر این بازی ها و گرافیک استفاده شده در آنها جالب و سرگرم کننده نباشد، اما باید به این نکته بسیار مهم توجه کرد که قویترین پردازنده موجود در بازار در اوایل دهه 1990 میلادی سرعتی برابر با 60 مگا هرتز (سری کامپیوترهای 80486) بود. به عنوان مثال کامپیوتری شخصی نگارنده مدل 80386 DXII با سرعت 33 در حالت عادی و 40 در وضعیت توربو (Overclock) بود و حافظه ای برابر با 2 مگابایت داشت. اما همین بازی ها بودند که با استفاده از نوآوری‌ها و ابداعات سازندگان خود، راه را برای ساخت عناوینی با گرافیکهای خارق العاده مانند سری کرایسیس (Crysis) و یا اساسین کرید (Assassin Creed) و … هموار نمایند و به عنوان بهترین بازی‌های کامپیوتری دهه 90 میلادی شناخته شوند.

در ادامه به معرفی و بررسی بخش به بخش و دقیق چند نمونه از بهترین بازی‌های کامیپوتری دهه 1990 میلادی در سبک های مختلف خواهیم پرداخت. بهترین بازی‌های کامپیوتری ده 90 میلادی به انتخاب کارشناسان بخش بازی تکرا عبارتند از:

  • ولفنشتاین سه بعدی (Wolfenstein 3D)
  • سری بازی های ایندیانا جونز (Indiana Jones Series)
  • سری بازی های جزیره میمون (Monkey Island Series)
  • سری بازی های وارکرفت (Warcraft Series)
  • دنیای دیگر (Another World)
  • بازی Myst
  • سری بازی‌های شاهزاده ایرانی (Prince of Persia)
  • مورتال کامبت (Mortal Kombat)
  • سری عطش سرعت (Need for Speed Series)
  • بازی دیابلو (Diablo)
  • سری بازی های جی تی ای (Grand Theft Auto Series)
  • نیمه عمر (Half Life)
  • کوئیک 2 (Quake II)
  • بازی خون (Blood)
  • سری بازی های دوم (Doom)

 

بهترین بازی‌های کامپیوتری : ولفنشتاین سه بعدی (Wolfenstein 3D)

این بازی در سال 1992 میلادی ساخته شد. سازنده بازی شرکت id Software و پخش کننده آن شرکت آپوگی (Apogee) بود. ولفنشتاین سه بعدی یک بازی در سبک تیراندازی اول شخص (First Person Shooter) بود. این بازی یکی از محبوب ترین و مشهورترین نمونه های ساخته شده است. هنوز هم بسیاری از گیمرهای حرفه ای از این بازی به عنوان یکی از اولین بازی های این سبک و یاد می کنند و آنرا پدرخوانده سبک تیراندازی اول شخص می نامند. این بازی پایه و شروعی بود بر بازی های بسیار موفق این سبک مانند دوم (Doom)، کوئیک (Quake)، سری ندای وظیفه (Call of Duty)، سری مدل افتخار (Medal of Honnor) و سایر بازهای موفق تیراندازی اول شخص.

بازی ولفنشتاین برای سیستم عامل داس (MS-DOS) طراحی شده بود. اما با توجه به محبوبیت و استقبال فوق العاده، در سالهای بعد بر روی پلتفرمهای دیگری نیز مانند مک (Mac OS)، لینوکس (Linux)، آی او اس (iOS)، پلی استیشن (Playstation 3) و اکس باکس 360 (XBOX 360) ارائه شد. طراحان و برنامه نویسان این بازی همانطور که در مطلب معرفی بازی‌های کامپیوتری تیراندازی اول شخص با آن اشاره شد، جان کارماک (John Carmack)، جان رومرو (John Romero) و تام هال (Tom Hall) بودند. گرافیک این بازی برای زمان خود بسیار بالا و انقلابی بود و می توان آن را به نوعی اولین بازی شبیه ساز محیط سه بعدی دنیا بحساب آورد.

 

داستان بازی

بازی ولفنشتاین سه بعدی در دوران جنگ جهانی اول اتفاق می افتد. شخصیت اصلی بازی ویلیام بی. جی. بلازکویچ (William B.J. Blazkowicz) یک جاسوس آمریکایی است که اسیر نیروهای آلمان شده است. محوریت بازی بر روی مبارزه B.J. با نیروهای نازی، نابود کردن نقشه ها و طرحهای ساخت موشکها و سلاح ها و فرار و انهدام ساختمان و نیروهای ارتش آلمان است.

آخرین حریف در بازی نیز شخص آدولف هیتلر (Adolf Hitler) بوده که با یک مسلسل بزرگ به جنگ B.J. می آید. از اسلحه ها و ابزار جنگی مورد استفاده توسط شخصیت اصلی می توان به چاقو، کلت کمری، مسلسل و یک مسلسل آتشبار اشاره کرد. این بازی شامل سه مرحله اصلی Escape From Wolfenstein، Operation : Eisenfaust و Die Fuhrer Die است.

 

به مناسبت بیستمین سال طراحی این بازی محبوب، وبسایتی تاسیس شد که کاربران می توانند در آن به  صورت آنلاین به انجام نسخه کامل و تمامی مراحل این بازی بپردازند. شما هم می توانید با کلیک بر روی این لینک تجربه بازی این عنوان محبوب را پیدا نمایید.

فروش

بازی ولفنشتاین 3D به همراه بخش دوم خود به نام Spear of Destiny به فروشی در حدود 200.000 نسخه رسید که با توجه به ظریف نفوذ بسیار کم کامپوترهای خانگی در اوایل دهه 1990 میلادی رقمی بسیار مناسب و چشمگیر بود.

این بازی موفق به کسب نمره 77 از 100 از وبسایت متاکریتیک (MetaCritic) و 9 از 10 از وبسایت استیم (Steam) و 8.4 از 10 از وبسایت آی جی ان (IGN) شده است. این بازی به دلیل وجود خشونت و خون در درجه سنی M و مخاطبان 18 سال به بالا قرار گرفته است.

دنباله ها

بازی ولفنشتاین 3D در واقع سومین نسخه از بازی های سری ولفنشتاین بود. این بازی اولین بار در سال 1981 منتشر شد و سری سوم آن بر اساس و ایده آن طراحی شد. تاکنون 10 سری از این بازی ساخته شده که نسخه سال 1992 میلادی جزو بهترین بازی‌های کامپیوتری دهه 90 میلادی قرار می‌گیرد. اسامی تمامی قسمت‌های بازی ولفنشتاین به شرح زیر است:

  1. Castle Wolfenstein در سال 1981 میلادی
  2. Beyond Castle Wolfenstein در سال 1984 میلادی
  3. Wolfenstein 3D در سال 1992 میلادی
  4. Spear of Destiny در سال 1992 میلادی
  5. Return to Castle Wolfenstein در سال 2001 میلادی
  6. Wolfenstein : Enemy Territory در سال 2003 میلادی
  7. Wolfenstein در سال 2008 میلادی
  8. Wolfenstein : New Order در سال 2014 میلادی
  9. Wolfenstein : Old Blood در سال 2016 میلادی

در سال 2012 میلادی یک نسخه بازسازی شده از این بازی توسط Chain Studio ساخته شد که تا حدود زیادی توانست خاطرات این بازی فوق العاده موفق و محبوب را زنده نماید. این بازی Wolfram نام داشت و با حجم کم خود تجربه ای سرگرم کننده را برای کاربر رقم می زند.

بهترین بازی‌های کامپیوتری | بازی ولفنشتاین 3D در یک نگاه

نام بازی ولفنشتاین 3D
سیستم عامل MS-DOS
شرکت سازنده Id Software
سال ساخت 1992
درجه سنی M یا 18 سال به بالا
سبک بازی تیراندازی اول شخص (FPS)

 

منبع : تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر