;
coinex

برج داینامیک دبی ، نخستین برج چرخشی و متحرک جهان


برج داینامیک دبی
نخستین برج چرخشی جهان “برج داینامیک” در دبی ساخته خواهد شد، جایی که در سال‌های اخیر به بهشتی برای معماران خلاق و انقلابی تبدیل شده است. دبی در حال حاضر میزبان بسیاری از عجایب ساخته دست بشری است، بزرگ‌ترین جزیره مصنوعی، بزرگ‌ترین مرکز خرید و همچنین بلندترین برج جهان، حال باوجود، پروژه برج داینامیک، باید یکی دیگر از عجایب جهان مدرن را به فهرست بناهای دیدنی دبی اضافه کنیم.

 برج داینامیک دبی توسط دیوید فیشر مؤسس شرکت معماری داینامیک آرکیتکچر طراحی‌شده است. برج داینامیک از 80 طبقه پیش‌ساخته تشکیل می‌شود که حول یک ستون مرکزی چرخان قرار می‌گیرند. 79 توربین بادی غول‌پیکر هم بین طبقات این بنا تعبیه می‌شوند. این بنا 420 متر ارتفاع خواهد داشت و تمام طبقات توانایی چرخش 360 درجه‌ای را خواهند داشت، درنتیجه نمای ساختمان دائما تغییر می‌کند. دیوید فیشر می‌گوید:

“هرگز یک نمای مشابه را نخواهید دید.”

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های برج داینامیک خودکفایی بنا در تولید انرژی خواهد بود. در واقع توربین‌های بادی، انرژی بیش از نیاز کل بنا تولید می‌کنند تا انرژی اضافی به شبکه برق‌رسانی بازگردد و ذخیره شود. فیشر در مورد ایده برج چرخشی می‌گوید، این ایده بیش از یک دهه قبل، هنگام نظاره برج المپیک در نیویورک به ذهنش خطور کرده است.

وی می‌گوید: “متوجه شدم که از یک نقطه خاص می‌توانید رودخانه‌های ایست و هادسون، یعنی هر دو طرف منهتن را مشاهده کنید. این لحظه‌ای بود که فکر کردم؛ چرا طبقات چرخشی نباشند؟ در این صورت هرکسی می‌تواند، رودخانه‌های ایست و هادسون و همچنین کلیسای جامع سنت پاتریک را ببیند.”

فیشر ایده خود برای یک برج کاملا چرخشی را در سال 2008  مطرح کرد؛ اما تاکنون ایده او هنوز در حد یک طرح مفهومی باقی‌مانده است. حال شرکت معماری داینامیک آرکیتکچر، امیدوار است، برج داینامیک دبی، تا سال 2020 در افق دبی پدیدار شود. به این ترتیب، برج داینامیک به یکی از بلندترین ساختمان‌های دبی تبدیل خواهد شد.

برج داینامیک دبی

البته طبقات کاملا چرخشی تنها یکی از تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته‌ای است که در ساخت این برج استفاده خواهد شد. تکنولوژی تشخیص صدا، به ساکنان برج اجازه چرخش آپارتمان‌هایشان را تنها با صحبت کردن خواهد داد. علاوه بر این، آسانسور مخصوصی که در دل هسته بتنی ساختمان ساخته خواهد شد، به ساکنان برج امکان انتقال خودروهای شخصی به طبقات و پارک آن در کنار آپارتمانشان را خواهد داد.

برج داینامیک دبی از واحدهای پیش‌ساخته‌ای از جنس فولاد، آلومینیوم و فیبر کربن تشکیل خواهد شد. فیشر می‌گوید، طبقات برج ابتدا در یک کارخانه مونتاژ و سپس به برج متصل می‌شوند. برآورد می‌شود که ساخت طبقات هزینه‌ای بین 3.7 میلیون دلار تا 36 میلیون دلار و ساخت کل بنا 700 میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت. در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود ساخت برج داینامیک دبی تا سال 2010 آماده شود؛ اما تاکنون ساخت‌وساز آن هنوز آغاز نشده است.

هنوز قیمت‌گذاری بر روی آپارتمان‌های این ساختمان انجام نگرفته؛ اما شرکت معماری داینامیک آرشیتکت می‌گوید، قیمت یک واحد آپارتمان می‌تواند از 4 تا 40 میلیون دلار متغیر باشد. فیشر امیدوار است که برج داینامیک آغاز تغییر روش معماران باشد.

فیشر می‌گوید: “یک معمار باید ساختمان‌هایی طراحی کند که با زندگی سازگاری داشته باشند. این ساختمان‌ها باید پاسخگوی حس زیبایی، فضا و همچنین نیازهای ما که مداوما در حال تغییر هستند، باشند.”

به گزارش نشریه دیلی میل، شرکت امیدوار است که نسخه‌های دیگری از این بنا را در شهرهای، مسکو، پاریس، لندن، میلان، رم، نیویورک و میامی هم بسازد.

این گزارش همچنین ادعا می‌کند، جزئیات کامل مکان برج، زمان‌بندی برای تأمین بودجه و شروع ساخت‌وساز هنوز فاش نشده است، فیشر می‌گوید، می‌خواهد این موضوع را مانند یک سورپرایز مخفی نگه دارد.

منبع: cnn

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر