;
coinex

تانک کرار ؛ نخستین تانک پیشرفته جمهوری اسلامی ایران چه ویژگی‌هایی دارد؟

تانک کرار

تانک کرار، نخستین تانک پیشرفته بومی کشور جمهوری اسلامی ایران، در زمره پیشرفته‌ترین تانک‌های دنیا قرار می‌گیرد و قادر است نیازمندی‌های نیروهای مسلح را در این حوزه به خوبی تامین کند. در ادامه با تکرا همراه باشید تا به جدیدترین تانک کاملا ایرانی که یکی از بهترین تانک‌های پیشرفته دنیا نیز هست، نگاهی داشته باشیم.

تانک کرار

تانک کرار به عنوان نخستین تانک پیشرفته بومی ایران با حضور حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، رونمایی و خط تولید آن در صنایع زرهی بنی هاشم افتتاح شد. لازم به ذکر است که تمامی مراحل طراحی و ساخت این تانک پیشرفته در صنایع زرهی بنی هاشم وابسته به سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی انجام شده است.

karar (4)

حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم رونمایی از تانک کرار گفت:

که به روز سازی تجهیزات زرهی، یکی از مهم ترین برنامه‌های راهبردی وزارت دفاع در حوزه رزم زمینی به شمار می‌رود. این تانک پیشرفته و بومی دارای قابلیت‌ها و توانایی‌های فراوانی است و نقش مهمی در این راهبرد ایفا می‌کند. کرار را می‌توان نماد برجسته هوش بالا، خلاقیت مثال‌زدنی و توانمندی‌های فوق‌العاده صنعت‌گران وزارت دفاع دانست.

سردار دهقان خاطرنشان کرد:karar (7)

تانک کرار در زمره پیشرفته‌ترین تانک‌های دنیا قرار می‌گیرد و قادر است نیازمندی‌های نیروهای مسلح را در این حوزه به نحو احسن تامین کند. این تانک در مدت سه سال توسط متخصصان سازمان صنایع دفاع در دفتر طراحی صنایع زرهی بنی هاشم دورود در استان لرستان طراحی و ساخته شده و توانایی رقابت با تانک‌های پیشرفته و مدرن دنیا را دارد.

از ویژگی‌های این تانک پیشرفته می‌توان به سامانه کنترل آتش الکترواپتیکی، سامانه فاصله‌یاب لیزری، رایانه بالستیک و قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در شب و روز اشاره کرد. کرار قابلیت شلیک موشک و هدایت لیزری بسیار دقیقی و امکان شلیک توسط توپچی و فرمانده از دو سایت موازی قابل توجه است .

همچنین این تانک دارای سامانه اتوماسیون تیربار برای شلیک از داخل دهلیز جنگی در شرایط مختلف است و از توانایی عبور از مناطق گودالی، رودخانه و حرکت در زیر آب برخوردار است. علاوه بر آن، کرار به سامانه ناوبری مجهز شده که برای راننده تانک به نمایش درمی‌آید. این تانک در حوزه بقا و ماندگاری نیز به حفاظت زرهی مقاوم در برابر انواع سلاح‌های ضد زره مجهز شده و با استتار در مقابل این سلاح‌ها محافظت می‌شود. استتار چند طیفی، مخابرات و مدیریت صحنه نبرد دیجیتال و همین‌طور توانایی در مقابله با جنگ‌های الکترونیکی از دیگر ویژگی‌های تانک کرار به شمار می‌رود.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت:

تمامی زیر سامانه‌های این تانک پیشرفته به صورت کاملا بومی و با تکیه بر دانش و توان متخصصان وزارت دفاع طراحی و ساخته شده و قابلیت نصب و به‌کارگیری در سایر ادوات زرهی را دارد.

به گفته سازندگان تانک کرار:

این تانک حتی در برخی موارد از تانک روسی T90 نیز پیشرفته‌تر است اما در مجموع، شباهت‌هایی با تانک T90-MS دارد. نشریه نشنال اینترست نیز در سال گذشته این موضوع را تایید کرده و به شباهت‌های تانک کرار با تانک روسی تی 90 اشاره کرده بود. تانک T90-MS در کنار تانک‌هایی مانند لئوپارد آلمان، چلنجر بریتانیا، آبرامز آمریکا و بلک پنتر کره جنوبی، جزو بهترین و پیشرفته‌ترین تانک‌های جهان محسوب می‌شود.

تانک روسی T90

در بخش تسهیلات مجهز شده، تانک کرار با توپ 125 میلی‌متری استاندارد تی 72 مسلح شده که سلاحی مطمئن و کارکشته است و می‌تواند طیف متنوع و گسترده‌ای از مهمات را به سمت هدف مختلف شلیک کند. تیربار کنترل از راه دور هم بر روی این تانک بومی نصب شده که امکان فعال کردن آن از درون تانک به راحتی فراهم شده است.

سامانه کنترل سلاح، ساخت شرکت صا ایران (شرکت صنایع الکترونیک ایران) بوده و به صورت مستقل دارای سیستم اپتیک برای دیده‌بانی و هدف‌گیری است. این نوع سامانه‌های کنترل از راه دور سلاح از جمله ارتقاهایی محسوب می‌شود که اخیرا در تانک‌ها و زره‌پوش‌های پیشرفته دنیا نصب شده و امکان چرخش 360 درجه و درگیری با نیروهای پیاده و اهداف سبک را دارد.

بر اساس تصاویر منتشر شده این تانک به پوشش های خاص برای مقابله با امواج حرارتی نیز تجهیز شده و می تواند خود را از دید جستجوگرهای حرارتی نیز پنهان کند. این امر در بحث مقابله با تسلیحات ضد زره جدید و سامانه‌های کشف هدف جدید بسیار مهم و موثر است. در ادامه تصاویری از تانک کرار را مشاهده می‌کنید.

تانک کرار
نمایشگرهای تانک کرار
تانک کرار
نمایشگرهای تانک کرار
تانک کرار
حرکت تانک کرار در سطح شیب دار
تانک کرار
دوربین نصب شده در عقب تانک کرار بین دو منبع سوخت
تانک کرار
تیربار کنترل از راه دور با فلش قرمز و دوربین مخصوص راننده با فلش مشکی مشخص شد است

ویژگی‌های تانک کرار به شرح زیر است:

karar (5)

  1. قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در شب و روز
  2. مخابرات و مدیریت صحنه نبرد دیجیتال و توانایی مقابله با جنگ‌های الکترونیکی
  3. تجهیز به رایانه بالستیک
  4. سامانه فاصله‌یاب لیزری
  5. توانمندی عبور از مناطق ذوعارضه، گودال، رودخانه و حرکت در زیر آب
  6. قابلیت شلیک موشک و هدایت لیزری بسیار دقیق
  7. امکان شلیک توسط توپچی و فرمانده از دو سایت موازی
  8. سامانه اتوماسیون تیربار برای شلیک از داخل دهلیز جنگی در شرایط مختلف
  9. تجهیز به سامانه ناوبری و نمایش آن برای راننده تانک
  10. حفاظت زرهی مقاوم در برابر انواع سلاح‌های ضد زره

نظر شما در مورد ویژگی های تانک کرار چیست؟!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر