;
coinex

معرفی و بررسی تیولی ،شاسی بلندی از شرکت سانگ یانگ کره

سانگ یانگ تیولیسانگ یانگ تیولی (Tivoli) یک خودروی کراس اوور (Crossover) سایز کوچک بوده که توسط شرکت خودروسازی سانگ یانگ (SsangYong) کره جنوبی طراحی و تولید شده است. این خودرو برای اولین در سال 2014 میلادی به بازارهای جهانی معرفی شد.

شرکت سانگ یانگ موتورز (SsangYong Motors) در سال 1954 میلادی تاسیس شد. در سال 1991 میلادی شرکت سانگ یانگ طی قراردادی با شرکت دایملر بنز (Daimler Benz)، اقدام به طراحی و تولید یک خودروی شاسی بلند (SUV) با استفاده از تکنولوژی خودروهای مرسدس بنز نمود. نتیجه این همکاری خودرویی بود که با نام موسو (Musso) که به بازارهای خودروی ایران نیز ورود نمود.

موسو شروع همکاری این شرکت با یکی از خودروسازان برتر جهان بود و در ادامه سانگ یانگ نسل دوم کوراندو (Korando) را با استفاده از موتور و سیستم انتقال قدرت، رکستون (Rexton) را با استفاده از گیربکس، چیرمن (Chairman) را با استفاده از شاسی و سیستم انتقال قدرت و بر اساس پلفرم W124 مرسدس بنز و  کایرون (Kyron) را با استفاده از سیستم انتقال قدرت شرکت مرسدس بنز تولید نمود.

تمامی خودروهای ذکر شده به بازار ایران راه پیدا کرده و با توجه به تکنولوژی استفاده شده در آن ها بین طرفداران حرفه ای خودرو به محبوبیت رسیدند.  شرکت سانگ یانگ در حال حاضر به عنوان چهارمین خودروساز بزرگ کره جنوبی شناخته می گردد.

شرکت رامک خودرو نیز نماینده رسمی سانگ یانگ در ایران بوده و از سال 1384 مشغول به واردات انواع خودرو بوده و از سال 1388 به عنوان نماینده رسمی سانگ یانگ، انحصار واردات خودروهای با کیفیت این شرکت را در دست دارد.

یکی از آخرین محصولات شرکت سانگ یانگ که به ایران راه پیدا کرده و با توجه به ظاهر مناسب و قابلیت های دینامیکی قابل قبول خود، توانسته نسل جوان را به خود جلب نماید، مدل تیولی است. در ادامه به معرفی و بررسی قابلیت ها و امکانات این خودرو خواهیم پرداخت.

تیولی ، ماجراجوی جوان!

همانطور که پیشتر اشاره شد، تیولی در رده خودروهای شاسی بلند کوچک قرار داشته و در بازارهای جهانی رقبایی مانند کیا سول (Kia Soul)، مزدا CX-3، نیسان جوک (Nissan Juke)، کیا نیرو (Kia Niro)، تویوتا CH-R و هوندا HR-V را پیش رو دارد. البته با توجه به عدم حضور بیشتر این خودروها، رقبای تیولی در بازار ایران به کیا سول و نیسان جوک که به تعداد کم در بازار وجود داردند محدود می گردد.

تیپ‌های مختلف تیولی

این خودرو در بازارهای جهانی در سه تیپ اصلی ارائه می‌گردد. این سه تیپ عبارتند از:

  • تیپ SE
  • تیپ EX
  • تیپ ELX

 

تیپ SE

این تیپ از تیولی قیمت پایه ای در حدود 15.300 دلار (معادل 58 میلیون تومان) در مدل بنزینی دارد. از امکانات این تیپ می‌توان به رینگ‌های 16 اینچی آلیاژی، سیستم تهویه مطبوع، سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)، پشتیبانی از نرم افزارهای ارتباطی گوشی‌های تلفن همراه هوشمند مانند Apple CarPlay و Android Auto، ورود بدون استفاده از کلید (Keyless)، 7 کیسه هوا و غربیلک فرمان با بخش پایینی به شکل صاف و اسپرت اشاره کرد.

روکش صندلی‌ها و ابزار و ادوات داخل کابین این خودرو نیز از جنس پاچه بوده و با رنگ خاکستری رنگ به خریداران عرضه می‌گردد.

EX

تیپ EX سانگ یانگ تیولی با قیمتی معادل  18.500 دلار (معادل 69 میلیون تومان) در مدل دیفرانسیل جلو (FWD) و سیستم انتقال قدرت دستی و 19.500 دلار (معادل 74 میلیون تومان) در مدل گیربکس اتوماتیک به بازار عرضه می‌گردد.

از امکانات موجود در این تیپ می‌توان به رینگ‌های آلیاژی 18 اینچی، سیستم تهویه مطبوع دوگانه (Dual Zone Climate Control)، صندلی‌های با روکش چرم و مجهز به سیستم گرمایش در بخش جلویی، غربیلک فرمان با بخش پایینی صاف روکش شده با چرم، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی با پشتیبانی از نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto، دوربین کمکی عقب و چراغ‌های مه شکن در جلو اشاره کرد.

تیپ ELX

قیمت این تیپ از تیولی معادل 20.000 دلار (معادل 75 میلیون تومان) در مدل گیربکس دستی و 21.500 دلار (معادل 81 میلیون تومان) در مدل گیربکس اتوماتیک است.

تیپ ELX سانگ یانگ تیولی علاوه بر امکانات موجود در تیپ EX به امکاناتی مانند رینگ‌های با طرح الماسی 18 اینچی آلیاژی، سیستم استارت خودرو بدون نیاز به کلید، چراغ‌های جلویی اتوماتیک، برف پاک‌ کن‌های حساس به بارش باران، سنسورهای کمکی پارک در دو بخش عقب و جلو، باله عقب (Spoiler) و شیشه‌های دودی (Privacy Glass) نیز مجهز شده است.

موتور و پیشرانه و عملکرد کلی بر روی جاده

سانگ یانگ تیولی از دو نوع پیشرانه بنزینی و دیزل استفاده می نماید. این دو پیشرانه موتورهایی چهار سیلندر به حجم 1.6 لیتر بوده نیروی تولیدی خود را توسط یک جعبه دنده شش سرعته دستی در مدل پایه و شش سرعته اتوماتیک در سایر تیپ ها به چرخ ها منتقل می نماید. موتور 1.6 لیتری بنزینی موجود برای سانگ یانگ تیولی عملکرد متوسطی داشته و کندتر از رقبای خود مانند کیا سول و نیسان جوک عمل می نماید. برخلاف نیسان، تیولی مجهز به سیستم توربوشارژر نبوده و در دور موتورهای پایین عملکردی سنگین دارد.

موتور بنزینی سانگ یانگ تیولی توانایی تولید نیرویی برابر با 127 اسب بخار را در دور موتور 6000  RPM را داشته و گشتاور تولیدی آن نیز برابر با 160 نیوتون متر بوده که در دور موتور 4600 RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد. این خودرو در زمان 12 ثانیه در نمونه گیربکس دستی و 11 ثانیه در مدل اتوماتیک به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت در نمونه مجهز به گیربکس دستی 170 کیلومتر در ساعت بوده و در مدل اتوماتیک حداکثر سرعتی برابر با 160 کیلومتر در ساعت دارد.

مصرف سوخت مدل دستی سانگ یانگ تیولی بنا بر اعلام کارخانه برابر با 44.1 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر) در سیکل ترکیبی و 39.2 مایل با هر گالن سوخت (معادل 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر) در نمونه اتوماتیک است. موتور 1.6 لیتری دیزل عملکرد بهتری نسبت به مدل بنزینی داشته و با توجه به گشتاور تولیدی بالاتر نیاز کمتری به تعویض دنده و معکوس کشیدن در هنگام حرکت در بزرگراه ها دارد. حرکت با این خودرو نرم نبوده و با توجه به نوع سیستم تعلیق و سیستم فنربندی (Suspension Sysytem)، تکان‌ها و پستی و بلندی‌های مسیر به راننده و سرنشینان منتقل می‌گردد.

فرمان‌پذیری این خودرو اگرچه ضعیف نبوده اما عملکرد آن در مکانی پس از رقیب خود کیا سول قرار می‌گیرد. اما در مجموع با وجود کمی ناپایداری در هنگام عبور از پیچ‌ها، سیستم فرمان مناسب، دقیق و سریع است. سیستم چهار چرخ متحرک عملکرد بهتری نسبت به نمونه‌های تک دیفرانسیل داشته ولی با توجه به نصب بر روی مدل‌های مجهز به موتور دیزلی، به بازار ایران عرضه نمی‌گردد.

سانگ یانگ تیولی از امکانات و تجهیزاتی ایمنی و کمکی رانندگی مناسبی برخودار است. از جمله این امکانات می‌توان به هفت کیسه هوا و ایربگ مخصوص زانوی راننده اشاره کرد که در رقبای این خودرو وجود ندارد. سیستم کنترل پایداری (Stability Control)، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (Hill Start Assist) و سیستم نمایش اطلاعات مربوط به فشار باد تایرها از نمونه‌هایی هستند که به صورت استاندارد در تمامی تیپ‌های این خودرو تعبیه شده اند.

اما در مجموع و نسبت به نمونه‌های موجود در بازار داخلی در ای بازه قیمتی که خودروهایی چینی مانند جیلی امگراند (Geely Emegrand X7) و چانگان (Changan) مدل CS35 را شامل می‌گردد، عملکرد بسیار بهتری داشته و از شتاب، سرعت و هندلینگ مناسب تری برخوردار است. علاوه بر این قیمت آن نیز به قیمت جهانی این خودرو نزدیک‌‌تر بوده و خریداران بازار داخلی مجبور به پرداخت رقم کمتری نسبت به قیمت در حدود 80 میلیون تومانی این خودرو در بازارهای جهانی هستند.

کابین و طراحی داخلی

در تمامی تیپ‌های سانگ یانگ تیولی، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده به صورت الکتریکی وجود دارد. به غیر از ارتفاع بالا و غیر معمول صندلی‌ها حتی در پایین‌ترین حالت، موقعیت قرار گرفتن سرنشینان مناسب بوده و حس خوبی را به راننده و سرنشینان القا می‌کند. بر خلاف بسیاری از رقبا، فرمان سانگ یانگ تیولی تنها قابلیت تنظیم ارتفاع را داشته و نمی‌توان عمق آن را بر اساس نیاز تنظیم نمود. چیدمان کلیدها و دکمه‌های نسبتا کنترلی مناسب بوده و دسترسی به آنها به سادگی امکان پذیر است.

یکی از ابتدایی ترین قابلیت‌های یک خودرو شاسی بلند، دید مناسب و اشراف راننده بر مسیر پیش رو است. تیولی نیز این نیاز را برآورده کرده و دید خوبی را برای راننده و سرنشینان فراهم می‌کند.سیستم اطلاعاتی / سرگرمی (Infotainment) موجود در این خودرو حتی در مدل پایه نیز مجهز به امکاناتی مانند سیستم صوتی با کیفیت مجهز به شش بلندگو، قابلیت اتصال به تلفن‌های همراه هوشمند از طریف سیستم ارتباطی بدون سیم بلوتوث (Bluetooth) و قابلیت پخش فایل‌های موسیقی با فرمت MP3 و یک صفحه نمایش LCD کوچک شده است.

این سیستم در تیپ‌های EX و EXL از یک صفحه نمایش بزرگ 7 اینچی لمسی استفاده کرده که در بخش میانی داشبورد قرار گرفته است. گرافیک این سیستم در حد و اندازه‌های رقبایی مانند کیا سول نبوده ولی کاربری ساده‌ای داشته و فرامین ارسالی از سوی راننده و سرنشینان را به سرعت اجرا می‌نماید. در تمامی مدل‌های این خودرو، دو خروجی برق 12 ولتی، یک پورت USB و یک ورودی AUX تعبیه شده است.

کیفیت ساخت قطعات داخل کابین سانگ یانگ تیولی اگرچه نامناسب نبوده و نشان از تلاش شرکت سازنده برای ارائه کیفیت مناسب دارد، اما در مکانی پایین‌تر از سایر رقبا قرار می‌گیرد. پلاستیک استفاده شده برای ساخت قطعات داخل کابین از کیفیت مناسبی برخودار نبوده و حس خودروهای ارزان قیمت داخلی و نمونه‌های بی کیفیت چینی را به راننده و سرنشینان القا می‌نماید. حتی اضافه شدن حاشیه‌ها و نوارهای به رنگ مشکی براق در تیپ‌های EX و EXL نیز نتوانسته این نقیصه را برطرف نماید.

ورود و خروج به داخل کابین به دلیل وجود درهای بلند و موقعیت قرارگیری صندلی‌ها بسیار ساده است. فضای موجود در داخل کابین نیز کافی بوده و از این لحاظ سانگ یانگ تیولی یکی از جادارترین نمونه‌ها در کلاس خود بحساب می‌آید. هر کدام از درهای جلویی نیز مجهز به مکان‌هایی برای قرار دادن اشیا کوچکی مانند بطری آب، کیف و نقشه بوده و حتی قابلیت نگهداری یک چتر کوچک را نیز دارد.در بخش صندلی‌های عقب نیز با توجه به شکل اتاق خودرو، فضای مناسبی برای سر سرنشینان وجود داشته و در مجموع فضایی بیشتر از رقبایی مانند کیا سول و نیسان جوک را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

قیمت

این خودرو در بازار ایران با قیمتی در حدود 100 میلیون تومان (معادل 26.500 دلار) به بازار عرضه می‌گردد. رقبای این خودرو مانند کیا سول با قیمت پایه 17.000 دلار (معادل 64 میلیون تومان)، مزدا CX-3 با قیمت پایه 21.000 دلار (معادل 79 میلیون تومان)، نیسان جوک با قیمت پایه 21.200 دلار (معادل 80 میلیون تومان) و کیا نیرو با قیمت پایه 24.000 دلار (معادل 90 میلیون تومان) به بازار عرضه می‌گردند.

با مبلغ پرداخت برای سانگ یانگ تیولی در بازار ایران، خریداران قادر به خرید خودروهای مانند بیوک انکور (Buick Encore) با قیمت پایه 23.000 دلار (معادل 86 میلیون تومان)، دوج جورنی (Dodge Journey) با قیمت پایه 22.000 دلار (معادل 82.5 میلیون تومان)، فورد اسکیپ (Ford Escape) با قیمت پایه 24.000 دلار (معادل 90 میلیون تومان)، هوندا CR-V با قیمت پایه 24.000 دلار (معادل 90 میلیون تومان)، هیوندای سانتافه (Hyundai Santa Fe) با قیمت پایه 25.500 دلار (معادل 95.5 میلیون تومان)، هیوندای توسان (Hyundai Tucson) با قیمتی در حدود 23.000 دلار (معادل 86 میلیون تومان) و جیپ چروکی (Jeep Cherokee) با قیمت پایه 24.000 دلار (معادل 90 میلون تومان) و کیا سورنتو با قیمتی در حدود 26.000 دلار (معادل 97.5 میلیون تومان) خواهند بود.

قیمت رقبای داخلی این خودرو، یعنی کیا سول در حدود 105 میلیون تومان و نیسان جوک با قیمت عجیب و غیر منطقی 140 میلیون تومان به فروش می‌رسد. در مجموع این خودرو با ظاهر نسبتا جذاب و عملکرد نسبتا مناسب موتور و مصرف سوخت پایین، خودرویی مناسب برای نسل جوان بوده که علاوه بر گشت و گذار در شهر، قابلیت عبور از مسیرهای خارج از جاده  البته به مقدار محدود و شرایط نه چندان سخت و دشوار را هم خواهد داشت.

سانگ یانگ تیولی در یک نگاه

تیوولی بنزینی تیولی دیزل
حجم موتور (سی سی) 1597 1597
تعداد سیلندر 4 4
قدرت موتور (اسب بخار) 127 113
گشتاور تولیدی (نیوتون متر) 160 300
شتاب 0 – 100 (ثانیه) 12
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 170 165
مصرف سوخت (شهری) 8.2 5.1
مصرف سوخت (بزرگراه) 5.1 3.9
مصرف سوخت (سیکل ترکیبی) 6.4 4.3
وزن (کیلوگرم) 1270 1430
قیمت پایه در بازار جهانی (میلیون تومان) 58 67

منبع : تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر