;
coinex

ایلان ماسک شرکت جدیدی برای توسعه رابط‌های بین مغز و کامپیوتر تأسیس می‌کند

ایلان ماسک شرکت جدیدی برای توسعه رابط‌های بین مغز و کامپیوتر تأسیس می‌کند
به نظر می‌رسد، ایلان ماسک، کارآفرین و تکنولوژیست مشهور سیلیکون ولی، در حال اجرای یک پروژه دیوانه‌وار دیگر است. به گزارش وال‌استریت ژورنال، مدیرعامل شرکت‌های اسپیس ایکس و تسلا موتورز، در حال سرمایه‌گذاری برای تأسیس یک شرکت جدید است که نورالینک (Neuralink) نام دارد، هدف این شرکت توسعه، تکنولوژی‌های برای برقراری ارتباط بین مغز انسان و کامپیوترها خواهد بود.
تأسیس این شرکت هنوز در مراحل ابتدایی خود است، هنوز هیچ اعلام عمومی در این مورد صورت نگرفته است. اما ایلان ماسک طی شش ماه اخیر، چندین بار از ایده شرکت نورالینک صحبت کرده است.

وی اخیرا در جریان کنفرانس جهانی دولت‌ها (WGS) در دبی، گفته بود:”فکر می‌کنم با گذشت زمان، احتمالا ما شاهد ادغام بهتر هوش بیولوژیکی و هوش دیجیتال خواهیم بود. در حال حاضر بحثی که بیشتر موردنظر است، سرعت ارتباط بین مغز و نسخه دیجیتالی خودمان و به‌خصوص نتیجه آن است.”
ماسک همچنین، در توییتر در پاسخ به یکی از هواداران مشتاق، از ایده تور عصبی صحبت کرده بود. ایده تور عصبی، شامل ایمپلنت تراشه‌هایی در مغز است که توانایی یادگیری و رشد به همراه مغز انسان را داشته باشد. این تکنولوژی به مغز انسان قابلیت اتصال مستقیم به اینترنت و همکاری و در آینده ادغام با سیستم‌های هوش مصنوعی را خواهد داد.

البته چنین رابط‌های بین مغز و کامپیوتر هنوز در قلمرو علمی تخیلی قابل‌درک است. در قلمرو پزشکی، هم‌اکنون، آرایه‌هایی از الکترودها و ایمپلنت‌های دیگر برای کمک به بهبود اثرات پارکینسون، صرع و دیگر بیماری‌های عصبی مورداستفاده قرار می‌گیرد که لازم به گفتن نیست، چنین سیستم‌هایی اساسا با ایده ماسک تفاوت دارند.
بااین‌حال، افراد معدودی در سیاره ما زندگی می‌کنند که چنین تراشه‌های پیچیده‌ای را در جمجمه خود ایمپلنت کرده‌اند. در همین حال، هزاران بیماران وجود دارند که از دستگاه‌های تحریک‌کننده بهره می‌برند. مشخصا واضح است به دلیل تأثیرات بسیار خطرناک و تهاجمی که این سیستم‌ها بر روی مغز انسان دارند، تنها کسانی که تمام گزینه‌های پزشکی دیگر را انتخاب کرده‌اند و به نتیجه نرسیده‌اند، به چنین جراحی‌هایی به‌عنوان آخرین راه چاره تن می‌دهند.

اما این خطرات، تأثیری در علاقه آینده‌پژوهان و تکنولوژیست های سیلیکون ولی برای سرعت بخشیدن به این ایده نداشته است. شرکت کرنل که توسط برایان جانسون (یکی بنیان گذران شرکت پرداخت مالی برینتری) تأسیس‌شده، بودجه تحقیقات پزشکی را از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برای بهبود قدرت یادگیری انسان دریافت کرده است.

ایلان ماسک در ژانویه سال جاری در جواب توییت یکی از هوادارانش، اعلام خبری در مورد، تور عصبی را به ماه آینده موکول کرده بود.
ایلان ماسک در ژانویه سال جاری در جواب توییت یکی از هوادارانش، اعلام خبری در مورد، تور عصبی را به ماه آینده موکول کرده بود.

شرکت کرنل باوجود این بودجه و بیش از 100 میلیون دلار سرمایه شخصی جانسون – کارآفرینی که شرکت برینتری را در سال 2013 در ازای حدود 800 میلیون دلار به پی پال فروخت –به همراه دانشمندان علوم اعصاب و مهندسان نرم‌افزارش مشغول معکوس کردن آثار بیماری‌های عصبی و درنهایت، بهبود توانایی‌های مغز است.

جانسون، سال گذشته در مصاحبه‌ای با وب‌سایت The Verge ، گفته بود:”می‌دانیم که اگر یک تراشه را در مغز ایمپلنت کنیم و سیگنال‌های الکتریکی را منتشر کنیم، قادر به بهبود علائم پارکینسون ازجمله، درد ستون فقرات، چاقی، بی‌اشتهایی و… خواهیم بود. آنچه باید انجام شود، نوشتن و خواندن کدهای عصبی است.”

جانسون در خلال این مصاحبه، همچنین از ایده‌های ایلان ماسک و مشخصا ایده نورالینک صحبت کرده بود. بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، نورالینک ژوئیه سال گذشته به‌عنوان یک شرکت تحقیقاتی پزشکی در کالیفرنیا به ثبت رسیده است. اما مشخصا، موانع توسعه چنین دستگاه‌ها و سیستم‌هایی بسیار زیاد است. محققان علوم اعصاب می‌گویند، درک کنونی از چگونگی ارتباط نورون‌ها در مغز بسیار محدود است. مورد دیگر اینکه، روش‌های کنونی برای گردآوردی داده‌های نورون‌ها هنوز در مراحل ابتدایی خود است. در این مورد، حتی ایده استفاده از افراد داوطلب مطرح‌شده است.

بلیک ریچاردز، عصب‌شناسی از دانشگاه تورنتو، می‌گوید:”مردم فقط در صورتی، تمایل به ایمپلنت چنین دستگاه‌هایی دارند که مبتلابه یک بیماری بسیار جدی باشند و چنین سیستمی بتواند، کمکی به درمان آن‌ها کند. اکثر افراد سالم، احساس نامطلوبی نسبت به جراحی جمجمه دارند.”

ایلان ماسک
بنا به گزارش‌ها، نورالینک تاکنون افراد برجسته‌ای را در حوزه علوم اعصاب به خدمت گرفته است. این شرکت هم همچون تسلا یا اسپیس ایکس، قصد دارد، پیش از آغاز فعالیت‌های بلندپروازانه اش، نمونه اولیه‌ای برای اثبات تکنولوژی و ایمن بودن آن توسعه دهد. در این مورد، نمونه اولیه شرکت نورالینک به احتمال زیاد ایمپلنت مغزی خواهد بود که توانایی درمان بیماری‌هایی همچون صرع، پارکینسون و یا افسردگی درمان را داشته باشد.

ماسک، اوایل ماه جاری در مصاحبه‌ای با vanityfair، گفته بود:”با توسعه‌ای چنین تکنولوژی که نقش رابط با مغز را ایفا کند، تقریبا چهار یا پنج سال فاصله داریم. اما حتی اگر موفقیت این تکنولوژی به اثبات برسد، هنوز راه درازی تا متصل کردن مستقیم هوش مصنوعی به مغز در پیش داریم.”

ماسک که در چند دهه اخیر به‌عنوان یکی از نوآوران برتر ایالات‌متحده آمریکا مطرح‌شده است. بنیان‌گذار شرکت‌های پی پال، تسلا موتورز سازنده خودروهای الکتریکی و اسپیس ایکس شرکت فضایی سازنده موشک و فضاپیما بوده است. در بخشی که کارآفرینان همواره از مون شات (دستاوردهای بزرگ) صحبت می‌کنند، ماسک همیشه یکی از بزرگ‌ترین خیال‌پردازان بوده است. با این تفاسیر باید، منتظر خبرهای جذابی از نورالینک باشیم.

.

منبع: theverge

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر