;
coinex

3 کارآفرین برجسته که پس از 40 سالگی به موفقیت رسیدند

3 کارآفرین برجسته که پس از 40 سالگی به موفقیت رسیدند

فیلم سینمایی «در جستجوی خوشبختی – The Pursuit of Happyness» که بر اساس کتابی از کریستوفر گاردنر ساخته شده است، زندگی گاردنر را به خوبی نشان می‌دهد که از یک پدر بیکار و خانه به دوش، به یک کارآفرین و نویسنده بیلیونر تبدیل شد. گاردنر (در فیلم با بازی ویل اسمیت) با تغییر شغل و روابط شخصی‎اش در کشمکش بود، تا اینکه شرکت خرید و فروشش را در سال 1987 پایه گذاری کرد و ثروتی قابل توجه برای خود بوجود آورد.

داستان گاردنر مشهور است، چون از روی آن کتاب نوشته و فیلم ساخته شده است؛ اما او تنها یکی از چندین کارآفرینی است که پس از 40 سالگی‎ به موفقیت رسید.

والاس آمس | Wally Amos

Wally Amos

اکثر آمریکایی‌ها با کلوچه‌های مشهور Amos آشنا هستند؛ چرا که تقریبا در هر فروشگاهی در ایالات متحده فروخته می‌شود. با این حال، کمتر کسی داستان موفقیت Wally Amos را می‌داند. او تقریبا تمام دوران قبل از میانسالی را با کار کردن در یک دفتر پستی در شهر نیویورک گذراند.

Amos در دهه سوم عمر خود به یک استودیوی موسیقی رفت، اما اصلا نتوانست در آن به موفقیت برسد و ثروتمند شود. یکی از سرگرمی‌های او نان و شیرینی پزی بود، بخصوص پختن کلوچه. Amos در آستانه تولد 40 سالگی‌اش 25,000 دلار از Marvin و Helen Reddy (او دفتر خواننده مشهور، Gaye را مدیریت می‌کرد) دریافت کرد تا اولین نانوایی وشیرینی‌پزی‌اش را باز کند. نیم دهه بعد، او توانست 10 میلیون دلار در سال درآمد داشته باشد.

او برنامه‌های آموزشی زیادی را در رابطه با آموزش خواندن به بزرگسالان اجرا کرده است و میلیون‌ها دلار برای تلاش‌های خیرخواهانه خرج کرده تا سطح سواد در آمریکا را افزایش دهد.

کلنل ساندرز | Colonel Harland David Sanders

کلنل ساندرز

مرغ‌های سوخاری کنتاکی با Colonel معنی پیدا می‌کند؛ رستورانی مولتی میلیارد دلاری با تولید مرغ سوخاری! ساندرز در سال 1890 به دنیا آمد و کارهایی زیادی را در زندگی‌اش انجام داد. به عنوان اپراتور موتور بخار کار می‌کرد، فروشنده دفتر بیمه بود، آهنگری می‌کرد و کارهای دیگری را نیز تا قبل از دهه 1930 تجربه کرد.

کلنل ساندرز با دستورات غذایی‌اش که با مرغ تهیه می‌شد، کار روی فروش مواد غذایی را آغاز کرد. او اولین فرنچایز KFC را در سال 1952 در اواخر سن 62 سالگی‌اش باز کرد. با این حال، موفقیت بزرگ او در سال 1959 به وقوع پیوست، زمانی که دفتر مرکزی‌اش را در شهر شلبیویل افتتاح کرد.

او در سراسر کشور سفر کرد و حتی در عقب خودرویش هم خوابید و برای تبلیغ و ترویج دستور آشپزی‌اش، بیمه تامین اجتماعی‌اش را لغو کرد و تلاش می‌کرد تا فرنچایز‌هایش را بفروشد. کار او جواب داد؛ در سال 1964، 600 شعبه افتتاح شده بود و شرکت او هم بیش از 2 میلیون دلار ارزش داشت. پیش از مرگ او در سال 1980، فرنچایزهای او به بیش از 6,000 شعبه رسیده بود و فروش سالیانه‌اش هم از 2 میلیارد دلار عبور کرد.

ساموئل مور والتون | Sam Walton

ساموئل مور والتون

یکی از بهترین کارآفرینان موفق تاریخ، سام والتون است که والمارت را پس از 40 سالگی افتتاح کرد. او در خانواده‌ی کشاورزی فقیر در کینگ‌فیشر اوکلاهاما در سال 1918 به دنیا آمد. او در دوران رکود بزرگ نقل مکان کرد تا بتواند با پیدا کردن شغلی به خانواده‌اش کمک کند.

او کارهای زیادی را امتحان کرد؛ مدت کوتاهی در شرکت برادرش کار کرد، مدتی گارسون بود، پیک روزنامه بود و بعد به شرکت J.C. Penney در شهر دموین پیوست و مدیر آنجا شد. او 18 ماه با J.C. Penney کار کرد و ماهی 75 دلار درآمد داشت.

والتون در سال 1942 به ارتش رفت و سرانجام، قبل از ترک ارتش و بعد از پایان جنگ جهانی دوم، به مقام کاپیتانی رسید. او از پدر زنش پولی قرض گرفت و 5,000 دلار را هم از پس انداز خودش روی آن گذاشت تا اولین فروشگاه خود را باز کند. او توانست در عرض سه سال، فروش 80,000 دلاری‌اش را به 225,000 دلار افزایش دهد. او تا سال 1962، فروشگاه‌های زنجیره‌ای Ben Franklin را مدیریت می‌کرد.

در اواخر همان سال، والتون اولین شعبه والمارت را در شهر راجرز آرکانزاس افتتاح کرد. او در کارش بر روی شهرهای کوچک تمرکز داشت و قفسه‌های فروشگاهش هم با وسایل و مواد غذایی ارزان قیمت پر شده بود. در سال 1997، 190 شعبه والمارت ساخته شد و این آمار در سال 1985 به 800 شعبه رسید. در سال 1992 که او فوت کرد، کسب و کار او به یک امپراتوری بدل شده و 1,735 شعبه والمارت و بیش از 200 شعبه سمز کلاب (از زیرمجموعه‌های والمارت) ساخته شده بود که درآمد سالیانه آن‌ها به بیش از 50 میلیارد دلار در سال رسیده بود.

.

منبع: investopedia

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر