;
coinex

مشخصات فنی تویوتا C-HR شاسی بلندی سایز کوچک، تمایزی از جنس تویوتا

تویوتا C-HRچند سالی است که گرایش مردم جهان به سمت خودروهای شاسی بلند سایز کوچک و متوسط رفته و این خودروها بخش بزرگی از بازار را در دست گرفته‌اند. شرکت‌های خودرو سازی جهان نیز با توجه به نیاز و اقبال بازار به این گونه خودروها، دست به تولید و طراحی این کلاس بدنه از خودرو زده اند.

شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتا (Toyota) نیز که یکی از بزرگترین شرکت‌های این صنعت بوده نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مدل‌های مختلفی مانند تویوتا رو-فور (RAV4) و فورچونر (Fortuner) طراحی و تولید نموده است. آخرین محصول این شرکت نیز تویوتا C-HR نام دارد. این خودرو یک نمونه شاسی بلند سایز کوچک بوده و رقبایی مانند کیا سول (KIA Soul)، مزدا CX-3، نیسان جوک (Nissan Juke) و قشقایی (Qashqai)، هوندا HR-V و کیا نیرو (KIA Niro) را پیش رو دارد. به بهانه ورود این خودرو به بازارهای ایران، تصمیم گرفتیم که به معرفی و بررسی کلی این خودرو بپردازیم.

تویوتا C-HR

این خودرو برای اولین بار در سال 2014 به عنوان یک خودروی مفهومی (Concept Car) در نمایشگاه خودروی پاریس به نمایش گذاشته شد. نمونه تکمیل شده تویوتا C-HR نیز در اواخر سال 2016 میلادی به بازارهای جهانی عرضه شد. این خودرو با قیمتی مابین 23.500 دلار (معادل 88 میلیون تومان) در مدل پایه و 25.300 دلار (معادل 95 میلیون تومان) به مشتریان عرضه شد.

از نقاط قوت این خودرو می‌توان به طراحی بدنه و کابین زیبا، مدرن و جذاب و مصرف سوخت مناسب اشاره کرد. نقاط ضعف این خودرو نیز شامل مواردی مانند نبود موتور و پیشرانه دیزل، کیفیت رانندگی متوسط و نبود گیربکس اتوماتیک است. کابین نیز با استفاده از پلاستیک سیاه رنگ براق (Piano Black) ساخته شده و نورپردازی زیبایی نیز داشته که از این لحاظ نسبت به بیشتر رقبای خود برتری دارد. اما فضای بار تنها 370 لیتر بوده که در این زمینه این خودرو در انتهای لیست رقبا قرار می‌گیرد.

پیشرانه‌های استفاده شده نیز دو نمونه 1.2 لیتری مجهز به توربوشارژر (همانند نمونه موجود بر روی مدل آوریس) و 1.8 لیتری هیبریدی است. این خودرو با استفاده از گیربکس CVT خود که نمونه استفاده شده در مدل پریوس بوده مصرف سوخت بسیار پایینی داشته و با هر گالن سوخت، مسیری در حدود 74 مایل (معادل 3.2 لیتر در هر 100 کیلومتر) را خواهد پیمود. این مصرف کم به همراه تولید گاز گلخانه‌ای CO2 بسیار کم موجب این شده که در بسیاری از کشورها مالیات سالیانه‌ای برای این خودرو درنظر گرفته نشود.

تیپ‌های مختلف تویوتا C-HR

تویوتا C-HR مانند سایر خودرویها این شرکت در سه تیپ مختلف عرضه می‌گردد. این تیپ‌ها عبارتند از:

  • آیکون (Icon)
  • اکسل (Excel)
  • داینامیک (Dynamic)

تیپ آیکون، مدل پایه تویوتا C-HR بوده و به امکانات پایه‌ای مانند سیستم تهویه مطبوع و سیستم اطلاعاتی/سرگرمی (Infotainment) مجهز شده است. تیپ اکسل علاوه بر امکانات موجود در تیپ آیکون، به مجموعه‌ای از امکانات امنیتی و سیستم ناوبری ماهواره ای مجهز شده است. بالاترین تیپ نیز مدل دینامیک بوده که تجهیزات سفارشی و تزئینی داخل کابین و چراغ‌های جلویی مجهز به لامپ‌های LED را به آن اضافه می‌کند.

تیپ آیکون

همانطور که اشاره شد، این تیپ مدل پایه و استاندارد تویوتا C-HR است. اما این تیپ مجموعه امکانات و قابلیت‌های مناسبه را به صورت استاندارد در دسترس قرار داده که این مساله می‌تواند به عنوان یک نقطه قوت برای آن به حساب آید. سیستم تهویه این تیپ یک نمونه اتوماتیک دوگانه (Dual Zone Climate Control) بوده و از چراغ‌های اتوماتیک در بخش جلویی، سیستم چند رسانه‌ای Touch2 و دوربین کمکی دنده عقب سود می‌برد.

تیپ اکسل

این تیپ میانی تویوتا CH-R علاوه بر امکانات موجود در تیپ آیکون، به امکاناتی مانند پوشش چرمی ابزار و ادوات داخل کابین مجهز به گرمکن در بخش جلو، سیستم نمایش نقاط کور خودرو (Blind Spot Monitoring)، سیستم هشدار خروج از خطوط جاده (Lane Change Assist)، سیستم ناوبری ماهواره‌ای، شیشه‌های دودی در بخش عقبی و سنسورهای پارک در اطراف خودرو مجهز بوده و آن را به بهترین تیپ تویوتا C-HR در مقابل قیمت پرداختی تبدیل می‌کند.

تیپ داینامیک

این تیپ مجهزترین گونه تویوتا C-HR بوده و بر پایه تیپ اکسل تجهیز شده است. از خصوصیات این تیپ می‌توان به رینگ‌های بزرگ، مواد اولیه مرغوب‌تر در ساخت ابزار و ادوات داخل کابین، سیستم پارک اتوماتیک خودرو (Hands Free Parking) و چراغ‌های جلویی مجهز به لامپ‌های LED اشاره کرد.

طراحی داخلی و کابین

طراحی داخل کابین تویوتا C-HR کاملا جدید بوده و همانند ظاهر آن طراحی داخلی آن نیز متفاوت بوده و هیچکدام از اجزای داخلی این خودرو در نمونه‌های دیگر تولیدی شرکت تویوتا استفاده نشده است. با قرار گرفتن در صندلی راننده، تمامی ابزار و ادوات و دکمه‌های کنترلی موجود بر روی داشبورد در دسترس قرار داشته و راننده برای استفاده از آنها کمترین مشکل را خواهد داشت. مواد اولیه استفاده شده برای ساخت ابزار و ادوات این خودرو بسیار باکیفیت بوده و با استفاده از پلاستیک نرم و با حاشیه‌هایی به رنگ مشکی براق تزئین شده که آن را شبیه به مدل‌های خودرو تجملی این شرکت، لکسوس (Lexus) می‌نماید.

سیستم چند رسانه‌ای اطلاعاتی/سرگرمی

تمامی تیپ‌های تویوتا C-HR مجهز به یک سیستم چند رسانه خاص شده که Touch 2 نام داشته و از یک نمایشگر 7 اینچی استفاده می‌کنند. این نمایشگر در بخش میانی داشبورد واقع شده و دسترسی و کاربری ساده‌ای دارد. اما مدل پایه این خودرو از سیستم ناوبری ماهواره‌ای استفاده نکرده و حتی قابلیت اتصال به گوشی‌های تلفن همراه و پشتیبانی از نرم افزارهایی مانند Apple CarPlay و Android Auto در آن وجود ندارد.

در تیپ‌های بالاتر، سیستم ناوبری ماهواره‌ای به اآن اضافه می‌گردد. گرافیک این سیستم اگرچه جزو بهترین‌های در این کلاس قرار نداشته اما استفاده از آن همانطور که پیشتر نیز اشاره شد ساده و بدون مشکل است. شرکت تویوتا برای مخاطبان جوان خود یک سیستم صوتی حرفه‌ای ساخت شرکت JBL را در نظر گرفته که توان خروجی آن برابر با 576 وات بوده و صدایی بسیار شفاف و پرقدرت را در داخل کابین خودرو پخش می‌نماید.

فضای داخلی و کابین

اگرچه طراحی خارجی این خودرو به گونه‌ای بوده که فضای کابین کوچکی را برای فراهم کند اما این خودرو فضایی بیشتر از رقیب خود مانند نیسان جوک و نزدیک به مدل قشقایی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد. صندلی راننده در جهت‌های مختلف قابل تنظیم بوده و فضای صندلی‌های جلویی به گونه‌ای است که حتی افراد بلند قد نیز از مکان و فضای مناسبی برخوردار شده اند. اما فضای عقب به دلیل فرم طراحی خط سقف که شباهت زیادی به مدل‌های کلاس بدنه کوپه دارد، اندکی کوتاه است. پنجره‌های کوچک عقب نیز به گونه‌ای طراحی شده اند که دید نسبتا محدودی را به نمایش می‌گذارند.

دید عقب در تویوتا CHR مناسب نبوده ولی تمامی تیپ‌های این خودرو به دوربین کمکی عقبی مجهز شده اند. تیپ اکسل این خودرو مجهز به سنسورهای پارک در اطراف خودرو شده که تا حدود زیادی مشکل دید را بر طرف می‌نماید. بالاترین تیپ این خودرو نیز علاوه بر این امکانات، به سیستم کمکی پارک نیز مجهز شده است.

فضای بار

با توجه به فرم طراحی تویوتا CHR فضای موجود برای محفظه بار این خودرو بیشتر در حد و اندازه‌های خودروهای هاچ بک (Hatchback) بوده تا خودروهای کراس اوور و شاسی بلند خانوادگی. ظرفیت بار این خودرو برابر با 375 لیتر بوده که شاید مناسب برای تعطیلات آخر هفته و تعداد محدودی چمدان باشد اما در مقابل رقبایی مانند سیات آتکا (Sea Ateca) با ظرفیتی در حدود 485 لیتر حرفی برای گفتن ندارد.

تجربه رانندگی

در کنار طراحی زیبا و مد روز، تویوتا CHR از یک پیشرانه مشابه نمونه موجود در مدل پریوس (Prius) استفاده می‌کند. اما بر خلاف تویوتا پریوس، این خودرو رانندگی پر هیجان و لذت بخشی داشته و عملکری بسیار مناسب در این بخش دارد. تویوتا با طراحی و فراهم نمودن سواری نرم و لذت بخش، مدل CH-R خود را به گونه‌ای عرضه نموده که عملکردی بالاتر از تمامی رقبای خود دراد. به عنوان مثال سیات آتکا اگرچه عملکردی مناسب در هنگام عبور از پیچ‌ها داشته اما در بیشتر مواقع با توجه به فنربندی خود، تجربه سواری خشک را برای راننده و سرنشینان رقم می‌زند.

تمامی مدل‌ها و تیپ‌های تویوتا CHR نیروی تولیدی موتور خود را به چرخ‌های جلویی منتقل می‌نمایند.  اما قابلیت استفاده از یک سیستم انتقال نیرو به چهار چرخ نیز قابل انتخاب بوده که با نام Dynamic Torque Control شناخته شده و نیروی تولیدی موتور 1.2 لیتری بنزینی را توسط یک جعبه دنده اتوماتیک CVT به چهار چرخ منتقل می‌نماید. البته این سیستم کامل نبوده و قابلیت فعال نمودن انتقال قدرت به چرخ‌های عقبی را به راننده داده و هیچگاه نیرویی بیشت از 50 درصد کل نیروی تولیدی موتور را به چرخ‌های عقب منتقل نمی‌کند.

برای تویوتا CHR سه مدل مختلف و از پیش تنظیم شده رانندگی قرار داده شده که نحوه رفتار پدال گاز و انتقال قدرت را به صورت خودکار تنظیم می‌نماید. این مدل‌ها عبارتند از:

  • Sport
  • Normal
  • Eco

موتور و پیشرانه

یکی از نقاط ضعف تویوتا CH-R نبود گزینه‌های مختلف برای موتور و پیشرانه است. این خودرو تنها به دو موتور بنزینی مجهز شده و هیچ پیشرانه دیزلی برای آن وجود ندارد. موتور اول یک نمونه 1.2 لیتری به حجم دقیق 1197 سی سی مجهز به سیستم توربوشارژر بوده که توانی معادل 114 اسب بخار را در دور موتور 5.600 RPM در اختیار راننده قرار می‌دهد. گشتاور تولیدی این موتور نیز برابر با 137 پاوند بر فوت (معادل 188 نیوتون متر) بوده که از دور موتور 1.500 RPM در دسترس قرار می‌گیرد.

این موتور چهارسیلند بنزینی اگرچه توان بالایی نداشته اما عملکرد مناسبی را از خود به نمایش می‌گذارد. تویوتا C-HR مجهز به این موتور وزنی برابر با 1460 کیلوگرم داشته و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی (شهری . بزرگراهی) برابر با 47 مایل با هر گالن سوخت (معادل 5 لیتر در هر 100 کیلومتر) بوده و میزان تولید گاز گلخانه‌ای CO2 برابر با 134 گرم در هر کیلومتر است.

پیشرانه دیگری نیز که برای این خودرو درنظر گرفته شده یک موتور 1.8 لیتری چهار سیلندر هیبریدی است. این موتور نمونه‌ای مناسب و کم مصرف بوده و می‌‌تواند به عنوان جایگزینی برای موتورهای دیزل باشد. موتور بنزینی موجود در این خودرو یک نمونه چهار سیلندر خطی 16 سوپاپه از نوع DOHC بوده و توانی برابر با 97 اسب بخار در دور موتور 5.200 RPM و گشتاوری معادل 142 نیوتون متر را در دور موتور 3.600 RPM را توسط گیربکس CVT اتوماتیک در اختیار راننده قرار می‌دهد. قدرت تولیدی کلی این خودرو نیز برابر با 122 اسب بخار (مجموع موتور بنزینی و الکتریکی) است.

این پیشرانه مصرفی برابر با 74 مایل با هر گالن سوخت (معادل 3.1 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر ترکیبی داشته و میزان تولید گاز گلخانه‌ای CO2 آن نیز در حدود 87 گرم در هر لیتر اعلام شده است. حجم باک این خودرو نیز برابر با 50 لیتر سوخت است. اما نقطه ضعف این پیشرانه، عملکرد متفاوت آن با مدل پریوس بوده است. در مجموع استفاده از موتور مجهز به پیشرانه 1.2 بنزینی و جعبه دنده دستی، نمونه‌ای مناسب‌تر و با کیفیت تر خواهد بود.

قیمت

تویوتا C-HR با قیمت پایه 23.500 دلار (معادل 88 میلیون تومان) در تیپ آیکون، 24.000 دلار (معادل 90 میلیون تومان) در تیپ اکسل و 26.700 دلار (معادل 100 میلیون تومان) در تیپ داینامیک به مشتریان عرضه می‌گردد. این خودرو در صورت تجهیز به تمامی گزینه‌های انتخابی (آپشن) قیمتی در حدود 34.000 دلار (معادل 125 میلیون تومان) خواهد داشت که نسبت به سایر رقبا به مقدار نسبتا قابل توجهی گران‌تر است.

رقبای تویوتا C-HR در بازرهای جهانی

  1. کیا سول (Kia Soul) با قیمت پایه 17.000 دلار (معادل 64 میلیون تومان)
  2. مزدا CX-3 با قیمت پایه 21.000 دلار  (معادل 79 میلیون تومان)
  3. نیسان جوک (Nissan Juke) با قیمت پایه 21.200 دلار (معادل 80 میلیون تومان)
  4. کیا نیرو (Kia Niro) با قیمت پایه 24.000 دلار (معادل 90 میلیون تومان)
  5. هوندا HR-V با قیمت پایه 20.500 دلار (معادل 77 میلیون تومان)
  6. بیوک انکور (Buick Encore) با قیمت پایه 24.000 دلار (معادل 90 میلیون تومان)

تویوتا C-HR در ایران

این مدل از تویوتا همزمان با بازارهای جهانی، به ایران راه پیدا کرد. این خودروها توسط نمایندگی رسمی شرکت تویوتا در ایران، ایرتویا (IrToya) به کشور وارد می‌گردند. شرکت ایرتویا در سال 1352 توسط شادروان اصغر حدادزاده با تفکر ورود فناوری و تکنولوژی روز دنیا به ایران،با اخذ نمایندگی مجاز وانحصاری تویوتا در ایران،در خیابان عباس آباد تهران تاسیس گردید.پس از ورود 4 دستگاه خودروی تویوتا سیلیکا در سال 1353 به عنوان نمونه،عملاً واردات خودروی تویوتا به ایران آغاز گردید و سپس در سال 1356 انبار مرکزی شرکت به منظور استقرار خودروهای وارداتی تویوتا در جاده دماوند شروع به کار کرد.

با صدور مجوز صنفی برای امکان واردات مجدد خودرو در سال 1383،بار دیگر شرایط برای واردات صنعتی خودروی تویوتا توسط شرکت ایر تویا به کشور فراهم گردید که با استقبال وافر مصرف کنندگان و مشتریان وفادار و همیشگی تویوتا همراه شد که همچنان نیز ادامه دارد.

هنوز قیمتی برای این خودر به طور رسمی اعلام نشده است اما می توان حدس زد که تویوتا C-HR با قیمتی در حدود 160 میلیون تومان (معادل 42.500 دلار) به خریداران عرضه گردد. همانطور که مشخص است، قیمت بازارهای جهانی این خودرو نسبت به بازار داخلی بسیار متفاوت بوده و خریداران این خودرو با پرداخت این مبلغ قادر به خریداری خودروهایی مانند خودروی مجلل و مجهز آکورا RDX مدل سال 2016 میلادی با قیمت 35.000 دلار (معادل 131 میلیون تومان)، ب ام و X1 با قیمت پایه 35.000 دلار (معادل 131 میلیون تومان)، کادیلاک XT5 با قیمت پایه 40.000 دلار (معادل 150 میلیون تومان)، لندرور دیسکاوری (Land Rover Discovery) و لکسوس NX با قیمت پایه 37.500 دلار (معادل 140 میلیون تومان) و مرسدس بنز کلاس GLA با قیمت پایه 32.500 دلار (معادل 122 میلیون تومان) خواهند بود.

تویوتا C-HR در یک نگاه

تویوتا C-HR توربو 1.2 تویوتا C-HR هیبریدی 1.8
حجم موتور (سی سی) 1197 1790
تعداد سیلندر 4 4
قدرت (اسب بخار) 114 122
گشتاور (نیوتون متر) 188 142
شتاب 0 تا 100 (ثانیه) 11 11
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 190 170
مصرف سوخت (شهری | لیتر در 100 کیلومتر)
مصرف سوخت (بزرگراهی | لیتر در 100 کیلومتر)
مصرف سوخت (ترکیبی | لیتر در 100 کیلومتر) 5 3.1
قیمت در بازار ایران (میلیون تومان) 150 150
قیمت پایه در بازارهای جهانی (میلیون تومان) 88 88

 

منبع : تکرا

تصاویر : Netcarshow

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر