;
coinex

مشخصات فنی مازراتی لوانته اولین خودروی شاسی بلند محصول شرکت ایتالیایی مازراتی

مازراتی لوانته

شرکت خودروسازی مازراتی اولین نمونه شاسی بلند خود را در سال 2016 میلادی و در نمایشگاه‌های خودروی ژنو و نیویورک به نمایش گذاشت. این مدل که لوانته (Levante) نام داشت، بر اساس خودروی مفهومی کوبانگ (Kubang) ساخته شده که در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال 2011 میلادی به نمایش در آمده بود.

مازراتی لوانته که در کلاس بدنه خودروهای شاسی بلند سایز متوسط لوکس قرار دارد، با تولید نیرو و گشتاور و قابلیت‌های دینامیکی بسیار بالا، رقبایی مانند پورشه کاین (Porsche Cayenn)، ب ام و مدل‌های X5 و X6، مرسدس بنز GLE و اینفینیتی QX70 را پیش رو داشته و قیمتی در حدود 73.000 دلار (معادل 273 میلیون تومان با احتساب دلار 3750 تومانی در زمان نگارش) در بازارهای جهانی دارد.

رانندگی مناسب، کاربردی بودن و هزینه‌های پایین جاری از نقاط قوت این خودرو بوده و وجود تنها یک نوع پیشرانه، شتاب نسبتا کم در مقایسه با محصولات این شرکت و رقبا و فضای بار محدود از نقاط ضعف مازراتی لوانته به شمار می‌آیند. در ادامه به معرفی و بررسی این ابرخودروی ایتالیایی خواهیم پرداخت.

طراحی ظاهری و بدنه مازراتی لوانته

مازراتی لوانته طولی برابر با 5.003 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.968 میلیمتر و ارتفاعی برابر با 1.679 میلیمتر داشته و فاصله دو محور عقب و جلوی آن برابر با 3.004 میلیمتر است. برای درک بهتر می توان به کیا سورنتو (Kia Sorento) اشاره کرد که با طولی برابر با 4.760 میلیمتر، پهنایی معادل 1.890 میلیمتر و ارتفاع 1.658 میلیمتر داشته و فاصله دو محور عقب جلوی آن نیز 2.780 میلیمتر است. وزن خالص مازراتی لوانته نیز چیزی در حدود 2.100 کیلوگرم است.

بخش جلویی این خودرو شاسی بلند بسیار شبیه به سایر تولیدات شرکت مازراتی بوده و جلو پنچره و چراغ‌های جلویی آن شباهت بسیار زیادی با مدل گیبلی (Ghibli) دارد. جلو پنجره با 8 ردیف به رنگ کروم (Chrome) تزئین شده و چنگک سه پره مازراتی در بخش میانی آن قرار گرفته است. خط جانبی نیز از بالای چراغ‌های جلویی شروع شده و با رسیدن به گلگیرهای عقبی با یک قوس نیم دایره‌ای به بخش زیری شیشه عقب می‌رسد.

 

طراحی داخلی و کابین

اگرچه این خودرو از ابزار و ادوات با تکنولوژی بسیار بالا همانند نمونه‌های استفاده شده در رقبا مانند آئودی Q7 یا ولوو XC90 نیست اما در مجموع شخصیت کابین این خودرو در بین نمونه‌ها شاسی بلند کم نظیر بوده و فرم خاص محصولات شرکت مازراتی را دارد. درهای بدون ستون این خودرو حالتی اسپرت به آن داده که با ورود به کابین و در دست گرفتن غربیلک فرمان سه شاخه تکمیل می‌گردد.

در بیشتر بخش‌ها، کابین مازراتی لوانته با استفاده از چرم پوشیده شده و ساعت مخصوص و سنتی این شرکت در بخش میانی داشبورد خودنمایی می‌کند. بر اساس نظر منتقدین سیستم اطلاعاتی / سرگرمی موجود در این خودرو نیز از توانایی‌های بالایی برخوردار بوده و عملکردی بسیار بهتر از سایر رقبای موجود در این کلاس بدنه دارد.

فضای راننده و سرنشینان

با توجه به این مساله که مازراتی لوانته یک خودروی شاسی بلند بوده و بازار هدف اصلی آن خانواده‌ها هستند، فضای موجود در کابین این خودرو اهمیت بسیاری زیادی داشته و یکی از مهمترین ویژگی‌های آن به حساب می‌آید.

فضای راننده و سرنشین جلو در این خودرو بسیار زیاد بوده ولی در بخش عقبی قرار گرفتن سه سرنشین بزرگسال اندکی سخت بوده و در هنگام طی مسافت‌های طولانی موجب خستگی سرنشینان می‌گردد. اما در مجموع این خودرو کاربردی ترین کابین را در بین سایر تولیدی شرکت مازراتی دارد. بنا بر گفته مازراتی این شرکت برنامه‌ای برای تولید و عرضه کابین با 7 سرنشین ندارد.

فضای بار و صندوق عقب

با وجود خط سقف منحنی شکل، صندوق عقب و فضای بار مازراتی قابل قبول بوده و حجمی معادل 580 لیتر را در اختیار سرنشینان قرار داده که رقمی مناسب برای یک خودروی شاسی بلند سایز متوسط به حساب می‌آید.

این فضا مازراتی لوانته را مقامی بالاتر از رنج روور اسپرت (Range Rover Sport) با 489 لیتر قرار داده اما در پایین تر از پورشه کاین (Porsche Cayenne) با فضای 618 لیتر و جاگوار F-Pace با ظرفیت 650 لیتر قرار می‌دهد.

تجربه رانندگی

استفاده از تکنولوژی‌ها روز تضمینی برای کیفیت رانندگی برای یک خودرو نبوده اما مازراتی لوانته نمونه‌ای است که تجهیزات نصب شده در آن مانع از بیش فرمانی (Oversteer) و کم فرمانی (Ubdersteer) گشته و به راحتی از پیچ‌های جاده حتی با سرعت‌های بالا عبور می‌نماید. این ویژگی‌ها مازراتی لوانته را در مکانی بالاتر از تمامی رقبای خود قرار داده است. در این خودرو کامپیوتر مرکزی به طور مداوم به رصد و بررسی مرکز ثقل خودرو پرداخته و با توجه به زاویه پیچ و وزن خودرو و سرنشینان، بهترین تنظیمان ممکن برای سیستم تعلیق و کمک فنرها را انتخاب می‌نماید.

سیستم انتقال قدرت نیز با توجه به چهار چرخ متحرک (AWD) بودن این خودرو عملکرد بسیار مناسبی داشته و در هنگام عبور از پیچ‌ها با انتقال 90 درصد قدرت تولیدی موتور به چرخ‌های عقبی، پایداری بسیار خوبی را برای خودرو به ارمغان می‌آورد. در نتیجه سواری و هدایت این خودروی سنگین 2.205 کیلوگرمی شباهت بسیاری با نمونه‌های هاچ بک (Hatchback) نسبتا بزرگ دارد. فرمان بسیار نرم و دقیق بوده و گیربکس هشت سرعته موجود در مازراتی لوانته به سریع‌ترین شکل و دقیق‌ترین حالت ممکن اقدام به اعویض دنده می‌نماید.

عملکرد این خودرو در مسیرهای خارج از جاده و خاکی نیز بالا است. سیستم کمک فنر قابلیت تنظیم در 5 حالت مختلف را داشته که دو نمونه از آنها مخصوص این نوع مسیرها هستند. با انتخاب مدل رانندگی خارج از جاده، فاصله خودرو از سطح زمین با افزایشی 40 میلیمتر روبرو شده که علاوه بر ظاهر وحشی‌تر، مانع خراشیدگی اجزای گرانقیمت بخش زیرین

خودرو می‌گردد.

سیستم کمکی شروع حرکت (Hill Start Assist) و سیستم انتقال قدرت خاص نیز توانایی‌های این خودرو را در این بخش به میزان قابل توجهی افزایش داده است. تنها مساله‌ای که می‌تواند به عنوان یک نقطه ضعف به حساب آید، نبود یک موتور قدرتمند 8 سیلندر خورجینی استکه توانایی‌هایی بیشتری از نمونه‌های 6 سیلندر موجود برای این خودرو فراهم نماید.

موتور و پیشرانه

برای مازراتی لوانته سه نوع پیشرانه مختلف در نظر گرفته شده است. دو نوع از این موتورهای با سوخت بنزین کار کرده و یک نمونه نیز دیزلی است. پیشرانه شش سیلندر 3.0 لیتری مجزه به سیستم توربوشارژر دوبل بوده و مدل دیزلی نیز از سیستم توربو تک استفاده می‌کند.

پیشرانه دیزلی موجود برای این خودرو یک موتور شش سیلندر خورجینی 3.0 لیتری بوده که توانایی تولید نیرویی برابر با 271 اسب بخار در دور موتور 4.000 RPM را داشته و حداکثر گشتاور آن نیز معادل 600 نیوتون متر بوده که از دور موتور 2.000 RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد. مازراتی لوانته با این پیشرانه دیزلی در عرض 6.9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت آن نیز 143 مایل در ساعت (معادل 230 کیلومتر در ساعت) اعلام شده است.

این موتور گرچه نمونه سریعی برای این شرکت به حساب نمی‌آید اما سریع‌تر از رقبای خود مانند مدل‌ها دیزل رنج روور اسپرت و پورشه کاین بوده ولی در مکانی پس از جاگوار F-Pace قرار می‌گیرد.مصرف بنزین این پیشرانه نیز برابر با 39.2 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسافت شهری بوده و میزان تولید گاز آلاینده CO2 این خودرو 189 گرم در هر کیلومتر است.

موتورهای بنزینی موجود برای مازراتی لوانته دو نمونه 3.0 لیتری مجهز به توربوشارژر شش سیلندر خورجینی بوده که با اندکی تفاوت در ساخت، توانایی تولید نیرویی برابر با 430 و 350 اسب بخار را دارند.

مدل 350 بخاری برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت به زمانی معادل 5.9 ثانیه نیاز داشته و حداکثر سرعت آن نیز معادل 156 مایل در ساعت (معادل 251 کیلومتر در ساعت) اعلام شده است. گشتاور تولیدی این موتور نیز که در دور موتور 4.500 RPM حاصل می‌گردد، 500 نیوتون متر است. این خودرو مصرف سوختی برابر با 22 مایل با هر گالن سوخت (معادل 10.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) سیکل ترکیبی بوده و در هر کیلومتر 249 گرم گاز آلاینده CO2 تولی می‌نماید.

موتور 430 اسب بخاری از توانایی‌های بالاتری برخوردار بوده و توان تولید گشتاوری معادل 580 نیوتون متر را داشته که در دور موتور 4.500 RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد. مازراتی لوانته با این پیشرانه در عرض 5.1 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و حداکثر سرعت آن نیز برابر با 164 مایل در ساعت (معادل 264 کیلومتر بوده که برای خودرویی در این کلاس بدنه رقم قابل قبولی به حساب می‌آید. مصرف سئخت این خودرو با موتور 430 اسب بخاری برابر با 21.5 مایل با هر گالن سوخت (معادل 10.9 لیتر در هر 100 کیلومتر) سیکل ترکیبی است.

البته خبرهایی نیز به گوش می‌رسد که حاکی از ارائه یک موتور حجیم و پرقدرت 8 سیلند خورجینی مانند نمونه نصب شده در مازراتی کواتروپورته (Quattroporte) بوده که توانایی تولید نیرویی معادل 523 اسب بخار را دارد. در صورت عرضه این موتور، مازراتی لوانته توانایی‌ها دینامیکی فوق العاده را کسب کرده و به راحتی رقبای خود را از پیش رو بر خواهد داشت.

تکنولوژی

مازراتی لوانته خودروی بسیار با کیفیتی بوده و به لیست بلندی از تجهیزات و امکانات در کابین و موتور خود استفاده می‌کند. صفحه نمایش نصب شده در بخش میانی داشبورد یک نمونه بسیار با کیفیت 8.4 اینچی بوده عملکردی بسیار ساده دارد. سیستم تهویه مطبوع پیشرفته اتوماتیک (Climate Control)، قابلیت اتصال به گوشی‌های هوشمند و پشتیبانی از نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto، سیستم ناوبری ماهواره‌ای، سیستم صوتی بسیار قدرتمند و حرفه‌ای ساخت شرکت Harman Kardon با ورودی‌های USB ، AUX و کارت حافظه SD از سایر امکانات موجود در کابین این خودرو هستند.

ایمنی نیز یکی از مهمترین ویژگی‌های خودروهای امروزی بوده و مازراتی لوانته به شش کیسه هوا دو مرحله‌ای مجهز شده است. از سیستم های کمکی رانندگی موجود در این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمایش فشار باد تایرهای خودرو (TPMS)
  • سیستم کنترل سرعت تطبیقبی (Adaptive Cruise Control)
  • نمایش نقاط کور خودرو (Blind Spot Monitoring)
  • سیستم تشخیص و هشدار وجود مانع و ترافیک در بخش عقبی (Rear Cross Traffic Alert)
  • سیستم هشدار خروج از بین خطوط جاده (Lane Departure Alert)
  • سیستم جلوگیری از برخورد در بخش جلویی با ترمز خودکار (Forward Collision Warning)
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سراشیبی (Hill Start Assist)

قیمت

مازراتی لوانته با قیمت پایه 74.000 دلار (معادل 277.5 میلیون تومان) به بازار عرضه شده و در بالاترین سطح تجهیزات با قیمتی معادل 95.000 دلار (معادل 356 میلیون تومان) به مشتریان عرضه می‌گردد.  این خودرو هنوز به بازار ایران راه پیدا نکرده ولی با توجه به قیمت 1.7 میلیارد تومانی مازراتی کواتروپورته در ایران، که در بازارهای جهانی با قیمتی نزدیک به 150.000 دلار (معادل 560 میلیون تومان) به فروش می‌رسد، می‌توان برآورد کرد که قیمت این خودرو در هنگام ورود به ایران چیزی در حدود 750 تا 800 میلیون تومان (معادل 213.000 دلار) باشد.

خریداران ایران با پرداخت مبلغی در این حد، توانایی خرید خودروهایی ماننده نمونه های اشاره شده در فهرست زیر را خواهند داشت:

  • بنتلی بنتایگا (Bentley Bentayga) با قیمت پایه 230.000 دلار (معادل 863 میلیون تومان)
  • آستون مارتین DB11 با قیمت پایه 215.000 دلار (معادل 806 میلیون تومان)
  • فراری کالیفورنیا (Ferrari California) با قیمت پایه 210.000 دلار (معادل 780 میلیون تومان)
  • مرسدس می باخ (Maybach) با قیمت پایه 195.000 دلار (معادل 731 میلیون تومان)
  • آئودی R8 با پایه قیمت 205.000 دلار (769 میلیون تومان)

رقبا

در این کلاس بدنه، خودروهای بسیار با کیفیتی حضور داشته که هر کدام به توانایی‌ها و ویژگی‌های خاصی مجهز شده اند. از رقبای این خودرو لوکس و تجملی می توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • پورشه کاین با قیمت پایه 61.000 دلار (معادل م میلیون تومان)
  • ب ام و X5 با قیمت پایه 58.000 دلار (معادل م میلیون تومان)
  • ب ام و X6 با قیمت پایه 64.000 دلار (معادل م میلیون تومان)
  • لندروور رنج روور اسپرت با قیمت پایه 67.000 دلار (معادل م میلیون تومان)
  • لند روور دیسکاوری (Land Rover Discovery) با قیمت پایه 51.000 دلار (معادل م میلیون تومان)
  • مرسدس بنز کلاس GLE با قیمت پایه 53.000 دلار (معادل م میلیون تومان)
  • اینفینیتی (Infiniti) مدل QX70 با قیمت پایه 47.000 دلار (معادل م میلیون تومان)

تاریخچه مازراتی

شرکت مازراتی توسط آفی چی نی آلنیری مازراتی Officine Alferi Maserati در دسامبر 1914 در شهر بولونا ایتالیا تاسیس شد. از آن زمان تا کنون، مازراتی نقش مستمر و مهمر را در تاریخچه خودروهای اسپورت و تکامل و توسعه آنها ایفا کرده است. از نمونه‌های مشهور و محبوب این شرکت می‌توان به مدل 3500 GT محصول سال 1960 میلادی، مدل بورا (Bora) محصول سال 1971 اولین نمونه موتور وسط شرکت و مدل Biturbo ساخت سال 1985 اشاره کرد.

 

 

مازراتی در ایران

در پی آزاد شدن ورود خودروهای خارجی به ایران، مازراتی نیز در اوایل دهه 1390 شمسی به لیست نمونه‌های لوکس موجود در بازار ایران اضافع شد. شرکت آرتا تک موتور نیز نماینده رسمی این شرکت در ایران بوده که به عرضه مدل‌های کواتروپورته (Quattroporte)، گرن کابریو (Gran Cabrio) و گرن توریسمو (Grand Turismo) و گیبلی (Ghibli) به صورت محدود می‌پردازد.

 

مازراتی لوانته در یک نگاه

مازراتی لوانته Levante Levante S Diesel
حجم موتور (لیتر) 2979 2979 2987
تعداد سیلندر 6 6 6
قدرت موتور (اسب بخار) 350 430 271
گشتاور تولیدی (نیوتون متر) 580 600
شتاب 0 – 100 (ثانیه) 5.9 5.1 6.9
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 251 264 230
مصرف سوخت (شهری)
مصرف سوخت (بزرگراه)
مصرف سوخت (سیکل ترکیبی) 10.7 10.9 6
وزن (کیلوگرم) 2.109 2.109 2.205
قیمت پایه در بازار جهانی (میلیون تومان) 277.5 356 280
قیمت در بازار ایران (میلیون تومان)

 

 

 

 

منبع : تکرا

تصاویر : Netcarshow

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر