;
coinex

موشک اسپیس ایکس پس از انجام نخستین ماموریت جاسوسی خود با موفقیت به زمین نشست

موشک اسپیس ایکس پس از انجام نخستین ماموریت جاسوسی خود با موفقیت به زمین نشست
موشک فالکون 9 ساعتی قبل پس از رساندن محموله طبقه بندی شده خود، با موفقیت روی سکوی فرود شرکت در کیپ کاناورال فرود آمد. این چهارمین باری است که اسپیس ایکس، موفق به فرود یکی از موشک های خود بر روی زمین می شود و همچنین یازدهمین باری است که شرکت موفق به بازیابی یکی از موشک های خود می شود.

موشک فالکون 9 اسپیس ایکس امروز، ساعت 7:15 دقیقه به وقت شرقی (15:45 دقیقه به وقت تهران) به همراه محموله ماهواره جاسوسی سری NROL-76 متعلق به دفتر شناسایی ملی (NRO) از پایگاه هوایی کیپ کاناورال به فضا پرتاب شد.

این نخستین ماموریتی است که اسپیس ایکس برای ارتش ایالات متحده انجام می دهد. اسپیس ایکس سال 2015، تاییدیه لازم برای پرتاب ماهواره های ارتش آمریکا را دریافت کرد. با توجه به اینکه این ماموریت، یک پرتاب امنیت ملی محسوب می شود، اطلاعات زیادی در مورد هدف ماموریت امروز و یا مدار در نظر گرفته شده برای ماموریت منتشر نشده است.

همچنین، پخش زنده پرتاب امروز هم کمی با ماموریت های تجاری اسپیس ایکس تفاوت داشت. در پخش زنده امروز، تنها پرتاب اولیه موشک نشان داده شد و کمتر نمایی از صعود موشک به جو زمین نشان داده شد، اما در عوض نماهای متعددی از فرود مرحله اول موشک به زمین نشان داده شد. در واقع، یک شات مداوم فرود موشک را به تصویر کشید، زوایه ای که فرود را از نمایی نشان می داد که پیش از این هرگز در پخش های آنلاین گذشته به تصویر کشیده نشده بود.

اسپیس ایکس ماه گذشته در نهایت به خوبی نشان داد، قادر به پرتاب موشک قابل استفاده مجدد و بازگرداندن آن به زمین است. موشک فالکون ۹ پس ‌از اینکه با موفقیت ماهواره تلویزیونیSES-10  متعلق به شرکت SES S.A لوکزامبورگ را به مدار پایین زمین رساند، با موفقیت در سکوی فرود شناور اسپیس ایکس در اقیانوس اطلس فرود آمده بود.

لازم به ذکر است که پرتاب امروز، پس از لغو پرتاب دیروز به امروز موکول شده بود. اسپیس ایکس دیروز پس از بروز نقض فنی در مرحله اول موشک فالکون9، ماموریت جاسوسی خود را به مدت 24 ساعت به تاخیر انداخت.  این نقض فنی که فقط 52 ثانیه قبل از پرتاب شناسایی شد، موجب شد، اسپیس ایکس برنامه پرتاب نخستین ماموریت جاسوسی خود را به تاخیر بیاندازد.

این نخستین مأموریت اسپیس ایکس برای دفتر شناسایی ملی است. پیش ‌از این، دولت آمریکا از موشک ‌های بوئینگ و اتحادیه مشترک پرتاب (ULA) برای بسیاری از مأموریت‌های مخفی خود استفاده می‌کرد که هر دوی این شرکت‌ های هوا فضایی از پیمانکاران دفاعی طولانی ‌مدت دولت ایالات ‌متحده محسوب می  شوند.

اسپیس ایکس تقریبا از یک سال گذشته در حال انجام مذاکراتی برای به دست آوردن قراردادهای نظامی بوده است، اما تاکنون هیچ مأموریتی را برای دفتر شناسایی ملی که عضوی از جامعه اطلاعاتی ایالات ‌متحده آمریکا است، انجام نداده بود.

بسیاری از پرتاب‌ های نظامی شرکت اسپیس ایکس، ماهواره ‌های سیستم‌ های تعیین موقعیت جهانی بوده ‌اند، از جمله قرارداد ۹۶ میلیون دلاری اخیر با نیروی هوایی ایالات‌ متحده برای گسترش برنامه های GPS-III  ارتش. اسپیس ایکس برنده قراردادی ۹۶ میلیون دلاری برای پرتاب ماهواره GPS-III نظامی در مناقصه ‌ای شد که شرکت اتحادیه مشترک پرتاب هم در آن حضور داشت.

این دومین قراردادی بود که شرکت اسپیس ایکس موفق به امضای آن با نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا می ‌شد و البته نخستین قراردادی بود که در یک رقابت به دست می ‌آورد. شرکت اتحادیه مشترک پرتاب (ULA) سپتامبر گذشته از حضور در این مناقصه خبر داده بود. اما اتحادیه مشترک پرتاب در نهایت تصمیم گرفت، در مناقصه ‌ای که در نهایت به شرکت اسپیس ایکس برای پرتاب ماهواره تعلق گرفت، شرکت نکند.

گفتنی است، این قرارداد، یکی از نه قراردادی است که ارتش به دست شرکت‌ های شخص ثالث قصد انجام آن را دارد. تاکنون دو مورد از این قراردادها، به شرکت اسپیس ایکس تعلق‌گرفته است و انتظار می‌ رود، اسپیس ایکس در صورت برآورده کردن خواسته ‌های نیروی هوایی، موفق به دست آوردن دیگر قراردادهای ارتش شود. بحث انجام یک مأموریت جاسوسی هم سال‌ هاست در برنامه ‌های اسپیس ایکس قرار دارد، اما تاکنون هیچ توافقی برای انجام آن صورت نگرفته بود.

.

منبع: theverge

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر