;
coinex

تقابل حسن روحانی و ابراهیم رئیسی در حوزه فاوا؛ آزادی در برابر کنترل!

در این مقاله به دیدگاه‌های حسن روحانی و ابراهیم رئیسی در مسئله فناوری اطلاعات و ارتباطت و از همه مهمتر فناوری های نو ظهور در کشور ایران نگاهی داریم.

در حال حاضر یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم ایران استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به صورت بدون محدودیت و گسترش این شبکه یعنی یکی از حوزه‌های اصلی فاوا است به همین دلیل در این گزارش اختصاصی نگاهی داریم به تقابل حسن روحانی و ابراهیم رئیسی در  حوزه  (فاوا) که یکی از بزرگترین دغدغه‌های تمامی مردم دنیا است. در ادامه با تکرا همراه باشید و این گزارش خواندنی را از دست ندهید.

مسئله فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) در حال حاضر در زمینه ایجاد زندگی راحت‌تر و با سرعت بیشتر مانند سایر نقاط دنیا از جمله آمریکا و اروپا برای مردم ایران نیز بسیار اهمیت دارد. این در حالیست که حوزه فاوا اشتغالزایی بسیار خوبی را همراه با نوآوری به دنبال دارد که در چهار سال اخیر در ایران به آن توجه ویژه‌ای از سوی سورنا ستاری، معاونت فناوری و رئیس سازمان نخبگان کشور و سید محمود واعظی, وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شده است اما در این میان باید به سیاست‌های حسن روحانی و ابراهیم رئیسی دو کاندیدای مطرح در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم اشاره داشت که نشان از صحبت‌های ضد و نقیض رئیسی در مناظره‌ها و بازدیدهای استانی خود نسبت به عملکرد و سابقه قبلی خود دارد اما حسن روحانی همچنان صحبت‌هایش با کارنامه خود یکسان است. در ادامه به چند نکته مهم اشاره داریم تا بتوانید با سیاست و جریان اصلی این کاندیدهای  دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بهتر و بیشتر آشنا شوید.

در این مقاله به دیدگاه‌های حسن روحانی و ابراهیم رئیسی در مسئله فناوری اطلاعات و ارتباطت و از همه مهمتر فناوری های نو ظهور در کشور ایران نگاهی داریم.

۱. آزادی یا فیلترینگ؟ شما کدامیک را می‌خواهید؟

زمانی که گوشی‌های هوشمند در حدود ۵ سال گذشته وارد بازار ایران شد، موج عظیمی از فراگیر شدن استفاده از نرم افزاهای پیام رسان ، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های مبتنی بر اینترنت در میان مردم ایران همچون سایر نقاط ایجاد شد. طی چند سال اخیر شبکه‌های اجتماعی زیادی همچون وایبر، تانگو، وی چت و … مورد استقبال مردم قرار گرفتند اما از تنها بازماندگان این اپلیکیشن‌ها باید به تلگرام، اینستاگرام و چند اپلیکیشن دیگر اشاره داشت که هر چند وقت یکبار مقامات قضایی با آنها مخالفت‌هایی می‌کنند.

در چهار سال گذشته حسن روحانی بارها درباره فرصت های فضای مجازی صحبت کرده و از فعالیت پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی در داخل کشور دفاع کرده است. دولت او نیز کوشیده است تا علاوه بر افزایش دسترسی به اینترنت با سرعت و کیفیت مطلوب، اینترنت را به روستاها نیز برساند که باعث شده دسترسی سریع و راحتی بیشتری بین مردم با یکدیگر در بستر فضای مجازی به وجود آید.

حسن روحانی به عنوان رییس جمهور و رییس شورای عالی فضای مجازی، وظیفه تعیین وزیر ارتباطات و تعیین استراتژی های کلی دولت یازدهم در فضای مجازی را بر عهده داشته است اما او خود در مقاطع حساسی با دستور مستقیم در مقابل فیلترینگ ایستاده است. یک بار در مقابل دستور فیلتر واتس آپ در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ ایستادگی کرد و به وزارت ارتباطات دستور داد زیر بار حکم کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نرود.

شاید برای شما جالب باشد که مخالفت دیگر علنی روحانی با فیلترینگ مربوط به حکم فیلتر سه پیام رسان لاین، واتس اپ و تانگو در دی ماه سال ۱۳۹۳ بود که در آن زمان حجت الاسلام  ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور که به صورت کاملا قانونی  ریاست کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اینترنتی را بر عهده داشت و روحانی به نوعی جلوی حکم رئیسی ایستادگی کرد تا مردم بتوانند از بستر این پیام رسان‌ها استفاده کنند.

در مقابل حسن روحانی فردی قرار دارد که عمدتا فضای مجازی را ناهنجار می‌داند اما در انتخابات آن را فضایی مناسب برای استفاده مردم  و فعالیت تمامی اقشار جامعه می‌داند! ابراهیم رئیسی در قامت معاون اول قوه قضاییه و دادستان کل کشور، بیشتر درباره تهدیدهای فضای مجازی در چندسال گذشته سخن گفته است. به گفته رئیسی فضای مجازی بدون مدیریت زمینه ناهنجاری اجتماعی را افزایش می دهد و کسانی که این اتوبان فضای مجازی را ایجاد کرده اند، می‌دانند که این فضا بسیار آسیب رسان است و ما باید در نظر داشته باشیم که تنها باید از مزیت های این فضا بهره مند شد.

یکی از مهم ترین تفاوت های حسن روحانی و ابراهیم رئیسی در نوع نگاه آنها به شبکه‌های اجتماعی خارجی است. روحانی استفاده از فیس بوک، توییتر و اینستاگرام را حق مردم می داند و خود نیز از روزهای نخست ریاست جمهوری اش در این شبکه ها فعال بوده است. در مقابل رئیسی همواره نسبت به نفوذ غربی ها با استفاده از این شبکه‌ها و همچنین احتمال جاسوسی هشدار داده است. البته ابراهیم رئیسی در آستانه انتخابات ریاست جمهور ی دوازدهم خود به توییتر پیوست و از تمامی ظرفیت‌های شبکه‌های غربی مثل تلگرام،اینستاگرام و … برای تبلیغات و معرفی خود به مردم استفاده کرده است.

در این مقاله به دیدگاه‌های حسن روحانی و ابراهیم رئیسی در مسئله فناوری اطلاعات و ارتباطت و از همه مهمتر فناوری های نو ظهور در کشور ایران نگاهی داریم.

۲.رشد دانش بنیان یا توفف و عقبگرد؟

حسن روحانی و ابراهیم رئیسی درباره چالش‌های پیش روی دولت دوازدهم صحبت کرده‌اند. روحانی البته بیشتر نگاه جزیی تری داشته و درباره مشکلات شرکت‌های دانش بنیان با جزییات بیشتری صحبت کرده است اما از نظرات رئیسی اینطور بر می آید که استراتژی دولت در قبال فناوری اطلاعات و ارتباطات باید اصلاح شود و البته مراقب جاسوسی شبکه های اجتماعی خارجی باشیم که نشان از بدبینی دولت رئیسی نسبت به تکنولوژی برتر خارجی‌ها و مورد استفاده تمام دنیا دارد.

از نظر روحانی چالش های پیش روی دولت دوازدهم در حوزه دانش بنیان و شرکت‌های نوپا شامل این موارد است:

  • ضعف قوانین در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و عدم تناسب قوانین کسب وکار (اعم از قانون تجارت، قوانین بیمه و مالیات و …) با ویژگی های فعالیت های دانش بنیان.
  • فقدان گفتمان اقتصادی در حوزه علم و فناوری و نگاه دانشگاهی محور به تولید فناوری (غلبه مفهوم پژوهش و فناوری دانشگاهی بر کل حوزه علم و فناوری) با واقعیت جهانی که تولید فناوری در بنگاه است، تفاوت دارد.
  • چالش های مربوط به مساله تجاری سازی و عملیاتی سازی اعطای تسهیلات و مشوق ها به شرکت های دانش بنیان.
  •  ۷۰ درصد شرکت های دانش بنیان شناسایی شده اند، شرکت های کوچک نوپا هستند این در حالی است که عمده توسعه فناوری در صنایع بزرگ اتفاق می‌افتد نه بنگاه های کوچک.
  •  مشکل صادرات محصولات فناورانه و از دست دادن بازارهای صادراتی برای برخی شرکت های دانش بنیان به دلیل نداشتن استانداردهای لازم و برندهای بزرگ و در تراز جهانی برای صادرات محصول.
  •  وجود محدودیت هایی در فرایندهای انتقال فناوری، ارتباطات تجاری و همکاری با شرکت‌های بزرگ صاحب فناوری و مراکز علمی در جهان (محدودیت در همکاری فناورانه).

ابراهیم رئیسی نیز در برنامه خود نوشته است: ورود کشور برای به کارگیری این فناوری نیز گرچه نسبتا به موقع و در مقاطع مختلف تحقق یافته است، لیکن روند حرکتی آن مطابق با پیشرفت جهانی نبوده است. در مجموع چالش های موجود فاوا را می توان در محور چالش های عمومی، توسعه بی هدف فاوا و بهره برداری نامناسب از آن در کشور، اجرا نشدن طرح ها و سندهای ملی و بخشی، ضعف ساختاری در حوزه مدیریت و تولید محتوا، فقدان نهادهای حمایتی مالی کارآمد، مشکلات بخش خصوصی و بین المللی نشدن شرکت های داخلی، نبود سیستم عامل، کارت هوشمند و سخت افزار بومی برای آن و سوءاستفاده از شبکه های تروریستی، جاسوسی از نفوذ شبکه های اجتماعی مجازی غربی در کشور، ضعف نگاشت ساختاری، به کارگیری منابع انسانی، امنیت سایبری، ضعف قوانین و مقررات و چالش های فعال نشدن شبکه ملی اطلاعات، چالش های موجود در بکارگیری کارت هوشمند و اینترنت اشیا دسته بندی کرد.

لازم به ذکر است که مدیران بیش از 300 شرکت اینترنتی بزرگ و کوچک ایرانی طی یک بیانیه اقدام به تشکر از حسن روحانی به منظور توجه به حوزه اینترنت و کسب‌ و کارهای اینترنتی کرده‌اند و از او برای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده‌اند که نشان از تدابیر صحیح روحانی در رسیدگی به صنعت اشتغالزایی فاوا دارد.

۳. آینده نامعلوم قانون دسترسی آزاد به اطلاعات

امید به اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در دولت حسن روحانی با تصویب آیین نامه قانون دسترسی آزاد افزایش یافت. در واقع روحانی با بیرون کشیدن قانونی که در دولت  محمود احمدی نژاد به خاک سپرده شده بود، کارهای مقدماتی برای دسترسی آزاد مردم به اطلاعات دستگاه ها و نهادهای دولتی را انجام داد. هرچند هنوز به طور عملیاتی چندان اتفاق ملموسی نیفتاده است با این حال روحانی در برنامه خود برای دولت دوازدهم، چندین بار درباره اجرای قانون انتشار و دسترسی آزادانه به اطلاعات متعهد شده است. نکته جالب اینکه روحانی قصد دارد برای اجرای این قانون بیش از پیش از فناوری اطلاعات و ارتباطات مجازی مردم با دستگاه ها کمک بگیرد که باید به آن امیدوار بود.

حسن روحانی در بخش سیاسی برنامه خود آورده است: قانون انتشار و دسترسی آزادانه به اطلاعات یکی از مهم ترین قوانین برای شفاف سازی امور اداره کشور و مبارزه با فساد است. اجرای این قانون نظارت مردم بر دولت و سایر قوای کشور را افزایش می دهد و شفافیت ناشی از آن، عاملی برای مقابله با ضایع شدن حقوق مردم است. کشور باید شفاف اداره شود و تدوین و ابلاغ آیین نامه اجرایی این قانون در دولت یازدهم، زمینه را برای اجرای آن فراهم کرده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اجرای این قانون است و در دولت دوازدهم تلاش می شود با اجرای این قانون، بالاخص با توجه به ظرفیت هایی که در زمینه توسعه امور فضای مجازی و دسترسی مردم به اطلاعات از طریق ابزارهای اینترنتی ایجاد شده، این قانون اجرا شود.

همچنین روحانی در بخش “تداوم تلاش برای تحقق حقوق ملت در قانون اساسی” متعهد به اجرای بدون تاخیر قانون بر زمین مانده آزادی اطلاعات و تقویت دولت الکترونیکی برای مقابله با فساد و نارسایی های اداری شده است و تا به امروز توانسته تمامی زیر ساخت‌های آن را اجرا و بخشی از دولت الکترونیک را اجرا کند که اقداماتی را برای مردم و تجار بسیار ساده‌تر و سریعتر همچون سامانه الکترونیکی گمرک کرده است.

ابراهیم رئیسی از قوه قضاییه آمده است و به طور مشخص درباره قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در برنامه خود صحبتی نکرده؛ اما با این حال اعلام کرده است که ناکارامدی سامانه ها و مجموعه های دولتی و عمومی به فساد دامن زده است و او به دنبال کاهش فساد در دستگاه های حاکمیتی تا حد قرار گرفتن در بین ۳۰کشور نخست جهان، شفافیت اقتصادی و ارتقای کارآمدی است. وی برای این موضوع انتشار عمومی هزینه ها و معاملات دستگاه های حاکمیتی، ثبت و اعلام عمومی دارایی ها و درآمد مدیران، ارایه گزارش های درخواستی به مردم درباره پروژه ها، مناقصات، وام های دولتی و … را در برنامه دارد؛ اما معلوم نیست دقیقا ساز و کار عملیاتی این وعده ها چیست.

۴. دولت الکترونیک به کجا خواهد رسید؟

حسن روحانی به طور عملی به دنبال توسعه دولت الکترونیکی بوده و براساس گزارش وزارت ارتباطات این پروژه پیشرفت 35 درصدی داشته است. پورتال دولت الکترونیکی نیز به تازگی راه اندازی شده و برخی خدمات دولت از این طریق ارایه می شود. روحانی در برنامه خود نیز به کار گیری کامل پرونده الکترونیکی سلامت و استفاده از آن را برای رسیدگی به اسناد پزشکی و پرداخت هزینه آن ها به صورت الکترونیکی در دولت دوازدهم متعهد شده است.

از سوی دیگر سید ابراهیم رئیسی که معتقد است دولت الکترونیکی در دولت یازدهم پیشرفت چشم گیری نداشته است، ایجاد و تکمیل سامانه های مختلفی را در برنامه دارد. برای نمونه در بخش مبارزه با قاچاق کالا، وی وعده ردیابی جابه جایی کالا با ایجاد سامانه اطلاعات زنجیره تامین را داده است. ابراهیم رئیسی برای کارآمد سازی نظام بانکی نیز ایجاد سامانه حساب اعتباری را در دستور کار دارد تا تقاضای تسهیلات را کاهش دهد. همچنین تکمیل سامانه الکترونیکی مالیات و اتصال پایگاه های مالیاتی به سایر پایگاه ها و ایجاد یکپارچه سازی پایگاه های اطلاعاتی از دیگر برنامه های این نامزد انتخابات ریاست جمهوری است.

همچنین رئیسی در بخش صنعت و تجارت نیز ساماندهی، شفاف سازی و ثبات در قوانین و مقررات و حذف قوانین و مقررات زائد، مقابله سیستماتیک با قاچاق کالا از طریق فناوری های نوین، مدیریت موثر جریان کالا و پول و ارتقای زیرساخت های نرم مرتبط با تولید و تجارت (دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی) را وعده کرده است. البته باید گفت که بسیار ی از این سامانه ها در دولت روحانی راه اندازی شده یا در حال تکمیل است که تنها حالت اجرایی آن برای رئیسی خواهد بود و رئیسی هیچ کاری در این حوزه نکرده و نخواهد کرد پس کار آسانی را در پیش دارد و اگر نتواند آن را حتی اجرایی کند نشان از عقبگرد این حوزه به دلیل سیاست‌های نادرست دارد.

۵.توافق با دنیا یا تحریم‌های بین المللی؟

حسن روحانی در چهار سال اخیر با دستور رهبر انقلاب و تقاضای جامعه توانست با کمک دکتر محمد جواد ظریف تحریم‌های بین المللی را طی توافق برد برد برجام به نفع ایران از بین ببرد و ما بتوانیم حالا با عزت و افخار خودمان را ایرانی بنامیم و با خارجی‌ها به صورت گسترده روابط اقتصادی داشته باشیم. طبیعی است که برحام حالا توانسته به کمک حوزه فاوا بیاید و شرکت‌های خارجی بتوانند به صورت گسنرده و کلان بدون دغدغه از جریمه شدن به ایران بیایند و خودشان را به بازار بزرگ ایران معرفی کنند. از همه مهمتر از اوایل سال 95 تا به امروز شاهد ورود رسمی شرکت‌های سخت افزاری معتبر, سرمایه گذاران خارجی و ایجاد نمایشگاه‌های بین المللی بهتر همچون نمایشگاه الکامپ و TGC هستیم که از ثمرات برجام است و نباید این اتفاقات روشن را فراموش کرد. حسن روحانی همچنان قصد دارد از شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها حمایت کند اما در دوره چهارساله دوم خود قصد دارد تا حمایت بیشتری از آنها بکند تا فرار مغزها را همچنان مانند چهار سال اخیر در دولت تدبیر و امید کاهش و فناوری‌های نوین و اشتغالزایی جوانان متخصص را بالاتر ببرد که نکات مثبتی برای قشر تحصیلکرده و با مهارت است.

از سوی دیگر ابراهیم رئیسی در مناظره‌های انتخاباتی صدا و سیما و گفتگوی تلویزیونی خود اعلام کرده است که ما باید با تولید نرم افزار و سخت افزار به شاخص‌های کشورهایی چون هند برسیم و اشتغالزایی داشته باشیم که این صحبت‌ها نشان از بی‌تجربگی ایشان در حوزه فاوا و سخت افزار دارد چرا که هند یک اسطوره در میان کشورهای برتر حوزه تکنولوژی مانند آمریکا است. این درحالیست که ایشان چند روز بعد در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد که ما با استفاده از تحریم‌ها می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم و باید از آن‌ها استقبال کنیم. حال در نقد این صحبت‌های ضد و نقیض باید گفت که در نهایت وقتی سخت افزار و نرم افزاری بخواهد تولید شود نیاز به پیش نیازهایی فنی و دانشی دارد که از خارج کشور باید وارد ایران شود و هنگام فروش آن نیز باید شرایط برای صادرات کالا و نرم افزار تولید شده مهیا باشد که با تحریم‌های بین الملل علاوه بر عدم پیشرفت، اشتغالزایی در این حوزه را نیز باید فراموش کرد.

در این مقاله به دیدگاه‌های حسن روحانی و ابراهیم رئیسی در مسئله فناوری اطلاعات و ارتباطت و از همه مهمتر فناوری های نو ظهور در کشور ایران نگاهی داریم.

۶.محمود واعظی یا رضا تقی پور؟ مسئله این است!

آنطورکه شنیده می شود محمود واعظی یا فردی با خط فکری ایشان به عنوان وزیر ارتباطات دولت روحانی و رضا تقی پور به عنوان وزیر ارتباطات دولت سید ابراهیم رئیسی انتخاب خواهند شد. واعظی نزدیک به چهار سال در دولت یازدهم و تقی پور حدود سه سال در دولت دوم محمود احمدی نژاد سابقه وزارت ارتباطات را دارند و به این جهت عملکرد آنها قابل مقایسه است.

سیاست کلی وزارت ارتباطات واعظی، افزایش سرعت اینترنت، بهبود جایگاه ایران در شاخص های بین المللی، جلوگیری از فیلترینگ شبکه های اجتماعی و توسعه کسب و کارهای نوپا با کمک معاونت فناوری ریاست جمهوری بوده است که توانسته است در چهار سال اخیر انقلابی عظیم و خیره کننده را در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و کسب و کارهای نوپا ایجاد کند و پیشرفت ایران برای جهانیان بسیار محسوس و جالب به توجه باشد.

در نقطه مقابل سید محمود واعظی، رضا تقی پور, رئیس وزارت اطلاعات و ارتباطات سید ابراهیم رئیسی و یکی از پیروان محمود احمدی نژاد قرار دارد. او سرعت اینترنت را تا حدی که بتوان مقاله علمی در آن خواند کافی می‌دانست و چهره بدنام و منفور در میان دانشجویان ایرانی و شرکت‌هایی اینترنتی ایران بود. همچنین او یکی از آخرین سدها در مقابل افزایش سرعت اینترنت بود و رتبه بندی ها و شاخص های بین المللی را هم قبول نداشت چرا که معتقد بود پیشرفت در این شاخص ها بستگی به این دارد که اجازه پورنوگرافی در فضای مجازی در کشور صادر شود.

جالب است بدانید که هر زمانی که از رضا تقی پور در میان پایین‌ بودن سرعت اینترنت می‌پرسیدند او می‌گفت “سرعت اینترنت کافی است” همچنین تقی پور و اقدامات ناشایست او باعث شد تا نسل سوم اینترنت تلفن همراه وارد ایران نشود که باعث عقب ماندگی کسب و کارهای اینترنتی در ایران شد که می‌تواند بزرگترین چاره برای اشتغال پایدار و سودآور باشد. همچنین او همواره تسلیم فرمان‌های قضایی و صادر شده از سوی مراجع تقلید بود که باعث شده بود تا نفس اینترنت و مردم دیگر توانی نداشته باشد.

براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده، تقی پور در طول سه سال فعالیت خود که  با درآمدهای سرشار نفتی  و سرمایه گذاری خارجی‌ها در کشور همراه بود پهنای باند بین الملل را از ۱۳ به نزدیک ۶۴ گیگابیت بر ثانیه افزایش داد اما همچنان بعد از هر اتفاقی در ایران شاهد کاهش و اخلال در شبکه اینترنت بودیم که باعث از دست رفتن زمان و پول کاربران می‌شد.ظرفیت ارتباطات دیتای کشور نیز از 23 به 535 گیگابیت بر ثانیه رسید. رشد 75 برابری تعداد خطوط پرسرعت واگذار شده از ۲۰۹ هزار خط به ۳ میلیون خط نیز از دیگر اتفاقات وزارت تقی پور بود. رسیدن ضریب نفوذ تلفن همراه به ۷۷ درصد و ضریب نفوذ کاربران اینترنت به ۳۰ درصد نیز در کارنامه تقی پور مشاهده می شود.

افزایش سرعت دسترسی به اینترنت از ۱۲۸ و ۲۵۶ کیلوبیت به چندین مگ، رسیدن سرعت اینترنت خانگی به ۴۰ مگابایت بر ثانیه، راه افتادن اینترنت روی گوشی های تلفن همراه با ضریب نفوذ ۹۷ درصدی، راه اندازی نسل سوم و چهارم، راه اندازی اینترنت پرسرعت خانگی و همراه برای تمامی روستاها و نقاط ایران، افزایش ضریب نفوذ اینترنت به بیش از ۵۰ درصد، نیازمند افزایش قابل توجه ظرفیت پهنای باند در کشور بود. به همین دلیل نیز میزان پهنای باند کشور به رقم قابل توجه ۱۰ هزار گیگابایت بر ثانیه رسید که حالا با اقتخار و به جرات باید بگوییم اینترنت کشور حتی با بیشترین میزان فشار نه تنها قطع نخواهد شد بلکه اختلال و کاهش سرعت نخواهد داشت.

از طرفی دیگر افزایش سرعت، دسترسی به اینترنت و توافق برجام  و سرمایه گذاری‌های در پی آن نیز سبب شد کسب و کارهای اینترنتی زیادی چون تاکسی ها، فروشگاه های بزرگ و مراکز تولید محتوای اینترنتی شکل بگیرند. در دولت حسن روحانی 3 هزار شرکت دانش بنیان شکل گرفت که بخش قابل قبولی از این شرکت ها در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت داشتند و توانستند اشتغالزایی بسیار زیادی را برای جوانان متخصص و افراد عام جامعه ایجاد کنند که نشان از موفقیت سرمایه گذاری‌های انجام شده دولت یازدهم و با مدیریت سید محمود واعظی است که می‌توان آن را یک جهش بزرگ برای ایرانی دانست که در آینده و ادامه این روند یکی از قطب‌های بزرگ صنعت است.

خودتان انتخاب کنید؛ پیشرفت فاوا یا عقبگرد فاوا؟!

در این مقاله به دیدگاه‌های حسن روحانی و ابراهیم رئیسی در مسئله فناوری اطلاعات و ارتباطت و از همه مهمتر فناوری های نو ظهور در کشور ایران نگاهی داریم.

هر دو نامزد مطرح انتخابات ریاست جمهوری، حسن روحانی و ابراهیم رئیسی که شانس بسیار بالایی برای پیروزی در دوازدهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری دارند، وعده توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، سامانه‌ها و دولت الکترونیکی را داده‌اند. با این حال در شیوه کار و سطح دسترسی مردم به فضای مجازی، به نظر می رسد تفاوت های محسوسی وجود داشته باشد چراکه حسن روحانی، رئیس جمهور وقت حتی استفاده از شبکه های اجتماعی خارجی  همچون تلگرام و اینستناگرام و … را حق مردم می داند و می خواهد با زیر ساخت های فضای مجازی، هر شهروند یک صدا و سیما باشد، اما ابراهیم رئیسی، نگاه کنترلی بر فضای مجازی دارد و معتقد است اگر این فضا مدیریت نشود، مردم از آسیب های آن در امان نخواهد بود که باعث نگرانی‌هایی برای توسعه دهندگان و مدیران کسب و کارهای اینترنتی ایران شده است. در

مردم به کدام نگاه رای خواهند داد و کدام آینده را برای فضای مجازی انتخاب خواهند کرد؟ ما در سایت تکرا امیدوار هستیم تا مردم ایران با مشارکت گسترده در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای اصلح خود را انتخاب کنند. در نهایت باید گفت که باید تا روز شنبه منتظر ماند و دید که سرنوشت فاوای ایران آیا به عقب باز خواهد گشت یا همچنان پیشرو و برتر خواهد بود.

گفتنی است که این مقاله یک نقد در دیدگاه‌های انتخابات ریاست جمهوری است و سایت تکرا از هیچ کدام از نامزدهای ریاست جمهوری حمایت رسانه‌ای نمی‌کند.

.

تهیه و گردآوری: تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر