;
coinex

نوام چامسکی: پروژه رابط مغز و کامپیوتر ایلان ماسک عملی نیست


اواخر ماه آوریل بود که ایلان ماسک اعلام کرد، قصد دارد، شرکت جدیدی در زمینه رابط مغز و کامپیوتر به نام نورالینک (Neuralink) تاسیس کند. هدف شرکت نورالینک توسعه تکنولوژی‌ هایی برای برقراری ارتباط بین مغز انسان و کامپیوتر ها خواهد بود. با توسعه تورهای عصبی پیشرفته، می توان داروها را به ناحیه خاصی از مغز انتقال داد یا سیگنال ‌ها را به‌ صورت وایرلس از کامپیوتر به اسمارتفون منتقل کرد و در نهایت چنین وسایلی امکان اضافه کردن اطلاعات و حافظه بیشتر به مغز انسان (همچون اضافه کردن رم بیشتر به هارد درایو کامپیوتر) را خواهند داشت.

با توسعه تورهای عصبی پیشرفته، می توان داروها را به ناحیه خاصی از مغز انتقال داد یا سیگنال ‌ها را به‌ صورت وایرلس از کامپیوتر به اسمارتفون منتقل کرد و در نهایت چنین وسایلی امکان اضافه کردن اطلاعات و حافظه بیشتر به مغز انسان (همچون اضافه کردن رم بیشتر به هارد درایو کامپیوتر) را خواهند داشت. اما مشخصا، موانع توسعه چنین دستگاه ‌ها و سیستم‌ هایی بسیار زیاد است. محققان علوم اعصاب می‌گویند، درک کنونی از چگونگی ارتباط نورون‌ها در مغز بسیار محدود است. مورد دیگر اینکه، روش‌ های کنونی برای گردآوردی داده‌ های نورون‌ ها هنوز در مراحل ابتدایی خود است. در این مورد، حتی ایده استفاده از افراد داوطلب مطرح شده است.

تور عصبی، شامل ایمپلنت تراشه‌هایی در مغز است که توانایی یادگیری و رشد به همراه مغز انسان را داشته باشد. این تکنولوژی به مغز انسان قابلیت اتصال مستقیم به اینترنت و همکاری و در آینده ادغام با سیستم ‌های هوش مصنوعی را خواهد داد.

نوام چامسکی متفکر برجسته و استاد بازنشسته زبان‌شناسی دانشگاه MIT، هفته جاری در گفتگو با Inverse در مورد وضعیت تحقیقات مربوط به افکار و زبان و همچنین پروژه پر سروصدای ایلان ماسک صحبت کرد. در حالی که چامسکی فکر می‌کند، استفاده از رابط‌های کامپیوتر به مغز برای بیماران آسیب‌های مغزی هدف معقولی است؛ اما در مورد اهداف بلندمدت نورالینک تردید دارد. این دانشمند شهیر می‌گوید، دانش ما در مورد چگونگی کارکرد مغز و اینکه چگونه فکر می‌کنیم، محدود است، به این ترتیب به نظر چامسکی، برقراری ارتباط با افکار با دانش و تکنولوژی کنونی ما فاصله دارد.

چامسکی به Inverse گفت:”این اهداف می‌تواند چیزی‌های مثل این باشد، راه‌هایی احتمالا با شناسایی سیگنال‌های الکتریکی مغز برای بلند کردن بازو. چنین چیزی امکان‌پذیر است، چرا که می‌دانم، هم‌اکنون تحقیقاتی در این زمینه در جریان است. اما تلاش برای فهمیدن اینکه به چه چیزی فکر می‌کنیم، با توجه به تکنولوژی‌های فعلی هنوز وجود ندارد، چراکه هنوز این پروسه چیزی ندانیم.”

نمونه‌های اولیه شرکت نورالینک به‌احتمال زیاد ایمپلنت مغزی خواهد بود که توانایی درمان بیماری‌هایی همچون صرع، پارکینسون و یا افسردگی درمان را داشته باشد
نمونه‌های اولیه شرکت نورالینک به‌احتمال زیاد ایمپلنت مغزی خواهد بود که توانایی درمان بیماری‌هایی همچون صرع، پارکینسون و یا افسردگی درمان را داشته باشد

استفاده از الکترودهای خارجی و یا حرکت چشم برای کنترل ربات‌ها مبتنی بر عملکردهای حرکتی است، اما برای چنین کاری در انسان، نیاز هست تا وظایف خاص انسانی همچون تفکر و زبان به‌طور قابل‌توجه درک شود. چامسکی می‌گوید: “تکنولوژی اساسا در این زمینه هنوز هیچ درکی ندارد. چنین تکنولوژی پیشرفته‌ای هنوز در نزدیکی ما نیست.”

می‌گوید. به ویژه فعالیت در زمینه افکار بسیار دشوار است، چراکه ما هنوز هیچ تعریف ثابتی در مورد افکار نداریم. و از آنجایی که تنها می‌توانیم، ثابت کنیم، انسان فکر می‌کنیم، تحقیقات مربوط به افکار مبتنی بر مغز هستند. چامسکی اشاره می‌کند، این فوق‌العاده دشوار است، چرا که ما هنوز تکنولوژی تصویربرداری (از مغز) غیرتهاجمی در اختیار نداریم که قادر به مشاهده فعالیت‌های مغز در مقیاس نورون‌ها باشد.

ایلان ماسک در کنفرانس مربوط به معرفی اهداف شرکت نورالینک، برخی از اولین افرادی که می‌توانند از تکنولوژی‌های این شرکت بهره ببرند، بیمارانی هستند که به دلیل آسیب‌های شدید مغزی و سکته مغزی، توانایی‌های حرکتی خود را از دست داده‌اند. ماسک همچنین دیگر از بیماران مبتلا به زوال عقل یا انواع دیگر بیماری‌های از دستت دادن توانایی‌های شناختی هم نام برد.

چامسکی این موارد را متقاعد کننده می‌داند، او می‌گوید: “طراحی روش‌هایی برای حرکت دادن دست و انتخاب سیگنال‌های الکتریکی مغز برای حرکت دادن دست، می‌تواند قابل تصور باشد. چنین تحقیقاتی اکنون در حال انجام است.”

اما چامسکی می‌گوید. چنین چیزی قابل تعمیم به حافظه و فکر نیست. در ادامه چامسکی، استیون هاوکینگ را مثال می‌زند. بیش از 20 سال است که شرکت اینتل تکنولوژی را توسعه می‌دهد که به کیهان‌شناس و فیزیکدان شهیر استیون هاوکینگ امکان نوشتن کتاب، سخنرانی و برقراری ارتباط با دیگران را داده است.

اینتل از این تکنولوژی برای بهبود زندگی افراد مبتلابه بیماری نورون‌های حرکتی (استیون هاوکینگ مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یکی از شایع‌ترین بیماری‌های نورون‌های حرکتی است) و شرایط دیگری که امکان استفاده از رابط کامپیوتری معمولی غیرممکن است، بهره می‌برد.

چامسکی می‌گوید: “استیون هاوکینگ را در نظر بگیرید، او لطف بسیاری از تکنولوژی‌های پیچیده قادر به برقراری ارتباط است که به‌طور خاص برای او طراحی شده‌اند و به ذهن نابغه او امکان رسیدن به دنیای خارج را می‌دهند. بدون تکنولوژی چنین امکانی هرگز وجود نمی‌داشت. اما تکنولوژی برای تفسیر افکار راه بسیار طولانی در پیش دارد.”

.

منبع: inverse

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر