;
coinex

کمیسیون اروپا گوگل را نقره داغ کرد! جریمه 2.7 میلیارد دلاری در انتظار غول تکنولوژی

کمیسیون اروپا گوگل را نقره داغ کرد! جریمه 2.7 میلیارد دلاری در انتظار غول تکنولوژی

بر اساس قوانین ضد انحصاری اتحادیه اروپا، شرکت آلفابت (شرکت مادر گوگل) با جریمه بی‌سابقه 2.42 میلیارد یورویی (1.7 میلیارد دلار) مواجه شد. این نتیجه اولین پرونده‌ای بود که تسلط گوگل بر نتایج جستجوی کالا و گوشی‌های هوشمند را مغایر مقررات ضد انحصاری اروپا را نشان می‌دهد. این بیشترین جریمه‌ای است که اتحادیه اروپا تاکنون یک شرکت را محکوم به پرداخت آن کرده است. پیش از این دیگر غول تکنولوژی، شرکت سازنده تراشه اینتل هم در سال 2009، به پرداخت جریمه 1.06 میلیارد یورویی محکوم شده بود.

کمیسیون اروپا اعلام کرد، اگر محبوب‌ترین موتور جستجوی جهان، در عرض 90 روز اولویت خدمات فروش کالای خود را تغییر ندهد، ممکن است، 5 درصد از درآمد روزانه شرکت مادر خود، آلفابت را هم به عنوان جریمه پرداخت کند. کمیسیون اروپا همچنین، گوگل را متهم به این کرده که از سیستم عامل اندروید برای عقب زدن رقبای تجاری خود بهره برده است. این مورد با توجه به محبوبیت سیستم عامل اندروید، به احتمال زیاد می‌تواند جریمه‌های بیشتری را هم برای گوگل در پی داشته باشد. این شرکت همچنین متهم به مسدود کردن تبلیغات شرکت‌های رقیب در نتایج جستجوی آنلاین شده است.

البته کمیسیون اروپا هنوز به درستی مشخص نکرده، گوگل باید چه تغییراتی را در خدمات فروش کالا ایجاد کند. به نظر می‌رسد، این کمیسیون موضوع را به عهده خود گوگل گذاشته است. کمیسیون اروپا دریافته است که گوگل، با در اختیار داشتن سهام جستجوی بیش از 90 درصد اکثر کشورهای اروپایی، به طور سیستماتیک  به خدمات مقایسه قیمت خود اولویت داده و آن‌ها را در بالای نتایج جستجو قرار داده است.

مارگارت وستاگر، کمیسیونر رقابت تجاری اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای گفت: “آنچه شرکت گوگل انجام داده است، مغایر با قوانین ضد انحصاری اتحادیه اروپا است. این شرکت شانس دیگر شرکت‌ها را برای رقابت بر اساس استحقاق و نوآوری‌ها گرفته است و مهم‌تر از همه، مصرف‌کنندگان اروپایی را از انتخاب واقعی خدمات و مزایای نوآوری محروم کرده است.”

گوگل اعلام کرده است که داده‌هایش نشان می‌دهد، مردم ترجیح می‌دهند، مستقیما به لینک محصولات بروند، نه اینکه به وب‌سایت‌هایی بروند که جستجوی خود را تکرار کنند. کنت واکر، مشاور عمومی گوگل، در بیانیه‌ای گفت: “ما با احترام با نتایجی که امروز (سه‌شنبه) اعلام شد، مخالفیم. ما برای درخواست تجدیدنظر، نتایج تصمیم کمیسیون اروپا را به دقت بررسی خواهیم کرد و منتظر روند بررسی پرونده خود می‌مانیم.”

مارگارت وستاگر، کمیسیونر رقابت تجاری اتحادیه اروپا: "آنچه شرکت گوگل انجام داده است، مغایر با قوانین ضد انحصاری اتحادیه اروپا است. این شرکت شانس دیگر شرکت‌ها را برای رقابت بر اساس استحقاق و نوآوری‌ها گرفته است و مهم‌تر از همه، مصرف‌کنندگان اروپایی را از انتخاب واقعی خدمات و مزایای نوآوری محروم کرده است"
مارگارت وستاگر، کمیسیونر رقابت تجاری اتحادیه اروپا: “آنچه شرکت گوگل انجام داده است، مغایر با قوانین ضد انحصاری اتحادیه اروپا است. این شرکت شانس دیگر شرکت‌ها را برای رقابت بر اساس استحقاق و نوآوری‌ها گرفته است و مهم‌تر از همه، مصرف‌کنندگان اروپایی را از انتخاب واقعی خدمات و مزایای نوآوری محروم کرده است”

گفته می‌شود، مبلغ جریمه در صورت، عدم تغییر رویکرد گوگل در خدمات فروش کالا، روزانه 12 میلیون دلار خواهد بود. این جریمه بر اساس درآمد شرکت آلفابت در سال 2016 محاسبه شده است که در آن سال درآمد روزانه شرکت 90.3 میلیارد دلار اعلام شد.

مونیک گوینز، رئیس گروه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اتحادیه اروپا (BEUC)، می‌گوید: “این تصمیم، تغییر قابل‌توجهی محسوب می‌شود. کمیسیون اروپا تائید کرد که مصرف‌کنندگان در پرکاربردترین موتور جستجوی جهان، چیزی را نمی‌بینند که برای آن مناسب‌تر است، بلکه چیزی را مشاهده می‌کنند که برای گوگل بهتر است.”

.

منبع: reuters

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر