;
coinex

تماشا کنید: ویدئوی دیدنی ناسا از گذر نزدیک نیوهورایزنز در سیاره کوتوله پلوتو

تماشا کنید: ویدئوی دیدنی ناسا از گذر نزدیک نیوهورایزنز در سیاره کوتوله پلوتو

در ژوئیه 2015، کاوشگر نیوهورایزنز مأموریت تاریخی را در سیاره کوتوله پلوتو به پایان رساند. نیوهورایزنز بیش از 50 گیگابایت اطلاعات در طول این مانور ملاقات نزدیک جمع‌آوری کرد و به زمین مخابره کرد. نیوهورایزنز در نزدیک‌ترین فاصله‌اش روز ۱۴ ژوئیه  سال ۲۰۱۵ به فاصله ۱۲.۵۰۰ کیلومتری سطح سیاره کوتوله رسید. سه روز پیش از رسیدن کاوشگر به نزدیک فاصله‌اش از پلوتون، ابزار تصویربرداری دوربرد آن تصاویری از پلوتو و قمر شارون به ثبت رساند که ناحیه‌ای ۴۰ کیلومتری را پوشش می‌داد و امکان نقشه‌برداری از این نواحی را برای دانشمندان فراهم می‌کرد.

همچنین در این مدت، تصویربرداری نزدیک برد دو بار در روز انجام می‌شد تا امکان مشاهده تغییرات سطحی پلوتو وجود داشته باشد. کاوشگر نیوهورایزنز همچنین با استفاده از مجموعه ابزارهای علمی خود، جو پلوتو را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داد. این ابزارهای علمی شامل، طیف‌سنج تصویربرداری ماوراءبنفش (آلیس) و آزمایش‌های علمی رادیویی (REX) هستند که نیوهورایزنز از آن‌ها برای تجزیه‌وتحلیل ترکیب و ساختار جو پلوتو بهره می‌برد. ابزارهای باد خورشیدی اطراف پلوتو (SWAP) و طیف‌سنج بررسی علمی ذرات پرانرژی پلوتو (PEPSSI) هم تعامل اتمسفر پلوتون را با بادهای خورشیدی موردبررسی قرار می‌دهند.

تمام این اطلاعات به کمک ستاره شناسان آمد تا نخستین نقشه دقیق از سطح پلوتو را ترسیم کنند و همچنین منجر به کشفیات متعددی از ساختار، ترکیب و فعالیت‌های سطحی پلوتو شده است. مأموریت نیوهورایزنز همچنین نخستین تصاویر واقعی از ظاهر پلوتو را به ثبت رساند که رنگ‌های واقعی سیاره کوتوله، ناحیه قلب و بسیاری از ویژگی‌های برجسته سطح آن را آشکار کرد. ناحیه قلب، از برجسته‌ترین نقاط پلوتو است. ناحیه رجیو تامبا (از روی کاشف سیاره کوتوله کلاید تامبا نام‌گذاری شد)، منطقه بزرگ و روشنی در محور جزر و مدی پلوتو و بزرگ‌ترین قمر آن، شارون واقع‌شده و به جهت شکل متمایز قلب مانندش به این نام مشهور است.

اکنون تیم مأموریت نیوهورایزنز دو ویدئوی تماشایی از پلوتو و قمر شارون ساخته‌اند. ویدئوی اول از دشت اسپوتنیک پلانوم پلوتو شروع می‌شود. اسپوتنیک پلانوم دشت وسیعی از یخ‌های نیتروژن و مونوکسید کربن به پهنای ۱۰۰۰ کیلومتر است. اسپوتنیک پلانوم، دقیقا در محور جزر و مدی پلوتو و قمر شارون واقع شده است. این ناحیه دارای ناهنجاری جرم مثبت (جرم اضافی)، قسمت عجیب سنگینی در پوسته پلوتو است. تصور می‌شود، برخورد سیارک عظیمی منجر به وجود آمدن اسپوتنیک درجایی در نزدیکی قطب شمال پلوتون شده است، اما باگذشت زمان، جرم قلب پلوتون افزایش یافته و منجر به چرخش یافتن کل سیاره شده است.

ویدئو با دشت یخ‌های نیتروژنی موردور ماکولا ادامه پیدا می‌کند و سپس بخش‌هایی از پایونیر ترا و ناحیه کوهستانی تارتاروس دورس را نشان می‌دهد. دومین ویدئو، شارون را نشان می‌دهد. این ویدیو سفر هیجان‌انگیزی است که برخی از برجسته‌ترین نواحی این قمر دیدنی را نشان می‌دهد. تصاویر این ویدیو به‌صورت رنگی رندر شده‌اند تا جزئیات را به‌خوبی نشان دهند، ناسا اعلام کرد که توپوگرافی این ویدیو دو تا سه برابر افزایش‌یافته تا به‌خوبی فُرم مناظر را آشکار کند.

اطلاعات کاوشگر نیوهورایزنز هنوز در حال تجزیه‌وتحلیل هستند و به‌تازگی دو نقشه هم توسط تیم مأموریت نیوهورایزنز منتشر شده که به خوبی پیچیدگی‌های پلوتو را نشان می‌دهند. ممکن است، این اطلاعات متعلق به دو سال قبل باشند، اما هنوز هم گنجینه‌ای از کشفیات (انجام‌نشده) هستند که در اختیار دانشمندان قرارگرفته‌اند. آلن استرن، محقق ارشد مأموریت پلوتون ناسا، می‌گوید: “هرجایی که به آن رجوع می‌کنیم، اسرار جدیدی دارد. این نقشه‌های جدید که از اکتشافات سال 2015، مأموریت کاوشگر نیوهورایزنز به‌دست‌آمده‌اند، به ما کمک می‌کنند، این اسرار را آشکار کنیم.”

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    عزیزم اینا کامپیوتریه… ناسا همه ی دوربیناش سیاه و سفیده

    پاسخ