;
coinex

پاسخ دانشمندان هوش مصنوعی به ایلان ماسک: دیگر نگو ربات‌ها ما را می‌کشند!

ایلان ماسک شهرت خود را مدیون محتاط بودن نیست. کارآفرین و تکنولوژیست مشهور و بنیان‌گذار برخی از مشهورترین شرکت‌های دنیا همچون اسپیس ایکس (که می‌خواهد انسان را به مریخ ببرد تا از نابودی کامل تمدن بشری جلوگیری کند) و تسلا موتورز (که می‌خواهد خودروهای بدون راننده بسازد) و دیگر شرکت‌هایی که برنامه‌هایی بزرگ برای فجایع محتمل بشری دارند، نگران آینده‌ای است که از آن به “قیام ربات‌ها” تعبیر می‌شود. داستان هشدارهای مکرر آقای ماسک در رابطه با نابودی بشریت به‌وسیله هوش مصنوعی، مدت‌هاست در جامعه علمی بحث‌های زیادی را در پی داشته.

ایلان ماسک که روز شنبه در حاشیه کنفرانس انجمن ملی فرمانداران آمریکا صحبت می‌کرد، به حاضران در نشست گفت، هوش مصنوعی خطر جدی برای تمدن بشری است. ماسک که به نظر می‌رسد، در مورد آینده ارتباط هوش مصنوعی و انسان نگران است، خواستار تصویب قوانینی مدون در این رابطه شد.

ماسک در جلسه پرسش و پاسخی که در خلال کنفرانس تابستانی انجمن ملی فرمانداران آمریکا انجام شد، در مورد انرژی خورشیدی، سفرهای فضایی، خودروهای بدون راننده و دیگر تکنولوژی‌های نوظهور صحبت کرد. این کنفرانس روز شنبه در رود آیلند برگزار شد. ماسک به احضار کنفرانس انجمن ملی فرمانداران آمریکا گفت: “”هوش مصنوعی خطر اساسی برای تمدن بشری است، فکر نمی‌کنم مردم کاملا این موضوع را درک کنند و هنگامی‌که در این مورد آگاهی به دست بیاورند، به‌شدت از هوش مصنوعی می‌ترسند.”

ایلان ماسک پیش‌ازاین هم در خلال سمپوزیومی که سال ۲۰۱۴ در ام آی تی برگزار شد، گفته بود: “فکر می‌کنم ما باید خیلی در مورد هوش مصنوعی محتاط باشیم. اگر درست حدس زده باشم، این ‌یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات موجود است، شاید ما باهوش مصنوعی در حال احضار شیاطین باشیم!”

ایلان ماسک در جلسه پرسش و پاسخی که در خلال کنفرانس تابستانی انجمن ملی فرمانداران آمریکا انجام شد، به احضار کنفرانس انجمن ملی فرمانداران آمریکا گفت: “"هوش مصنوعی خطر اساسی برای تمدن بشری است، فکر نمی‌کنم مردم کاملا این موضوع را درک کنند و هنگامی‌که در این مورد آگاهی به دست بیاورند، به‌شدت از هوش مصنوعی می‌ترسند”
ایلان ماسک در جلسه پرسش و پاسخی که در خلال کنفرانس تابستانی انجمن ملی فرمانداران آمریکا انجام شد، به احضار کنفرانس انجمن ملی فرمانداران آمریکا گفت: “”هوش مصنوعی خطر اساسی برای تمدن بشری است، فکر نمی‌کنم مردم کاملا این موضوع را درک کنند و هنگامی‌که در این مورد آگاهی به دست بیاورند، به‌شدت از هوش مصنوعی می‌ترسند”

ایلان ماسک بیش از یک سال قبل، در ایجاد موسسه تحقیقاتی که به توسعه هوش مصنوعی که به مردم به‌جای صدمه زدن، کمک خواهد کرد شرکت داشته. ماسک با ورود به این عرصه، خود را در میان بحث روز دنیای تکنولوژی دید که باور دارد، هوش مصنوعی قادر به نابودی انسانیت است.

غول‌های تکنولوژی از جمله گوگل، اپل و مایکروسافت در حال سرمایه‌گذاری بر روی ماشین‌های هوشمندتر هستند تا زندگی انسان را بهبود بخشند. ماسک همچنین در خلال کنفرانسی که در کالیفرنیا برگزار شد، گفته بود: “اگر ما برخی از سیستم‌های دیجیتالی فوق هوشمند را بسازیم که ما را به روش‌های بسیاری یاری دهند، چنین چیزی خوشایند خواهد بود.”

اما او استدلال می‌کند، حتی در این وضعیت خوشایند با سیستم‌های فوق هوشمند، انسان‌ها از لحاظ کارایی، هم‌راستای ماشین‌ها نبوده و همچون گربه‌های خانگی خواهند بود. ماسک سال گذشته در خلال کنفرانس Code گفت بود: “من دوست ندارم، یک گربه خانگی باشم!”

این ایده، با پیش‌بینی ساخت شبکه‌های عصبی که قادر به اتصال مغز انسان‌ها به هم است، مطرح ‌شد. مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت اسپیس ایکس و تسلا، باور دارد که انسان می‌تواند با ادغام با ماشین‌ها از قیام ربات‌ها پیشگیری کند. وی در جریان اجلاس جهانی دولت‌ها (WGS) در دبی به شبکه تلویزیونی CNBC گفت: “هوش مصنوعی عمیق، هوشمندتر از باهوش‌ترین انسان‌ها است.”

پدرو دمینگوس، محقق هوش مصنوعی از دانشگاه واشنگتن در سیاتل، در پاسخ‌ به هشدار ایلان ماسک در توییتر شخصی خود نوشت: "یک کلمه: آه!"
پدرو دمینگوس، محقق هوش مصنوعی از دانشگاه واشنگتن در سیاتل، در پاسخ‌ به هشدار ایلان ماسک در توییتر شخصی خود نوشت: “یک کلمه: آه!”

اما صحبت‌های اخیر میلیاردر مشهور شاید تندترین هشدار او در مورد هوش مصنوعی باشد. صحبت کردن در مورد هوش مصنوعی برای یک دسته تکنولوژیست موضوع دیگری است و صحبت از چنین موضوعی در جمع سیاستمداران (که ماشین‌های هوشمندی تهدیدی برای بشریت است) موضوع بسیار تکان‌دهنده‌ای است. اما در اینجا یک سؤال اساسی مطرح می‌شود: آیا حق با ماسک است و باید نگران هوش مصنوعی باشیم؟

به گفته پدرو دمینگوس، محقق هوش مصنوعی از دانشگاه واشنگتن در سیاتل، جواب این سؤال خیر است. او در توییتر شخصی خود جواب ماسک را فقط با یک کلمه داد: “آه!”

فرانکوئیس کللت محققی که در تحقیقات یادگیری عمیق با گوگل همکاری می‌کند، جواب طولانی‌تر به ماسک داد. او اشاره کرد که هوش مصنوعی ماهیتا مشکلی ندارد، اما مشکل تکنولوژی فعلی (با نحوه استفاده و ارتباط مردم با آن) تشدید می‌شود. او در توییتر خود نوشت: “هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، چند تهدید فعلی را بدتر می‌کنند. اما مشخص نیست، مشکل جدیدی هم ایجاد شود.”

سوبارو کامبامپاتی محقق علوم کامپیوتری از دانشگاه ایالتی آریزونا به Inverse گفت که مانند اکثریت دانشمندان جامعه هوش مصنوعی باور دارد که هشدار ماسک بی‌مورد است. او گفت: “درحالی‌که لازم است بحث آزادانه‌ای در مورد تأثیرات اجتماعی تکنولوژی هوش مصنوعی وجود داشته باشد، بسیاری از نگرانی‌های مکرر آقای ماسک به نظر بر اساس سناریوهای نامحتمل هوش مصنوعی فوق‌العاده قدرتمند است.”

اینکه تا چه حد نظرات ماسک را جدی بگیریم، به تصور کلی ما از این تکنولوژی‌ها بستگی دارد، اما خود ماسک بنیان‌گذار شرکت‌های تسلا و نورالینک است، هدف شرکت نورالینک توسعه تکنولوژی‌هایی برای برقراری ارتباط بین مغز انسان و کامپیوترها است. با توسعه تورهای عصبی پیشرفته، می‌توان داروها را به ناحیه خاصی از مغز انتقال داد یا سیگنال‌ها را به‌صورت وایرلس از کامپیوتر به اسمارتفون منتقل کرد و در نهایت چنین وسایلی امکان اضافه کردن اطلاعات و حافظه بیشتر به مغز انسان (همچون اضافه کردن رم بیشتر به هارد درایو کامپیوتر) را خواهند داشت. بنابراین او اطلاعات دسته اولی از اینکه آینده شبه ترمیناتور چگونه خواهد بود، دارد.

ایلان ماسک: “فکر می‌کنم ما باید خیلی در مورد هوش مصنوعی محتاط باشیم. اگر درست حدس زده باشم، این‌یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات موجود است، شاید ما باهوش مصنوعی در حال احضار شیاطین باشیم!”
ایلان ماسک: “فکر می‌کنم ما باید خیلی در مورد هوش مصنوعی محتاط باشیم. اگر درست حدس زده باشم، این‌یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات موجود است، شاید ما باهوش مصنوعی در حال احضار شیاطین باشیم!”

کامبامپاتی این استدلال را قویا رد می‌کند. او به گزارش سال 2016 دولت اوباما اشاره می‌کند که در مورد آماده‌سازی آینده‌ای با هوش مصنوعی منتشرشده بود و به‌طور جامع از تأثیرات بالقوه اجتماعی هوش مصنوعی و روش‌هایی که دولت می‌تواند با تصویب قوانینی این تکنولوژی را در مسیر پیشرفت مثبتی قرار دهد، بحث کرده بود. او گفت که این گزارش صحبتی در مورد”نگرانی از هوش مصنوعی (فوق‌العاده قدرتمندی) که به نظر می‌رسد آقای ماسک را ترسانده” نکرده. دقیقا به این دلیل که نگرانی قابل‌توجهی محسوب نمی‌شود.

کامبامپاتی رئیس انجمن پیشرفت هوش مصنوعی (AAAI) است و در بخش‌های مختلف توسعه هوش مصنوعی مشارکت دارد و می‌گوید که این گروه‌ها و دیگرانی مانند آن‌ها بیشتر نگران تأثیرات واقعی و کوتاه‌مدت هوش مصنوعی هستند. به باور او، یک نگرانی چشم‌گیر در مورد هوش مصنوعی (فوق‌العاده قدرتمند) قابل مشاهده است.

کامبامپاتی گفت: “نمی‌توانم بگویم، گروه کوچکی از مردم نباید در این مورد نگران باشند، اما به نظر می‌رسد، بلندگوی آقای ماسک بدون هیچ ضرورتی، بحث عمومی در این رابطه را پیچیده می‌کند و این مایه تأسف است.”

واکنش فرمانداران به صحبت‌های ایلان ماسک نشان می‌دهد که نگرانی‌های میلیاردر مشهور تا چه حد تأثیرگذار است. جان هیکنلوپر، فرماندار کلرادو به NPR گفت: “فکر می‌کنم از بسیاری جهات احساس حضور در عصر  الکساندر گراهام بل یا توماس ادیسون را داریم.”

NPR به تردید برخی فرمانداران در مورد تصویب قوانینی در رابطه با هوش مصنوعی اشاره کرد که معتقد بودند، این تکنولوژی هنوز در مراحل اولیه پیشرفت خود است. بنابراین در اینجا این بحث مطرح می‌شود که تا چه حد می‌توان هشدارهای ایلان ماسک را جدی گرفت؟

.

منبع: inverse

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    قطعا هوش مصنوعی تاثیر شگرفی بر زندگی انسان ها خواهد داشت و تمام زوایای زندگی انسان را تحت الشعاع قرار میده اما من معتقدم وقتی بشر به چنین تکنولوژی هایی دست پیدا کنه قطعا راه جلوگیری و مهار کردن خطراتش رو هم ایجاد میکنه و هیچوقت مخلوق مغلوب خالقش نمیشه

    پاسخ