;
coinex

رشد 45 درصدی جرایم سایبری در سال جاری

رشد 45 درصدی جرایم سایبری در سال جاری

جرایم سایبری اتفاق افتاده در کشور، در سال 1395 نسبت به سال 1394 حدود 70 درصد افزایش داشته است. از بین این جرایم سایبری، حدود 43 درصد آن مربوط به تلگرام و حدود 20 درصد آن مربوط به اینستاگرام بوده است. بنابراین جرایم اتفاق افتاده در این دو محیط بیش از 60 درصد جرایم سایبری کشور را تشکیل داده است.

در مراسم افتتاحیه‌ی اجلاس تهران که به مدت دو روز برگزار شد، مسائلی چون پیگیری جرایم مجازی، مقابله با هکرها در فضای مجازی، کلاهبرداری‌های اینترنتی و… مورد بررسی قرار گرفت.

میزان رشد جرایم سایبری در سال 96

سردار هادیان‌فر در مورد افزایش و رشد جرایم سایبری نسبت به سال‌های گذشته گفت:

در چهار ماهه امسال جرایم فضای مجازی 45 درصد رشد داشته است که البته توان کشف ما نیز همان 80 درصد بوده است.

اما به نظر می‌رسد که جرایم در فضای سایبری روند رو به رشدی خواهد داشت و توسعه یافتن زیرساخت‌ها و تجهیزات فناوری نیز می‌تواند به بیشتر شدن این جرایم دامن بزند.

اما پلیس فتا نیز باید بتواند همزمان با این توسعه و رشد اینترنت به امنیت افراد توجه کند تا مشکلات بیشتری در این زمینه به وجود نیاید.

به واسطه‌ی وجود شبکه‌های اجتماعی و اینترنت، استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای مختلفی در فضای مجازی شکل گرفته‌اند و می‌توان تعداد آنها را بیش از 700 نوع در نظر گرفت.

از جمله مشهورترین این کسب‌وکارها دیوار، شیپور، کافه بازار، اسنپ و غیره هستند که البته تاکنون مشکلاتی درباره این استارتاپ‌ها بیان نشده است.

البته می‌توان گفت فعالیت کسب و کارهایی چون دیوار نکاتی مثبت نیز به همراه دارد؛ اما در مقابل این امکان نیز وجود دارد که اموال مسروقه به فروش برسد و یا اینکه پول دریافت گردد ولی کالایی تحویل داده نشود. در این زمینه لازم است مدیران سایت‌ها تدابیری بیاندیشند. هرچند در صورتی که از جانب خود کسب‌وکارها، تدابیر نظارتی مناسبی برگزیده شود، می‌توان شاهد مشکلات کمتری نسبت به کسب‌وکارهای سنتی بود.

بهتر است برای فعالیت و کسب و کار در فضای مجازی قوانینی وجود داشته باشد و نهادهایی ایجاد گردد که بتوانند به فعالیت این کسب و کارها نظارت داشته باشند؛ البته به شرطی که این نظارت‌ها سازنده بوده و به رشد استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپای آنلاین کمک کند.

اغلب کسب و کارهای اینترنتی برای انجام فعالیت و ذخیره سازی اطلاعات افراد از سرورهای خارجی استفاده می کنند و اطلاعات مختلف مردم نیز بر روی آن سرورها ذخیره می‌گردد.

از داخل کشور هیچ نظارتی بر روی این سرورها صورت نمی‌گیرد که البته لازم است در این مورد نیز تدابیری اندیشیده شود؛ البته از این موضوع نباید غافل شد که اطلاعات روی سرورهای ایران نیز باید حریم خصوصی افراد و شرکت‌ها را حفظ نماید.

یکی از فعالیت‌های مهم انجام شده در این راستا، مجبور کردن صاحبان کانال ها به دریافت مجوز است. همچنین بسیار سعی شده تا سرورهای تلگرامی به داخل کشور انتقال یابد اما امکان‌پذیر نبود؛ اما با این وجود پلیس فتا باز هم بر فضای مجازی و تلگرام تسلط دارد.

علاوه بر مشکلات مطرح شده گاها حملاتی به وب‌سایت‌ها نیز انجام می‌شود که البته تاکنون سایت‌های داخلی مورد حمله‌ی جدی قرار نگرفته‌اند و هیچ یک از حمله کنندگان قادر به سرقت اطلاعات از سایت‌ها نبوده‌اند.

.

منبع: cyberpolice

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر