;
coinex

خلافت سایبری ، فاز جدید فعالیت داعش

خلافت سایبری ، فاز جدید فعالیت داعش

گروه تروریستی داعش فعالیت جدیدی را تحت عنوان خلافت سایبری آغاز کرده‌اند. رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا، از فاز جدید فعالیت این گروه تروریستی در فضای مجازی خبر داد.

این گروه برای افزایش اعضا به صورت پنهانی، دنیای مجازی را انتخاب نموده‌اند و پروژه‌ای را تحت عنوان خلافت سایبری آغاز کرده‌اند.

در مراسم افتتاحیه‌ی اجلاس تهران که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 4 و 5 مرداد ماه در هتل همای تهران برگزار گردید و در مورد پیشگیری و مبارزه با جرائم سایبری بود، کمال هادیان‌فر، معاون وزیر خارجه و سفرای برخی از کشورهای جهان حضور داشتند. در این مراسم از نقش فضای مجازی در زندگی امروزه افراد سخن گفته شد.

اینترنت و دنیای مجازی زندگی افراد را دستخوش تغییر قرار داده و روابط اجتماعی،‌ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی امنیتی جوامع نیز تحت تاثیر این مساله قرار گرفته است.

براساس بررسی‌های انجام شده، سازمان‌های معتبر جهانی پیش‌بینی کرده‌اند که در سال 2019 جرایم و حملات دنیای مجازی و سرقت اطلاعات در این فضا ضرری معادل دو تریلیون دلار به اقتصاد جهان وارد خواهد کرد. در این میان دستگاه‌های هوشمند و خدمات آن سهم گسترده‌ای را به خود اختصاص خواهند داد.

به گفته کارشناسان، هر فناوری پس از ورود، نیاز به دوره 10 تا 15 ساله برای تکامل نیاز دارد و این امر می‌تواند سبب سوء استفاده مجرمین نیز شود.

تلاش داعش برای ایجاد یک خلافت سایبری

گروه تروریستی داعش جدیدا فعالیتی را آغاز کرده و قصد دارد از طریق فضای مجازی، اعضای خود را افزایش دهد. این گروه فعالیت خود را تحت عنوان خلافت سایبری آغاز نموده است و این امر باعث نگرانی جامعه جهانی شده است. این گروه‌ اقداماتی را برای جذب، آموزش و بکارگیری افراد در عملیات‌های تروریستی در فضای مجازی انجام داده است.

بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که این گروه در حال تغییر فاز فعالیت خود است و خودش را بعد از شکست‌های سنگینی که در سه فاز جنگ با نیروهای پیاده نظام، نیروهای انتحاری و گردان‌ها داشته است برای فعالیت جدید آماده می‌کند.

این گروه تروریستی در بستر شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، نرم‌افزارهایی را در بستر اینترنت ایجاد کرده‌اند و از این نرم افزارها برای هماهنگی عملیات‌های تروریستی بهره می‌برند.

اما پلیس فتای ایران در این زمینه بسیار موفق بوده و با امکانات و تجهیزاتی که دارد، توانسته است بیش از 80 درصد جرایم را در این فضا کشف کند و در حال حاضر در 135 نقطه از کشور مستقر است.

همچنین پلیس فتا تاکنون بیش از 1500 نوع همکاری بین‌المللی برای مقابله با جرایم سایبری با دیگر کشورها داشته و در فکر تقویت بیشتر این همکاری‌هاست.

رئیس پلیس فتا ازکشورهایی که مسئولیتی در قبال حملات هکری نمی‌پذیرند، انتقاد و اظهار کرد:

سازمان همکاری‌های سازمان ملل متحد می‌تواند یک معاهده یا کنوانسیون بین‌المللی برای تعهد و الزام کشورها به این موضوع اجرایی کنند، چرا که برخی از کشورها حملات هکری و رسیدگی به آن را در بروکراسی اداری و سیاسی از بین می‌برند که این موضوع به نفع مجرمین خاتمه می‌یابد.

.

منبع: cyberpolice

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر