;
coinex

11 گواهینامه مدیریت پروژه برتر سال 2017

 بسیاری از دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها گواهینامه‌های مدیریت پروژه را از طریق کسب و کار، مدیریت موجود خود و یا برنامه های آموزش حرفه ای ارائه می‌کنند.

فارغ از نقشی که در فناوری اطلاعات دارید با داشتن گواهینامه مدیریت پروژه می‌توانید ارزش، دانش و آگاهی‌تان را از مهارت‌هایتان افزایش دهید.

پشت هر پروژه موفق فناوری اطلاعات، یک مدیر پروژه بسیار ماهر حضور دارد. از ارتقای سخت‌افزار و نرم‌افزار به پچ‌های امنیتی جاری تا توسعه نرم‌افزار و اجرای خود نرم‌افزار، مدیران پروژه کار و بهره‌وری تیم‌های خود را هدایت می‌کنند.

تقریبا هر متخصص فناوری اطلاعات می‌تواند از افزودن یک گواهینامه مدیریت پروژه به لیست اعتبار‌های خود بهره ببرد. این گواهینامه‌ها نشان می‌دهد شما دانش لازم برای طراحی، برنامه‌ریزی، بودجه‌بندی، اجرا، ارائه و گزارش طرح‌های فناوری اطلاعات را دارید.

در تکرا به معرفی معروف‌ترین گواهینامه‌های مدیریت پروژه می‌پردازیم که باعث افزایش اعتبار می‌شود و به شما کمک می‌کنند در این سال به مهارت‌های خود افتخار کنید. در زیر، به گواهینامه‌ها، الزامات و هزینه آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. متخصص مدیریت پروژه (PMP)

استاندارد طلایی در بین انواع گواهینا‌مه‌‌های مدیریت پروژه، گواهینامه متخصص مدیریت پروژه است.

این گواهینامه یک آزمون همه‌جانبه است که دقیقا هر چیزی که نیاز دارید تا دانش و مهارت خود را در مدیریت محدودیت‌های سه‌گانه‌ی زمان، هزینه و دامنه ثابت کنید پوشش می‌دهد.

موسسه مدیریت پروژه (PMI) سازمان مادر این اعتبارنامه است و به‌طور مداوم با کسب‌وکارها و دانشگاه‌ها برای اطمینان از تناسب با گواهینامه کار می‌کند.

سازمان ارائه‌دهنده گواهینامه: موسسه مدیریت پروژه

هزینه: امتحانات کامپیوتری 405 دلار برای اعضای PMI و 555 دلار برای افرادی که عضو سازمان نیستند. امتحانات کاغذی 250 دلار برای اعضای PMI و 400 دلار برای افراد غیر عضو است.

الزامات: مدرک کارشناسی به‌علاوه سه سال سابقه مدیریت پروژه، 4500 ساعت رهبری و مدیریت پروژه‌ها و 35 ساعت آموزش مدیریت پروژه یا یک دیپلم، پنج سال سابقه مدیریت پروژه، 7500 ساعت رهبری و مدیریت پروژه‌ها و 35 ساعت آموزش مدیریت پروژه.

2. دستیار مدیریت پروژه (CAPM)

دستیار مدیریت پروژه مقدمه‌ای برای رسیدن به گواهینامه PMP است و توسط موسسه مدیریت پروژه ارائه می‌شود. برای افراد متخصص بدون مدرک دانشگاهی و یا تنها دارای سابقه مدیریت پروژه ابتدایی و یا کسانی که می‌خواهند به‌صورت مرحله‌ای به گواهینامه PMP دست یابند، CAPM گامی به‌سوی گواهینامه PMP است.

سازمان: موسسه مدیریت پروژه

هزینه: 225 دلار برای اعضای PMI؛ 300 دلار برای افراد غیر عضو

الزامات: دیپلم دبیرستان، کاردانی یا معادل آن و حداقل 1500 ساعت سابقه مدیریت پروژه و یا 23 ساعت آموزش مدیریت پروژه.

3. گواهینامه اسکرام مستر (CSM)

استفاده از روش‌های سریع به استانداردی در سازمان‌های فناوری اطلاعات تبدیل شده است؛ بنابراین، تعجبی ندارد که محققان فناوری اطلاعات واجد شرایط مدیریت پروژه‌ها در محیط‌های پویا هستند.

درحالی‌که گواهی‌نامه‌های استاد اسکرام مختلفی وجود دارد، دریافت گواهینامه اسکرام مستر (CSM) از اسکرام آلیانس، نقطه شروع عالی برای مدیران پروژه‌ای است که به‌عنوان محققان اسکرام فعالیت می‌کنند.

اسکرام آلیانس، سازمان مادر این اعتبارنامه است، یک سازمان غیرانتفاعی که اتخاذ شیوه‌های سریع و چابک را تشویق کرده، گروه‌های کاربری و رویدادهای یادگیری را ترویج کرده و منابعی برای رشد حرفه‌ای فراهم می‌کند.

سازمان: اسکرام آلیانس

هزینه: هزینه دوره آموزشی بسته به فرد آموزش‌دهنده متفاوت است، اما هزینه آن حدودا 995 دلار تا 1395 دلار است.

الزامات: آشنایی عمومی با اسکرام؛ اتمام دوره آموزشی دو روزه اسکرام مستر.

4. + Comptia Project

این گواهینامه سطح مقدماتی تقریبا هم‌تراز با اعتبارنامه CAPM است بااین‌حال الزامات آن کمتر‌ سخت‌گیرانه هستند. کامپتیا پراجکت پلاس خواستار بازخورد از کل صنعت محاسبات، نمایندگان دولت، موسسات تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و کارشناسان مستقل برای طراحی گواهینامه است.

سازمان: کامپتیا

هزینه: 285 دلار

الزامات: یک سال سابقه مدیریت، رهبری و یا شرکت در پروژه‌های کوچک یا متوسط ​​توصیه می‌شود.

5. PRINCE2 Foundation و PRINCE2 Practitioner

پروژه‌های تحت محیط کنترل‌شده (PRINCE2) شناخته‌شده‌ترین گواهینامه بین‌المللی به‌ویژه در انگلستان و نهادهای دولتی آن است. گواهینامه‌های PRINCE2 توسط ILX Group ارائه‌شده و تمرکز بر رهبری، مدیریت و ارائه پروژه در تمام مراحل، قبل از پروژه، شروع، ارائه و تحویل نهایی است.

دو پیش‌نیاز وجود دارد: PRINCE2 Foundation و PRINCE2 Practitioner.

گواهینامه PRINCE2 Foundation گواهینامه سطح مقدماتی است که آزمون درباره اصطلاحات و روش مدیریت پروژه است، درحالی‌که در گواهینامه Practitioner از مدیران پروژه پیشرفته که قبلا گواهینامه PRINC2 Foundation را دریافت کرده‌اند آزمون می‌گیرد.

سازمان: ILX Group

هزینه: برای آزمون Foundation دویست دلار و Practitioner سیصد و چهل دلار است.

الزامات: PRINCE2 Foundation به گذراندن یک دوره PRINCE2 Foundation نیاز دارد. PRINCE2 Practitioner به یکی از گواهینامه‌های زیر نیاز دارد: PRINCE2 Foundation، متخصص مدیریت پروژه (PMP)؛ دستیار مدیریت پروژه (CAPM)؛ یا یک گواهینامه IPMA.

6. محقق مدیریت پروژه (CPMP)

سازمان EC-Council پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 برای بررسی تروریسم سایبری و ​​امنیت اطلاعات کشورهای بزرگ تشکیل شد.

البته دوره‌ی محقق مدیریت پروژه سازمان EC-Council برای مدیران پروژه‌ای است که می‌خواهند از طریق تجربه عملی، تکنیک‌ها و ابزارهای مختلف مدیریت لازم برای مدیریت موفق و موثر پروژه‌های پیچیده، مهارت‌های خود را محک بزنند.

هدف از این دوره CPMP افزایش اعتبار به متخصصان مدیریت از طریق توسعه مدیریتی، رهبری و مهارت‌های فنی موردنیاز برای انجام موفق هر پروژه، کوچک و یا پیچیده است.

سازمان: EC-Council

هزینه: 199 دلار

الزامات: بدون پیش‌نیاز، اما توصیه می‌شود که داوطلب در یک دوره آماده‌سازی سه‌روزه شرکت کند.

7. دستیار مدیریت پروژه (APM)

انجمن جهانی مدیریت کیفیت (GAQM) که گواهینامه دستیار مدیریت پروژه (APM) و همچنین یک متخصص مدیریت پروژه و گواهینامه مدیر پروژه را ارائه می‌کند، یک سازمان غیرانتفاعی و جهانی صدور گواهینامه جهانی است که اعتبارنامه‌هایی در انواع تخصص‌های فناوری اطلاعات ارائه می‌کند.

گواهینامه‌های مدیریت پروژه GAQM بر یک پایگاه دانش گسترده متمرکز هستند و بر تخصیص موثر منابع، مدیریت روشن، سازش‌پذیری با تغییر، ارتباط موثر و اطمینان از تحویل اقلام باکیفیت و حداقل ریسک تاکید می‌کند. این برنامه APM برای مدیر پروژه سطح مقدماتی و یا برای کسانی که می‌خواهند به صورت حرفه‌ای در این زمینه شروع به فعالیت کنند طراحی‌شده است.

سازمان: انجمن جهانی مدیریت کیفیت

هزینه: 300 دلار

الزامات: GAQM برخورداری از دانش مدیریت پروژه و دوره الکترونیکی؛ هیچ آموزش یا تجربه رسمی لازم نیست

8. مدیر ارشد پروژه (MPM)

آکادمی آمریکایی مدیریت پروژه (AAPM) مدیر ارشد پروژه را بعد از مدل «پروانه حرفه‌ای» مدل‌سازی کرد که بسیاری از متخصصان مانند خلبانان، مهندسان، پزشکان و وکلا به دنبال آن هستند.

AAPM به مدیران پروژه حرفه‌ای و همچنین متخصصانی که مسئولیت‌های مدیریت فنی و کسب‌وکار را بر عهده دارند توجه می‌کند.

سازمان: آکادمی آمریکایی مدیریت پروژه

هزینه: 300 دلار

الزامات: سه سال سابقه و آموزش مدیریت پروژه. متخصصان دارای مدرک کارشناسی ارشد دارای سابقه و آموزش مناسب، مدرسان مدیریت نظامی و یا مدیریت پروژه از این قاعده مستثنا هستند.

9. متخصص مدیریت پروژه (PPM)

متخصص مدیریت پروژه (PPM) یک گواهینامه مدیریت پروژه سطح متوسط از سوی GAQM است. گواهینامه مدیریت پروژه GAQM بر پایگاه دانش گسترده تمرکز کرده و بر تخصیص موثر منابع، مدیریت روشن، سازگاری با تغییر، ارتباط موثر و اطمینان از اقلام باکیفیت و با حداقل ریسک تاکید می‌کند. این گواهینامه برای مدیران پروژه متوسط تا باتجربه که در زمینه مدیریت خطر، مدیریت بحران و مدیریت روزانه پروژه مشغول به کار هستند طراحی شده است.

سازمان: انجمن جهانی مدیریت کیفیت

هزینه: 300 دلار

الزامات: برخورداری از دانش GAQM و دوره الکترونیکی؛ نیاز به آموزش یا سابقه رسمی نیست اما داوطلبان باید حداقل مقداری تجربه در مدیریت پروژه به‌منظور قبولی در امتحان را داشته باشند.

10. مدیریت پروژه امنیت فناوری اطلاعات (PMITS)

مدیریت پروژه امنیت فناوری اطلاعات (PMITS) به بررسی پیچیدگی‌های مدیریت پروژه امنیت فناوری اطلاعات می‌پردازد. این گواهینامه مدیریت پروژه به داوطلبان کمک می‌کند مهارت‌های مدیریت پروژه‌های خود را بالا ببرند درعین‌حال که آن‌ها را برای الزامات منحصربه‌فرد پیاده‌سازی و مدیریت امنیت IT در سازمان خود می‌سنجند.

سازمان: EC-Council

قیمت: 250 دلار

الزامات: حداقل دو سال سابقه کار در زمینه امنیت اطلاعات و یک پیش‌زمینه آموزشی که نشان دهد در این زمینه فعالیت داشته‌اند (مدرک کارشناسی یا بالاتر امتیاز دارد). داوطلبان همچنین ممکن است برای شرکت در یک برنامه آموزشی سازمان EC-Council قبل از یک امتحان انتخاب شوند.

11. مدیر پروژه (CPM)

گواهینامه مدیر پروژه GAQM یک گواهینامه مدیریت پروژه با بالاترین سطح سازمان اعتباردهنده است. این طرح برای مدیران پروژه باتجربه که در مدیریت پروژه‌ها و برنامه‌های پیچیده درگیر بوده‌اند طراحی شده است. این برنامه بر مدیریت، بودجه‌بندی و تعیین دامنه برای پروژه‌های متعدد، تیم‌های پروژه متعدد و ارزیابی و کاهش خطرات مربوط به انجام موفق پروژه ها متمرکز است. این برنامه CPD تنها برای آن دسته از افرادی است که سابقه فراوانی در مدیریت پروژه دارند.

سازمان: انجمن جهانی مدیریت کیفیت

هزینه: 300 دلار

الزامات: برخورداری از دانش مدیریت پروژه GAQM و دوره الکترونیکی؛ داوطلبان باید با اصول و روش‌های مدیریت پروژه آشنا باشند و آزمون PPM یا آزمون معادل آن را بگذرانند.

گواهینامه‌های دیگر مدیریت پروژه

بسیاری از دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها انواع گواهینامه‌ مدیریت پروژه را از طریق کسب‌وکار، مدیریت دارایی و یا برنامه‌های آموزش حرفه‌ای ارائه می‌کنند.

دانشگاه‌هایی مانند ویلانوا، دانشگاه نیوهیون، دانشگاه استنفورد برنامه‌ها و انواع گواهینامه‌ مدیریت پروژه عالی را ارائه می‌دهند. همچنین گواهینامه‌های مدیریت پروژه‌های خاص سرمایه‌گذار فناوری اطلاعات وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان گواهینامه پروژه مایکروسافت را نام برد.

منبع: cio

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر