;
coinex

صفر تا صد عکاسی: بوکه

صفر تا صد عکاسی: بوکهبوکه (Bokeh) در عکاسی، اصطلاحی است که در سال‌های اخیر رایج شده است. این کلمه برگرفته از لغتی ژاپنی است که به کیفیت زیبایی نواحی خارج از فوکوس یک تصویر اشاره دارد و معمولا در پس زمینه و پیش زمینه ی سوژه ی اصلی عکس ایجاد می شود. این تصاویر با یک دوربین دارای لنز با aperture عریض یا واید مثل aperture ماکسیمم f/1.8 یا در لنزهای طویل‌تر تله فوتو، f/2.8، حاصل می‌شود.

   ♦  صفر تا صد عکاسی: Aperture یا روزنه

نمونه عکس بوکه

طراحی لنز نقش مهمی در ظاهر و زیبایی هر چه بیشتر بوکه دارد. لنزهایی که دارای تیغه‌های دیافراگم بیشتری هستند، بوکه‌های بهتری می‌توانند تولید کنند؛ چون زمانی که در aperture ماکسیمم تنظیم شده‌اند، گشایش‌های مدور و دایره‌ای بیشتری ایجاد می‌شود. لنزهایی که دارای تیغه کمتری در دیافراگم هستند، شکل‌های چند ضلعی بیشتری تولید می‌کنند، و زمانی که تمایزهایی برجسته در بک گراند تصویر ایجاد شود، این موضوع مشهودتر می‌شود.

نمونه پرتره با پس زمینه بوکه

تکنیک‌های خلاقانه با بوکه

بوکه معمولا به نواحی خارج از فوکوس در جلو و عقب موضوع مورد هدف تصویر مربروط است، با این حال می‌توان از آن به عنوان یک تکنیک انتزاعی نیز استفاده کرد. با عکاسی بوسیله یک لنز در میزان حد اکثر روزنه یا aperture و ایجاد هایلایت خارج از فوکوس، می‌توان دایره‌هایی ملایم و مبهم ایجاد کرد. این روش معمولا برای عکاسی از نورها و چراغ‌ها به عنوان موضوع هدف استفاده می‌شود.

یک مورد پرطرفدار استفاده از این روش، استفاده از نور در پرتره است، در جایی که نورها از مدل به دوربین هدایت می‌شوند. بنابراین نقاط ملایم نزدیک‌تر از نقطه فوکوس به نظر می‌رسند.

نمونه تصویر بوکه
کیفیت بوکه در پیش زمینه یک تصویر می‌تواند به اندازه بلور پس زمینه مهم باشد

اگر فقط یک لنز مبتدی و معمولی مثل یک لنز 18-55 mm دارید، بهترین راه برای به حداکثر رساندن بوکه و افزایش میران مات بودن پس زمینه، زوم و بزرگنمایی به طولانی‌ترین فاصله کانونی 55mm است. بعد باید آن را به ماکسیمم (عریض‌ترین) aperture با ضریب اف f/5.6 تنظیم کنید. سپس باید آن را به جای بزرگنمایی، به سوی موقعیت مورد نظر حرکت دهید تا تصویر نهایی را بگیرید.

هرچند، این روش به همان اندازه که مثلا لنز 50mm با f/1.8 می‌تواند بوکه های با کیفیت ایجاد کند، خوب نیست، بنابراین اگر می‌خواهید بوکه های باکیفیتی در تصاویرتان داشته باشید، به یک لنز سریع 50mm یا مواردی دیگر با روزنه ماکسیمم بزرگ، نیاز دارید.

.

منبع: techradar

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر