;
coinex

رییس مرکز ملی فضایی از موفقیت ایران در صنعت ریزماهواره ها خبر می دهد

رییس مرکز ملی فضایی از موفقیت ایران در صنعت ریزماهواره ها خبر می دهد

رییس مرکز ملی فضایی ایران از موفقیت ایران در صنعت ریزماهواره ها خبر داد و ضمن تاکید بر توجه به این حوزه گفت که چشم انداز دنیا این است که تا 2 دهه آینده ماهواره‌های شخصی به زندگی‌ماه راه پیدا کنند. در ادامه با تکراتو همراه شوید.

منوچهر منطقی در خصوص جایگاه ایران در زمینه تولید ریزماهواره‌ها خاطر نشان کرد که بحث ریزماهواره ها یا همان میکروماهواره‌ها موضوع جدیدی برای کشورمان نیست و تا به امروز پایه‌های دانش و فناوری در این زمینه در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها ایجاد شده است.

به گفته منطقی، کافی است که سمت و سوی تخصصی مناسبی برای این صنعت تعیین شود تا بتوان ریزماهواره‌های ارزان‌قیمت را در کشور تولید کرد و بهره‌برداری رساند. همچنین وی شبکه‌سازی بین ماهواره‌ها را ضروری دانست و تاکید کرد که با این کار می‌شود نیازهای اقتصادی مورد نیاز را تامین کرد.

رییس مرکز ملی فضایی ایران همچنین تصریح کرد:

هم‌اکنون کشور ما در صنعت میکروماهواره‌ها در جایگاه خوبی قرار دارد و از نظر پایه‌های دانشی و نیروهای متخصص غنی هستیم.

منطقی در ادامه افزود که معمولا این ریزماهواره‌ها توسط دانشگاه‌ها طراحی می‌شوند و در حال حاضر 6 دانشگاه به طور تخصصی و با تسلط کامل بر روی پروژه‌های متعدد ماهواره‌ای کار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در این 6 دانشگاه، 3 پایه محصول ملی تعریف شده خاطر نشان کرد که در هر کدام از این دانشگاه‌ها، خدمات قابل توجهی ارائه می‌شود.

منوچهر منطقی ضمن برشماری مزایای ریزماهواره ها افزود:

تولید با سرعت بالایی پیش می‌رود و از هزینه‌ها کاسته می‌شود؛ چرا که ما از تولید یک ماهواره بزرگ به تعداد زیادی ماهواره کوچک و مشابه می‌رسیم. در واقع می‌توان یک تولید سریالی در این زمینه راه‌اندازی کرد.

وی معتقد است که ماهواره‌های کوچکتر می‌توانند کارایی ماهواره‌های بزرگتر را داشته باشند.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، به گفته منطقی، می‌توانیم با شبکه 24 ماهواره 100 کیلوگرمی همان نتیجه‌ای را بگیریم که از یک ماهواره 7.2 تن می‌گیریم.

چشم‌انداز دنیا در دو دهه آینده به این سمت پیش می‌رود که افراد می‌توانند ماهواره شخصی داشته باشند و بوسیله موبایل خود آن را کنترل کنند.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر