;
coinex

کسب و کار استارت آپی و سهم آنها در اقتصاد کشورها

کسب و کار استارت آپی و سهم آنها در اقتصاد کشورهاکسب و کار استارت آپی مبتنی بر فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات است. این شکل از کسب و کار در حوزه تبادلات مالی شکل گرفته و همچنین فضای جدیدی را نیز در اقتصاد کشور به وجود آورده‌ است. کسب و کار استارت آپی همچنین توانسته است اشتغال‌زایی گسترده ای را نیز ایجاد و ضریب رشد اقتصاد کشور را نیز افزایش دهد.

ویژگی مهم کسب و کار استارت آپی

از ویژگی های مهم یک کسب و کار استارت آپی می توان به خلق ایده، کارآفرینی، کسب وکارهای متنوع جدید و مبتنی بر فناوری های نوآورانه اشاره نمود که البته این امر ظهور اقتصاد جدیدی مبتنی بر اپلیکیشن‌ها را نیز باعث شده است.

از ویژگی بارز استارتاپ ها نیز می توان به خطرپذیری اشاره کرد. این ویژگی باعث شده تا سرمایه گذاران به دنبال شرکت های موفق در این حوزه باشند.

کسب و کار استارت آپی شاید کوچک باشند و یا منحصر به حوزه خاصی از تولیدات یا خدمات باشند اما تعداد آنها زیاد است و خواهند توانست در آینده بخشی بزرگ از گردش مالی اقتصادی دنیا را به خود اختصاص دهند. این ویژگی مهم باعث شده تا فعالیت کسب و کار استارت آپی توسط دولتها، نهادها و شرکت های خصوصی بیشتر مورد توجه و تحلیل قرار گیرد.

سرمایه گذاری بر روی استارت آپ ها

در دو دهه اخیر سرمایه گذاری جهانی روی استارتاپ‌ها روند رو به رشدی داشته است. استارتاپ‌ها یک ضلع بسیار مهم و موثر در وجود موسسات و نهادهای سرمایه‌گذاری هستند، همچنین نقش عملیاتی مهمی نیز در شکل گیری، رشد و موفقیت کسب و کارهای نوپا دارند.

کسب و کار استارت آپی که بالای یک میلیارد دلار ارزش دارند تک شاخ گفته می شوند. بنابراین قرار گرفتن در لیست  تک شاخ های فناوری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. براساس آمار منتشر شده از تک شاخ های حوزه فناوری اطلاعات، ۵۵ درصد  آنها در ایالات متحده، ۲۱ درصد در چین، چهار درصد در هند، چهار درصد در انگلستان، دو درصد در آلمان و دو درصد نیز در کره جنوبی قرار دارند.

دلایل رشد و موفقیت کسب و کار استارت آپی چیست؟

از دلایل مهم در رشد و توسعه استارت آپ ها می توان به گسترش صنعت دیجیتال، توسعه فناوری‌ها و گسترش زیست بوم دیجیتال اشاره نمود. همچنین جذابیت و فرصت های آتی این صنعت است که فضای مناسب جهت جذب و حفظ سرمایه که عامل اصلی رشد و موفقیت استارتاپ‌های فناوری هستند را فراهم می کند. شکل گیری استارتاپ‌ها به گسترده شدن بازارها، بهره مندی اقتصاد کشور از منابع مالی جهانی استارت‌آپ‌ها را چند برابر می‌کند.

کسب و کار استارت آپی ، رشد سرمایه شرکت ها را به دلیل دسترسی بیش از حد آنان به نقدینگی به همراه دارد. سرمایه گذاری بوسیله چند شرکت بانفوذ و پیشرو در سال ۲۰۱۴، از محرک های بالقوه ایجاد تک شاخ ها در نظر گرفته شده است. به صورتی که تعداد ۸ شرکت بزرگ در ۴۲ درصد از تک شاخ ها سرمایه گذاری کرده و رشد منابع مالی در این سال برابر ۱۶۵ درصد بوده است.

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ می توان مشاهده کرد که حدود ۱۳ استارتاپ فناوری در اروپا بیش از ۱ میلیارد دلار افزایش ارزش داشته اند و به تک شاخ‌ تبدیل شده اند همچنین در این زمان نیز در آمریکا ۲۲ تک شاخ جدید ایجاد شده است.

در سال 2000 در اروپا اعلام شد که ارزش ایجاد شده توسط تک شاخ حدود ۱۲۰ میلیارد دلار بوده است. در این میان تعداد 40 استارت آپ اروپایی نیز توانسته اند از طریق افزایش سرمایه ارزش خود را تا 1 میلیارد دلار افزایش دهند. از این 40 شرکت 17 شرکت متعلق به انگلستان است.

راه اندازی شهر فناوری لندن

شهر فناوری لندن، هاب فناوری در اروپاست و توانسته است زمینه های جهش اقتصادی انگلستان را فراهم کند. آمارها نشان می دهند که از زمان راه اندازی شهر فناوری، تعداد شرکت های بخش فناوری دیجیتال لندن 46 درصد رشد داشته است. همچنین نیروی کار تقریبی ۲۰۰ هزار نفری آن در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال۲۰۱۰، از افزایش ۱۷ درصدی برخوردار بوده است.

موانع موجود بر سر راه پیشرفت استارت آپ ها

عده ای زیاد از سرمایه دارها به دلیل ترس مایل نیستند که سرمایه خود را به سمت حوزه‌های کمتر شناخته شده ببرند بنابراین می توان این گزینه را مانعی مهم برای استفاده از قابلیت، ظرفیت و چالاکی کسب و کارهای استارت ‌آپی دانست. رشد و توسعه فناوری اطلاعات، نیازمند وجود مجموعه ای از عناصر و اضلاع است که بدون حضور آنها نیز رشد و ارتقای استارت‌آپ‌ها امکان پذیر نخواهد بود.

البته مراکز و شبکه های سرمایه گذاری، رسانه ها، موسسات عمومی و دولتی مرتبط، دانشگاه ها و مراکز آموزشی حرفه ای نیز در این عرصه نقشی غیرقابل انکار دارند.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر