;
coinex

صفر تا صد عکاسی: ابیراهی رنگی و انواع آن چیست و چطور می شود آن را حذف کرد؟

صفر تا صد عکاسی: ابیراهی رنگیابیراهی رنگی (Chromatic aberration) به یک نقص نوری گفته می‌شود که حاصل عدم توانایی لنز در فوکوس بر روی تمام طول موج‌های نور است. طول موج‌های متفاوت در واقع رنگ‌های متفاوت هستند که در نتیجه به هم رسیدن، نور سفید را تشکیل می‌دهند. اما زمانی که پراکنده شوند، ابیراهی رنگی بوجود می‌آید، حاشیه‌های رنگی در لبه‌ها و اطراف هدف تصویر قابل مشاهده است.

•  بیشتر بخوانید: بوکه چیست؟

لبه‌های ارغوانی رنگ، نوع رایجی است که شاید آن را دیده باشید و در واقع نتیجه‌ای از ابیراهی رنگی است و اغلب در نواحی تصویر با کنتراست بالا قابل مشاهده است. مانند تصویر یک درخت که در پشت آن آسمانی روشن قرار دارد. هر چند رنگ بنفش یا ارغوانی نوع رایج است، اما این لبه‌ها در رنگ‌های سبز، آبی، قرمز، سرخابی و زرد نیز دیده می‌شوند. این رنگ‌ها بستگی به لنز و چگونگی تحت تاثیر قرار گرفتن توسط Chromatic aberration دارند.

نمونه ابیراهی رنگی بنفش
لبه‌های بنفش و ارغوانی در اغلب نواحی با کنتراست بالا قابل مشاهده هستند، مانند این تصویر که رنگ‌های درخت با پس زمینه آسمان روشن تضاد دارد

انواع ابیراهی رنگی:

دو نوع ابیراهی رنگی وجود دارد: طولی و عرضی. ابیراهی رنگی عرضی زمانی اتفاق می‌افتد که طول موج‌های متفاوت نور، پس از عبور از لنز، بر روی یک نقطه همگرا نشوند. این نوع کج نمایی رنگی در تمام عکس قابل مشاهده است و در زمان عکاسی با aperture (روزنه یا دهانه) واید، مشکلی رایج در لنزهای سریع پرایم محسوب می‌شود.

•  بیشتر بخوانید: aperture چیست؟

ابیراهی رنگی عرضی زمانی اتفاق می‌افتد که طول موج‌های مختلف نور که در زوایای متفاوتی وارد لنز می‌شوند، بر روی یک سطح کانونی، اما در موقعیت‌های گوناگون، متمرکز شوند. این نوع تنها در گوشه‌های تصویر قابل رویت هستند و بیشتر با لنزهای واید و لنزهای ارزان اتفاق می‌افتند.

همچنین باید اشاره کرد که ممکن است هر دو کج نمایی عرضی و طولی، در یک عکس دیده شود.

از بین بردن لبه‌های رنگی

در لنزهای گران‌تر Chromatic aberration کمتر اتفاق می‌افتد.

از بین بردن لبه‌های رنگی
در Adobe Camera Raw بر روی پنجره Lens Correction کلیک کنید تا کج نمایی‌ها مشخص شود

در صورت ثبت تصاویر خام، کج نمایی رنگی در اغلب موارد قابل حذف، یا حداقل قابل کاهش است و این کار توسط نرم افزارهایی چون Adobe Camera Raw ،Abobe Lightroom و DxO OpticsPro انجام پذیر است. روند تشخیص و شناسایی خودکار در Adobe Camera Raw بسیار سریع و همچنین موثر است.

.

منبع: techradar

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر