;
coinex

بررسی تفاوت‌های تکنولوژی‌های صفحه نمایش آمولد و پولد (AMOLED vs POLED)

تفاوتهای آمولد و پولد

در چند سال گذشته تکنولوژی موجود در صفحه نمایش استفاده شده در تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها پیشرفت زیادی نموده و انواع و اقسام اصطلاحات جدید به فرهنگ این دستگاه‌ها وارد شده است. به عنوان نمونه می‌توان به اصطلاحاتی مانند اولد (OLED)، آمولد (AMOLED)، پولد (POLED)، انعطاف پذیر و … اشاره کرد. با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی دو نمونه از رایج‌ترین نمونه‌های موجود در بازار و تفاوتهای آمولد و پولد بپردازیم.

شرکت ال جی (LG) در ساخت صفحه نمایش‌های خود از تکنولوژی اولد پلاستیکی (POLED) استفاده کرده و سامسونگ نیز به ساخت صفحه نمایش‌های با کیفیت سوپر آمولد (Super AMOLED) مشغول است. اما تفاوتهای آمولد و پولد در چیست؟

تکنولوژی صفحه نمایش اولد (OLED)

در ابتدا لازم است که بدون توجه به پیشوند و پسوندهایی مانند P و AMO به بررسی ساختار تکنولوژی صفحه نمایش OLED که پایه این دو تکنولوژی جدید است بپردازیم. صفحه نمایش OLED یا Organic Light Emitting Diods از میلیون‌ها قطعه کوچک ساخته شده که عبور جریان الکتریسیته از آنها، شروع به تابش نموده و نور در رنگ‌های مختلف از خود ساطع می‌نمایند. این قطعات کوچک با استفاده از سه رنگ پایه قرمز، سبز و آبی (RGB) توانایی تولید میلیون‌ها رنگ مختلف را دارند. یکی از برتری‌های تکنولوژی صفحه نمایش اولد در مقایسه با صفحه نمایش استاندارد ای سی دی (LCD)، نحوه تولید رنگ سیاه بوده که بوسیله خاموش کردن کامل قطعه، رنگ سیاه کامل و با کیفیت تری را تولید می‌کند.

روش کار صفحه نمایش اولد

نکته بعدی در مورد این صفحات نمایش ، نحوه عبور جریان الکتریسیته از پیکسل‌ها است. برای عبور جریان الکتریسیته از قطعات موجود در صفحه نمایش، دو روش مختلف وجود دارد. در روش اول از سیستم سیم کشی ماتریسی پسیو (Passive Matrix Wiring) استفاده شده و در روش دوم این مکانیزم به سیم کشی ماتریسی اکتیو (Active Matrix Wiring) تغییر پیدا می‌کند. در روش سیم کشی ماتریسی پسیو ، جریان الکتریسیته به تمامی پیکسل‌های موجود در یک ردیف منتقل شده که اگرچه عملکرد ایده آلی ندارد، اما یک فن آوری با قیمت پایین به حساب می‌آید.

اما در روش سیم کشی ماتریسی اکتیو ، جریان الکتریسیته با استفاده از خازن و شبکه ای از صفحات ترانزیستور با ضخامت پایین (TFT) ، به طور مستقل و جداگانه به هر کدام از پیکسل‌ها منتقل می‌گردد. در بالاترین بخش این ساختار نیز یک صفحه از جنس شیشه قرار می‌گیرد. در حال حاضر تمامی صفحات نمایش با کیفیت بالای موجود در گوشی‌های هوشمند همراه و تبلت‌ها از سیستم سیم کشی ماتریسی اکتیو استفاده می‌کنند و سیستم سیم کشی پسیو با توجه به نیاز بالاتر انرژی و جریان الکتریسیته و کاهش عمر صفحه LED، کاربرد چندانی ندارد.

تفاوتهای آمولد و پولد : استفاده از صفحات پلاستیکی

با توجه به توضیحات ذکر شده، با ساختار کلی لایه‌ای صفحات اولد آشنا شدیم و زمان آن است که به بررسی صفحات پلاستیک استفاده شده بپردازیم. نسل اول صفحات نمایش اولد، از شیشه برای بالاترین لایه استفاده می کرد. اما برای بالا بردن کیفیت و همچنین استفاده از قابلیت‌هایی مانند انعطاف پذیری، شرکت‌های سازنده به استفاده از پلاستیک به جای شیشه رو آوردند. صفحات شیشه‌ای شکننده بودند اما پلاستیک با توجه به قابلیت انعطاف پذیری بالا و همچنین قیمت پایین‌تر، جایگزین مناسبی برای آن به حساب می‌آمد.

به همین منظور انواع مختلفی از پلاستیک مورد آزمایش و بررسی قرار گرفت و در نهایت دو نمونه از پلاستیک پلی اتیلن با نام‌های PET و PEN برای استفاده انتخاب شدند. برای استفاده از پلاستیک، ساختار لایه‌های پایینی نیز با توجه به دمای ذوب پایین‌تر پلاستیک تغییر کرد. در نهایت ترکیب پلاستیک استفاده شده در ساخت به ساختار PI تغییر کرد که هماهنگی مناسبی با دمای تولید شده توسط لایه‌های مختلف TFT داشت. این تغییرات موجب دگرگونی ساختار TFT شد. استفاده از a-Si یا سیایسیوم بدون شکل (Amorphous Silicon) و یا نمونه گرانقیمت تر Poly-Si یا سیلیسیوم چند وجهی که بر پایه LTPS (سیلیسیوم چند وجهی با دمای شایین) ساخته شده بود، قابلیت انعطاف پذیری را به این صفحات نمایش اضافه کردند.

تکنولوژی LTPS نسبت به تکنولوژی a-si به دلیل تحرک بیشتر الکترون‌ها، هماهنگی بیشتری با صفحات اولد داشته و جریان الکتریسیته کمتری را در اختیار سلول ای ای دی قرار می‌دهد که این مساله موجب کاهش مصرف انرژی و در نتیجه عمر بیشتری باتری می‌گردد. اما تمامی این قابلیت‌ها بستگی مستقیمی به تکنولوژی ساخت شرکت سازنده دارد. صفحه نمایش سامسونگ سری اج (Edge) نیز بر اساس تکنولوژی آمولد با ساختار Poly-Si ساخته شده و سیستم ساخت آن مشابه با صفحه نمایش پولد ال جی بوده و تنها تفاوت آن استفاده از پلاستیک به جای شیشه است.

سایر تفاوتهای آمولد و پولد

کیفیت صفحه نمایش به عوامل متعددی مانند مواد اولیه استفاده شده در ساخت سیستم ال ای دی (LED) و چیدمان دیودهای استفاده شده در بخش TFT بستگی دارد. استفاده از ال ای دی های مختلف، موجب ساخت رنگ‌های متفاوت با کیفیت، روشنی و درخشش مختلف می‌گردد. شرکت‌های سازنده مانند ال جی و سامسونگ نیز ار مواد اولیه مختلفی مانند مولکول‌های کوچک، پلیمر و یا ترکیبات درخشنده فسفر در ساخت نمایشگر‌های خود استفاده کرده که موجب تفاوتهای آمولد و پولد ساخته شده می‌گردد.

اما در مجموع با توجه به تکنولوژی ساخت نسبتا مشابه، صفحات نمایش این دو شرکت در حال نزدیک شدن به هم هستند. به عنوان مثال ال جی در ساخت صفحه نمایش پولد از سیستم G Flex 2 استفاده کرده که مشابه تکنولوژی استفاده شده در صفحه نمایش آمولد موجود در گوشی اس 8 این شرکت است. به احتمال زیاد در آینده نزدیک و با توجه به استفاده از تکنولوژی‌های مشابه، شاهد بیشتر شدن شباهت‌های موجود در محصولات تولیدی این دو شرکت خواهیم بود.

سخن آخر : تفاوتهای آمولد و پولد

به بیان ساده، پولد یک صفحه نمایش اولد است که در ساختار آن از پلاستیک به جای شیشه استفاده شده و خواصی مانند قابل انعطاف بودن و مقاوت بیشتر را به آن افزوده است. اما آمود یا Active Matrix OLED که بیشتر در ساخت محصولات شرکت سامسونگ استفاده می‌شود، از پلاستیک در ساختار خود استفاده نکرده اما با تکنولوژی بالا و مدرن خود، در ساخت صفحات منحنی گوشی‌های تلفن همراه هوشمند سامسونگ مانند گلکسی اس 8 و … کاربرد داشته که این مساله یکی از مهمترین تفاوتهای آمولد و پولد است. علاوه بر این از تفاوتهای آمولد و پولد می توان به مواردی مانند روشنایی، درخشش و نحوه و درخشندگی رنگ‌ها نیز اشاره کرد.

 

منبع : AndroidAuthority

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر