;
coinex

بررسی و مشخصات فنی نیسان لیف ، پرفروشترین خودروی الکتریکی جهان در ده سال گذشته

تاریخچه نیسان لیف

نیسان لیف (Nissan Leaf) نمونه‌ای است در کلاس بدنه خودروهای هاچ بک کوچک پنج در که از سال 2010 میلادی توسط شرکت خودرو سازی ژاپنی نیسان (Nissan) تولید شده و عنوان پرفروشترین خودروی الکتریکی ایالات متحده آمریکا و جهان را نیز به خود اختصاص داده است.

تاریخچه نیسان لیف

شرکت نیسان برای اولین بار در سال 2010 میلادی مدل نیسان لیف را به بازارهای جهانی معرفی نمود و با تکیه بر قابلیت‌ها و توانایی‌های آن، عنوان پرفروشترین خودروی الکتریکی آمریکا و جهان را به خود اختصاص دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی تاریخچه نیسان لیف ، پرفروشترین خودروی جهان ، بپردازیم.

تاریخچه نیسان لیف : نیسان لیف نسل اول

نسل اول نیسان لیف در سال 2010 میلادی به جهان معرفی شد و در سال 2017 نیز با نمونه‌ نسل جدید این خودرو جایگزین شد. از نقاط قوت این خودرو می‌توان به مواردی مانند عدم استفاده از سوخت فسیلی، مسافت قابل پیمایش بالاتر نسبت به نمونه‌های موجود در بازار، امکانات و تجهیزات لوکس و تجربه رانندگی مانند یک خودرو عادی و از نقاط ضعف آن به مواردی مانند برد کم موتور الکتریکی و قابلیت‌های دینامیکی پایین و همچنین فضای کم محفظه بار اشاره کرد.

طراحی ظاهری

نیسان لیف نسل اول ظاهری نامانوس داشته و طولی برابر با 4.445 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.770 میلیمتر، ارتفاعی برابر با 1.550 میلیمتر داشته و فاصله دو محود عقب و جلوی آن نیز برابر با 2.700 میلیمتر است. برای درک بهتر می‌توان آن را با سیتروئن زانتیا (Citroen Xantia) موجو در بازار ایران مقایسه کرد که طولی برابر با 4.440 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.755 میلیمتر، ارتفاعی برابر با 1.380 میلیمتر داشته و فاصله دو محور عقب و جلو آن نیز برابر با 2.740 میلیمتر است.

چراغ‌های جلویی بسیار بزرگ و غیر عادی بوده و با توجه به عدم نیاز به سیستم خنک کننده موجود در خودروهای مجهز به موتورهای درون سوز، بخش مستقلی به عنوان جلو پنجره در آن وجود نداشت. بخش کاپوت نیز با شیب بسیار زیادی به سمت پایین طراحی شده بود و نمایی متفاوت را برای نیسان لیف فراهم کرده بود. چراغ‌ها مجهز به لامپ‌های LED بوده و نوری به رنگ آبی را از خود ساطع می‌کردند. طراحی آنها نیز به گونه‌ای بود که جریان هوا را به سمت سقف خودرو و به دور از پنجره‌ها هدایت می‌کرد.

بخش عقبی نیسان لیف طراحی عجیب تری نسبت به بخش جلویی داشته و با استفاده از چراغ‌های عمودی بسیار کشیده به شکل بومرنگ، کمترین ضریب پسا (Drag) را برای این خودرو به وجود می آورد. این خودرو از رینگ‌های 17 اینچی با تایرهای در سایز 215/50/17 استفاده می‌کرد.

موتور و پیشرانه

موتور الکتریکی استفاده شده در نیسان لیف نسل اول توانایی تولید نیرویی معادل 107 اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی 187 پاوند بر فوت (معادل 253 نیوتون متر) را داشت که توسط یک جعبه دنده تک سرعته به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردید. این موتور نیسان لیف نسل اول را در زمانی در حدود 10 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت و در نهایت به حداکثر سرعت 93 مایل در ساعت (معادل 150 کیومتر در ساعت) رسانده که برای یک خودروی الکتریکی رقمی قابل قبول به حساب می‌آید. این موتور شعاع حرکتی معادل 107 مایل (برابر با 172 کیلومتر) را برای این خودرو با یک بار شارژر کامل فراهم می‌نمود.

امکانات و تجهیزات استاندارد

نیسان لیف نسل اول که در سه تیپ S، SV و SL به بازار آمریکا ارائه شد از امکاناتی مناسب و قابل قبول بهره می‌برد. از تجهیزات این خودرو در بالاترین تیپ SL می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • رینگ‌های 17 اینچی آلیاژی
  • سیستم قفل هوشمند اختصاصی نیسان
  • ارتباط یا گوشی‌های تلفن همراه از طریق فناوری بدون سیم بلوتوث
  • سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
  • صندلی‌های جلویی مجهز به گرم کن
  • صفحه نمایش 7 اینچی لمسی رنگی
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک نسل جدید
  • صندلی‌های با روکش چرم

امنیت

نیسان لیف نسل اول با امکاناتی مانند نمونه‌های فهرست زیر، خودرویی ایمن به حساب می‌آمد:

  • 6 کیسه‌هوا (2 عدد جلویی، 2 عدد جلویی جانبی و 2 عدد پرده‌ای جانبی)
  • سیستم‌ ترمز ضد قفل (ABS)
  • سیستم کنترل کشش (Traction Control یا TC)
  • سیستم کنترل پایداری (Stability Control)
  • سیستم نمایش فشار تایرها (TPMS)

نیسان لیف در ارزیابی‌های NHTSA (سازمان امنیت راه‌های ایالات متحده) موفق به کسب 5 ستاره کامل در زمینه تصادفات رانندگی شده و موسسه غیر دولتی IIHS نیز به آن عنوان Good را به خود اختصاص داد.

تجربه رانندگی

با توجه به وجود فهرست کاملی از تجهیزات، نیسان لیف عملکردی مانند خودروهای عادی موجود در بازار دارد. هر جند این خودرو از لحاظ سرعت و شتابگیری عملکردی در خور توجه نداشت، اما با مشکل حادی نیز در هنگام عبور از بزرگراه‌ها و سبقت گیری روبرو نبود. صندلی‌ها راحت بوده و بر خلاف ظاهر کوچک این خودرو، فضای مناسب و کافی را برای سرنشیان خودرو چه در بخش جلویی و چه در بخش عقبی فراهم می‌نمود.

دید راننده و سرنشینان نیز نسبت به محیط اطراف کافی بوده و خودرو حرکتی نرم و راحت دارد. اما مهمترین نقطه ضعف آن روند شتابگیری کند آن بود. نکته منفی دیگر این خودرو نیز محدودیت فضای محفظه بار و صندوق عقب بوده که با توجه به وجود باتری‌ها و فرم طراحی بخش عقبی فضایی محدود را در اختیار سرنشینان قرار می‌داد.

قیمت و رقبا در بازارهای جهانی

نیسان لیف نسل اول با قیمتی مابین 31.500 دلار و 39.500 دلار (مابین 123 میلیون تومان و 154 میلیون تومان) در مدل پایه و بالاترین تیپ و تجهیزات به فروش می‌رسید. از رقبای این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شورولت بولت EV با قیمت پایه 37.500 دلار (معادل 146 میلیون تومان)
  • ب ام و i3 با قیمت پایه 43.500 دلار (معادل 170 میلیون تومان)
  • فولکس واگن e-Golf با قیمت پایه 30.000 دلار (معادل 117 میلیون تومان)
  • مرسدس بنز کلاس B الکتریکی با قیمت پایه 41.000 دلار (معادل 160 میلیون تومان)

تاریخچه نیسان لیف : نیسان لیف نسل دوم

نسل دوم نیسان لیف بر اساس اعلام شرکت سازنده قرار است در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2017 به نمایش عمومی در آمده و تا پایان سال جاری به عنوان مدل سال 2018 به فروش برسد. نیسان لیف نسل دوم شاهد تغییرات بسیاری در طراحی بدنه و پیشرانه بوده و علاوه بر آن به امکانات مدرن و به روزی نیز مجهز شده است.

طراحی ظاهری

نمای نیسان لیف مدل 2018 بسیار متفاوت از فرم خاص و نامانوس مدل‌های قبلی است. کل بخش جلویی خودرو شامل چراغ‌ها و جلو پنجره و سپر نمایی مانند حرف V را برای این خودرو به وجود آورده است. چراغ‌های جلویی کشیده و متمایل به سمت کناری شده و با هماهنگی کامل با بخش جلو پنجره، نمایی زیبا و مدرن را برای این خودرو رقم می‌زنند. در بخش جانبی تغییر خاصی در طراحی به چشم نخورده ولی در بخش عقب، طراحی چراغ‌ها از حالت کشیده عمودی به کشیده افقی تغییر یافته که نیسان لیف مدل 2018 را به خودرویی شبیه نمونه‌های عادی موجود در بازار تبدیل می‌کند.

طراحی داخلی

کابین نیسان لیف مدل 2018 نیز مورد تغییر قرار گرفته است. با تغییرات انجام شده بر روی مواد اولیه و کیفیت ساخت، نیسان لیف مدل 2018 اتاقی نسبتا لوکس و مجلل را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

تجهیزات

از تجهیزات مدرن موجود در نیسان لیف مدل 2018 می‌توان به مواردی مانند نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto برای ارتباط با تلفن‌های همراه هوشمند
  • سیستم کمکی رانندگی ProPILOT
  • سیستم کمکی رانندگی e-Pedal

از جالب‌ترین نکات موجود در نیسان لیف مدل 2018 می‌توان به سیستم کمکی e-Pedal اشاره کرد. این سیستم با حساس بودن به فشار وارده بر پدال گاز اقدام به شتابگیری، کاهش سرعت و یا حتی توقف کامل می‌کند. در این سیستم اگر راننده فشار پای خود را بر روی پدال گاز بیشتر کند، شتابگیری خودرو بیشتر شده و با برداشتن کامل پا از روی پدال، خودرو به حالت توقف کامل -حتی در سطوح شیب دار- نموده و تا اعمال فشار دوباره بر روی پدال، به صورت بی حرکت باقی می‌ماند.

قیمت و زمان عرضه

همانطور که اشاره شد نیسان لیف مدل 2018 قرار است در پایان سال جاری به بازارهای جهانی عرضه شده و با قیمتی مشابه نمونه قبلی و رقمی در حدود 35.000 دلار تا 40.000 دلار (مابین 136 میلیون تومان الی 156 میلیون تومان) در اختیار مشتریان قرار گیرد.

 

منبع : تکراتو

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر