;
coinex

بررسی و مقایسه کیا سراتو و مزدا 3 ، دو سدان محبوب موجود در بازار ایران

مقایسه کیا سراتو و مزدا 3

کیا سراتو (Kia Cerato) و مزدا 3 دو نمونه در خودروهای کلاس بدنه سدان سایز کوچک (Compact Sedan) بوده که با توجه به امکانات مناسب و قیمتی در حدود 100 میلیون تومان، در دسترس مشتریان قشر متوسط قرار دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا با پیگیری مباحث راهنمای خرید خودرو به مقایسه کیا سراتو و مزدا 3 پرداخته و با نقاط ضعف و قوت این دو خودروی محبوب موجود در بازار آشنا شویم.

کیا سراتو

کیا سراتو که در بازارهای جهانی با نام کیا فورته (Kia Forte) و کیا اسپکترا (Kia Spectra) نیز به فروش می‌رسد، خودرویی است کوچک و شهری که از سال 2003 میلادی تا کنون در خط تولید این شرکت مشهور کره‌ای قرار دارد. این خودرو تا بحال 2 نسل مختلف را پشت سر گذاشته و تولید آخرین نسل آن (نسل سوم) از سال 2013 میلادی در دستور کار شرکت کیا موتورز (Kia Motors) قرار دارد. هر سه نسل این خودرو در بازار ایران نیز حضور داشته و علاوه بر ارائه نسل سوم این خودرو توسط نمایندگی رسمی شرکت کیا موتورز، شرکت اطلس خودرو، نسل دوم آن نیز توسط شرکت خودرو سازی سایپا به صورت مونتاژی شده به بازار عرضه می‌گردد.

مزدا 3

مزدا 3 نیز یکی از محبوب‌ترین خودروهای موجود در کلاس بدنه سدان سایز کوچک شهری بوده که از سال 2003 میلادی توسط شرکت ژاپنی مزدا (Mazda) تولید و به بازارهای جهانی ارائه می‌گردد. این خودرو نیز دو نسل موفق را پشت سر گذاشته و از سال 2013 میلادی نمونه‌های نسل سوم ‌آن راهی بازارهای جهانی می‌گردد. دو نسیل اولیه این خودرو مجوز حضور در بازار آشفته ایران را پیدا کرده و در حال حاضر نسل دوم این خودرو توسط گروه خودرو سازی بهمن به دست مشتریان می‌رسد.

مقایسه کیا سراتو و مزدا 3 : طراحی ظاهری و بدنه

کیا سراتو طولی برابر با 4.530 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.775 میلیمتر و ارتفاعی برابر با 1.460 میلیمتر داشته و فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز در حدود 2.560 میلیمتر است. مزدا 3 نسل دوم نیز طولی برابر با 4.580 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.755 میلیمتر و ارتفاعی برابر با 1.470 میلیمتر داشته و با فاصله دو محور عقب و جلوی در حدود 2.640 میلیمتر، اندکی کشیده تر از کیا سراتو مونتاژی شرکت سایپا است.

از لحاظ ظاهری، مزدا 3 موجود در بازار ایران با توجه به طراحی در سال 2010 میلادی و طراحی سال 2008 میلادی کیا سراتو ، ظاهری مدرن‌تر و جدید‌تر داشته و خودرویی زیبا‌تر به حساب می‌آید. چراغ‌های جلویی این خودرو کشیده‌تر از کیا سراتو مونتاژ ایران بوده و با استفاده ‌از ورودی‌های هوای بزرگ، ظاهری اسپرت‌تر به خود گرفته‌ است.

در بخش کناری نیز با استفاده از خطوط جانبی، گل‌گلیرهای برجسته و قوس بزرگ موجود در بخش گل‌گیر جلو، مانند نمای جلویی، مزدا 3 برتری خود را نسبت به نمای جانبی صاف و تخت کیا سراتو مونتاژ ایران حفظ می‌نماید.

این مساله در بخش عقبی نیز وجود داشته و مزدا 3 با استفاده از چراغ‌های عقب شفاف و لبه موجود بر روی در صندوق عقب که نقش یک باله عقب (Spoiler) کوچک را ایفا می‌کند، نمایی بسیار زیباتر از طراحی تخت و چراغ‌های با شکل پروانه‌ای ساده را فراهم می‌کند. کیا سراتو مونتاژ ایران از رینگ‌های 15 اینچی فولادی در گونه مجهز به پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری و رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی در گونه مجهز به پیشرانه 4 سیلندر 2.0 لیتری استفاده می‌کند. مزدا 3 نیز از رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی سود برده که تایرهای با سایز 205/55/16 بر روی آن نصب می‌شود.

در مجموع با توجه به طراحی مدرن‌تر و جداب تر و همچنین سال ساخت جدید تر، در مقایسه کیا سراتو و مزدا 3 برتری با اختلاف نسبتا زیاد در اختیار مزدا 3 خواهد بود.

مقایسه کیا سراتو و مزدا 3 : موتور و پیشرانه

کیا سراتو مونتاژ ایران از دو پیشرانه 4 سیلندر تخت تنفس طبیعی استفاده می‌کند. نمونه اول یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری خطی 16 سوپاپه DOHC MPI با حجم دقیق 1.591 سی سی است. این موتور توانایی تولید نیرویی معادل 124 اسب بخار در دور موتور 6.300 RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز برابر با 156 نیوتون متر بوده که در دور موتور 4.200 RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد. این نیرو توسط یک جعبه دنده 6 سرعته دستی در تیپ 1.6 MT و 6 سرعته اتوماتیک در تیپ A/T 2.0 به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد.

این موتور کیا سراتو مونتاژ ایران را در زمانی در حدود 11 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت و در نهایت به حداکثر سرعت 118 مایل در ساعت (معادل 190 کیلومتر در ساعت) می رساند. مصرف سوخت این پیشرانه نیز در 7 لیتر در هر 100 کیلومتر مسیر سیکل ترکیبی (شهری/بزرگراهی) است.

نمونه دوم یک موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری 16 سوپاپه DOHC MPI با حجم دقیق 1.998 سی سی است. این موتور توانایی تولید نیرویی معادل 156 اسب بخار در دور موتور 6.200 RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز که از دور موتور 4.300 RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد برابر با 194 نیوتون متر است. نیروی تولیدی توسط دو جعبه دنده 6 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلویی این خودرو منتقل می‌گردد.

این پیشرانه با توجه به قدرت و گشتاور بالا عملکرد مناسب تری داشته و برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون به زمانی در حدود 9.5 ثانیه نیاز داشته و حداکثر سرعت آن نیز بنا بر اعلام شرکت سازنده در حدود 124 مایل در ساعت (معادل 200 کیلومتر در ساعت) است. مصرف سوخت میانگین کیا سراتو مونتاژ ایران مجهز به این پیشرانه نیز چیزی در حدود 8 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی اعلام شده است.

مزدا 3

مزدا 3 موجود در بازار ایران تنها با یک پیشرانه 4 سیلندر 2.0 لیتری به فروش می‌رسد. این موتو 16 سوپاپه 4 سیلندر خطی به حجم دقیق 1.999 سی سی توانایی تولید نیرویی معادل 148 اسب بخار در دور موتور 6.500 RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز برابر با 187 نیوتون متر بوده که از دور موتور 4.000 RPM در اختیار راننده قرار خواهد گرفت. نیروی تولیدی این پیشرانه نیز توسط یک جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض به صورت دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

این موتور مزدا 3 موجود در بازار ایران را در زمانی در حدود 9.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت و در نهایت به سرعت 131 مایل در ساعت (معادل 211 کیلومتر در ساعت) خواهد رساند. مصرف سوخت میانگین مزدا 3 مجهز به این پیشرانه نیز در حدود 8 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی خواهد بود.

نتیجه

در مقایسه کیا سراتو و مزدا 3 در بخش توانایی‌های دینامیکی و در بخش قدرت و گشتاور تولیدی موتور و همچنین مصرف سوخت، برتری با کیا سراتو مونتاژ ایران بوده ولی مزدا 3 از لحاظ شتابگیری و حداکثر سرعت، در مکانی بالاتر از رقیب خود قرار خواهد گرفت.

مقایسه کیا سراتو و مزدا 3 : کابین و طراحی داخلی

طراحی داخلی و کابین کیا سراتو مونتاژ ایران و مزدا 3 ساده و به دور از هیجان بوده و شباهت بسیاری به همدیگر دارند. ادوات کنترلی در هر دو خودرو چیدمان قابل قبولی نسبت به سال ساخت دارد. اما شکل غربیلک فرمان و ادوات کنترلی تعبیه شده بر روی آن مزدا 3 از جذابیت بیشتری برخودار است. در بخش فرم طراحی داشبورد نیز مزدا 3 در مکانی بالاتر از رقیب خود قرار خواهد گرفت. اما وجود صفحه نمایش ال سی دی تک رنگ در بخش میانی داشبورد هر دو خودرو، نمایی نسبتا قدیمی و از مد افتاده را برای آنها به وجود می‌آورد.

فضای موجود برای سرنشینان عقب در کیا سراتو با وجود طول بیشتر مزدا 3 بیشتر بوده ولی سرنشینان بلند قد به دلیل ارتفاع کمتر خودرو ممکن است در طولانی مدت دچار مشکل شوند. فضای محفطه بار و صندوق عقب نیز در مزدا 3 در حدود 430 لیتر و در کیا سراتو در حدود 420 لیتر بوده در این قسمت برتری را آن مزدا 3 می‌کند.

نتیجه

هر چند کابین هر دو خودروی مورد بحث ما نمایی قدیمی و فارغ از جذابیت ظاهری داشته اما، فضای کابین مزدا 3 از حس اسپرتی و جوان پسندتری داشته و در مقایسه کیا سراتو و مزدا 3 مکان بالاتری را خود اختصاص خواهد داد.

مقایسه کیا سراتو و مزدا 3 : تجهیزات و امکانات رفاهی

کیا سراتو مونتاژ ایران موجود در بازار ایران در چهار تیپ مختلف عرضه شده که تنها تیپ آپشنال مجهز به موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری A/T قابلیت رقابت با مزدا 3 مجهز به موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری را دارد. از تجهیزات رفاهی موجود در کیا سراتو مونتاژ شرکت سایپا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگوی جداگانه
  • قابلیت پخش سی دی، رادیو و فایل‌های MP3
  • مجهز به پورت‌های USB، AUX و iPod
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک نسل قدیم (Air Conditioning)
  • صندلی‌های روکش شده با چرم
  • سیستم پشت آمپر سوپر ویژن
  • سانروف
  • غربیلک فرمان و دسته دنده روکش شده با چرمی

مزدا 3

از سیستم‌ها و تجهیزات رفاهی مزدا 3 نیز می‌توان از موارد فهرست زیر یاد کرد:

  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک نسل قدیم (Air conditioning)
  • گرم‌کن صندلی‌های جلویی با قابلیت تنظیم در 5 دمای مختلف
  • سیستم پشت آمپر اسپرت با قابلیت تنظیم شدت نور
  • سیستم صوتی با 4 بلندگوی مجزا
  • قابلیت پخش سی دی، رادیو و فایل‌های MP3
  • مجهر به پورت‌های AUX و USB
  • کنترل بلندی صدا هماهنگ با سرعت حرکت خودرو

مقایسه کیا سراتو و مزدا 3 : تجهیزات و امکانات ایمنی و کمکی رانندگی

از تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی کیا سراتو مونتاژ سایپا می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
  • سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
  • ورود به خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)
  • ترمز ضد قفل (ABS)
  • سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
  • سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)
  • چراغ‌های جلویی اتوماتیک
  • کمربندهای ایمنی جلویی با سیستم پیش کشنده و قابلیت تنظیم ارتفاع
  • سنسور کمکی پارک در بخش عقبی خودرو
  • دوربین کمکی دنده عقب
  • سیستم ناوبری ماهواره‌ای

مزدا 3

از تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی موجود در مزدا 3 نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترمز ضد قفل (ABS)
  • سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
  • مجهز به 6 کیسه هوا (2 عدد جلو، 2 عدد جانبی، 2 عدد جانبی پرده‌ای)
  • سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
  • سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)
  • چراغ‌های عقبی مجهز به لامپ‌های LED
  • کمربندهای ایمنی جلویی با سیستم پیش کشنده و قابلیت تنظیم ارتفاع
  • آیینه جانبی با قابلیت تا شدن به صورت الکتریکی مجهز به چراغ راهنما و گرم کن

نتیجه

در مقایسه کیا سراتو و مزدا 3 با وجود قدیمی‌تر بودن طراحی و تکنولوژی ساخت، کیا سراتو با توجه به امکانات بیشتر و مدرن‌تر با اختلافی اندک در مکانی بالاتر از مزدا 3 قرار خواهد گرفت.

مقایسه کیا سراتو و مزدا 3 : تجربه رانندگی

مزدا 3 رانندگی با توجه به فرم طراحی و ایده اسپرت بودن، از سواری خشک‌تری نسبت به رقیب خود برخوردار است. در هنگام حرکت در بزرگراه‌ها نیز این خودرو عملکرد مناسب تری از رقیب خود داشته و از شتابگیری بیشتری برخوردار است. اما دید راننده و سرنشینان با توجه به ارتفاع بیشتر در کیا سراتو در محیط اطراف بیشتر بوده و راننده کنترل بیشتر بر مسیر پیش رو دارد.

مقایسه کیا سراتو و مزدا 3 : قیمت

کیا سراتو و مزدا 3 هر دو از خودروهای مناسب با قیمت پایین در بازارهای جهانی در زمان عرضه به حساب می‌آمدند. مزدا 3 مجهز به پیشرانه 4 سیلندر 2.0 لیتری و گیربکس اتوماتیک قیمتی در حدود 23.000 دلار (معادل 90 میلیون تومان با احتساب دلار 3.900 تومانی در زمان نگارش و 28 میلیون تومانی در زمان ارائه به بازار ایران) داشته و کیا سراتو نیز با قیمتی در حدود 24.000 دلار (معادل 94 میلیون تومان در زمان عرضه و 29 میلیون تومان در زمان اولین ارائه به بازار) داشت.

در حال حاضر این دو خودرو با قیمتی در حدود خودروهای روز بازار به مشتریان ارائه می‌گردد. کیا سراتو مجهز به موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری قیمتی در حدود 100 میلیون تومان (معادل 25.600 دلار) داشته و مزدا 3 تیپ 4 با قیمتی در حدود 118 میلیون تومان (معادل 30.200 دلار) له مشتریان ارائه می‌گردند. به این ترتیب از لحاظ قیمت، در مقایسه کیا سراتو و مزدا 3 برتری به کیا سراتو اختصاص پیدا خواهد کرد.

سخن آخر

کیا سراتو و مزدا 3 هر دو از خودروهای محبوب موجود در بازار ایران بوده که امکانات مناسبی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهند. با توجه به بررسی‌ها و نتایج ذکر شده در بالا نمونه مناسب در مقایسه کیا سراتو و مزدا 3 ، با اختلافی اندک مزدا 3 نسل دوم موجود در بازار ایران خواهد بود. اما در مجموع نمونه‌های دست دوم و کار کرده کیا سراتو نسل جدید و یا ام جی GT گزینه های بسیار بهتری نسبت به هردوی این خودروها خواهند بود.

کیا سراتو مزدا 3
طراحی ظاهری و بدنه  
قابلیت‌های دینامیکی
مصرف سوخت
طراحی داخلی و کابین
فضای کابین
فضای محفظه بار
تجهیزات و امکانات
تجربه رانندگی
قیمت
مجموع امتیازات ***** ******

مشخصات فنی کیا سراتو و مزدا 3 در یک نگاه

کیا سراتو مزدا 3
حجم موتور (سی سی) 1.998 1.999
تعداد سیلندر 4 4
گیربکس 6 اتوماتیک 5 اتوماتیک
قدرت موتور (اسب بخار) 156 148
گشتاور (نیوتون متر) 194 187
مصرف بنزین (شهر)
مصرف بنزین (بزرگراه)
مصرف بنزین (ترکیبی) 8 8
شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 9.5 9.2
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 200 211
قیمت پایه (میلیون تومان) 29 28
قیمت در بازار ایران 100 118

 

گالری تصاویر کیا سراتو مونتاژ ایران و مزدا 3 نسل دوم

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    نویسنده میگه خودرو با قیمت 100 میلیون تومان در دسترس قشر متوسط !!!
    پس امثال ما که پول خرید پراید رو نداریم(واقعا” ندارم) جزو کدوم قشریم !!!

    پاسخ

    دوست عزیز، داشتن و نداشتن مهم نیست. خودروهایی که با قیمتی در حدود 100 میلون تومان (معادل 25.000 دلار با احتساب دلار 3.900 تومانی در زمان نگارش) وارد بازار می‌شوند، نمونه‌هایی هستند که با قیمتی بسیار پایین تر در بازارهای جهانی به فروش می رسند. اگر دقت کنید در بخش جدول انتهایی و ردیف “قیمت پایه” قیمت واقعی این خودرو که چیزی در حدود 30 میلیون تومان است، ذکر شده که با توجه به انواع تعرفه‌های مختلف و سود جویی‌های بی حد و حصر با رقمی چند برابر به بازار آشفته ایران تزریق می گردد. در صورت نبود این درصدهای اضافی، مزدا 3 و کیا سراتو نسل قدیم با قیمتی برابر با یک پراید وارد بازار می شدند که در آن صورت، این خودرو نمونه‌ای مناسب برای اقشار متوسط به حساب می آمد.

    پاسخ