;
coinex

اپل ای 11 بایونیک ؛ چیپستی که اپل سه سال بر روی آن وقت گذاشت!

با رونمایی از گوشی‌های آیفون جدید اپل، آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون ایکس این کمپانی چیپست جدیدی را به بازار گوشی‌های هوشمند جهان معرفی کرد. اپل ای 11 بایونیک (Apple A11 Bionic).
با رونمایی از گوشی‌های آیفون جدید اپل، آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون ایکس این کمپانی چیپست جدیدی را به بازار گوشی‌های هوشمند جهان معرفی کرد. اپل ای 11 بایونیک (Apple A11 Bionic).

اپل ای 11 بایونیک نام این چیپست جدید است که برخی از اولین ویژگی‌ها را به تراشه‌های سری A اپل اضافه کرده است. به عنوان نمونه، اپل ای 11 بایونیک اولین تراشه در این سری است که با پردازنده مرکزی شش هسته‌ای همراه است؛ اما این همه آن چیزی نیست که این پردازنده ارائه می‌دهد، این چیست همچنین اولین موتور عصبی اختصاصی را در اختیار دارد که موقعیت استفاده از آن نیز در ویژگی فیس آی دی (Face ID) نهفته است.

به تازگی بنچمارکی از گوشی آیفون ایکس به بیرون درز کرد که امتیازات ثبت شده در آن بسیار چشمگیر بود. در واقع بنچمارک گیک‌بنچ، بیشتر چیپست اپل ای 11 بایونیک را در این مدل نمونه به چالش کشید. ثبت امتیازی در حدود 10 هزار در آزمون چند هسته‌ای گیک‌بنچ نشان از قدرت بالای این پردازشگر دارد.

اما برای رسیدن به چنین قدرتی، انرژی و کار زیادی انجام شده است. اخیرا در مصاحبه دو تن از مهندسان مربوط به تیم طراحی و توسعه تراشه A11 Bionic، به نام‌های فیل شیلر (Phil Schiller) و جانی سورجی (Johny Srouji) با یکی از منابع خبری تکنولوژی، عنوان شد که تیم طراحی و توسعه این چیپست چیزی در حدود سه سال بر روی آن مشغول کار بوده‌اند.

اگر چنین باشد، در واقع از زمان عرضه آیفون 6 در سال 2014 این تراشه در دست ساخته بوده است، یعنی حتی زمانی که صحبت‌های زیادی درباره یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی وجود نداشته، مهندسان در حال طراحی این تراشه بوده‌اند. بر اساس گفته‌های سورجی موتور عصبی مورد استفاده در اپل ای 11 بایونیک حدود سه سال پیش در این چیپست جاسازی شده است.

مشخص است که اپل این کار را به خوبی انجام داده است. بر اساس لیست بنچمارک تازه منتشر شده در پایگاه داده‌ای گیک بنچ نشان می‌دهد که این تراشه عملکردی در حد مک بوک پرو اپل دارد. اگر چه تراشه اپل ای 10 فیوژن (A10 Fusion ) نیز عملکرد بسیار خوبی دارد.

اکنون این سوال را می‌توان پرسید که:

آیا اپل از هم اکنون بر روی ویژگی‌های جدید تراشه بعدی خود در حال کار است؟ بی گمان چنین است، حداقل در مورد تراشه اپل ای 11 بایونیک که درستی این موضوع به اثبات رسیده است.

.

منبع: ubergizmo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر