;
coinex

جریمه تولید خودرو با مصرف سوخت بالا ؛ تنبیه تولیدکننده یا خریدار

جریمه تولید خودرو با مصرف سوخت بالا ؛ تنبیه تولیدکننده یا خریدار

این احتمال وجود دارد که در سال آینده شورای رقابت هنگام بررسی هزینه های مربوط تولیدکنندگان خودروی کشور، هزینه خروج خودروهای فرسوده از ناحیه تولیدکنندگان را نیز در نظرگیرد. مبحث اصلی جریمه تولید خودرو با مصرف سوخت بالا است.

البته به دلیل قدیمی بودن پلت فرم خودروها، خودروسازان دیگر قادر به کاهش مصرف سوخت آنها نیستند و تولید خودرو با مصرف سوخت بالا همچنان ادامه دارد، اما خودروسازان هزینه تحمیلی دولت در این مورد را از مشتری دریافت می کنند؛ یعنی هزینه بی‌کفایتی تولیدکنندگان داخلی بر مصرف‌کنندگان تحمیل می شود.

جریمه خودروسازان داخلی به دلیل تولید خودرو با مصرف سوخت بالا

در آخرین جلسات کاری دولت یازدهم، هیات دولت تصویب کرد که از ابتدای سال آینده خودروهای پرمصرف داخلی مشمول اسقاط خودروهای فرسوده ‌شوند. یعنی با تولید هر خودروی سواری داخلی با مصرف سوخت 8 لیتر، بین 8 تا 8.5 لیتر، 8.5 لیتر و بیشتر در صد کیلومتر باید یک دستگاه خودروی فرسوده از سوی خودروساز اسقاط گردد.

بنابراین جریمه خودروسازان داخلی به دلیل تولید خودرو با مصرف سوخت بالا ، اسقاط خودرو در نظر گرفته شد که میزان اسقاط این نوع خودروها برای واردکنندگان، بین 2 تا 8 خودرو در پنج گروه در نظر گرفته شده است.

درخواست بازنگری در جریمه خودروسازان

وزیر صنعت، معدن و تجارت، از معاون اول رئیس‌جمهور درخواست کرد تا بند مربوط به اسقاط خودروهای فرسوده بازنگری شود و خودروسازان داخلی از اسقاط یک خودرو معاف گردند. اما درخواست وی از سوی هیات دولت دوازدهم رد شد. دلیل این امر این است که خودروسازان باید همچنان جریمه پرمصرفی خودروهای تولیدی خود را پرداخت کنند.

کاهش مصرف سوخت یا افزایش قیمت ؟

عده زیادی از افراد جریمه خودروسازان داخلی، در دلیل تولید خودرو با مصرف سوخت بالا ، که اقساط یک خودرو است را دلیلی برای افزایش قیمت محصولات پرمصرف داخلی می دانند؛ زیرا اولین کاری که تولیدکنندگان خودرو هنگام افزایش هزینه‌های تولید محصولات خود در نظر می گیرند، افزایش قیمت محصولاتشان است.

قیمت هر گواهی اسقاط خودرو 2 میلیون و 500 هزار تومان است که گاهی تا 3 میلیون تومان هم افزایش می یابد، بنابراین قیمت تمام شده تولید برخی خودروها به دلیل این مصوبه افزایش پیدا می کنند که در قیمت خودرو لحاظ می‌شوند.

خودروهایی با مصرف سوخت بالا در کشور

محصولاتی چون خودروهای سمند LX، سمند سورن، ساندرو اتوماتیک، جک J5 اتومات، جک S5 دستی و اتومات، لیفان 620، لیفان X50، لیفان X60، آسا، لندمارک، آریزو 5 اتومات، تیگو دستی و اتومات، پژو 405 GLX، پژو 405، پژو 405 GLX دوگانه‌سوز، پژو 405 ELX، پژو پارس ELX، پژو پارس، پژو پارس دوگانه‌سوز، MVM550، MVM530 دستی و اتومات همگی شامل این مصوبه جدید می‌شوند و بررسی مصرف سوخت خودروهای تولید داخل نشان از این مسئله دارد.

مصرف سوخت این خودروهای اعلام شده بیش از 8 لیتر در صد کیلومتر است و خودروسازان باید در سال آینده به ‌ازای تولید هر یک از این محصولات یک خودروی فرسوده اسقاط کنند؛ پس تولید هزینه ای بیشتر در بر دارد. فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو اعلام نمود که این مصوبه هزینه مربوط به تولید برخی خودروها را دو، سه میلیون تومان افزایش می‌دهد و ادامه داد که خودروسازان نیز هزینه این افزایش قیمت را از مشتریان دریافت می کنند. به گفته زاوه اگر شورای رقابت در این زمینه دخالت نماید، خودروساز قادر به افزایش قیمت خودروها نخواهد بود.

به گفته زاوه هدف از این امر جریمه خودروسازانی است که تولید خودرو با مصرف سوخت بالا را انجام می دهند ولی این میزان جریمه به حدی نیست که خودروساز مجبور شود تا روند تولید محصولات را تغییر دهد. وی ادامه داد که همان اندازه که دولت در مورد واردات خودرو سختگیری دارد، اگر در مورد تولید خودروهای داخل نیز سخت گیر باشد، وضعیت تولید خودروهای داخل بسیار بهتر از این می شد. زاوه همچنین ادامه داد که حدود 80 درصد از خودروهای تولید داخل میزان مصرف سوخت بالایی دارند که با اجرای این مصوبه، افزایش قیمت این خودروها را شاهد خواهیم بود.

سعید مدنی مدیرعامل پیشین شرکت سایپا، با این موضوع مخالف است. به گفته وی اقساط خودرو برای جریمه تولیدکنندگان خودرو است و خودروسازان با افزایش هزینه خودروها نمی توانند این جریمه را جبران کنند، چون این جریمه‌ به‌منظور تغییر در شیوه تولید خودروهای داخلی پرمصرف است.

به گفته مدنی اگر چنین باشد نیز افزایش قیمت تاثیری بر خروج فرسوده‌ها ندارد و ادامه داد که خودروسازان باید با حفظ قیمت، یک خودروی فرسوده را از رده خارج کنند. مدنی تاکید نمود که اگر خودروسازان نتوانند مصرف سوخت را کاهش دهند پس بهتر است تا تولید این محصولات را متوقف و محصولات قدیمی را از چرخه تولید خارج کنند.

چرا کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی مهم است ؟

یکی از متهمان آلودگی هوای کلانشهرها، خودروهای پرمصرف داخل هستند. شاید حمایت های دولت باعث شده است که خودروسازان در وضعیت مصرف سوخت خودروهایشان تغییری ایجاد نکنند! کارشناسان همیشه بر تغییر میزان مصرف سوخت ‌خودروها تاکید داشته اند، یا از طریق تولید خودروهای جدید که مبتنی بر دانش روز باشند یا با تغییر در تکنولوژی موتور خودروها.

اما متاسفانه خودروسازان به جای ایجاد تغییرات و تولید محصولات با کیفیت، بر حفظ محصولات فعلی با ارائه قیمت بالاتر به مشتریان تاکید دارند. اما علت این امر چه باید باشد؟!

می توان دلیل این موضوع را نداشتن دانش فنی و تکنولوژی در اصلاح موتور خودرو دانست. همچنین خودروسازان به تغییر در تولید خودروهای پرتیراژ خود تمایل ندارند؛ چراکه این موضوع برای آنها هزینه بر خواهد بود.

حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو، در این مورد مصوبه دولت را از یک سو ابزاری برای تسریع در روند خروج خودروهای فرسوده دانست و از سوی دیگر آن را فشاری برای تغییر در میزان مصرف سوخت خودروهای قدیمی اعلام نمود. وی نیز بر اینکه اجرای این مصوبه موجب افزایش قیمت خودروهای تولید داخل می‌شود، تاکید نمود و ادامه داد که موتور پیچیده‌ترین بخش یک خودرو است و ارتقای تکنولوژی موتور و تغییر در میزان مصرف سوخت موتور بسیار دارای اهمیت است.

به گفته حسن کریمی سنجری صنعت خودروی ایران توان کافی را در این زمینه ندارد. وی در ادامه به ارتقای مکانیزم موتور در جهان اشاره نمود و اعلام کرد که این امر موجب کاهش میزان آلایندگی خواهد شد. حسن کریمی سنجری همچنین اعلام کرد که بارها بر ایجاد مرکز تحقیقات موتور در قراردادهای جدید تاکید شده است و اظهار نمود که اگر قراردادهای جدید بحث راه‌اندازی مرکز تحقیقات موتور توسط خودروسازان داخلی اجرایی می شد، قطعا تحولاتی را درخصوص تولید موتور و کاهش مصرف سوخت محصولات داخلی شاهد خواهیم بود.

کریمی سنجری معتقد است که تغییر در سیستم موتور خودروها و همچنین تلاش برای کاهش مصرف سوخت خودروها نیاز به داشتن یک برنامه دارد که در مدت زمان کوتاه امکان پذیر نیست. به گفته وی دولت باید در این زمینه به صورت بلند مدت برنامه ریزی کند. وی همچنین به عملکرد خودروسازان خارجی نیز اشاره کرد و اعلام نمود که آنها برای ارتقای سیستم سوخت و کاهش مصرف سوخت برنامه‌ریزی مشخصی دارند.

ارائه یک پیشنهاد به دولت

با وجود اطلاعات و بررسی های صورت گرفته در این زمینه مشخص است که دولت می خواهد با در نظر گرفتن جریمه اسقاط یک خودروی فرسوده، خودروسازان را به تولید محصولاتی با سوخت کمتر تشویق کند. کارشناسان در این زمینه معتقد هستند که این کار دولت او را به هدف اصلی نمی رساند. پیشنهاد کارشناسان به دولت در این شرایط، تغییر در تولیدات شرکت‌های خودروسازی و کاهش مصرف سوخت محصولات تولیدی آنهاست.

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    چرا هیچگونه جریمه ای برای مسببین آلودگی هوا اعمال نمی شود؟ مگر آلودگی هوا اهمیتش از تخلفاتِ رانندگی کمتر است؟
    سؤالی ساده که در هیچ کجا مطرح نمی شود!
    چرا هیچگونه جریمه ای برای مسببین ایجادِ ترافیک اعمال نمی شود؟ مگر تولید ترافیک و راه بندان اهمیتش از تخلفاتِ رانندگی کمتر است؟
    سؤالی ساده که در هیچ کجا مطرح نمی شود!
    قیمت سوخت را تصاعدی کنید، و با فورمول پله ای به ماشین های شخصی بفروشید.
    اگر مصرف سوخت به یک پانزدهم تا یک بیستم مصرف روزانۀ فعلی برسد، به جای 2 روز هوای نسبتاً خوب، 20 تا 25 روز هوای نسبتاً خوب خواهیم داشت.
    فرض کنید تاکسی؛ که پر مصرف ترین یگان است؛ 600 لیتر در ماه مصرف کند.
    اگر ماشین شخصی 600 لیتر در ماه مصرف کند، پلۀ آخر فورمول پله ای باید لیتری 4000 الی 8000 تومان قیمت داشته باشد. قیمتِ دقیق با حدس و خطا بدست می آید. اول لیتری 4000 تومان بفروشند، بعد از یک هفته مصرف متوسطِ روزانه محاسبه شود. اگر کاهش نداشت، لیتری 5000 تومان شود. و به همین ترتیب ادامه یابد، تا قیمت مردم پسندِ آن بدست آید، بعد در موردِ قیمتِ مناسب بنزین خودروهای شخصی تصمیم گیری شود.
    اگر ماشین شخصی یک پانزدهم 600؛ یعنی 40 لیتر در ماه مصرف کرد، باید لیتری 100 تومان قیمت داشته باشد.
    چند پلۀ دیگر هم در این وسط درج کنند.
    ما بگوئیم که وظیفۀ خود را انجام داده باشیم.

    یکشنبه 1396/09/26

    پاسخ