;
coinex

خودروی هیبریدی بیشتر، آلودگی کمتر؛ نگاهی بر سیستم 48 ولتی هیبریدی بوش

خودروی هیبریدی بیشتر، آلودگی کمتر؛ نگاهی بر سیستم 48 ولتی هیبریدی بوش!

سیستم 48 ولتی هیبریدی بوش یک فناوری جدید است؛ بوش این فناوری را ارائه کرده است تا به کمک قابلیت‌های منحصر بفرد آن از خرابی و از کار افتادن خودروهای احتراق داخلی جلوگیری کند.

20 سال قبل یک خودروی هیبریدی به معنای واقعی یک تویوتا پریوس (Toyota Prius) معنی می‌شد اما پس از گذشت چند سال فناوری هیبریدی تا حدی پیشرفت کرد که هم اکنون هر سازنده‌ای می‌خواهد در ارائه و گسترش آن سهم انحصاری خود را داشته باشد به همین دلیل امروزه شاهد عرضه انواع مختلفی از اتوموبیل‌های هیبریدی در بازار هستیم. یکی از جدیدترین سیستم‌هایی که در این زمینه معرفی شده سیستم 48 ولتی هیبریدی بوش (Bosch) است که یک تئوری هیبریدی جدید را مطرح می‌سازد و برای شرکت‌های خودروسازی این امکان را به وجود می‌آورد تا فاصله محصولات خود را با استانداردهای جدیدی که در زمینه کاهش آلایندگی‌ها تدوین شده‌اند، کاهش دهند.

سیستم 48 ولتی هیبریدی بوش مزایای بسیار برجسته‌تری در مقایسه با موتورهای الکتریکی – بنزینی موجود در بازار دارد. این سیستم از فناوری به کار رفته در خودروی تویوتا پریوس ارزان‌تر است و علاوه بر این امکان تبدیل هر خودرویی را به یک اتوموبیل هیبریدی فراهم می‌کند اگرچه که معایب خود را نیز دارد و در این زمینه باید به این حقیقت اعتراف کرد که نصب سیستم بوش وزن و هزینه‌های خاص خود را برای یک مصرف کننده به دنبال می‌آورد.

سیستم 48 ولتی هیبریدی بوش توانایی رقابت با هر خودرویی را دارد!

عضو اصلی به کار رفته در فناوری جدید شرکت بوش یک ژنراتور محسوب می‌شود که با دینام خودرو جایگزین شده است و نیروی خود را از موتور خودرو تامین می‌کند. این ژنراتور انرژی جنبشی تولید شده در هنگام ترمزگیری را به انرژی الکتریسیته تبدیل و سپس با استفاده از آن یک مجموعه باتری لیتیوم یونی 48 ولتی و سایر تجهیزات 12 ولتی خودرو را تغذیه می‌کند؛ ژنراتور به کار رفته در طرح جدید بوش از این طریق مصرف سوخت خودرو را کاهش می‌دهد و شتاب و راندمان کلی خودرو را نیز به میزان زیادی افزایش می‌دهد.

یکی از مهندسان شرکت بوش گفته است که ژنراتور این سیستم جدید در مقایسه با دینام عادی خودرو اندازه بزرگ‌تری دارد اما این فاکتور نیز در صورت نیاز قابل تغییر است. طبق اطلاعات منتشر شده توسط این شخص، مکان جاسازی باتری‌های این فناوری بسته به نوع خودرو تغییر می‌کند از این رو سیستم 48 ولتی هیبریدی بوش می‌تواند با انواع خودروهای موجود در بازار سازگاری پیدا کرده و با سایر تکنولوژی‌های موجود به رقابت بپردازد.

در پشت فرمان

یکی از منابع خبری سیستم جدید شرکت بوش را در کشور آلمان بر روی یک خودروی فولکس واگن گلف تی اس آی (Golf TSI) نصب و تست کرده است. در طول این آزمایش این منبع خبری از یک تبلت سونی استفاده کرده است تا بتواند نحوه تقسیم قدرت و کار را بین موتور چهار سیلندر عادی خودرو و سیستم 48 ولتی هیبریدی بوش نشان دهد. مقامات شرکت بوش گفته‌اند که زمانی که سیستم جدید خود را به مرحله تولید انبوه برسانند، نرم افزار نصب شده بر روی تبلت به کار رفته در این آزمایش را به صورت یکپارچه با نرم افزار قابل نمایش بر روی نمایشگر داشبورد خودرو در اختیار خریداران می‌گذارند.

مزیت سیستم 48 ولتی هیبریدی بوش

طبق اطلاعات به دست آمده در مورد این آزمایش تنها تفاوتی که بین یک خودروی فولکس گلف تی اس آی عادی و خودروی آزمایشی بوده فقدان تاخیر توربو در اتوموبیلی بوده که فناوری جدید بوش بر روی آن نصب شده است و ظاهرا علت این امر انرژی تولیدی موتور الکتریکی فناوری جدید بوش بوده که در سرعت‌های پایین موتور خودرو را پشتیبانی می‌کرده است.

یکی از قابلیت‌های جالب فناوری جدید بوش ویژگی ناوبری آن است؛ در آزمایش فوق نشان داده شد که زمانی که سرعت خودرو به حدود 80 کیلومتر در ساعت می‌رسد موتور الکتریکی سیستم جدید بوش به واسطه این قابلیت به طور خودکار خاموش می‌شود تا از این طریق مصرف سوخت خودرو به میزان بیشتری کاهش یابد. در طول این آزمایش همچنین نشان داده شد که سیستم 48 ولتی هیبریدی بوش به راحتی می‌تواند انرژی مورد نیاز تمامی تجهیزات الکتریکی یک خودرو مثل سیستم تهویه، بخاری، فرمان برقی و فن‌های خنک کننده موتور را تامین نماید.

طبق گزارشات منتشر شده توسط مسئول انجام دهنده این تست خودروی گلفی که در این آزمایش ارتقاء داده شد در همه طول مسیر عملکرد بسیار خوب و بی صدایی را از خود نشان داده و علاوه بر این هیچ گونه آلایندگی تولید نکرده است. اطلاعات منتشر شده از این امر حکایت می‌کنند که زمانی که مسیر حرکت مستقیم می‌شود، راننده می‌تواند تنها با یک اشاره به پدال گاز موتور خودرو را روشن کند و از این طریق با کمک قابلیت ناوبری جدید سیستم 48 ولتی هیبریدی بوش مصرف سوخت اتوموبیل را تا حد زیادی کاهش دهد.

عملکرد سیستم 48 ولتی هیبریدی بوش

همان طور که در مطالب فوق گفته شد ویژگی‌های مثبت سیستم جدید بوش بیشتر در دور و سرعت‌های پایین، در زمانی که توربوشارژر خودرو فعال نیست و موتور تنها به قابلیتهای عادی خود متکی است، خود را نشان می‌دهد با وجود این می‌توان انتظار داشت که این مزایا در سرعت‌های بالا هم خود را تا حدی نشان دهند زیرا بر هیچ راننده‌ای پوشیده نیست که در جاده‌های عادی بعد از یک پیچ تند یک فناوری مثل سیستم 48 ولتی هیبریدی بوش می‌تواند به راحتی سرعت خودرو را افزایش دهد.

در این آزمایش نشان داده شده که باتری 6.4 کیلوگرمی سیستم 48 ولتی هیبریدی بوش به دلیل اندازه کوچک و ظرفیت کم خود نمی‌تواند جز در سرعت‌های کم توان مورد نیاز یک خودرو را تامین کند با وجود این باید به این نکته نیز اشاره کرد که سازنده آلمانی یک سیستم قدرتمند 48 ولتی هیبریدی را نیز طراحی کرده است که می‌تواند به تنهایی یک خودرو را به حداکثر سرعت 80.467 کیلومتر بر ساعت برساند؛ البته طبق اطلاعات موجود این سیستم قیمت بیشتری دارد به همین دلیل بهتر است که بر روی خودروهای گران قیمت نصب شود.

هدف بعدی چیست؟

منابع خبری گفته‌اند که شرکت خودروسازی آئودی (Audi) می‌خواهد مدل جدید ای 8 (A8) خود را با سیستم 48 ولتی هیبریدی بوش در اختیار خریداران بگذارد اما ظاهرا این خودرو به طور تولید انبوه عرضه نمی‌شود. مقامات شرکت بوش انتظار دارد که فناوری جدیدشان تا پایان سال 2018 میلادی در ساخت خودروهای ارزان قیمت بیشتری مورد استفاده قرار بگیرد و تا قبل از به پایان رسیدن سال 2020 میلادی به یکی از تجهیزات عادی به کار رفته در همه خودروها تبدیل شود.

فناوری‌هایی مثل سیستم 48 ولتی هیبریدی بوش می‌توانند از متوقف سازی کامل روند تولید موتورهای احتراق داخلی جلوگیری کنند. این فناوری‌ها علاوه بر این که مصرف سوخت یک خودرو را کاهش می‌دهند می‌توانند انرژی الکتریسیته مورد نیاز خودروهای جدید را نیز تامین کنند؛ چنین فناوری‌هایی می‌توانند به راحتی انرژی مورد نیاز خودروهای آینده را نیز تولید کنند.

.

منبع: digitaltrends

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر