;
coinex

معرفی خودروی مفهومی مرسدس بنز EQA در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2017

خودروی مفهومی مرسدس بنز EQA

شرکت خودروسازی آلمانی مرسدس بنز (Mercedes Benz) نیز مانند سایر خودروسازان جهان، در راستای ایده‌های آینده نگرانه و برنامه‌های دراز مدت خود دست به معرفی چند خودروی مفهومی جدید در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2017 زده است. در ادامه به معرفی و بررسی یکی از این نمونه‌ها با نام مرسدس بنز EQA خواهیم پرداخت که قرار است در آینده نزدیک به تولید انبوه برسد.

خودروی مفهومی مرسدس بنز EQA نمونه‌ای است در خودروهای کلاس بدنه سایز کوچک شهری (Compact City Cars) که قرار است به زودی در خط تولید این شرکت معتبر خودروسازی قرار گیرد. شرکت مرسدس بنز برای پر کردن فضای خالی خودروهای الکتریکی خود با ابعادی کوچک‌تر از خودروی الکتریکی مرسدس بنز B250e، دست به طراحی و تولید یک نمونه جدید با نام مرسدس بنز EQA زد. دو حرف اول این مدل (EQ) بیانگر بخش جدید خودروهای الکتریکی این شرکت بوده و حرف A نیز مانند نمونه‌های معمولی تولیدات شرکت مرسدس بنز نشانگر کلاس بدنه‌ای است که خودرو به آن تعلق دارد.

خودروی مفهومی مرسدس بنز EQA

خودروی مفهومی مرسدس بنز EQA نمونه بسیار کوچک و مجهز به تنها دو در بوده و از لحاظ ابعاد در حدود 160 میلیمتر کم ارتفاع تر و در حدود 60 میلیمتر کوتاه‌تر از آخرین خودروی الکتریکی این شرکت است. اما از لحاظ فاصله دو محور عقب و جلو چیزی در حدود 25 میلیمتر کشیده‌تر از مرسدس بنز B250e است. طراحی بدنه این خودرو بسیار زیبا بوده و بخش چراغ‌های جلویی و عقبی که با استفاده از فیبرهای نوری لیزر ساخته شده، نمایی پویا و اسپرت در عین حال مدرن به آن بخشیده است. چراغ‌های عقبی نیز بسیار باریک و یک تکه بوده و نمایی زیبا و مدرن در عین حال اسپرت را برای بخش عقبی این خودرو به ارمغان آورده است.

خودروی مفهومی مرسدس بنز EQA طولی برابر با 4.285 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.810 میلیمتر و ارتفاعی برابر با 1.428 میلیمتر داشته و با فاصله دو محور عقب و جلوی 2.729 میلیمتر خود از لحاظ جثه در حد و اندازه‌های خودرویی مانند هیوندای i30 نسل جدید موجود در بازار ایران است. جلو پنچره خودروی مفهومی مرسدس بنز EQA از یک پنل LED ساخته شده که بسته به نحوه حرکت و مدل انتخاب شده رانندگی (Normal, Sport, Sport Plus) با نمایش المان‌های گرافیکی نمای متفاوتی را برای خودرو ایجاد می‌کند.

به عنوان مثال در صورت انتخاب مدل حرکتی Sport، در بخش جلو پنجره نمایی از دو خط به صورت افقی و در صورت انتخاب مدل رانندگی Sport Plus خطوطی عمودی مشابه جلو پنجره فیزیکی مدل‌های اسپرت این خودرو مانند مدل GTR به نمایش در آمده و نمای خودرو را به صورت کلی تغییر می‌دهد. چراغ‌های جلویی نیز در دو انتهای این صفحه نمایشگر قرار گرفته اند.

موتور و پیشرانه

خودروی مفهومی مرسدس بنز EQA از دو موتور الکتریکی نیرو گرفته که یکی در بخش حلویی خودرو و دیگری در بخش عقبی قرار گرفته است. این موتور توانایی تولید نیرویی معادل 268 اسب بخار را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز برابر با 368 پاوند بر فوت (معادل 500 نیوتون متر) بوده که به هر چهار چرخ خودرو (AWD) منتقل می‌شود. تغییر مدل رانندگی از Sport به Sport پلاس نیز با تغییر میزان تقسیم نیرو بین چرخ‌ها، عملکرد خودرو را تغییر می‌دهد. خودروی مفهومی مرسدس بنز EQA با استفاده از این پیشرانه به زمانی معادل 5 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون نیاز دارد.

باتری‌های استفاده شده

قرار است که خودروی مفهومی مرسدس بنز EQA با گزینه‌های متفاوتی برای باتری‌ها به بازار عرضه شود. حجیم ترین نمونه اعلام شده یک باتری 60 kWh بوده که توانایی پیمودن مسافتی در حدود 250 مایل (معادل 400 کیلومتر) را در بهترین شرایط و استانداردهای مسیرهای اروپایی، به این خودرو خواهد داد. بنا بر اعلام شرکت مرسدس بنز، باتری‌های خودروی مفهومی مرسدس بنز EQA که در بخش کفی خودرو قرار گرفته اند، قابلیت شارژ به صورت بدون سیم (Wireless Charging) و معمولی (Plug In Charging) را خواهند داشت. این باتری‌ها قابلیت شارژ سریع را نیز داشته و در طی تنها 10 دقیقه، نیروی لازم برای پیمودن مسیری به طول 62 مایل (معادل 100 کیلومتر) را کسب خواهند کرد.

زمان عرضه

هنوز زمان دقیقی برای ارائه خودروی مفهومی مرسدس بنز EQA به بازارهای جهانی ارائه نشده اما اولین خودروی الکتریکی شاسی بلند سایز کوچک این شرکت، مرسدس بنز EQC که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس سال 2016 میلادی به نمایش درآمد، در سال 2019 میلادی و در شهر Bremen آلمان به تولید انبوه خواهد رسید. بنابراین امکان اینکه خودروی مفهومی مرسدس بنز EQA در تاریخی زودتر از EQC راهی بازارهای جهانی گردد، وجود دارد.

قیمت و رقبا در بازارهای جهانی

هنوز قیمت دقیقی برای خودروی مفهومی مرسدس بنز EQA از طرف شرکت مرسدس بنز اعلام نشده اما بر اساس اظهارنظر مسئولان این شرکت، این خودرو قیمتی در حدود یک مرسدس بنز GLC یعنی رقمی در حدود 50.000 دلار (معادل 198 میلیون تومان با احتساب دلار 3.950 تومانی در زمان نگارش) خواهد داشت. از رقبای این خودرو در بازارهای جهانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسلا مدل 3 (Tesla Model 3) با قیمتی در حدود 36.000 دلار (معادل 142 میلیون تومان).
  • شورولت بولت ای وی (Chevrolet Bolt EV) با قیمتی در حدود 37.500 دلار (معادل 148 میلیون تومان).

مشخصات فنی خودروی مفهومی مرسدس بنز EQA در یک نگاه

قدرت موتور (اسب بخار.) 268
گشتاور (نیوتون متر.) 500
مصرف سوخت. 0.0
ظرفیت باتری (.kWh) 60
مسافت قابل پیمایش (کیلومتر.) 400
شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت. 5.0
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت.)
طول ﴿میلیمتر.﴾ 4.285
پهنا ﴿میلیمتر.﴾ 1.810
ارتفاع ﴿میلیمتر.﴾ 1.428
فاصله دو محور ﴿میلیمتر.﴾ 2.729
قیمت پایه (میلیون تومان.) 198

گالری تصاویر خودروی مفهومی مرسدس بنز EQA

منبع : Caranddriver

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر