;
coinex

اشتباهات رایج کارآفرینی که باید برای جلوگیری از شکست استارتاپ از آنها خودداری کنید

اشتباهات رایج کارآفرینی که باید برای جلوگیری از شکست استارتاپ از آنها خودداری کنیداشتباهات رایج کارآفرینی می توانند استارتاپ شما را به نابودی بکشانند، راه اندازی یک کسب و کار نوپا به برنامه ریزی نیاز دارد؛ سپس باید با نظم اساسی، مطابق با برنامه ها حرکت کنید.

کار کردن به عنوان بخشی از یک استارتاپ همیشه هیجان انگیز نیست؛ گاهی اوقات باید خودتان را وقف برنامه ها و پروسه ها کنید.

اریس ریس در کتاب “استارتاپ نحیف” به خوبی این مساله را توضیح می دهد: “من از شکست ها وموفقیت هایم درس گرفته ام؛ همیشه خسته کننده ترین کارها، بیشترین اهمیت را دارند. موفقیت استارتاپ در نتیجه ژن های خوب حاصل نمی شود؛ بلکه می توان با دنبال کردن یک روند مناسب به آن دست یافت؛ این بدان معناست که می توان آن را آموخت، یعنی می توان آن را آموزش داد.”

اجتناب از اشتباهات رایج کارآفرینی یکی از گام های این روند رو به رشد است؛ در ادامه به معرفی برخی از اشتباهات رایج کارآفرینی می پردازیم؛ با تکراتو همراه شوید:

1. صرفه جویی بیش از حد در پول یا ولخرجی

یکی از اشتباهات رایج کارآفرینی با اهمیت، صرفه جویی بیش از اندازه، یا خرج کردن بیش از اندازه پول است. به عنوان یک کارآفرین، پول باید مهم ترین نگرانی شما باشد. جریان نقدی قبل از راه اندازی استارتاپ ها نزدیک به صفر است؛ بنابراین کسب درآمد و ذخیره کردن آن باید اصلی ترین اولویت شما باشد.

دو طرز فکر در میان کارآفرینان رایج است: “باید پول خرج کنید تا به پول برسید” یا “من کمترین میزان پول را خرج می کنم تا زمانیکه به جریان نقدی مناسب برسم.”

هر دو طرز فکر مخرب است؛ باید پول استارتاپ خود را هوشمندانه خرج کنید؛ اما از اینکه روی افراد یا محصولات با کیفیت سرمایه گذاری کنید، هراسی نداشته باشید. این روش در درازمدت کارایی بیشتری دارد.

2. تصور اینکه هیچ رقیب مستقیم یا اصلی ندارید

هیجان راه اندازی یک کسب و کار نوپا یا محصول جدید باعث می شود که اغلب کارآفرینان تصور کنند که هیچ رقیب مستقیمی ندارند؛ در برخی موارد تصور می کنند که محصولی که تولید کرده اند، یک سر و گردن از محصولت موجود در بازار بهتر است.

اما واقعیت این است که همیشه یک رقیب وجود دارد؛ مگراینکه یک محصول کاملا جدید اختراع کرده باشید. در غیر اینصورت، حتما کسب و کارهایی وجود دارند که بخشی از سهم بازار محصول شما را در اختیار داشته باشند. باید زمان صرف کرده و این رقیبان را به خوبی بشناسید؛ تفاوت ها و شباهت هایتان را بررسی کرده و آنها را بشناسید.

3. تصمیم گیری برای استخدام افراد بر مبنای هزینه

یکی دیگر از اشتباهات رایج کارآفرینی که به مورد شماره 1 مربوط است، استخدام نیروی کار بر مبنای هزینه ایست که به همراه دارند. این مساله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به همین دلیل باید در یک مورد جداگانه به توضیح آن می پرداختیم. زمانی که سرمایه و پول کافی وجود ندارد، اولین هزینه ای که از آن می کاهید، پرداختی نیروی کار است. مشکل اینجاست که با این اشتباه، هزینه زیادی را در دراز مدت پرداخت می کنید.

کارمندان یا مشاورانی که حقوق کمتری درخواست می کنند، اغلب دلیل قابل قبولی دارند؛ آنها به خوبی از پس وظایف برنیامده و به همین دلیل نیز حقوق بالایی دریافت نمی کنند؛ احتمالا مهارت کافی نداشته و با غیر قابل اعتماد هستند .

4. عدم تعیین اهداف دست یافتنی

یکی از اشتباهات رایج کارآفرینی این است که اغلب به خاطر ایده بزرگی که دارند، غافلگیر شده و فراموش می کنند که باید برای آن برنامه ریزی کنند. اما واقعیت این است که باید اهداف دست یافتنی و واقع گرایانه تعیین کنید تا به موفقیت برسید.

اهداف کوتاه و بلندمدت جداگانه ای را تعیین کرده و مقصد هر کدام از آنها را مشخص کنید. تنها گفتن اینکه “می خواهم در یک سال آینده به درآمد میلیون دلاری برسم” کافی نیست. یک هدف منطقی مشخص کرده و سپس هر کدام از گام های رسیدن به آن را تعیین کنید.

5. نادیده گرفتن بازاریابی

یک باور قدیمی و غلط وجود دارد که می گوید: “اگر آن را بسازید، مردم خودشان می آیند.” شاید این ویژگی در برخی موارد برای کارآفرینان جوابگو باشد؛ اما همیشه اینطور نیست. آنها تصور می کنند که محصولشان به اندازه ای متحول کننده است که به بازاریابی نیاز نداشته و مردم در مدت زمان کوتاهی آن را می شناسند.

یکی دیگر از اشتباهات رایج کارآفرینی ، نادیده گرفتن بازاریابی است؛ کسب و کارهای نوپا باید بخش زیادی از سرمایه خود را برای بازاریابی هزینه کنند. این هزینه برای سئو، بازاریابی محتوا و یا تبلیغات پولی صرف می شود. توجه کنید که رقیبانتان سرمایه بازاریابی را در چه قسمت هایی هزینه می کنند؛ سپس از خودتان بپرسید که چطور می توانید از آنها متمایز شوید.

6. درآمدهای جانبی اندک

درآمد یا سود جانبی در موفقیت استارتاپ شما نقش مهمی را بازی می کند. اگر سود جانبی اندکی دارید، ممکن است آینده کسب و کارتان را به خطر بیاندازید؛ شاید مجبور شوید که قیمت محصولات را افزایش دهید که برای هیچ کدام از مشتریانتان خوشایند نخواهد بود.

دقیق تر به هزینه های تولید و عملی خود نگاه کرده و میزان انعطف پذیری آن را مشخص کنید. آیا در صورت لزوم می توانید این هزینه ها را کاهش دهید؟ اگر نه، پس باید یک درآمد جانبی پرسودتر داشته باشید تا هزینه های تحمیلی آینده را تامین کند.

7. فکر کردن به اینکه همه کارها را خودتان انجام می دهید

بدیهی است که در زمان شروع هر کاری فکر می کنید می توانید تمامی کارها را خودتان انجام دهید؛ شما به خوبی از تمامی جنبه های محصولتان باخبر هستید و شاید تنها کسی باشید که اشتیاق زیادی برای موفقیت کسب و کار دارد.

اما این روش به تخلیه انرژی شما منجر می شود؛ علاوه بر اینکه موفقیت شما را کاملا غیرممکن می کند. اگر یک مشاور خردمند و باتجربه یا یک مربی داشته باشید می توانید مسیر رسیدن به اهداف و موفقیت را به سادگی و سریع تر طی کنید.

8. توقف به خاطر ترس از”چه میشد اگر…”

رابرت اف کندی در جایی گفته است: “تنها کسانی که جرات شکست های بزرگ را دارند می توانند به بزرگترین ها برسند.” راه اندازی یک کسب و کار نوپا می تواند هولناک باشد؛ اما برای کسانی که قلب ضعیفی دارند مناسب نیست. ترس از شکست و رد شدن قابل درک است؛ اما اگر این ترس به توقف شما منجر شود، پس یکی از اشتباهات رایج کارآفرینی رامرتکب شده اید که به شکست کسب و کارتان ختم خواهد شد.

9. در اولویت قرار دادن محصول و نادیده گرفتن افراد

زمانیکه محصول جدیدی تولید کرده و طرح کسب وکارتان را طراحی می کنید، حتما باید طرز فکر “حق با مشتری است” را در نظر بگیرید. بااینحال، بسیاری از کارآفرینان به شدت نگران درآمدزایی و پول هستند و کلید برقراری یک کسب و کار متداوم را گم می کنند. کارآفرینان باید به داشتن مشتریانی راضی و وفادار اهمیت بدهند که همیشه از آنها خرید می کنند.

کارآفرینی کار ساده ای نیست و اشتباه کردن یکی از بخش های غیر قابل انکار آن است؛ اما این بدان معنا نیست که باید اشتباهات دیگران را تکرار کنید.

.

منبع: entrepreneur

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر