;
coinex

ساخت ریزتراشه تشخیص سلول های سرطانی در دانشگاه میشیگان

ریزتراشه تشخیص سلول های سرطانی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ابزار مورد استفاده، در حال حاضر پزشکان روش‌های مختلفی را برای تشخیص سلولهای سرطانی استفاده می کنند. اما با توجه به حجم بسیار زیاد این سلول‌ها، پروسه تشخیص روندی بسیار زمانبر بوده و با کند کردن روند درمان و حتی از دست رفتن زمان لازم برای درمان بیماری، می‌تواند مشکلاتی را برای بیماران به وجود آورد.

ساخت ریزتراشه تشخیص سلول های سرطانی در دانشگاه میشیگان

اما با تحقیقات انجام شده در دانشگاه میشیگان، محققین موفق به ساخت یک ریز تراشه شده اند که می‌تواند با تسریع فرایند تشخیص سلول های سرطانی، کمک شایانی به بیماران نماید. همانطور که در تصویر مشخص است،‌ محققین موفق به ساخت یک ریز تراشه شده اند که شکلی شبیه به یک هزارتو (Maze) دارد. این ریزتراشه تشخیص سلول های سرطانی، ظاهرا توانایی تشخیص سلول های سرطانی از سلول‌های سالم موجود در بدن را داشته و با توجه به ساختار تو در توی خود قادر به تفکیک سلول های سرطانی موجود در جریان خون از سلول های سالم است.

روش عملکرد ریزتراشه تشخیص سلول های سرطانی جدید

بر اساس اعلام این محققان، ساختار تو در توی این تراشته، محتویات موجود در جریان خون را بر اساس اندازه طبقه بندی می کند. به این ترتیب که گلوبول‌های سفید و قرمز با توجه به ابعاد خود، در بخش های مختلف انحناهای موجود در این ریزتراشه تشخیص سلول های سرطانی که حاوی جریان خون مایع هستند، مجتمع می شوند. عوامل مختلف در نحوه تجمع سلول‌ها در بخش‌های مختلف این ریز تراشه دخیل هستند. در بخش داخلی انحناها، جریان‌های گرداب شکل و مدور، موجب دور شدن ذرات موجود در جریان خون می شوند. سلول های سرطانی با توجه به ابعاد بزرگ‌تر خود، فشار بیشتری را نسبت به گلوبول‌های سفید کوچک خون متحمل می شوند و به سمت دیواره رانده می شوند.

در بخش خارجی انحناها، ذرات کوچک‌تر تمایل بیشتری به کشیده شدن به سمت دیواره‌های خواهند داشت. به این ترتیب این ریزتراشه تشخیص سلول های سرطانی قابلیت جداسازی و تفکیک سلول‌های سالم را از سلول‌های سرطانی در زمانی نسبتا کوتاه و هماهنگ با جریان خون خواهد داشت.

این روش و استفاده از ریزتراشه تشخیص سلول های سرطانی نسبت به متدهای فعلی موجود عملکرد سریع تری داشته و می‌تواند در زمان کمتری به غربال‌گری سلول‌ها سالم و سرطانی بپردازد. با استفاده از یک ریز تراشه دیگر می‌توان دقت علمکرد این سیستم را بهبود بخشیده و به طور خاص به جداسازی سلول‌های سرطانی در مراکز درمانی مخصوص به بیماران مبتلا به سرطان سینه حاد بپردازد.

منبع : Ubergizmo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر