;
coinex

بررسی و مشخصات فنی مرسدس ای ام جی GT C کوپه مدل سال 2018

مرسدس ای ام جی GT C کوپه

مرسدس ای ام جی GT C کوپه یک نمونه در خودروهای اسپرت کلاس بدنه کوپه بوده که برای سال 2018 میلادی و با موتور و پیشرانه قدرتمند به رقابت با حریف همیشگی خود، پورشه 911 (Porsche 911) خواهد پرداخت.

مرسدس ای ام جی GTC کوپه (Mercedes AMG GTC Coupe)  طراحی داخلی و خارجی زیبا و چشمگیری با جزئیات متعدد داشته و بخش عقبی آن به دلیل استفاده از رینگ‌ها و تایرهای بزرگ، پهن‌تر از گذشته شده است.

نقاط قوت مرسدس ای ام جی GT C کوپه

  • موتور و پیشرانه قدرتمند با عملکرد بالا
  • طراحی جذاب و پر زرق و برق
  • نرمی و راحتی فوق العاده رانندگی و کابین
  • حداکثر سرعت بسیار بالا

نقاط ضعف مرسدس ای ام جی GT C کوپه

  • قیمت بسیار بالا
  • نبود جعبه دنده دستی
  • جثه بسیار بزرگ

مرسدس ای ام جی GT C کوپه در برابر پورشه 911 GT3

هرچند که شرکت AMG از روند ساخت مدل‌های 911 شرکت پورشه در طی 50 سال گذشته الگو برداری کرده، اما مرسدس ای ام جی GT C کوپه خودرویی بسیار متفاوت از رقیب خود Porsche Carrera GT3 است. موتور این خودرو بر خلاف پورشه در بخش جلویی قرار گرفته و پیشرانه مورد استفاده نیز یک موتور 8 سیلندر  4.0 لیتری خورجینی (V8) مجهز به توربوشارژر دوبل (Twin Turbo) بوده که تفاوت زیادی با موتور 6 سیلندر تخت 4.0 لیتری تنفس طبیعی (بدون استفاده از سیستم توربوشارژر) پورشه 911 دارد. در بخش ظاهری نیز به جای استفاده از خطوط و طراحی کلاسیک موجود در پورشه، با استفاده از طراحی مدرن و خطوط تیز بدنه، ظاهری بسیار تهاجمی تر از رقیب خود دارد.

هرچند که طراحی بدنه مرسدس ای ام جی GTC کوپه نمونه‌ای کلاسیک و سنتی نبوده، اما با توجه به استانداردهای امروزی، طول در موتور (Hood) این خودرو بیشتر از حد بوده و شمایی مشابه با مرسدس بنز 300SL دهه 1950 میلادی دارد. جلو پنجره نیز وضعیت مشابهی داشته و بر اساس طرح‌های قدیمی مدل‌های SL این شرکت ساخته شده است. خطوط عمودی موجود بر روی این بخش ظاهری خشن به این خودرو داده و نمای آن را شبیه به دندان‌های یک غول درنده کرده است. بخش جانبی نیز با استفاده از خطوطی نرم طراحی شده که به همراه بخش انتهایی پهن، هر چه بیشتر بر عضلانی تر شدن ظاهر آن می افزاید.

ابعاد بدنه و وزن

مرسدس ای ام جی GT C کوپه طولی برابر با 4.564 میلیمتر، پهنایی برابر با 2.007 میلیمتر و ارتفاعی برابر با 1.288 میلیمتر داشته و فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز در حدود 2.629 میلیمتر است. برای درک بهتر ابعاد می‌توان این خودرو را با هیوندای جنسیس کوپه (Hyundai Genesis Coupe) موجود در بازار ایران مقایسه کرد که با طولی برابر با 4.630 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.865 میلیمتر، ارتفاعی برابر با 1.380 میلیمتر و فاصله دو محور عقب و جلوی 2.820 میلیمتر، نمونه‌ای اندکی کشیده‌تر، کم عرض‌تر و بلندتر از آن به حساب می آید. وزن خالص مرسدس ای ام جی GT C کوپه نیز در حدود 1.724 کیلوگرم است.

ویژگی‌های مدل‌های GT C شرکت AMG

در آخرین مدل از خودروهای کلاس GT C شرکت مرسدس، میزان عضلانی بودن خودرو در نمای عقبی با توجه به افزایش پهنا از 1.938 میلیمتر به 2.007 میلیمتر مشهودتر شده است. رینگ‌های عقبی نیز شاهد افزایش ابعاد بوده و به جای رینگ‌های 11 اینچی (معادل 279 میلیمتر) از رینگ‌هایی با پهنایی برابر با 12 اینچ (معادل 305 میلیمتر) استفاده شده که تایرهای با سایز 305/30/20 به جای نمونه‌های 295/30/20 بر روی آنها قرار گرفته‌اند.

پیشرانه استفاده شده در مرسدس ای ام جی GT C کوپه شباهت زیادی با نمونه موجود در مدل GT R داشته تا مدل پایه و مدل GT S، و هر دو خودرو از یک نوع توربوشارژر و سیستم خنک کننده (Intercooler) استفاده می‌کنند. پیشرانه مدل پایه توانایی تولید نیرویی معادل 469 اسب بخار در دور موتور 6.000 RPM و حداکثر گشتاور تولیدی 465 پاوند بر فوت (معادل 630 نیوتون متر) در دور موتور 1.700 RPM را داشته که این ارقام در مدل GT S به 515 اسب بخار در دور موتور 6.250 RPM و 494 پاوند بر فوت (معادل 670 نیوتون متر) در دور موتور 1.800 RPM افزایش پیدا می‌کند. تفاوت اصلی پیشرانه‌های مدل‌‌های پایه و GT S تنها در میزان فشار تولیدی سیستم توربوشارژر بوده که در مدل پایه برابر با 14.5 psi و در مدل GT S برابر با 16 psi است.

تفاوت‌های مرسدس AMG GT C و AMG GT R

تفاوت اندک موجود در دو مدل GT C و GT R نیز به مواردی مانند ابعاد توربوشاژرهای استفاده شده که توانایی تولید فشار بیشتر و موثرتری را دارند، رادیاتورهای بزرگ‌تر استفاده شده در سیستم اینترکولر و کاهش ضریب کمپرس از 10.5:1 به 9.5:1 مربوط می‌گردد که قدرت مدل GT R را با حداکثر فشار توربو 19.6 psi اندکی بیشتر از مدل GT C نموده و توانایی تولید نیرویی معادل 577 اسب بخار در دور موتور 6.250 RPM و حداکثر گشتاور تولیدی 516 پاوند بر فوت (معادل 700 نیوتون متر) در دور موتور 1.900 RPM را به آن می‌دهند.

موتور و پیشرانه

موتور استفاده شده در مرسدس ای ام جی GT C کوپه یک نمونه 8 سیلندر خورجینی 4.0 لیتری DOHC مجهز به 32 سوپاپ بوده که با حجم دقیق 3.982 سی سی و استفاده از سیستم توربوشارژر دوبل توانایی تولید نیرویی معادل 550 اسب بخار در دور موتور 6.750 RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز برابر با 502 پاوند بر فوت (معادل 680 نیوتون متر) بوده که از دور موتور 1.900 RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد. این نیرو توسط یک جعبه دنده 7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک با قابلیت تعویض به صورت دستی به چرخ‌های عقبی (RWD) منتقل می‌گردد.

عملکرد

این پیشرانه عملکرد بسیار قابل توجهی داشته و مرسدس ای ام جی GT C کوپه را در زمانی در حدود 2.9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 60 مایل در ساعت (معادل 96 کیلومتر در ساعت) و در زمانی در حدود 6.7 ثانیه به سرعت 100 مایل در ساعت (معادل 161 کیلومتر در ساعت) می رساند. حداکثر اعلام شده برای این خودرو نیز 197 مایل در ساعت (معادل 317 کیلومتر در ساعت) است.

هرچند مصرف سوخت مساله قابل توجهی در خودرویی مانند مرسدس ای ام جی GT C کوپه نیست، اما برای اطلاع این خودرو توانایی پیمودن مسافتی برابر با 15 مایل با هر گالن سوخت (معادل 15.6 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 21 مایل (معادل 11.2 لیتر) در مسیرهای بزرگراهی و 17 مایل (معادل 13.8 لیتر) در سیکل ترکیبی را خواهد داشت.

تجربه رانندگی

مرسدس ای ام جی GT C کوپه با توجه به افزایش قدرت و تعویض سریع‌تر دنده‌ها، عملکردی بسیار چالاک تر نسبت به مدل پایه و مدل GT S دارد. پدال گاز بسیار حساس تر بوده و تاخیر سیستم توربوشارژر (Turbo Lag) در دورهای پایین موتور بسیار کمتر از مدل‌های مدرن پورشه 911 است. با وجود وزن بیشتر مرسدس ای ام جی GT C کوپه نسبت به مدل‌های مشابه پورشه 911، عملکرد و زمان واکنش سیستم های کنترلی این خودرو بسیار بالا بوده و سیستم فرمان با توجه به استفاده از جدیدترین و مدرن ترین ابزار و تکنولوژی‌های سیستم هیدرولیک موجود در بازار، عملکردی خارق العاده را از خود به نمایش می‌گذارد.

حرکت مرسدس ای ام جی GT C کوپه در هنگام عبور از پیچ‌ها بسیار مناسب بوده و خودرو با اطمینان و دقت این موانع را پشت سر گذاشته و استفاده استاندارد آن از سیستم چرخش چرخ‌های عقبی بر دقت و کارایی آن می افزاید. این سیستم با چرخش در جهتی مختلف چرخ‌های جلویی در سرعت‌های پایین تر 100 کیلومتر در ساعت شعاع چرخ خودرو را به طرز محسوسی کاهش داده و عملکردی پویا را برای آن به ارمغان می‌آورد. این چرخش در سرعت‌های بالاتر از 100 کیلومتر در ساعت در جهت موافع چرخ‌های جلویی بوده و علاوه بر تسهیل در چرخش خودرو در پیچ‌ها، موجب پایداری بیشتر آن نیز خواهد شد.

هندلینگ و فرمان پذیری

هندلینگ و فرمان پذیری مرسدس ای ام جی GT C کوپه راضی کننده بوده و حس اطمینان را به راننده منتقل می‌کند. رانندگی با این مدل نسبت به مدل پایه حتی در فرم و تنظیمات Comfort خشک تر بوده که تناسب مناسبی با قدرت پیشرانه آن دارد. عملکرد ترمزها بسیار خوب بوده و پدال خشک آن به خوبی نسبت به فشار عکس العمل نشان می‌دهد. تمامی مدل‌های مرسدس ای ام جی GT مجهز به کالیپرهای ترمز 6 پیستونه در جلو بوده و دیسک‌های ترمز با افزایش قطر از 14.2 اینچ در مدل‌های پایه به 15.4 اینچ، پهنایی برابر با 1.5 اینچ دارد. برای اطمینان بیشتر مرسدس ای ام جی GT C کوپه قابلیت تجهیز به دیسک‌های سرامیک-کربن به صورت سفارشی را نیز دارد.

با وجود اینکه وزن 1.7 تنی مرسدس ای ام جی GT C کوپه هیچگاه در هنگام رانندگی به چشم نمی آید، اما ابعاد بزرگ این خودرو که در حدود 50 میلیمتر کشیده تر و 150 میلیمتر پهن‌تر از پورشه کاررا GTS است، مشکلی نسبتا جدی در جاده‌های تنگ و باریک اروپایی به حساب می‌آید.

طراحی داخلی و کابین

کابین مرسدس ای ام جی GT C کوپه مشابه با سایر مدل‌های GT مرسدس ای ام جی است. موقعیت راننده بسیار مناسب بوده و ابزار وادوات کنترلی از چیدمان مناسبی برخوردار هستند. کنترل و دسترسی راننده به تمامی این ادوات نیز مناسب بوده و پس از اندکی استفاده و آشنایی با مکان قرارگیری، کاربری بسیار ساده ای خواهند داشت. اهرم تعویض دنده کوچک بوده اما اهرم‌های تعبیه شده بر روی غربیلک فرمان در صورت تعویض دنده به صورت دستی، عملکردی لذت بخش دارند. صندلی ها بسیار راحت بوده و به خوبی راننده در در بر می‌گیرند. تنها نکته منفی در این مورد، نبود قابلیت تنظیم میزان تنگی این در برگرفتگی بوده که برای خودرویی در این سطح و این قیمت، یک نقطه ضعف به شمار می آید.

مدل‌های مختلف رانندگی در مرسدس ای ام جی GT C

راننده در مرسدس ای ام جی GT C کوپه قابلیت انتخاب فرم رانندگی در 5 مدل مختلف را دارد. در هر کدام از این مدل‌ها و فرم‌های رانندگی مواردی مانند سختی سیستم تعلیق، نحوه پاسخگویی پدال گاز، نحوه تعویض دنده ها، نحوه عملکرد و مداخله سیستم کنترل پایداری (Stability Control) و صدای خروجی از اگزوز بسته به شرایط انتخابی تغییر پیدا کرده و خودرو عملکردی متفاوت را از خود به نمایش می‌گذارد. این مدل‌ها عبارتند از:

  • Individual با قابلیت تنظیم به صورت ترکیبی و شخصی
  • Comfort با قابلیت ارائه بیشترین سطح راحتی
  • Sport
  • Sport+
  • Race

مدل رانندگی Indivisual قابلیت شخصی سازی بالایی داشته و بر اساس انتخاب راننده، بهترین حالت ممکن را با ترکیب مدل‌های مختلف رانندگی به وی ارائه می‌کند. به عنوان مثال برای رانندگی تفننی و گردش در خیابان‌ها، انتخاب ما تعویض دنده به صورت کاملا اتوماتیک، غرش اگزوز مدل رانندگی Sport+ و تنظیم عملکرد پدال گاز و سیستم تعلیق در نرم ترین حالت ممکن بود که سواری راحت و سرشار از آسایشی را برای ما به وجود می آورد. هرچند عملکرد سیستم انتقال قدرت و گیربکس دو کلاچه موجود در مرسدس ای ام جی GT C کوپه قابل قبول و نرم بوده و در بیشتر مواقع با دقت به تعویض دنده‌ها می پردازد، اما نوساناتی اندک در عملکرد آن وجود داشته که شما هیچگاه شاهد آن در جعبه دنده پیشرفته پورشه 911 (PDK یا Porsche Doppelkupplung) نخواهید بود.

زمان عرضه به بازار

مرسدس ای ام جی GT C در انتهای سال جاری (سال 2017 میلادی) راهی بازارهای جهانی خواهد شد. این خودرو در هر دو مدل کوپه و رودستر و با نام Edition 50 و به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت AMG در تیراژ 1.000 دستگاه در دو کلاس بدنه کوپه (Coupe) و بدون سقف یا رودستر (Roadster) تولید خواهد شد که سهم بازار آمریکا چیزی در حدود 100 دستگاه خواهد بود. مرسدس ای ام جی GT C با یک رنگ خاکستری مات به نام Graphite Gray Magno عرضه خواهد شد و تزئینات موجود بر روی بدنه و همچنین رینگ‌های آن به رنگ کروم سیاه بوده که هماهنگی مناسبی با رنگ بدنه دارد. رنگ بندی کابین و پوشش‌ها نیز ترکیب جدیدی از چرم سیاه رنگ و نقره‌ای خواهد بود.

قیمت در بازارهای جهانی

بر اساس اعلام شرکت سازنده، مرسدس ای ام جی GT C با قیمتی در حدود 146.000 دلار (معادل 570 میلیون تومان با احتساب دلار 3.900 تومانی در زمان نگارش) در مدل کوپه و 158.000 دلار (معادل 616 میلیون تومان) به فروش خواهد رسید.

رقبا در بازارهای جهانی

از رقبای اصلی مرسدس ای ام جی GT C در بازارهای جهانی که توانایی رقابت از لحاظ فنی و عملکرد را دارند، می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • شورولت کوروت Z06 با قیمت پایه‌ای در حدود 80.000 دلار (معادل 312 میلیون تومان)
  • پورشه 911 GT3 با قیمت پایه‌ای در حدود 145.000 دلار (معادل 565 میلیون تومان)
  • فراری 812 سوپرفست (Ferrari 812 Superfast) با قیمتی در حدود 315.000 دلار (معادل 1.2 میلیارد تومان)
  • آستون مارتین ونکوئیش (Aston Martin Vanquish) با قیمت پایه‌ای در حدود 290.000 دلار (معادل 1.1 میلیارد تومان)

مقایسه مرسدس AMG GT C کوپه و پورشه 911 GT3 در یک نگاه

مرسدس ای ام جی GT C پورشه 911 GT3
حجم موتور (سی سی) 3.982 3.996
تعداد سیلندر 8 توربو 6
گیربکس 7 اتوماتیک 7 اتوماتیک
قدرت موتور (اسب بخار) 550 500
گشتاور (نیوتون متر) 680 460
مصرف بنزین (شهر) 15.6 15.6
مصرف بنزین (بزرگراه) 11.2 11.7
مصرف بنزین (ترکیبی) 13.8 13.8
شتاب 0 تا 60 مایل در ساعت 2.9 3.0
شتاب 0 تا 100 مایل در ساعت 6.7 6.8
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 317 322
طول (میلیمتر.) 4.564 4.515
عرض (میلیمتر.) 2.007 1.851
ارتفاع (میلیمتر.) 1.288 1.270
فاصله دو محور (میلیمتر.) 2.629 2.456
وزن (کیلوگرم.) 1.724 1.451
قیمت پایه (میلیون تومان) 570 565

گالری تصاویر مرسدس AMG GT C Coupe

منبع : Caranddriver

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر