;
coinex

نسل سوم تویوتا سنچوری (Century) لیموزینی فوق لوکس در نمایشگاه توکیو 2017

تویوتا سنچوری 2018

نیم قرن پس از معرفی نسل اول خودروی فوق لوکس تویوتا سنچوری (Toyota Century) در نمایشگاه خودروی توکیوی سال 1967 میلادی، این خودرو ساز موفق و مطرح ژاپنی در ماه جاری و در نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017 میلادی پرده از نسل سوم این شاهزاده اشرافی برخواهد داشت.

طراحی خارجی و بدنه تویوتا سنچوری مدل 2018

تویوتا سنچوری 2018 پس از دو دهه مورد بازطراحی قرار گرفته و علاوه بر حفظ سنت‌های این خودروی تشریفاتی و استفاده از بهترین مواد اولیه و بالاترین کیفیت ساخت، طول خودرو و فاصله دو محور عقب و جلویی افزایش یافته تا فضای بیشتری برای سرنشینان عقب فراهم شود. فاصله رکاب خودرو با سطح زمین نیز کاهش یافته تا سرنشینان در هنگام ورود و خروج دچار کمترین مشکل ممکن شوند.

استفاده از فرم طراحی سنتی خودروی ژاپنی نیز در قسمت‌هایی مانند جلو پنجره قدرتمند و مجلل با پره‌های عمودی و چراغ‌های عقبی و جلویی اصالت این خودرو را به نمایش گذاشته که با طراحی هوشمندانه نمایی ساده و مدرن را برای تویوتا سنچوری مدل 2018 به وجود آورده است. چراغ‌های مدرن جلویی نیز با استفاده از آرایه‌ای چهارگانه که با نواری از لامپ‌های LED در بخش پایینی تکمیل شده‌اند، نور کافی را برای دید حداکثری راننده در شب فراهم خواهند کرد.

موتور و پیشرانه تویوتا سنچوری نسل سوم

اما تغییرات و پیشرفت‌های ژرف و قابل توجه تویوتا سنچوری 2018 در داخل کابین سنتی و بدنه صاف و بدون قوس آن قرار گرفته است. از مهمترین این تغییرات، عدم استفاده از پیشرانه 12 سیلندر خورجینی موجود در تویوتا سنچوری نسل دوم (1997-2017) است. این پیشرانه به نمونه هیبریدی تغییر یافته که پیش از این در نسل قبلی لکسوس LS600hL استفاده شده بود.

این پیشرانه با استفاده از یک موتور 8 سیلندر خورجینی 5.0 لیتری و یک جفت موتور الکتریکی، نیروی لازم برای به حرکت در آوردن این ارابه مجلل را فراهم می‌کند. هنوز اطلاعاتی از میزان دقیق نیروی موتور تویوتا سنچوری 2018 منتشر نشده اما همین پیشرانه توانایی تولید نیرویی معادل 438 اسب بخار را در لکسوس LS600hL داشته که در حدود 162 اسب بخار بیشتر از توانایی موتور 12 سیلندر خورجینی موجود در تویوتا سنچوری نسل دوم است و قطعا” با تغییرات انجام شده مصرف سوخت آن نیز شاهد کاهشی نسبی خواهد بود.

کابین تویوتا سنچوری 2018

گذشته از تغییر پیشرانه و کاهش مصرف سوخت، نقطه قوت اصلی تویوتا سنچوری مدل 2018 را می‌توان بخش عقبی و ردیف دوم صندلی‌های آن به حساب آورد. این خودروی بسیار کشیده و فوق لوکس 5.4 متری، فضایی بسیار بزرگ را بری دو سرنشین عقبی فراهم آورده است. این صندلی‌ها با پوششی از پشم خالص ساخته شده که در صورت تمایل و سفارش قابل تعویض با نمونه‌های چرمی خواهد بود.

این صندلی‌های بزرگ و راحت با قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی و تجهیز به سیستم ماساژ، حداکثر آسایش را برای دو سرنشین عقبی فراهم خواهند کرد. دو میز کار مجهز به چراغ مطالعه نیز برای دو سرنشین عقب در نظر گرفته شده تا در هنگام حرکت توانایی مطالعه و انجام اعمال و کارهای روزانه را نیز داشته باشند. علاوه بر این سرنشین سمت خلاف راننده تویوتا سنچوری 2018 ، با توجه به وجود فضای کافی، از یک محل استراحت برای پا با قابلیت کنترل به صورت الکتریکی نیز برخودار خواهد بود.

البته بخش جلویی تویوتا سنچوری 2018 نیز به اندازه کافی لوکس و مجلل بوده و از صندلی‌های الکتریکی با پوشش پشم خالص سود می برد. داشبورد تویوتا سنچوری 2018 نیز در بخش بالایی با استفاده از چوب و در بخش پایینی نیز با استفاده از چرم طبیعی با دوخت‌های دستی پوشانده شده است. یک صفحه نمایش بزرگ رنگی لمسی نیز در بخش میانی داشبورد نصب شده که به نمایش اطلاعات و اعمال تنظیمات مختلف خودرو می پردازد.

تکنولوژی و تجهیزات

برای آسایش هر چه بیشتر دو سرنشین عقبی تویوتا سنچوری 2018، یک سیستم اطلاعاتی/سرگرمی (Infotainment) مجهز به یک صفحه نمایش بزرگ نیز در بخش میانی تعبیه شده است. در بخش کنسول میانی صندلی‌های عقبی نیز یک پنل LCD چند منظوره قرار گرفته که به سرنشینان قابلیت کنترل و انجام عملیاتی مانند تنظیم صندلی‌ها، نحوه عملکرد سیستم تهویه مطبوع مدرن و سیستم صوتی/تصویری موجود در بخش عقبی خودرو را می‌دهد. سیستم صوتی تویوتا سنچوری 2018 نیز یک نمونه بسیار قدرتمند بوده که با استفاده از 20 بلندگوی جداگانه، فهرست تجهیزات لوکس تویوتا سنچوری مدل 2018 را تکمیل می‌کند. از تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی موجود در تویوتا سنچوری 2018 می‌توان به نمونه‌های مدرن زیر اشاره کرد:

  • سیستم کنترل سرعت تطبیقی (Adaptive Cruise Control)
  • سیستم هشدار خروج از بین خطوط جاده (Lane Departure Warning)
  • سیستم هشدار برخورد از جلو با ترمز اتوماتیک (Forward Collision Warning with Automatic Brake)
  • سیستم هشدار وجود ترافیک در بخش عقبی خودرو (Rear Cross Traffic Warning)
  • سیستم نمایش نقاط کور خودرو (Blind Spot Monitoring System)
  • چراغ‌های جلویی با قابلیت تنظیم شدت نور بالا

رقبا در بازارهای جهانی

از رقبای اصلی تویوتا سنچوری نسل سوم می‌توان به خودروهایی در کلاس بدنه سدان‌های لوکس تشریفاتی و لیموزین مانند نمونه‌های زیر اشاره کرد که هر کدام تولیداتی سرنشین محور بوده و سابقه‌ای طولانی در امر ساخت خودروهای تشریفاتی و مجلل دارند:

  • بنتلی فالینگ اسپور (Bentley Flying Spur) با قیمت پایه ای در حدود 200.000 دلار (معادل 780 میلیون تومان با احتساب دلار 3.900 تومانی در زمان نگارش)
  • رولز رویس گوست (Rolls Royce Ghost) با قیمت شایه ای در حدود 310.000 دلار (معادل 1.2 میلیارد تومان)
  • مرسدس میباخ اس 550 (Mercedes Maybach 550) با قیمت پایه ای در حدود 190.000 دلار (معادل 740 میلیون تومان)
  • رولز رویس فانتوم (Rolls Royce Phantom) با قیمت پایه ای در حدود 420.000 دلار (معادل 1.6 میلیارد تومان)

قیمت و زمان عرضه

هنوز هیچ اطلاعاتی در خصوص زمان عرضه و قیمت تویوتا سنچوری نسل سوم مدل سال 2018 به بازارهای جهانی ارائه نشده اما به احتمال زیاد این خودرو در بازارهای آمریکای شمالی و ایالات متحده حضور نخواهد داشت و تنها برای مصرف داخلی کشور ژاپن طراحی و تولید شده است. البته باید این نکته را در نظر داشت که نمونه ای که قرار است در نمایشگاه خودروی توکیوی 2017 به نمایش در آید، یک نمونه اولیه بوده، اما در هر حال نمونه تولیدی نیز مشخصاتی مشابه با آن خواهد داشت. تویوتا سنچوری نسل دوم در حال حاضر قیمتی در حدود 150.000 دلار (معادل 590 میلیون تومان) دارد.

 

تاریخچه تویوتا سنچوری

تویوتا سنچوری از ابتدای تولید یک خودروی لیموزین لوکس و تشریفاتی بود که مورد استفاده قشری خاص مانند خاندان سلطنتی ژاپن، نخست وزیر، رهبران احزاب و مقامات رده بالای حکومتی و یا تاجران خاص قرار می گرفت. در حال حاضر نیز این خودرو لوکس ترین و گرانقیمت ترین نمونه تولیدی این شرکت بوده و در جایگاهیی بالاتر از مدل‌های لکسوس (Lexus) قرار می گیرد. علاوه بر این تویوتا سنچوری تنها خودروی موتور جلو/دیفرانسل عقب مجهز به پیشرانه 12 سیلندر خورجینی ژاپنی و اولین خودروی مجهز به این پیشرانه در فهرست محصولات شرکت تویوتا به حساب می آید. نمونه مدرن این خودرو تویوتا کراون مجستا (Toyota Crown Majesta) است که ابعادی در حدود تویوتا سنچوری داشته و تنها با ظاهری جدید و به روز، بازار هدف خود را در نسل جوان قرار داده است.

تویوتا سنچوری نسل اول (1967-1997)

تویوتا سنچوری همانطور که اشاره شد برای اولین بار در سال 1967 میلادی و در نمایشگاه خودروی توکیو و در کلاس بدنه خودروهای تشریفاتی و لیموزین به نمایش عمومی گذاشته شد. این خودرو بر اساس تویوتا کراون 8 (Toyota Crown Eight) ساخته شد و از پیشرانه‌های 8 سیلندر خورجینی 3.0 لیتری (مابین‌ سال‌های 1967 تا 1973 میلادی)، 8 سیلندر خورجینی 3.4 لیتری (مابین سال‌های 1973 تا 1982 میلادی) و 8 سیلندر خورجینی 4.0 لیتری (مابین سال‌های 1982 تا 1997 میلادی) با نیرویی مابین 150 اسب بخار تا 190 اسب بخار سود می برد.

این نیرو نیز در ابتدا با استفاده از جعبه‌ دنده های 3 سرعته و 4 سرعته دستی به چرخ‌های عقبی (RWD) منتقل می شد که از اواسط دهه 1970 میلادی به سیستم اتوماتیک تغییر پیدا کرد. از تجهیزات موجود در تویوتا سنچوری نسل اول می توان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (Automatic Climate Control) اشاره کرد که نمونه‌ای نادر و خاص در زمان خود (دهه 1970 میلادی) به شمار می آمد.

تویوتا سنچوری نسل دوم (1997-2017)

نسل دوم تویوتا سنچوری در سال 1997 میلادی معرفی شد و شباهت زیادی با نسل اول این خودرو داشت. پیشرانه‌های مورد استفاده در این نسل از تویوتا سنچوری نیز یک نمونه 12 سیلندر خورجینی 5.0 لیتری بود که توانایی نیرویی در حدود 276 اسب بخار را داشت. نیروی تولیدی موتور توسط یک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک تا سال 2005 میلادی و سپس توسط یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقبی خودرو منتقل می شد.

تویوتا سنچوری سلطنتی (Royal Toyota Century)

این مدل از تویوتا سنچوری یک مدل خاص برای استفاده خاندان سلطنتی ژاپن بود که تنها 4 نمونه از آن در سال 2006 میلادی تولید شد. تویوتا سنچوری رویال با تجهیز به امکانات و تجهیزاتی خاص، قیمتی در حدود 500.000 دلار (معادل 2 میلیارد تومان) داشت. این خودرو که به دلیل از کار افتادن خودروی اختصاصی خاندان سلطنتی، نیسان پرینس سلطنتی (Nissan Prince Royal) مدل 1966 میلادی پس از چهل سال خدمت طراحی شد، از پیشرانه‌ای مشابه با نمونه معمولی استفاده می کرد.

تویوتا سنچوری نسل سوم (2018-؟)

تویوتا سنچوری 2018 نیز قرار است که در نمایشگاه خودروی توکیو 2017 در ماه جاری به معرض نمایش عمومی در آمده و معلوم نیست که تولید آن با توجه به تولید تنها سه نسل در طول 50 سال، تا چه سالی ادامه پیدا کرده و بعد از چند دهه با نسل جدید جایگزین شود.

 

گالری تصاویر تویوتا سنچوری

 

منابع :

Top Gear

Caranddriver

Netcarshow

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر