;
coinex

فعالیت های آتشفشانی عامل شکل‌گیری یک اتمسفر در ماه بوده‌اند

فعالیت های آتشفشانی عامل شکل‌گیری یک اتمسفر در ماه بوده‌اند۳.۵ میلیارد سال پیش فعالیت های آتشفشانی که در سطح تنها قمر زمین رخ داده بودند احتمالا منجر به شکل گیری اتمسفر در ماه شده اند که تا ۷۰ میلیون سال بعد دوام‌ آورده است.

بر اساس پژوهشی که در مجله Earth and Planetary Science Letters  به چاپ رسیده، حدود ۳.۵ میلیارد سال پیش اتمسفر در ماه شکل گرفته است. این مطالعه می‌گوید فعالیت های شدید آتشفشانی در سطح ماه منجر به انتشار گازهایی داغ شده اند و این گازها در نهایت اتمسفر نازک را در پیرامون سطح ماه شکل دادند که حدود ۷۰ میلیون سال پابرچا مانده بود.

این نظر پس از آن حاصل شد که نمونه هایی از سطح دشت ماریا در سطح ماه توسط فضانوردان ماموریت آپولو در دهه های ۶۰ و ۷۰ به ارمغان آورده شد. دشتی بازالتی، بزرگ و تاریک که توسط فوران های آتشفشانی شکل گرفته است.

آزمایشات اولیه صورت گرفته بر روی این نمونه‌ها نشان می‌داد که ماگماهای داغ تولید شده توسط ماه دارای ترکیبات مونواکسید کربن و گازهایی دیگر، گوگرد و همچنین عناصر تشکیل دهنده آب بودند.

با این حال، در حال حاضر، Debra Needham و David Kring از موسسه قمری سیاره‌ای (LPI) در شهر هیوستون در ایالت تگزاس، متوجه شده‌اند که در آن زمان چه مقدار از این گازها در سطح ماه منتشر شده بودند.

بر اساس یافته های آنها، میزان این انتشار بیشتر از آن چیزی بوده که تا کنون تصور می‌کردیم؛ به ویژه زمانی که در ۳.۵ میلیارد سال پیش فوران ها در اوج خود بودند. این امر در نهایت منجر به شکل‌گیری لایه نازک اتمسفر در اطراف تنها قمر زمین شده بود.

بر اساس گزارشات چیزی در حدود ۱۰ تریلیون تن انتشارات گاز و حدود ۵.۳ میلیون کیلومترمربع گدازه حاصل این فوران های آتشفشانی بوده است.

در حال حاضر، ماه با سطحی سنگی و فاقد عناصر لازم برای حیات انسان شناخته می‌شود. جرم مورد نیاز برای نگه داشتن یک اتمسفر در پیرامون خود و همچنین مقدار کافی مغناطیس برای محافظت کردن از خود در برابر بادهای خورشیدی را ندارد.

با این حال David Kring معتقد است یافته های اخیر این تصور را تغییر می‌دهد. او می‌گوید: “این مطالعه دید ما را نسبت به ماه از یک جسم سنگی فاقد هوا به سمت یک جرم سماوی که درگذشته اتمسفری داشته است هدایت می‌کند، اتمسفری حتی بهتر از اتمسفر کنونی مریخ.”

با توجه به برنامه‌ریزی ایالات متحده برای بازگشت به ماه، این یافته می‌تواند برای آینده این ماموریت ها حائز  اهمیت باشد. این موضوع احتمال وجود اتمسفر در نواحی سرد و قطبی را تقویت می‌کند و می‌تواند ما را تا چند سال آینده به سمت یافتن منابع یخ در سطح ماه هدایت کند.

.

منبع : deathrattlesports

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر