;
coinex

ارسال زیستگاه فضایی به مدار ماه توسط کمپانی Bigelow

زیستگاه فضایی

کمپانی Bigelow Aerospace، که در زمینه تولید زیستگاه فضایی قابل انبساط فعالیت می‌کند، اعلام کرده که می‌خواهد یکی از این زیستگاه ها را در ۵ سال آینده به مدار ماه ارسال کند. این طرح که B330 نام دارد، در واقع یک زیستگاه مستقل است که بعنوان یک ایستگاه فضایی تجاری بصورت خودگردان عمل می‌کند.

طرح B330 چیزی شبیه به یک انبار مهمات، برای کمپانی های خصوصی است تا تکنولوژی های جدید خود را در ماه مورد آزمایش قرار دهند. یا حتی می‌تواند محل آموزشی باشد برای فضانوردانی که در ماموریت های فضایی بزرگتر شرکت خواهند داشت. Robert Bigelow، ریاست این کمپانی، در بیانیه گفته است: “این زیستگاه فضایی یک مکمل قدرتمند است برای سایر پروژه هایی که در راستای حضور انسان در مریخ برنامه ریزی شده‌اند. این طرح برای ناسا و آمریکا فرصتی هیجان انگیز فراهم تا یک موفقیت مالی تضمین شده را در کوتاه مدت به دست آورند. همچنین می‌تواند تمامی طرح های آمریکا برای بازگشت به ماه را تا سال ۲۰۲۲ پشتیبانی کند.”

کمپانی Bigelow برای قرار دادن این زیستگاه فضایی در مدار ماه، نیازمند کمک های معاهده پرتاب مشترک میان شرکت های یوئینگ و مارتین (به اختصار ULA) است. قرار است  B330 توسط موشک Vulcan متعلق به ULA در اوایل سال ۲۰۱۹ به مدار نزدیک زمین پرتاب شود. طبق برنامه ریزی ها B330  مدت یک سال در وضعیت باقی مانند تا عملکرد کامل آن در فضا مورد تایید قرار بگیرد. در طول این مدت، Bigelow در نظر دارد تا تجهیزات لازم را به ایستگاه ارسال کند و اعضای خدمه هر چند ماه یکبار جابجا کند.

پس از این مدت، زمان آن فرا خواهد رسید تا زیستگاه فضایی B330 به ماه فرستاده شود. ULA دو موشک Vucan دیگر پرتاب خواهد کرد تا این زیستگاه را به مدار های بالاتر منتقل کند. در این مرحله که مرحله پیشرفته کریوژنیک تکامل یافته (ACES) نام دارد، B330 قادر خواهد بود فضاپیماها را به مقاصد دورتر هدایت کند. در نهایت مرحله سوخت گیری نهایی انجام و B330 به سمت ماه روانه خواهد شد.

زیستگاه فضایی Beam

با توجه به اعلام اخیر Bigelow، بنظر می‌رسد که این شرکت تلاش میکند تا بر روی باتلاق تغییرات سیاسی اخیر سرمایه گذاری کند. پس از آنکه Mike Pence، معاون ریاست جمهور، هدایت شورای ملی فضایی (NSC) را بر عهده گرفت، به شرکت ناسا اعلام کرد که تمرکز خود را بر حضور انسان بر روی ماه بگذارد. با این تفاسیر Bigelow در تلاش است تا زیستگاه فضایی B330 را  در تمامی برنامه های ناسا در مورد ماه بگنجاند.

با این حال، به طور دقیق مشخص نیست که ناسا چگونه می‌خواهد پروژه حضور مجدد انسان در ماه را از سر بگیرد. همچنین نحوه تامین بودجه برای چنین ماموریتی از سوی دولت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در حال حاضر ناسا، بطور آزمایشی برای ساخت ایستگاه های فضایی در نزدیکی ماه برناه ریزی می‌کند. این ایستگاه های فضایی که دروازه عمیق فضایی‌(DSG) نام گرفته اند قرار است تا اواسط دهه ۲۰۲۰ به سرانجام برسند. ممکن است ناسا بتواند زیستگاه فضایی B330 را به نحوی با یک دروازه فضایی ترکیب کند یا حتی از این طرح برای سایر ماموریت ها استفاده کند. با این حال Bigelow، به ناسا گفته است که تنها راه بهره‌برداری از این ایده، سرمایه گذاری بر روی پروژه کمپانی اوست.

روشن است که با وجود فعالیت Bigelow بر روی توسعه طرح خود، ULA ابتدا باید بر روی توسعه موشک های خود کار کند. سال گذشته Bigelow اعلام کرد که در نظر دارد تا سال ۲۰۱۹ دو فروند B330 را در مقیاس کامل بسازد به طوری که برای پرتاب در سال ۲۰۲۰ کاملا آمده باشند. تا امروز Bigelow، یک زیستگاه فضایی آزمایشی دیگر بنام طرح فعالیت بسط‌پذیر Bigelow یا BEAM نیز آماده کرده است که سال گذشته به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) پرتاب و به سکوی آرامش (TN) متصل شد. قرار بر این بود این زیستگاه بمدت دو سال به فعالیت خود ادامه دهد اما ناسا درنظر دارد به این مدت زمان بیافزاید.

قابلیت کلیدی و مشترک میان B330 و BEAM بحث بسط‌پذیری آن هاست. به این معنا که برای قرار گیری بر روی موشک، کاملا خالی از هوا می‌شود و حجم کمی اشغال میکند ولی زمانی که به خارج از جو زمین می‌روند متورم می‌شوند و فضای بیشتری را برای زندگی و کار ساکنین خود مهیا می‌کند. واژه B330 نیز به گنجایش کلی در حال متورم اشاره دارد؛ چیزی در حدود ۳۳۰ متر مکعب فضا. طبق اعلام Bigelow این زیستگاه فضایی پتانسیل این را دارد که به طور همزمان شرایط را برای زندگی ۶ خدمه خود مهیا کند.

منبع : TheVerge

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر