;
coinex

بتن کامپوزیتی ساخته شده از پسماندهای صنایع فولاد به منظور مقاوم سازی سازه

بتن کامپوزیتی ساخته شده از پسماندهای صنایع فولاد به منظور مقاوم سازی سازهبتن کامپوزیتی ساخته شده توسط محققان پژوهشگاه بین­المللی زلزله­شناسی و مهندسی زلزله، باعث بالا رفتن مقاومت در دیوارهای آجری شده است.

این بتن با استفاده از پسماندهای صنایع فولاد ساخته شده که در  انواع سازه کاربرد دارد. از این رو ایران به تعداد معدود کشورهای سازنده کامپوزیت سیمانی توانمند ملحق شده است.

هدف از این طرح رسیدن به روش ساده و ایمن برای دستیابی به سازه­­های کم هزینه به منظور مقاوم سازی در برابر زلزله بود.کامپوزیت طراحی شده ترکیبی از چند مواد پودری و الیاف پلی وینیل الکل است. این مواد باید به صورت علمی و با درصدهای مشخص با هم ترکیب شده تا خاصیت های مکانیکی و دینامیکی مورد نیاز را تشکیل دهند. به این دلیل، این مصالح “مواد مهندسی شده”  نام­گذاری شده‌اند،که نوعی بتن انعطاف­پذیر به شمار می‌رود.

نمونه­هایی از کامپوزیت­های­ سیمانی مهندسی در آمریکا ساخته و به  ثبت جهانی رسیده‌اند که  هزینه بالایی را متحمل می‌کنند. در این کامپوزیت از دوده کارخانه سیمان سازی (Fly Ash) استفاده  شده که یک نوع ماده سمی و سرطان­زای شناخته شده است.

محققان در این پروژه توانستند کامپوزیتی بسازند که هم با محیط زیست سازگار است و هم ماده سرطان زا از آن حذف شده است. به این صورت­که در این طرح، Fly Ash حذف شده و سربار کوره آهن­گدازی که از پسماندهای تولید آهن حاصل می­شود، جایگزین می‌شود.

محقق طرح بیان کرد این مواد تولید شده، مقاومت جانبی ساختمان را در برابر زلزله  بسیار افزایش  داده است. قسمتی از آزمایشات این طرح در دانشگاه فنی دانمارک انجام شده و در نتایجی که اعلام شده تایید شد که این بتن کامپوزیتی می­تواند در اکثر سازه­ها به خصوص سازه­های بتنی و بنایی مورد استفاده قرار گیرد. از این کامپوزیت می‌توان در مقاوم سازی مدارس، بیمارستان­ها و ساختمان ­های قدیمی، استفاده کرد. تفاوت چشم­گیر این کامپوزیت با بتن­های سنتی و همچنین بتن­های الیافی معمولی در ترک خوردگی متعدد در این کامپوزیت است؛  به این صورت که این کامپوزیت سیمانی می­تواند درصد افزایش طولی بیش از 500  برابر بتن معمولی داشته باشد.

لایه­های کامپوزیت­های سیمانی مهندسی (ECC)  با توجه به ضخامت خود می­تواند ظرفیت باربری برشی را 3 تا 6 برابر و ظرفیت جذب انرژی را در این­گونه نمونه­ها 20  تا50  برابر افزایش دهد. نتیجه استفاده از این بتن کامپوزیتی افزایش مقاومت برشی پانل­های بنایی از 5.1  تا 8.2  برابر و همچنین افزایش ظرفیت جذب انرژی حداقل تا 35  برابر است. در آزمایشات انجام شده نشان داده شد که مقاوم­سازی قاب­های میان­پر با  ECCباعث افزایش ظرفیت باربری به میزان 6.2  برابر، ظرفیت جذب انرژی به مقدار 7.2 برابر و جلوگیری از فروریزش میانقاب شده است.

با کاربردی کردن سرباره آهن­گدازی تا 35 برابر، مقاومت دیوارهای آجری افزایش یافته است.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر