;
coinex

اول استعلام موبایل بعد خرید آن؛ اجرای طرح رجیستری موبایل

اول استعلام موبایل بعد خرید آن؛ اجرای طرح رجیستری موبایل

مدیرکل فناوری ارتباطات و اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در مورد اجرای طرح رجیستری موبایل سخن گفت و اعلام نمود که از ۲۹ مهرماه این طرح اجرایی می‌شود. وی در ادامه اعلام نمود که همزمان با اجرای طرح رجیستری موبایل، خریداران گوشی لازم است تا قبل از خرید استعلام موبایل را انجام دهند و سپس اقدام به خرید نمایند تا از مشکلات بعدی در این زمینه جلوگیری شود.

به گفته وی، موبایل نباید بدون استعلام خریداری شود و فقط در صورتی که پیام “تجهیز شما تایید می‌شود” باید مشترکین اقدام به خرید گوشی نمایند. روز گذشته در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نشستی در مورد طرح ثبت رهگیری موبایل و تبلت برگزار گردید که حمیدرضا دهقانی‌نیا در این نشست حضور داشت و اعلام نمود که قرار است این طرح از روز ۲۸مهرماه اجرایی شود و لازم است تا مردم از ۲۹ مهر که برای خرید گوشی موبایل به بازار مراجعه می‌کنند، موبایلی را خریداری کنند که این طرح را شامل شود.

اهمیت استعلام موبایل در مقابل نیاز سالانه

مدیرکل فناوری ارتباطات و اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیاز سالانه به موبایل در کشور را چیزی حدود 10 تا 12 میلیون عنوان کرد. به گفته وی اگر سالانه فقط 10 میلیون تجهیز موبایل در کشورمورد نیاز باشد، حدود ۹ میلیون آن از طریق واردات تامین می‌شود و فقط یک میلیون آن از طریق تولید داخل تامین می‌گردد.

وی ادامه داد که اگر قرار باشد ۹۰ درصد واردات گوشی همراه به کشور از طریق قاچاق صورت گیرد پس می‌توان نتیجه گرفت ۶۲۵ میلیون دلار از حقوق گمرکی و مالیات دولت پرداخت نمی‌شود. وی این رقم را معادل ۲ هزار میلیارد تومان دانست.

دهقان‌نیا در ادامه اعلام نمود که واردات کالا به صورت قاچاق علاوه بر اینکه منجر به عدم پرداخت حقوق گمرکی و مالیات دولت می‌گردد، باعث به خطر افتادن سلامت مردم نیز می‌شود. وی تاکید نمود که گوشی‌های موبایل وارداتی باید سالانه آزمون سلامت شوند و نرخ مربوط به میزان جذب اشعه آنها، هر ساله اندازه‌گیری گردد و سپس بر اساس رعایت این استانداردها اجازه واردات آنها به کشور داده شود.

دهقان نیا تاکید نمود که در واردات غیرقانونی و قاچاق گوشی‌ها مشاهده شده که برخی از آنها ۱۴ برابر حالت استاندارد نرخ جذب ویژه اشعه دارند و البته که این اشعه برای سلامتی به شدت زیان آور و خطرناک است و استعلام موبایل امری مهم و ضروری است.

اجرای طرح ثبت رهگیری موبایل و تبلت

دهقان نیا در ادامه همچنین در مورد اجرای طرح ثبت رهگیری موبایل و تبلت سخن گفت و این طرح را عاملی برای از بین رفتن امکان سرقت موبایل دانست. به گفته وی هر گوشی همراهی با یک شناسه منحصر به فرد معرفی می‌شود و به این ترتیب گوشی‌ها به راحتی قابل پیگیری و شناسایی خواهند بود.دهقان‌نیا در ادامه در مورد شناسه تلفن همراه اعلام کرد که پس از اجرای طرح ثبت رهگیری موبایل و تبلت، هر گوشی یک شناسه مشخصی خواهد داشت. وی تاکید نمود که از این پس با اجرای این طرح، حاکمیت می‌تواند یکسری خدماتی را که تاکنون نمی‌توانسته ارائه کند، ارائه می‌نماید.

به گفته دهقان نیا این طرح علاوه بر ایران در کشورهای دیگر از جمله آذربایجان، ترکیه، اوگاندا و هندوستان نیز اجرا شده است. وی اجرای این طرح در کشورهای اروپایی را به شکل دیگری عنوان نمود. سخنگوی طرح ثبت رهگیری موبایل و تبلت نیز تاکید کرد که پس از اجرای این طرح دیگر هیچ دغدغه‌ای در زمینه تامین این کالاها وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد که از چند ماه قبل رایزنی‌های لازم برای این امر با انجمن واردکنندگان موبایل انجام شده است. وی ادامه داد که قرار است این طرح در ابتدا به‌ صورت گام به گام و در مورد برخی مدل‌ها و برندها اجرا شود تا هم کمبودی در بازار ایجاد نگردد و هم فروشندگان کالاهای قاچاق نیز متضرر نشوند.

دلیل اجرای طرح رجیستری به صورت گام به گام

به گفته سخنگوی طرح ثبت رهگیری موبایل و تبلت، اگر این طرح به صورت یکپارچه اجرا شود و تمامی مدل‌ها و برندهای گوشی نیز در نظر گرفته شوند، این امکان وجود خواهد داشت که فروشندگان گوشی‌های موبایل قاچاق بعد از اجرای این طرح دچار ضرر و زیان زیادی شوند. بنابراین به گفته وی و با همراهی اصناف تصمیم گرفته شده است تا این طرح به صورت گام به گام اجرا شود. وی ادامه داد که با توجه به تضمین انجمن واردکنندگان موبایل و همچنین توان و اعتمادی که بین آنها وجود دارد، مشکلی برای تامین بازار پس از اجرای این طرح وجود نخواهد داشت.

سخنگوی طرح ثبت رهگیری موبایل و تبلت اعلام کرد که قرار است تا از روز 29 مهرماه طرح رجیستری روی چند مدل و برند موبایل اجرا گردد. وی تاکید نمود که در این حالت استعلام موبایل لازم است. به گفته وی اگر خریداری قصد خرید گوشی داشته باشد و موبایلی را خریداری کند که شامل این طرح باشد، استعلام موبایل در این حالت لازم است. زیرا لازم است تا از این پس خریداران نسبت به اصل بودن گوشی خود اطمینان داشته باشند.

اگر فردی موبایلی را خریداری کند که شامل طرح رجیستری است و به صورت قاچاق وارد کشور شده باشد، نخواهد توانست تا از آن استفاده کند و شبکه به آن سرویس نخواهد داد. دهقانی‌نیا در ادامه تاکید کرد که لازم نیست کسی برای طرح رجیستری هزینه‌ای پرداخت کند و اگر فروشنده‌ای از آنها  پول طلب کند این کار درست نیست.

وی در ادامه چند نکته را در مورد خرید گوشی‌هایی که شامل طرح رجیستری می‌شوند بیان نمود و اعلام کرد که مشتری باید برای خرید موبایل ابتدا کد IMEI پشت گوشی را مشاهده کند. به گفته وی برخی تجهیزات تلفن همراه این برچسب را ندارند، اما به همراه کد دستوری کد IMEI ارسال می‌گردد.

همچنین باید کد IMEI با کد ثبت ‌شده روی جعبه یکسان باشد و شبکه بر اساس کد دستوری که اعلام می‌شود تجهیز را تشخیص می‌دهد و پیامکی ارسال می‌کند. اگر تجهیز در هنگام استعلام موبایل مثبت بود، آن تجهیز رسمی است و می‌توان آن را خریداری نمود. باید مشتری پیامی مبنی بر تایید تجهیز دریافت کند و سپس اقدام به خرید آن گوشی نماید و اگر چنین پیامی دریافت نکرد نباید آن را خریداری کند. اگر در این حالت مشتری باز هم اقدام به خرید نماید وارد لیست خاکستری می‌گردد یعنی فقط یک ماه فرصت دارد تا از آن گوشی استفاده کند.

علت در نظر گرفتن این فرصت یک ماهه این است که اگر  مسافری به کشور وارد شد، بتواند در فرصت یک ماه از گوشی خود استفاده نماید. دهقانی‌نیا واردکنندگان برند اپل در کشور را 30 شرکت اعلام نمود و ادامه داد که این شرکت در ایران هیچ‌گونه نمایندگی رسمی ندارد و در داخل کشور نیز تولید نمی‌شود و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است که بر اساس قواعد خود به برخی از شرکت‌ها اجازه داده تا این گوشی‌ها را وارد کنند. لازم به ذکر است که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم این نمایندگی‌ها را به رسمیت می‌شناسد.

 

بیشتر بخوانید : اجرای طرح رجیستری گوشی های موبایل از فردا

.

منبع: donya-e-eqtesad

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر