;
coinex

دلایل اصلی افزایش قیمت گوشی موبایل ؛ مشکلات بازار به رجیستری مربوط نیست!

دلایل اصلی افزایش قیمت گوشی موبایل ؛ مشکلات بازار به رجیستری مربوط نیست!همزمان با اجرای طرح رجیستری، افزایش قیمت گوشی موبایل را نیز در بازار شاهد بودیم. اما براساس اطلاعات موجود، اجرای این طرح هیچ تاثیری بر افزایش قیمت گوشی‌ها نداشته است.

به گفته نائب رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور، قیمت گوشی موبایل در بازار به ۴ دلیل افزایش پیدا کرده است که اجرای طرح رجیستری جزء این دلایل نیست!

نائب رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور اعلام کرد که طرح رجیستری هنوز عملیاتی نشده است که بخواهد بر قیمت گوشی موبایل تاثیر بگذارد. به گفته وی این دلایل فقط با آغاز اجرای طرح رجیستری همزمان شده‌اند.

افشین اکبری در مورد دلایل افزایش قیمت گوشی‌های موبایل سخن گفت و ادامه داد که افزایش اخیر قیمت‌ها در بازار، ناشی از قطع تخصیص ارز مبادله‌ای برای واردات موبایل، بی‌ثباتی مرز کردستان، افزایش نرخ ارز و پیچیده شدن روال ترخیص واردات قانونی از گمرک است و به طرح رجیستری مربوط نیست.

لیست گوشی های مشمول طرح رجیستری

به گفته رئیس اتحادیه تلفن همراه مشهد، در مرحله اول اجرای طرح رجیستری، از بین 250 مدل گوشی موبایل موجود در کشور، این طرح حداکثر روی 3 مدل گوشی اجرا خواهد شد.

وی همچنین اعلام نمود که پیش از غیرمجاز اعلام شدن این مدل‌ها، سه تا یک هفته نیز زمان داده می‌شود تا هر کس که این مدل گوشی‌ها را خریداری کرده، آنها را فعال نماید.

به گفته وی گوشی‌های موبایلی که مشمول این طرح خواهند شد باید فعال شوند تا مشکلی در این زمینه برای افراد و خریداران به وجود نیاید. وی در ادامه این بحث را بیشتر متوجه اصناف دانست نه مشتریان.

 

بیشتر بخوانید:  بررسی تغییرات بازار موبایل با اجرای طرح رجیستری

 

افزایش قیمت گوشی‌ها بعد از اجرای طرح رجیستری

رئیس اتحادیه تلفن همراه مشهد اعلام کرد که پس از اجرای طرح رجیستری، ممکن است قیمت گوشی‌های موبایل تا 20 درصد افزایش پیدا کند. وی دلیل این افزایش را عوارض گمرکی 5 درصدی، ارزش افزوده 9 درصدی و مالیات 4 درصدی اعلام نمود که در گمرک از واردکننده اخذ خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: آغاز طرح رجیستری و افزایش قیمت گوشی ها ؛ برای تنظیم بازار فعلا گوشی نخرید!

رئیس اتحادیه تلفن همراه مشهد، در مورد نخستین دلیل افزایش اخیر قیمت‌ گوشی‌ها در بازار اعلام نمود که از پایان شهریور، ارز مبادله‌ای روی کالای قانونی موبایل حذف شده است. به گفته وی تفاوت نرخ ارز مبادله‌ای و ارز آزاد، 20 درصد بوده که به واردات قانونی تحمیل شده است.

به گفته عضو کمیته تخصصی تلفن همراه کشور، در لحظه‌ای که لازم بود تا با آغاز اجرای طرح رجیستری، شرایط واردات قانونی تسهیل شود، بدترین شرایط اتفاق افتاده و ارز مبادله‌ای واردات قانونی حذف شده است.

وی همچنین به دومین دلیل تغییر قیمت‌ گوشی‌ها اشاره کرد و اعلام نمود که اکنون منطقه کردستان در حالتی ناامن به سر می‌برد. به گفته وی حدود 30 تا 40 درصد قاچاق گوشی به کشور از مرز امارات انجام می‌شود و حدود 70 درصد نیز مربوط به مرز بانه است که اکنون چون مبادلات با کردستان بسته شده، تامین کالا سخت شده است.

اکبری در ادامه صحبت‌هایش به افزایش نرخ دلار در هفته‌های اخیر نیز اشاره نمود و دلیل سوم افزایش قیمت گوشی موبایل را نیز، همین مسئله دانست. وی همچنین پیچیده شدن شرایط ترخیص از گمرک را چهارمین دلیل سخت شدن تهیه کالا در بازار و افزایش قیمت موبایل می‌داند.

 

بیشتر بخوانید: مشکلات بازار موبایل با اجرای طرح رجیستری ؛ منتظر افت قیمت‌ها باشید!

 

پروسه ترخیص موبایل از گمرک

به گفته عضو کمیته تخصصی تلفن همراه کشور، در حال حاضر ترخیص کالای موبایل از گمرک 25 روز زمان می‌برد. به گفته وی برای جلوگیری از بروز فساد، سیستم گمرک تغییراتی پیشرفته‌تر را اعمال کرده و همچنین این سازمان به سیستم شناسه کالا نیز مجهز گشته است.

وی در مورد ترخیص کالا ادامه داد که برای حذف فساد، ارزیابی کالاها و ترخیص آنها توسط گمرک‌های مختلف به صورت تصادفی انجام می‌شود. گمرکی که سال‌ها وظیفه ارزیابی و ترخیص کالایی مثل گوشی را انجام داده، ممکن است اکنون در این شرایط جدید که به وجود آمده، این فعالیت را انجام ندهد و ارزیابی محموله به گمرک دیگری ارجاع داده شود.

به گفته وی چون گمرک جدید با کارها و وظایف جدید ناآشناست، ممکن است ایراداتی پیش آید که رفع این ایرادات زمان بر خواهد بود. سیستم شناسه کالا در گمرک نیز در هفته سه روز قطع است و در مجموع اعمال مانیتورینگ‌های بیشتر در گمرک، فرایند ترخیص را طولانی کرده است.

.

منبع: farsnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر