;
coinex

ذینفعان در برابر اجرای طرح رجیستری مقاومت می کنند؛ منافع شبکه‌های قاچاق در خطر است!

 

ذینفعان در برابر اجرای طرح رجیستری مقاومت می کنند؛ منافع شبکه‌های قاچاق در خطر است!

رضا تقی پور، وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات دولت دهم در مورد اجرای طرح رجیستری اعلام نمود که برای اجرای این طرح، دو موضوع مهم وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار داده شوند.

وی موضوع اول را بعد فنی کار بیان نمود و گفت که از این نظر، برای اجرای این طرح هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد. تقی پور ادامه داد که با توجه به امکاناتی که در این زمینه وجود دارد و نیز با توجه به استفاده همه گیر مردم از گوشی‌های هوشمند، قطعا اجرای این طرح لازم بوده و امکان پذیر است.

وی موضوع دوم را به گمرک و سایر نهادهای دخیل در آن، یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت داد و اعلام نمود که این دو سازمان به ترتیب در ثبت سفارش و مبادی ورودی کالاها دخیل هستند. او با تاکید بر این موضوع اعلام کرد لازم است تا هماهنگی‌های لازم نیز بین همه این دستگاه‌ها وجود داشته باشد تا بتوانند با هم هماهنگ کار کنند و مشکلی در این مورد پیش نیاید.

تقی پور در ادامه صحبت‌هایش به آماده بودن بسترهای فنی برای اجرای طرح رجیستری اشاره نمود و اعلام کرد که منافع مادی برخی از افراد، مانع تحقق اجرای این طرح خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید:

مشکلات بازار موبایل با اجرای رجیستری ؛ منتظر افت قیمت‌ها باشید!

اول استعلام موبایل بعد خرید آن؛ اجرای رجیستری موبایل

 

لزوم اجرای طرح رجیستری برای سایر کالاها

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات دولت دهم، در ادامه به لزوم اجرای طرح رجیستری برای سایر کالاها نیز اشاره نمود. به گفته وی امروزه منشاء بحث رجیستری، بحث قاچاق است که در مورد سایر محصولات نیز این موضوع نیاز به بررسی دارد.

وی تاکید نمود که به دلیل وجود امکانات لازم در تلفن‌های همراه، کنترل کردن آنها در این حالت راحت‌تر است.

تقی پور در صحبت‌هایش به تلاش‌های باند قاچاق جهت جلوگیری از اجرای طرح رجیستری اشاره کرد و اعلام نمود که تلاش‌های این گروه آفتی برای اجرای طرح رجیستری است.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات دولت دهم، مشخص نیست که منافع مادی قاچاق گوشی‌های تلفن همراه، به صورت جزئی، وارد جیب چه کسانی می‌شود.

وی ادامه داد افرادی که این شبکه عظیم قاچاق را مدیریت می‌کنند، نه تنها توانسته‌اند عرصه را بر تولیدکنندگان داخلی تنگ کنند، بلکه توانسته‌اند تا از این طریق سود بسیار کلانی نیز به جیب بزنند.

 

بیشتر بخوانید:

تکلیف گوشی هایی که هنوز در طرح رجیستری فعال نشده اند چیست؟

مدل های ممنوعه گوشی در فاز اول طرح رجیستری موبایل به زودی مشخص می‌شوند

 

به دلیل قاچاق، تولیدات داخلی محلی از اعراب ندارد!

وزیر ارتباطات دولت دهم اعلام نمود که متاسفانه سهم تولیدگنندگان داخلی از بازار عظیم گوشی‌های تلفن همراه، بسیار ناچیز است. به گفته وی تولیدات داخلی تلفن همراه، به دلیل واردات بی‌رویه قاچاق، به هیچ عنوان محلی از اعراب ندارد.

تقی‌پور در پاسخ به این سوال که چرا اجرای طرح رجیستری در دولت دهم اتفاق نیافتاد اعلام نمود که این طرح در دولت نهم یک بار اجرا شده بود و آنها هم هیچ مخالفتی با اجرای طرح رجیستری نداشته‌اند.

وی ادامه داد که در آن زمان حتی تولید داخلی گوشی‌هایی همچون جی‌ال‌ایکس نیز آغاز شده بود، اما متاسفانه به صورت عمدی مشکلاتی در این زمینه به وجود آمد و دولت با این طرح موافقت نکرد.

وزیر ارتباطات دولت دهم اعلام نمود که در زمان وزارت وی، اجرای طرح رجیستری با طرح خصوصی‌سازی، همزمان شده بود و بحث تعیین تکلیف اپراتورها نیز خیلی مطرح نبوده است.

وی ادامه داد که در آن زمان سامانه‌های حوزه تجارت داخلی و خارجی به گونه‌ای که اکنون هستند، تکمیل نشده بودند و با توجه به اینکه این طرح پیاده سازی نیز شد، اما تقلب‌هایی در آن اتفاق افتاده بود.

به گفته تقی پور این مسائل باعث شدند تا برخی از افراد بتوانند پولی را دریافت کنند و از طرق غیرقانونی، گوشی‌های تلفن همراه را به شبکه وارد کرده و از این طریق کسب و کاری را برای خود ایجاد کنند.

وزیر ارتباطات دولت دهم در پایان به این پرسش که اگر وی در حال حاضر وزیر ارتباطات بود، به اجرای طرح رجیستری می‌پرداخت یا نه پاسخ داد که اگر جامعه این کار را می‌خواست و دولت هم مانع این امر نمی‌شد، بدون شک این کار انجام می‌گرفت.

.

منبع: farsnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر