;
coinex

محققان دلیل احتمالی انفجار باتری گوشی های هوشمند را پیدا کردند

محققان دلیل احتمالی انفجار باتری گوشی‌های هوشمند را پیدا کردند
این تحقیق در مورد انفجار باتری‌ گوشی های هوشمند ، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها انجام شده و می‌تواند به امنیت بیشتر این دستگاه‌ها منجر شود. بنابراین توصیه می‌کنیم که این مطلب کوتاه و مفید علمی را حتما مطالعه کنید.

باتری سال‌هاست که یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان گوشی هوشمند بوده است؛ اما در سال 2016 وقتی فاجعه‌ انفجار باتری گلکسی نوت 7 رخ داد، این نگرانی و تحقیقات در مورد باتری رنگ جدی‌تر به خود گرفت.

در ابتدا مشخص نبود که مشکل این فبلت سامسونگ چه بود که موجب انفجار باتری این محصول شده بود، اما با گذشت زمان، سامسونگ تحقیقات خود را در این زمینه تکمیل کرد و عنوان شد که مشکل دقیقا در باتری این محصولات بوده است.

با این وجود ما همچنان نمی‌دانیم که دقیقا چه چیزی موجب آتش گرفتن باتری می‌شود، اما خوشبختانه یک گروه از محققان پاسخ این سوال را یافته‌اند.

این گروه در مقاله‌ای که با عنوان ” کشف ساختار اتمی ارتباط مواد حساس باتری به وسیله‌ی میکروسکوپ سرمایی الکترونی” بر اساس تحقیقات خود منتشر کردند، ساختارهای شاخه‌ای بلوری با نام دندریت را که در اثر شارژ الکتریکی بیش از اندازه در باتری‌های لیتیوم یونی به وجود می‌آیند را به عنوان علت اصلی انفجار باتری شناخته‌اند.

با رشد بیشتر این شاخه‌های کریستالی، سدهایی که میان بخش‌های مختلف یک باتری قرار داده شده است، درهم می‌شکنند و در نتیجه اتصال کوتاه و انفجار باتری گوشی های هوشمند رخ می‌دهد.

در طول تحقیق این گروه موفق شدند باتری را در مقاطع مختلف منجمد کرده و مواد تولید شده در آن را خارج کنند و سپس شرایط مشاهده‌ی باتری در سطح اتمی برای آن‌ها فراهم شد. اگرچه که این تحقیق بر روی باتری‌های لیتیومی انجام گرفته است، اما این محققین عنوان کرده‌اند که می‌توان از همین روش برای مشاهده و بررسی هریک از مواد استفاده شده در ساخت باتری استفاده کرد.

آقای یی سوئی سرپرست این گروه تحقیقاتی در مورد این روش گفت:

به وسیله‌ی میکروسکوپ سرمایی الکترونی شما می‌توانید مواد شکننده و ناپایداری که طی فرآیندهای موجود در باتری تولید می‌شوند را منجمد کرده و مشاهده کنید. این روش برای تمام مواد استفاده شده در تولید باتری‌ها قابل تعمیم بوده و ماده لیتیوم در این تحقیق تنها به عنوان یک نمونه مورد بررسی قرار گرفته است

این گروه امید دارند که نتیجه تحقیقات آن‌ها به تولید باتری‌هایی با ایمنی بیشتر منجر شود. هنگامی که کشف کنیم دندریت‌های مذکور چگونه در باتری شکل می‌گیرند، تولیدکنندگان باتری نیز می‌توانند روش‌های جلوگیری از ایجاد آن‌ها را در محصول خود بکار گیرند تا دیگر مواردی مانند آنچه در انفجار باتری گلکسی نوت 7 رخ داد را شاهد نباشیم.

بیشتر بخوانید: 

.

منبع: digitaltrends

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر