;
coinex

مریخ ۲۰۲۰ با ۲۳ چشم؛ با مریخ‌نورد جدید ناسا آشنا شوید

مریخ‌نورد جدید ناسا که در سال ۲۰۲۱  به مقصد خواهد رسید، برای درنوردیدن توامان مریخ و مرز‌های جدید علم، به ۲۳ دوربین پیشرفته و باور‌نکردنی مجهز است. مریخ ۲۰۲۰، شش برابر بیشتر از مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) توانایی حمل بار دارد. بنابراین قادر است به نحوه بهتری ماجراجویی‌های خود را با دانشمندان ساکن زمین به اشتراک بگذارد.

کاوشگر مریخ ۲۰۲۰ در ماه‌ جولای یا آگوست سال ۲۰۲۰ پرتاب خواهد شد و پس از پیمودن یک سفر دو ساله، ماجراجویی خود را در سطح سیاره سرخ آغاز خواهد کرد. گشت و گذاری که در گذشته، مریخ‌نوردهای فرصت (Opportunity) و کنجکاوی موفق به انجام آن شده شده بودند. در حال حاضر ناسا بر روی طراحی این مریخ‌نورد تمرکز کرده است و به جز اطلاعاتی که در مورد دوربین آن منتشر کرده، از اطلاع رسانی بیشتر خودداری می‌کند.

ماموریت مریخ ۲۰۲۰ تلاشی است برای جستجو حیات فرازمینی بلند مدت و در طول این ماموریت نمونه‌های سنگ و خاک مریخ جمع‌آوری خواهد شد تا در آینده و توسط ماموریت‌های بعدی ردیابی و به زمین بازگردانده شود. همچنین جستجو برای یافتن منابع آب و اکسیژن نیز در این ماموریت گنجانده شده است. منابعی که بتوانند زندگی را برای کاوشگران انسانی مهیا کنند.

بخش عمده‌ای از اهداف این ماموریت به مجموعه‌ دوربین‌های نصب شده بر مریخ ۲۰۲۰ متکی است. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، حتی قبل از آنکه کاوشگر بر روی سطح مریخ فرود آید، فرآیند ضبط تصاویر آغاز خواهد شد. در همین راستا دانشمندان این پروژه در صدد هستند تا بتوانند فضای کافی برای کارگذاشتن چهار دوربین دیگر بر روی سازه و چتر نجات آن تعبیه کنند تا امکان مشاهده فرود کاوشگر مهیا شود.

در بین ۲۳ دوربینی که بر روی مریخ ۲۰۲۰ در نظر گرفته شده است، همان ۱۳ دوربینی که بر روی مریخ نور کنجکاوی سوار شده بود را نیز با به‌روزرسانی‌هایی استفاده می‌شوند. در نمای زیر که آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (JPL) منتشر کرده است، دوربین‌های مریخ ۲۰۲۰ قابل تصور هستند.

الگویی از دوربین‌های مریخ ۲۰۲۰

نحوه فرود آرام کاوشگر بر روی سطح مریخ، بدون آنکه خطری متوجه تجهیزات گران‌قیمت آن بشود به یکی از مهمترین چالش‌های این ماموریت تبدیل شده است. مهندسان ناسا، بازه زمانی فرود کاوشگر کنجکاوی بر روی سطح مریخ را “هفت دقیقه‌ی سراسر وحشت” نام گذاری کرده بودند و حالا این اولین بار است که آنها می‌توانند فیلم واقعی این فرود را مشاهده کنند. بدین وسیله آنها قادر خواهند بود به درک بهتری از ناحیه فرود کاوشگر برسند تا بدین وسیله تصمیم بگیرند که اولین مقصد ماجراجویی کجا باشد.

باید توجه داشت که بر روی سطح مریخ موانع فیزیکی زیادی بر سر راه کاوشگر خواهند بود و این همان جایی است که دوربین‌ها باید نقش خود را ایفا کنند و به دانشمندان را برای کنترل کاوشگر از سطح زمین یاری برسانند. برخلاف دوربین‌هایی که بر روی کاوشگرهای کنجکاوی و فرصت نصب شده بود، مهندسی دوربین‌های مریخ ۲۰۲۰ به نحوی‌ است که ثبت تصاویر رنگی را ممکن می‌سازد. همچنین این تصاویر از کیفیت بالاتر و میدان دید وسیع تری نسبت به تصاویر گذشته برخوردار خواهد بود. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، این است که دوربین‌های مریخ ۲۰۲۰ برای تامین امنیت کاوشگر هر دو سمت جلو و عقب را پوشش می‌دهند.

مجموعه‌ دیگری از دوربین‌ها نیز بر روی مریخ ۲۰۲۰ تعبیه شده‌اند که مسئول جمع‌آوری داده‌های علمی هستند؛ دوربین‌ MastCam-Z، نمونه بروزرسانی شده دوربین کنجکاوی است که قابلیت زوم دارد. دوربین SuperCam قادر است سنگ‌ها را برای شناسایی مواد تشکیل دهنده‌ آن تبخیر کند. دوربین PIXL می تواند تصاویر را به کمک اشعه ایکس به ثبت برساند. دوربین‌های Sherloc  و Watson -که اسامی آنها تداعی کننده داستان مشهور شروک هلمز است- مسئول مطالعه بافت سنگ‌ها هستند.

یک دوربین دیگر نیز در درون سازه تعبیه شده است تا محفظه درونی که محلی برای ذخیره نمونه‌ها برای بازیابی مجدد است را کنترل کند. با این حال ناسا هنوز اعلام نکرده‌ است که کدام یک از دوربین‌های مریخ ۲۰۲۰ مسئول سلفی گرفتن از این کاوشگر است، اما ما باید خود را آماده کنیم تا در آینده‌ای نه چندان دور با دیدن چنین تصاویری غبطه بخوریم.

.

منبع: Newsweek

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر