;
coinex

اخترشناسان از یک کشف عجیب خبر دارند؛ کشف غول گازی عظیم در اطراف یک ستاره کوچک!

اخترشناسان از یک کشف ناممکن خبر دارند: کشف غول گازی عظیم در اطراف یک ستاره کوچک!

انجمن سلطنتی اخترشناسان بریتانیا (RAS) با بهره بردن از آرایه‌ای از تلسکوپ‌های جدید، موفق به کشف یک غول گازی به اندازه سیاره‌ی مشتری شدند. این سیاره به تازگی کشف شده و بزرگ‌ترین سیاره نسبت به ستاره‌ میزبان خود است که تاکنون دیده شده است.

نتایج یافته‌های تحقیقات جدید که در نشریه انجمن سلطنتی اخترشناسان بریتانیا منتشر شده است، دانسته‌های محققان در مورد نحوه‌ی شکل‌گیری سیارات و اینکه چگونه سیارات بزرگ می‌توانند در منظومه‌هایی با ستارگان کوچک مانند کوتوله‌های قرمز پدید بیایند را به چالش کشیده است.

سیاره‌ به تازگی کشف شده، NGTS-1b نام دارد که به کوشش محققان، دانیل بیلیس و پیتر ویتلی از دپارتمان نجوم و اخترفیزیک دانشگاه وارویک در شهرکاونتری، انگلستان رصد شده است. این سیاره سومین غول گازی است که به دور یک ستاره‌ی کوتوله کلاس ام گردش می‌کند و بزرگ‌ترین سیاره در مقایسه با ستاره‌ی میزبان خود است که تاکنون کشف شده است.

بزرگ‌ترین سیاره‌های قبلی نسبت به ستارگان همراهشان، سیارات Kepler-45b و HATS-6b بودند، اما این سیاره جدید به نسبت این دو سیاره، بسیار بزرگ‌تر و حجیم‌تر است.

بیلیس و ویتلی از آرایه‌هایی از تلسکوپ‌ها موسوم به NGTS، بهره برده‌اند. پروژه‌ای که به جستجو و کشف سیارات فراخورشیدی اختصاص دارد، مجموعه تلسکوپ‌های این پروژه در رصدخانه پارانال در صحرای آتاکاما در شمال شیلی واقع شده‌اند.

بیلیس در بیانیه‌ای گفت:

کشف NGTS-1b، برای ما یک شگفتی کامل ما بود. چرا که با توجه به دانسته‌های پیشین، نمی‌باید چنین سیارات عظیمی در اطراف چنین ستاره‌های کوچکی وجود داشته باشند. این اولین سیاره‌ای است که ما با تاسیسات جدید NGTS پیدا کرده‌ایم که دانسته‌های پیشین ما را به چالش می‌کشد. چالش کنونی ما این است که بفهمیم، چنین سیاراتی در کهکشان، تا چه میزانی فراوان هستند.

غول گازی NGTS-1b در حدود 600 سال نوری از زمین واقع است و حدود 20 درصد کوچک‌تر از سیاره‌ی مشتری است، اما ستاره‌ی میزبانش دارای شعاع و اندازه‌ای حدود نصف خورشید است. این سیاره فراخورشیدی که اصطلاحا مشتری داغ نام دارد، تنها 4.5 میلیون کیلومتر از ستاره‌ی میزبان خود فاصله دارد.

برای مقایسه باید بگوییم که این فاصله، حدود سه درصد از فاصله زمین به خورشید است که فاصله متوسط آن حدود 150 میلیون کیلومتر است. به این ترتیب، یک سال در این سیاره، فقط 2.5 روز زمین است و با توجه به نزدیکی زیاد به ستاره‌ی میزان خود، درجه حرارت سطحی آن 530 درجه سانتی‌گراد است.

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: gizmodo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر