;
coinex

مقایسه گلکسی نوت 8 با گلکسی نوت 5 سامسونگ: یک بام و دو هوا!

مقایسه گلکسی نوت 8 با گلکسی نوت 5 سامسونگ: یک بام و دو هوا!

سامسونگ یکی از برترین سازندگان در دنیای فناوری و تلفن همراه است. در این نوشتار به مقایسه گلکسی نوت 8 با گلکسی نوت 5 این سازنده پرداخته‌ایم.

مقایسه گلکسی نوت 8 با گلکسی نوت 5 سامسونگ

تقریبا همه طرفداران و علاقمندان دنیای گوشی‌های هوشمند می‌دانند که گلکسی نوت 8 هم اکنون در بازار خرید و فروش می‌شود. علاوه بر این همه می‌دانیم که سازنده مشهور کره‌ای فبلت گلکسی نوت 7 را بعد از عرضه مدل شاخص گلکسی نوت 5 وارد بازار کرد تا از این طریق بتواند سیستم نامگذاری بهتری را برای عرضه فبلت‌های پرچمدارش دنبال کند.

سامسونگ به دلیل مشکلات ناشی از انفجار باتری‌های مدل بدنام گلکسی نوت 7 مجبور شد که در طی یک فراخوان، همه گوشی‌های نوت 7 را از بازار جمع آوری کند، از این رو می‌توان گفت که گلکسی نوت 5 در طول دو سال گذشته، تا قبل از عرضه مدل گلکسی نوت 8، لقب برترین فبلت پرچمدار این سازنده را به دوش می‌کشید.

به همین دلیل در این نوشتار به مقایسه گلکسی نوت 8 با گلکسی نوت 5 سازنده مشهور کره‌ای پرداخته‌ایم. هر دو گوشی ویژگی‌های مشترک زیادی با یکدیگر دارند از این رو این سوال مطرح می‌شود که آیا جایگزین کردن نوت 5 با نوت 8 عاقلانه است یا خیر؟

سامسونگ در طول دو سال گذشته تغییرات تکنولوژیکی زیادی را در محصولات خود اعمال کرده است، به همین دلیل تفاوت‌های نسبتا زیادی بین دو فبلت مقایسه شده در این بررسی وجود دارد. برای مثال می‌توان گفت که گلکسی نوت 5 قدیمی‌تر به نظر می‌رسد و از نظر اندازه فیزیکی هم بزرگ‌تر است، اما گلکسی نوت 8 به عنوان یک معیار کاملا مدرن در صنعت گوشی سازی شناخته می‌شود، زیرا نمایشگر بدون حاشیه اینفینیتی (Infinity Display) را بر روی خود دارد.

سامسونگ در طول دو سال گذشته به اعمال تغییرات دیگری نیز در محصولاتش روی آورد. پردازشگرها، رم‌ها و دوربین‌هایی که در گوشی‌های پیشرفته امروزی این سازنده بزرگ به کار رفته‌اند، بیانگر این جهش تکنولوژیکی هستند. بر هیچ کس پوشیده نیست که گلکسی نوت 5 دوربین بسیار خوبی دارد؛ اما گلکسی نوت 8 می‌تواند قابلیت‌های خوب این دوربین را در قالب یک آرایش دوگانه با توانایی بزرگنمایی بصری 2x در کنار یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی که به جای دوربین 5 مگاپیکسلی نوت 5 قرار دارد، در اختیار شما بگذارد.

هر دو گوشی به باتری‌های غیرقابل تعویض مسلح شده‌اند، اما ظرفیت باتری فبلت پرچمدار جدید سازنده کره‌ای 3300 میلی‌آمپر ساعت است، در صورتی که گلکسی نوت 5 یک باتری 3000 میلی‌آمپر ساعتی دارد. هر دو گوشی سیستم Hi-Res audio را نیز بر روی خود دارند، اما باید به این نکته اشاره کرد که این فناوری در نوت 8 به صورت یک قابلیت 32 بیتی و در نوت 5 به صورت یک قابلیت 24 بیتی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

این شباهت را نیز باید در نظر گرفت که هر دو گوشی پرچمدار، جک 3.5 میلی متری هدفون را هم دراختیار دارند؛ بنابراین کاربر می‌تواند بدون هیچ رابطی از هدفون‌های معمولی برای گوش دادن به فایل‌های رسانه‌ای موجود در گوشی استفاده کند.

حال این سوال مطرح می‌شود که گلکسی نوت 5 را انتخاب کنیم یا گلکسی نوت 8 ساموسنگ؟ در این بررسی سعی کرده‌ایم که به این سوال پاسخ دهیم. آنچه که در این نوشتار می‌خوانید به شرح ویژگی‌های هر گوشی به طور جداگانه، ارائه یک نتیجه گیری واضح و در آخر ارائه مشخصات کامل هر دو فبلت پرچمدار در قالب یک جدول مربوط می‌شود. با تکراتو همراه باشد.

مشخصات گلکسی نوت 8

مقایسه گلکسی نوت 8 با گلکسی نوت 5 سامسونگ: مشخصات گلکسی نوت 8

سامسونگ در ساخت گوشی‌های سری نوت 8 خود تغییرات ویژه‌ای را اعمال کرد. یکی از این تغییرات استفاده از نمایشگر بدون حاشیه اینفینیتی یا همان نمایشگر بیکران با نسبت تصویر 18.5 به 9 است. حاشیه‌های منحنی شکل نمایشگر یکپارچه شده با کاور پشتی که در ساخت گوشی‌های سری گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس دیده شد، در طراحی گلکسی نوت 8 هم بکار رفته است.

سازنده کره‌ای در ساخت بهترین گوشی های 2017 خود، علاوه بر این کلید فیزیکی هوم را کنار گذاشت و از کلید مجازی به جای آن استفاده کرد تا از این طریق بتواند ظاهر زیباتری را در گوشی‌های خود ایجاد کند و ضخامت حاشیه پایینی محصولات خود را به حداقل ممکن برساند. استفاده از دوربین دوگانه اصلی یکی دیگر از تغییراتی است که در گلکسی نوت 8 رخ داده است.

یکی از نقاط ضعف گلکسی نوت 8 مکان قرار گیری حسگر اثرانگشت این گوشی هوشمند است. سامسونگ در ساخت فبلت پرچمدار جدیدش این اسکنر امنیتی را در پشت گوشی در کنار فلش دوربین اصلی قرار داده است. این امر کمی استفاده از این سنسور را سخت کرده است.

البته کاربران گلکسی نوت 8 می‌توانند به کمک یک رمز یا در هنگام وجود داشتن نور به میزان کافی در صورت نداشتن عینک با کمک اسکنر قرنیه چشم و قابلیت تشخیص چهره در فبلت پرچمدار جدید این شرکت، قفل آن را باز کنند. سامسونگ در ساخت فبلت پرچمدار جدیدش قلم اس پن (S Pen) را نیز بهینه سازی کرده است تا از این طریق کارایی بیشتری را در اختیار طرفدارانش بگذارد.

 

بیشتر بخوانید: آموزش باز کردن قفل گوشی اندروید

 

گلکسی نوت 8 از نظر سخت افزاری هم یک گوشی منحصر بفرد محسوب می‌شود. این گوشی پرچمدار یک نمایشگر 6.3 اینچی سوپر AMOLED با نسبت تصویر 18.5 به 9، تراکم پیکسل 521ppi و رزولوشن تصویر QHD پلاس 2960 در 1440 پیکسلی را در اختیار دارد.

سازنده مشهور کره‌ای در کنار ارائه قابلیت نمایشگر همیشه روشن (always-on) به منظور افزایش راندمان عملکرد باتری و نشان دادن راحت‌تر اعلان‌های گوشی، این امکان را نیز برای کاربرانش فراهم کرده است که رزولوشن تصویر نمایشگر فبلت جدید را بر روی حالت فول اچ دی پلاس (2220 در 1080 پیکسل) تنظیم کنند تا بتوانند با یک بار شارژ کردن باتری نوت 8 مدت زمان بیشتری از این محصول پرچمدار استفاده کنند.

گلکسی نوت 8 سامسونگ با دو نوع پردازشگر و واحد پردازش گرافیکی 10 نانومتری عرضه می‌شود. این محصول در چین و ایالات متحده با تراشه هشت هسته‌ای 2.35 GHz کوالکام اسنپدراگون 835 و واحد پردازش گرافیکی آدرنو 540 و در سایر نقاط جهان با تراشه هشت هسته‌ای 2.3 GHz اگزینوس 8895 و واحد پردازش گرافیکی Mali-G71 MP20 در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. هر دو مدل از رم 6 گیگابایتی و حافظه داخلی 64 گیگابایتی با قابلیت پشتیبانی کارت حافظه میکرو SD نیز بهره می‌برند.

همان طور که گفته شد گلکسی نوت 8 از یک دوربین دوگانه اصلی بهره می‌برد. این دوربین به دو سنسور 12 مگاپیکسلی با دیافراگم‌های f/1.7 و f/2.4 و فلش دوگانه ال ای دی و قابلیت پشتیبانی فناوری‌های فوکوس خودکار تشخیص حالت، اچ دی آر خودکار، پایدارسازی بصری تصاویر و بزرگ نمایی بصری 2 ایکس مجهز شده است و توسط یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7 و قابلیت‌های اچ دی آر و فوکوس لیزری خودکار پشتیبانی می‌شود.

یک باتری 3300 میلی‌آمپر ساعتی با توانایی پشتیبانی فناوری شارژ سریع و استاندارهای شارژ وایرلس چی (Qi) و قابلیت سامسونگ کانکت (Samsung Connect) با توانایی کنترل وسایل هوشمند خانگی، دستیار مجازی شخصی بیکسبی با توانایی پاسخگویی به سوالات کاربر و ارائه اطلاعات نوشته شده بر روی تصاویر، رابط کاربری دکس استیشن (DeX Station) با توانایی پشتیبانی از صفحه کلید، ماوس و مانیتور رایانه، سنسور ضربان قلب، سنسور میزان اشباع شدگی اکسیژن، قابلیت‌های پرداخت موبایلی Samsung Pay و Android Pay، شاخص مقاومتی IP68 در برابر نفوذ آب و ذرات گرد و خاک و سیستم عامل اندروید 7.1.1 نوقا از دیگر ویژگی‌های گلکسی نوت 8 سامسونگ هستند.

این فبلت پرچمدار 960 دلاری 162.5 میلی‌متر طول، 74.8 میلی‌متر عرض، 8.6 میلی‌متر ضخامت و 195 گرم وزن دارد و در چهار رنگ مشکی، خاکستری، طلایی و آبی در بازار عرضه می‌شود.

مشخصات گلکسی نوت 5

مقایسه گلکسی نوت 8 با گلکسی نوت 5 سامسونگ: مشخصات گلکسی نوت 5

گلکسی نوت 5 دو سال پیش با همان سبک طراحی گوشی پرچمدار گلکسی اس 6 و یک بدنه شیشه‌ای–فلزی وارد بازار شد با این تفاوت که فاقد یک باتری جداشدنی و قابلیت پشتیبانی کارت حافظه میکرو SD است. گلکسی نوت 5 در مقایسه با گلکسی نوت 4 ظاهر زیباتری دارد، اما از نظر قابلیت‌های داخلی در مقام پایین‌تری نسبت به مدل گلکسی نوت 8 قرار می‌گیرد از این رو این سوال مطرح می‌شود که این محصول نسبت به گلکسی نوت 8 چه وضعیتی دارد؟

گلکسی نوت 5 به یک نمایشگر 5.7 اینچی QHD سوپر AMOLED با رزولوشن 2560 در 1440 پیکسلی، تراکم پیکسل 518ppi و محافظ کورنینگ گوریلا گلس 4 مجهز شده است. همه مدل‌های این فبلت پرچمدار از یک پردازشگر 14 نانومتری هشت هسته‌ای 64 بیتی اگزینوس با چهار تراشه با سرعت 1.5 GHz برای انجام کارهای سبک و چهار تراشه 2.1 GHz برای انجام کارهای سنگین، رم 4 گیگابایتی DDR 4 و حافظه داخلی 32 و 64 گیگابایتی یو اف اس 2.0 بدون قابلیت پشتیبانی کارت حافظه میکرو SD بهره می‌برند.

گلکسی نوت 5 سامسونگ یک دوربین اصلی قدرتمند 16 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 و قابلیت‌های فوکوس سریع و Live HDR، دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/1.9 و قابلیت لایو اچ دی آر و باتری 3000 میلی‌آمپر ساعتی با توانایی پشتیبانی فناوری شارژ سریع 2 را بر روی خود دارد.

این فبلت پرچمدار به یک قلم اس پن قدرتمند هم مجهز است. این قلم از نظر میزان حساسیت و قابلیت‌های نرم افزاری و کاربردی بهینه سازی شده است و به راحتی می‌تواند امکان کار کردن با متن‌های طولانی و ارسال فایل‌های ویدیویی را برای شما فراهم سازد.

گلکسی نوت 5 سامسونگ با سیستم عامل اندروید 5.1.1 لالی پاپ و دو قیمت 700 دلاری (برای مدل 32 گیگابایتی) و 790 دلاری (برای مدل 64 گیگابایتی) وارد بازار شد و اخیرا بروزرسانی سیستم عامل اندروید نوقا را نیز دریافت کرده است. شما هم اکنون می‌توانید این محصول را با قیمت بسیار ارزان‌تری در بازار خریداری کنید.

برنده مقایسه گلکسی نوت 8 با گلکسی نوت 5 سامسونگ

مقایسه گلکسی نوت 8 با گلکسی نوت 5 سامسونگ: حرف آخر

شکی در این نیست که گلکسی نوت 8 برنده این مقایسه است و از نظر فنی برتری بیشتری نسبت به مدل گلکسی نوت 5 دارد؛ زیرا در هر حال باید به این نکته توجه کرد که این دو گوشی هوشمند با دو سال فاصله زمانی وارد بازار شده‌اند، اما باید در نظر داشت که این بهینه سازی‌ها در صورت داشتن تمایل به خرید مدل گلکسی نوت 8 با قیمتی در حدود 1000 دلار در اختیار شما گذاشته می‌شوند.

این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که آیا پرداخت چند صد دلار بیشتر ارزش کنار گذاشتن گلکسی نوت 5 و خریدن گلکسی نوت جدید را دارد یا خیر.

گلکسی نوت 8 یک پردازشگر سریع‌تر، رم قوی‌تر، نمایشگر بزرگ‌تر، حافظه قابل ارتقاء، قلم اس پن بهتر، دوربین دوگانه، باتری پیشرفته‌تر، شاخص مقاومتی IP68 و طراحی زیباتر را در اختیار شما می‌گذارد. اسکنر اثرانگشت این فبلت پرچمدار زیبا در جای خوبی قرار ندارد، اما شما می‌توانید با کمک فناوری تشخیص چهره و اسکنر قرنیه چشم (در صورتی که عینک نزده باشید و نور کافی وجود داشته باشد) یا از طریق وارد کردن یک رمز، قفل این گوشی هوشمند مدرن را باز کنید.

گلکسی نوت 5 توانست در طول دو سال گذشته به خوبی خود را در قالب یک گوشی کاربردی بزرگ نشان دهد، از این رو اگر که با استفاده از یک نمایشگر کوچک‌تر، پردازشگر کندتر و قابلیت‌های کمتر مشکلی ندارید، توصیه می‌کنیم که این محصول را انتخاب کنید تا بتوانید علاوه بر انجام کارهای روزمره خود هزینه کمتری را نیز پرداخت کنید.

 

مقایسه گلکسی نوت 8 با گلکسی نوت 5 سامسونگ
مشخصات گلکسی نوت 8 سامسونگ گلکسی نوت 5 سامسونگ
نمایشگر 6.3 اینچی سوپر AMOLED با رزولوشن 1440 در 2960 پیکسلی، تراکم پیکسل 521 پی پی آی، محافظ صفحه کورنینگ گوریلا گلس 5 و نمایشگر همیشه روشن 5.7 اینچی با رزولوشن 2560 در 1440 پیکسلی، تراکم پیکسل 518 پی پی آی و محافظ صفحه کورنینگ گوریلا گلس 4
پردازشگر هشت هسته‌ای 2.35 GHz کوالکام اسنپدراگون 835 با واحد پردازش گرافیکی آدرنو 540 در چین و ایالات متحده، هشت هسته‌ای 2.3 GHz اگزینوس 8895 با واحد پردازش گرافیکی Mali-G71 MP20 در سایر نقاط جهان هشت هسته‌ای 2.1 GHz اگزینوس 7420 با واحد پردازش گرافیکی مالی تی 760 ام پی 8
رم 6 گیگابایت 4 گیگابایت
حافظه داخلی 64 گیگابایت با قابلیت پشتیبانی کارت حافظه میکرو SD 32 و 64 گیگابایت بدون قابلیت پشتیبانی کارت حافظه میکرو SD

 

باتری 3300 میلی آمپر ساعتی جدانشدنی 3000 میلی آمپر ساعتی جدانشدنی
دوربین اصلی دوگانه مجهز به لنزهای 12 مگاپیکسلی با دیافراگم‌های f/1.7 و f/2.4 و توانایی پشتیبانی قابلیت‌های پایدارسازی بصری تصاویر، فوکوس خودکار تشخیص حالت، فلش دوگانه ال ای دی و بزرگ نمایی بصری 2 ایکس 16 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 و توانایی پشتیبانی قابلیت‌ پایدارسازی بصری تصاویر، فوکوس لمسی، اچ دی آر خودکار و فلش ال ای دی

 

دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7 و قابلیت‌های اچ دی آر و فوکوس خودکار 5 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 و توانایی پشتیبانی اچ دی آر خودکار
سیستم عامل اندروید 7.1.1 نوقا اندروید 5.1.1 قابل ارتقاء به اندروید 7 نوقا
مقاومت در برابر آب دارای شاخص مقاومتی IP68 (مقاوم در برابر آب)  

ویژگی‌های خاص مجهز به قلم اس پن، قابلیت صوتی های – رز 32 بیتی، اسکنر اثر انگشت پشتی، اسکنر قرنیه چشم، قابلیت تشخیص چهره، جک 3.5 میلی متری هدفون، دستیار مجازی بیکسبی، رابط سامسونگ کانکت، قابلیت دکس استیشن، شارژ سریع انطباقی، شارژ وایرلس چی و پی ام ای و پورت یو اس بی 3.1 نوع سی مجهز به قابلیت صوتی های – رز 24 بیتی، شارژ سریع 2، جک 3.5 میلی متری هدفون، اسکنر اثر انگشت جلویی، پورت میکرو یو اس بی 2 و قلم اس پن
ویژگی‌های اتصالی جی اس ام، اچ اس پی ای، سی دی ام ای، ان اف سی، ال تی ای و بلوتوث 5 جی اس ام، اچ اس پی ای، سی دی ام ای، ان اف سی، ال تی ای و بلوتوث 4.2
ابعاد 162.5 در 74.8 در 8.6 میلی متر 153.2 در 76.1 در 7.6 میلی متر
وزن 195 گرم 171 گرم
شرکت‌های پشتیبانی کننده در ایالات متحده ای تی اند تی، اسپرینت، ورایزون و تی موبایل ای تی اند تی، اسپرینت، ورایزون و تی موبایل

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: androidheadlines

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر