;
coinex

وقوع زلزله های بزرگ در سال 2018 افزایش می‌یابد، آماده باشید!

وقوع زلزله های بزرگ در سال 2018 افزایش می یابند!

براساس گزارشی از مقاله دو دانشمند، گاردین پیش‌بینی می‌کند که وقوع زلزله های بزرگ و ویرانگر در سال 2018 افزایش خواهد یافت.

به گفته گاردین دلیل افزایش وقوع زلزله های بزرگ در سال آینده، کاهش سرعت چرخش زمین به دور خود است.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، دانشمندان بسیاری معتقد هستند که در سال آینده تعداد زلزله های بزرگ افزایش خواهد یافت. به گفته آنها، سرعت حرکت وضعی زمین به طور متناوب، در حال کاهش است و این کاهش سرعت دلیلی محکم بر افزایش وقوع زمین لرزه های بزرگ است.

حرکت وضعی زمین درواقع نام این چرخش بوده و چرخش کره زمین به سمت شرق است؛ یعنی اگر از سمت ستاره قطبی به زمین نگاه شود، مشاهده می‌گردد که زمین خلاف جهت عقربه‌های ساعت به دور خود می‌چرخد.

دانشمندان در این مورد هشدار داده‌اند که در سال آینده تعداد زلزله های شدید و مخرب در سراسر جهان افزایش چشمگیری خواهد داشت. به گفته آنها، تغییرات در سرعت حرکت وضعی زمین، می‌تواند فعالیت‌های لرزه‌ای شدید را به ویژه در مناطق بسیار پرجمعیت گرمسیری ایجاد نماید.

 

بیشتر بخوانید: بزرگترین زلزله های جهان و ایران؛ ۲۰ مورد از شدیدترین زمین لرزه های دنیا

 

در نشست سالانه انجمن زمین‌شناسی آمریکا، مقاله‌ای از راجر بیلهام از دانشگاه کلرادو و ربکا بندیک از دانشگاه مونتانا ارائه گردید که در مورد ارتباط بین چرخش زمین و همچنین فعالیت‌های لرزه‌ای در ماه گذشته بود.

بیلهام هفته گذشته اعلام کرد که ارتباط بین چرخش زمین و وقوع زمین لرزه، بسیار تنگاتنگ است و همین امر باعث می‌شود تا تعداد زلزله های بزرگ و شدید در سال آینده افزایش یابد.

بیلهام و بندیک همچنین در مطالعات خود به بررسی زلزله‌های 7 ریشتری و بزرگتر از آن پرداختند که از سال 1900 رخ داده‌ است. به گفته بیلهام زلزله های بزرگی که در بیش از یک قرن گذشته اتفاق افتاده‌اند به خوبی ثبت شده‌اند. وی آنها را منبع خوبی برای مطالعه و بررسی‌های خود اعلام نمود.

 

بیشتر بخوانید: پروژه هارپ چیست و چه ارتباطی با زلزله دارد؟

 

براساس مطالعات آنها پنج دوره پیدا شده است که در مقایسه با زمان‌های دیگر، تعداد زلزله های شدید در آنها بیشتر است.

بیلهام اعلام نمود که در این دوره‌ها بین 25 تا 30 زلزله قدرتمند در سال به وقوع پیوسته است. به گفته وی این آمار در بقیه زمان‌ها به طور متوسط حدود 15 زمین‌لرزه در سال بوده است.

نتایج تحقیقات در مورد وقوع زلزله های بزرگ

محققان با انجام تحقیقات در این زمینه سعی کردند تا رابطه بین این دوره‌ها، فعالیت‌های لرزه‌ای شدید و سایر عوامل را بررسی و کشف کنند. براساس مطالعات آنها وقتی سرعت چرخش زمین کمی کاهش یابد، وقوع زلزله های بزرگ نیز امکان پذیر خواهد شد.

بیلهام همچنین اعلام نمود که سرعت چرخش زمین کمی تغییر می‌کند که گاهی به اندازه یک میلی‌ثانیه در روز است و می‌تواند با ساعت‌های اتمی به طور بسیار دقیق اندازه‌گیری شود.

تحقیقات این دو دانشمند نشان می‌دهد که طی 150 سال اخیر، وقتی زمین با کاهش سرعت چرخشی مواجه شده بود، دوره‌ وقوع زلزله‌های ویرانگر به مدت حدود 5 سال به وجود آمدند.

این نتایج به دست آمده بسیار مهم هستند، زیرا چرخش زمین، کمی بیش از چهار سال پیش، یکی از کاهش‌های دوره‌ای خود را آغاز کرده است.

بیلهام همچنین اعلام نمود که این استنباط روشن است. به گفته وی سال آینده شاهد تعداد قابل توجهی زلزله های بزرگ و شدید خواهیم بود. وی ادامه داد که سال جاری نسبت به سال آینده سالی سلامت خواهد بود؛ زیرا تاکنون فقط حدود 6 زمین‌لرزه شدید اتفاق افتاده است. براساس تحقیقات این محققان در سال 2018، حدود 20 زلزله شدید جهان را خواهد لرزاند.

ارتباط وقوع زلزله های بزرگ با کاهش طول روز

در تحقیقاتی که در این مورد انجام شده است، دلیل دقیق ارتباط کاهش طول روز با زلزله های عظیم مشخص نیست. البته دانشمندان در این زمینه معتقدند که ایجاد تغییرات جزئی در رفتار هسته زمین، می‌تواند باعث ایجاد هر دو اثر گردد.

البته پیش بینی دقیق محل وقوع این زمین لرزه ها دشوار است، اما با این حال، بیلهام و بندیک اعلام کردند که بیشتر زلزله های بزرگ و شدیدی که به دلیل تغییرات در طول روز هستند، در نزدیکی خط استوا اتفاق خواهند افتاد.

باید گفت که جمعیتی نزدیک به یک میلیارد نفر در مناطق گرمسیری زمین زندگی می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید:

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر