;
coinex

پلیس با تردد خودروهای خودران در ایران مخالف است!

پلیس با تردد خودروهای خودران در ایران مخالف است!

پلیس راهور ناجا با تردد خودروهای خودران در ایران مخالف است و برای این مخالفت خود نیز دلایلی دارد.

به گزارش تکراتو و به نقل از اخبار خودرو، رئیس پلیس راهور ناجا، علت اصلی مخالفت خود با تردد خودروهای خودران در ایران را عدم تدوین قوانین و مقررات خاص خودروهای خودران در ایران اعلام نموده است.

به گفته وی زیرساخت‌های لازم شهری و جاده‌ای نیز برای تردد خودروهای خودران در ایران در نظر گرفته نشده است و فعلا دلیلی برای استفاده از آنها وجود ندارد.

نحوه عملکرد خودروهای خودروان

خودروهای خودران، دارای سیستم‌های پیشرفته کنترلی هستند که توسط آنها و بدون دخالت راننده حرکت می‌کنند و به مقصد می‌رسند. این خودروها به دلیل برقی بودن، تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارند. اما با این وجود پلیس با تردد و حرکت آنها در شهرها و جاده‌ها مخالف است.

در خودروهای خودران رادار، لیدار، جی‌پی‌اس و بینایی رایانه‌ای وجود دارد که این خودروها با استفاده از آنها اطلاعات محیط را جمع‌آوری و با استفاده از سامانه‌های کنترل پیشرفته، سعی در تفسیر این اطلاعات دارند. خودروهای خودران در نهایت با استفاده از این اطلاعات مسیرهای ناوبری مناسب، موانع و علامت‌های مربوطه را شناسایی می‌کنند.

لازم به ذکر است که وسایل نقلیه خودکار این قابلیت را دارند که نقشه‌های خود را با استفاده از ورودی حسی خود به‌روزرسانی کنند. بنابراین این وسایل قادرند حتی در محیط‌های کاملا ناشناس نیز به خوبی حرکت کنند و درک درستی از محیط داشته باشند.

شرایط پلیس راهور برای اجازه حضور خودروهای خودران در ایران

سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا دو شرط اصلی را برای حضور خودروهای خودران در ایران اعلام کرد و ادامه داد که پلیس مجری مصوبات و قوانین است و تا وقتی قانون خاصی برای استفاده از این خودروها در مجلس تصویب نشود، پلیس به‌هیچ‌عنوان اجازه شماره‌گذاری و تردد خودروهای خودران را نخواهد داد.

وی تاکید کرد که تردد این نوع از خودروها در خیابان‌ها و جاده‌های برون‌شهری نیاز به تدوین قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی مرتبط دارد و ادامه داد که لازم است تا قبل از هر اقدامی اصلاحات لازم در قوانین راهنمایی و رانندگی انجام شود.

رئیس پلیس راهور ناجا همچنین تاکید نمود که حضور خودروهای خودران در ایران علاوه بر اینکه نیاز به اصلاحات در قوانین راهنمایی و رانندگی دارد، باید حقوق شهروندان هنگام وقوع تصادفات رانندگی و سوانح نیز در نظر گرفته شود.

رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد یکی از مشکلات اصلی پلیس با خودروهای خودران، مجهز نبودن راه‌های شهری و برون‌شهری به زیرساخت‌های مورد‌نیاز برای تردد این خودروهاست.

وی تاکید نمود که در ابتدا لازم است تا دولت و مجلس اقدامات لازم را انجام دهند و در مورد ورود خودروهای هوشمند به کشور تصمیم‌گیری کنند و قوانین و آیین‌نامه‌های لازم تصویب شود.

به گفته رئیس پلیس راهور ناجا، بعد از تصمیمات و اقدامات دولت و مجلس، لازم است تا سایر نهادهای مسئول از شهرداری‌ها گرفته تا وزارت راه‌ و ‌شهرسازی، به‌عنوان متولیان اصلی، وارد عمل شوند و کار تجهیز معابر و جاده‌ها را برای تردد خودروهای خودران در کشور انجام دهند.

رئیس پلیس راهور ناجا همچنین تاکید نمود که تا زمان تصویب قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی مربوط به خودروهای هوشمند توسط مجلس، این خودروها اجازه تردد ندارند.

البته مخالفت پلیس برای عدم حضور خودروهای خودران در ایران به دلیل نفی سیستم‌های تازه نفس و به روز نیست، بلکه در نگاه کلی می‌توان فهمید که شرایط برای ورود این خودروها به کشور فعلا مناسب نیست.

وی ادامه داد که خودروهای خودران برای اینکه بتوانند تردد کنند نیاز به زیرساخت‌های متنوعی مانند جی‌پی‌اس و سنسورهای نصب‌شده در معابر دارند، بنابراین تا وقتی این زیرساخت‌ها در کلیه راه‌ها و معابر شهری و برون‌شهری نصب نشده‌اند، این خودروها اجازه تردد نخواهند داشت.

بررسی خودروهای خودران تولید شده در سایر کشورها

اگرچه هنوز این مدل خودروها در کشور ما وجود ندارد و در شرکت‌های خودروسازی داخلی نیز تولید نشده‌اند ولی سایر کشورها در این زمینه تولیداتی نیز داشته‌اند.

در سایر کشورها شرکت‌های بزرگ خودروسازی در حال پیشرفت‌ و تلاش برای تولید خودروهای خودران هستند. باید گفت که نمونه طراحی‌شده از این خودروهای هوشمند توسط شرکت گوگل، پس از یک ‌و ‌نیم‌ میلیون کیلومتر در جاده‌های آمریکا، فقط یک‌بار آن‌هم به‌دلیل سرعت پایین جریمه شد.

همچنین تویوتا نخستین شرکتی بود که در ۴ ژانویه ۲۰۱۳ اولین خودروی خودران را با قابلیت ارزیابی محیط اطراف و واکنش به تغییرات آن طراحی کرد.

البته سیستم هوشمندی که در این خودرو وجود دارد، بیشتر نقش یک هشداردهنده برای راننده را بازی می‌کند. اولین خودران تست شده توسط این کمپانی ژاپنی، قابلیت و توانایی برقراری ارتباط با دیگر وسایل نقلیه را نیز داشت.

.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر