;
coinex

چگونه یک باتری بسازیم؟ ساده‌ترین راه برای ساخت باتری دست‌ساز

چگونه یک باتری بسازیم؟ ساده‌ترین راه برای ساخت باتری دست‌ساز
چگونه یک باتری بسازیم! در این مطلب روش‌هایی برای ساخت باتری می‌بینید. با این راه‌ها شما می‌توانید به راحتی و با وسایل ساده یک باتری خانگی بسازید. با تکراتو همراه باشید.

برای ساخت باتری در خانه به دو نوع متفاوت فلز، کمی سیم هدایتگر و مواد رسانا نیاز داریم. بسیاری از اقلام خانگی می‌توانند به عنوان مواد هدایت کننده‌ای که فلزات را در آنجا قرار می‌‌دهید، استفاده شوند. به عنوان مثال، آب شور، یک لیمو یا حتی گل و لای.

ساده ترین روش‌ها برای ساخت باتری

در این مطلب 4 روش بسیار ساده و راحت را برای ساخت باتری به شما آموزش می‌دهیم. با وسایل بسیار ساده و ابتدایی و البته کمی حوصله، می‌توانید این باتری‌ها را در منزل نیز به راحتی درست کنید.

ساخت باتری با نوشابه

ساخت باتری با نوشابه

وسایل مورد نیاز

برای ساختن این باتری شما به یک قوطی باز نوشابه نیاز دارید (هر شکلی که باشد مشکلی ندارد)، یک لیوان پلاستیکی (۶۰ تا ۱۷۰ گرمی) و یک نوار ۳/۴ اینچی مسی که کمی بلندتر از لبه‌ی لیوان باشد. علاوه بر این، شما به یک قیچی، یک ولتاژسنج و دو سیم الکتریکی الکتریکی با گیره‌های تمساحی در هر دو انتها، نیاز خواهید داشت.

  • اگر شما در حال حاضر این مواد را در خانه خود ندارید، می توانید آنها را از فروشگاه‌های ابزار آلات خریداری کنید.
  • می‌توانید به جای نوار‌ مسی از چند سیم مسی که به هم گره خورده‌اند یا به صورت زیگزاگی درهم پیچیده شده‌اند، برای رسیدن به عرض مورد نیاز استفاده کنید

لیوان پلاستیکی را تقریبا تا ۳/۴حجمش از نوشابه پرکنید. توجه داشته باشید که لازم نیست لیوان الزاما پلاستیکی باشد. فقط باید غیر فلزی باشد. لیوان‌های استایروفومی و کاغذی نیز کار خواهند کرد.

مطمئن شوید که قوطی نوشابه کاملا خالی شده‌است. تمام نوشابه داخل قوطی را دور بریزید( یا بنوشید ). قوطی را در سینک برعکس کنید و چند بار آن را تکان دهید تا مطمئن شوید که کاملا خالی شده است.

نواری آلومینیومی از قوطی نوشابه ببرید. نواری به عرض ۳/۴ اینچ از قوطی نوشابه ببرید. مطمئن شوید که کمی از ارتفاع لیوان بلندتر است. اگر این امکان پذیر نیست، نگران نباشید – می‌توانید بالای نوار را خم کنید و آن را روی لبه لیوان و به درون مایع آویزان کنید.

  • به جای برش قوطی می‌توانید نوار آلومینیومی را از یک فروشگاه ابزارآلات خریداری کنید.
  • فویل آلومینیوم جایگزین موثری برای نوار آلومینیوم نیست؛ از آن استفاده نکنید.

نوار‌ آلومینیومی را سمباده بکشید (اختیاری). اگر نوار را از فرشگاه ابزارآلات تهیه کرده‌اید می‌توانید این مرحله را انجام ندهید. اگر نوار را از قوطی نوشابه جدا کردید، باید پوشش‌های آن مانند رنگ و پلاستیک را در هر دو طرف آن با کاغذ سمباده از بین ببرید.

نوار‌ها را در محلول قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که نوارها به یکدیگر برخورد نکنند. آنها را در لیوان و دور از هم قرار دهید (نه در کنار یکدیگر یا روی هم)

  • در حالت ایده‌آل شما نوارها را به اندازه کافی بزرگ درنظرگرفته‌اید که بالای محلول قرار گیرند و کمی از لبه لیوان بیرون بزنند
  • اگر نوارها از لبه لیوان بالاتر نیسنتد، می توانید هر نوار را کمی خم کنید و روی لبه‌ی لیوان قرار دهید.

سیم‌های هدایتگر را به نوار‌های فلزی متصل کنید. یک سیم هدایتگر را به یک نوار فلزی وصل کنید، گیره تمساحی را باز کنید و آن را روی نوار ببندید. سپس به همین ترتیب سیم دیگر را به نوار دیگر متصل کنید.

  • مراقب باشید که گیره‌ها با نوشابه برخورد نکنند
  • مهم نیست که کدام سیم و با چه رنگی را به کدام نوار متصل می‌کنید.

باتری را تست کنید. با توجه به دستورالعمل ولتاژسنج آن را به سیم‌ها متصل کنید. ولتاژسنج باید ولتاژ باتری شما را چیزی در حدود ۳/۴ ولت بخواند.

ساخت باتری با آب نمک

ساخت باتری با آب نمک

وسایل مورد نیاز

برای این باتری به یک لیوان یلاستیکی (60 تا 170 گرمی)، دو نوار فلزی ۳/۴ اینچ فلزی که از لیوان بلندتر باشند و یک قاشق غذاخوری (14.97 میلی‌لیتر) نمک نیاز داریم.

هر نوار باید نوع متفاوتی از فلز باشد، می‌توانید از بین روی، آلومینیوم و مس انتخاب کنید که گزینه‌های معمول‌تری هستند. به علاوه شما به قیچی، یک ولتاژسنج و دو سیم هدایتگر با گیره تمساحی در دو سر نیاز دارید.

  • نوع دیگر این دستورالعمل به این صورت است که یک قاشق چای‌خوری (4.93 میلی‌لیتر) نمک، یک قاشق غذاخوری (14.79 میلی‌لیتر) سرکه و چند قطره سفیدکننده به جای یک قاشق غذاخوری نمک به آب اضافه کنیم.
  • نوارهای فلزی، سیم‌های هدایتگر الکتریسیته و ولتاژمتر در فروشگاه‌های ابزارآلات موجود هستند. همچنین می‌توانید سیم‌ها را از فروشگاه‌هایی که لوازم برقی می‌فروشند، تهیه کنید

لیوان پلاستیکی را تا ۳/۴ حجمش از آب پر کنید. لیوان لازم نیست که حتما پلاستیکی باشد. تنها کافی است فلزی نباشد. لیوان‌های استایروفومی و کاغذی هم کار می‌کنند.

یک قاشق غذاخوری (14.79 میلی‌لیتر) نمک به آب اضافه کنید و هم بزنید. اگر تصمیم دارید از روش نمک، سرکه و سفیدکننده استفاده کنید از همین فرایند پیروی کنید.

نوارهای فلزی را درلیوان قرار دهید. مطمئن شوید که نوارها با آب نمک برخورد دارند و آن‌ها را تا لبه‌ی لیوان بالا بکشید. اگر نوارها خیلی کوتا‌ه‌اند، آن‌ها را خم کنید و روی لبه‌ی لیوان بگذارید و سر دیگر آن‌ها درون محلول باشد.

سیم‌های هدایتگر را به نوارهای فلزی وصل کنید. یک سیم هدایتگر را به یک نوار فلزی وصل کنید، گیره تمساحی را باز کنید و آن را روی نوار ببندید. سپس به همین ترتیب سیم دیگر را به نوار دیگر متصل کنید.

  • مراقب باشید که گیره‌ها با محلول برخورد نکنند
  • مهم نیست که کدام سیم و با چه رنگی را به کدام نوار متصل می‌کنید.

باتری را تست کنید. با توجه به دستورالعمل ولتاژسنج آن را به سیم‌ها متصل کنید. ولتاژسنج باید ولتاژ باتری دست‌ساز شما را چیزی در حدود ۳/۴ ولت بخواند.

ساختن یک باتری دست‌ساز ۱۴ سلولی با آب

ساختن یک باتری دست‌ساز ۱۴ سلولی با آب

وسایل مورد نیاز

برای درست کردن این باتری به سیم مسی، 15 عدد پیچ فلزی، قالب یخ و آب نیاز داریم. همچنین به یک قیچی، یک ولتاژسنج و دو سیم هدایتگر با گیره‌ تمساحی در دو سر نیاز خواهیم داشت. دور همه‌ پیچ‌ها را با سیم مسی بپوشانید به جز یکی که از آن به عنوان پایانه منفی (که بعد از کامل شدن باتری یکی از سیم‌های هدایتگر را به آن متصل خواهید کرد) استفاده می‌کنیم

  • تعداد پیچ‌های مورد استفاده به تعداد خانه‌های ظرف یخ بستگی دارد. ظرف یخ در این مثال 14 خانه دارد.
  • جنس پیچ‌ها هر نوع فلزی به جز مس می‌تواند باشد. پیچ‌هایی با روکش روی (گالوانیزه) یا آلومینیومی مناسب اند. طول پیچ‌ها باید تقریبا یک اینچ باشد.

سیم مسی را دور 14 پیچ از 15 پیچ، بپیچانید. بالای هر پیچ، دقیقا زیر سر پیچ، یک تکه سیم را دو بار بپیچانید. بعد از پیچاندن سیم‌ به دور پیچ، با انگشتانتان اضافه سیم را خم کنید تا به شکل قلاب درآید. از این قلاب‌ها برای آویزان کردن پیچ‌ها از لبه‌ی قالب یخ استفاده میکنیم.

  • می‌توانید سیم‌های مسی را از قبل به قطعاتی تقسیم کنید. برای بخش قلاب، سیم را کمی بلندتر ببرید یا اینکه سیم را به دور پیچ بپیچید و پس از تمام شدن آن را ببرید.

هر پیچ را به یک خانه‌ قالب یخ متصل کنید. هر خانه قالب یخ نقش یک سلول باتری را ایفا می‌کند. هر پیچ را به لبه‌های قالب یخ متصل کنید. در هر خانه فقط یک پیچ قرار دهید.

قطب‌های مثبت ومنفی را به انتهای ظرف متصل کنید. در انتهای ظرف تکه‌ای سیم مسی را به قسمت بیرونی ظرف قلاب کنید. در طرف دیگر ظرف، خانه‌ی کناری آن خانه‌ای که یک سیم در آن گذاشتید، یک پیچ بگذارید. اطمینان حاصل کنید که پیچ بالاتر از لبه‌ی ظرف است‌، زیرا باید یک سیم هدایتگر به آن متصل کنید.

همه‌ خانه‌های ظرف را با آب پر کنید. اطمینان حاصل کنید که هر خانه به اندازه‌ای پر است که سیم مسی، قلاب‌ها و پیچ‌ها در تماس با آب هستند.

سیم‌های هدایتگر را به پایانه‌های مثبت و منفی متصل کنید. یک سیم هدایتگر را با استفاده از گیره‌اش به یکی از سیم‌های مسی متصل کنید، سپس سیم هدایتگر دیگر را به پایانه‌ پیچ متصل کنید.

  • مواظب باشید که گیره‌های تمساحی با آب تماس نداشته باشند
  • مهم نیست که کدام رنگ را به کدام پایانه متصل می‌کنید.

باتری دست ساز شما آماده است، آن را تست کنید. سرهای دیگر سیم‌های هدایتگر را به ولتاژسنج متصل کنید. این باتری 14 سلولی باید ولتاژی در حدود 9 ولت داشته باشد.

ولتاژ را زیاد کنید. می‌توانید ولتاژ باتری را با جایگزین کردن مایع داخل ظرف با آب نمک، سرکه، مایع سفیدکننده یا آبلیمو یا با اضافه کردن مس بیشتر، زیاد کنید

ساخت باتری با نیروی دست

وسایل مورد نیاز

برای ساخت این باتری خانگی به یک صفحه‌ مسی و یک صفحه‌ آلومینیومی نیاز دارید، هر دو صفحه تقریبا اندازه‌ی کف دستتان باشند. همچنین به دو سیم هدایتگر الکتریسیته با گیره‌ی تمساحی در هر سر و یک ولتاژ سنج نیز احتیاج داریم.

  • می‌توانید صفحات فلزی، سیم‌ها و ولتاژسنج را از ابزارفروشی‌ها تهیه کنید.

صفحات آلومینیومی و مسی را روی یک تکه چوب قرار دهید. اگر یک تکه چوب ندارید، می‌توانید از یک جسم غیرفلزی دیگر مثل یک قطعه پلاستیکی استفاده کنید

صفحات را به ولتاژسنج متصل کنید. با استفاده از گیره‌های تمساحی، صفحه مسی را به یک پایانه‌ ولتاژسنج و صفحه‌ی آلومینیومی را به پایانه دیگر متصل کنید.

  • اگر مطمئن نیستید که چگونه باید سیم‌ها را به ولتاژسنج متصل کنید، دستورالعمل آن را بخوانید

هر دستتان را روی یک صفحه بگذارید. وقتی دستتان را روی صفحات فلزی بگذارید، عرق روی پوستتان باید با صفحات واکنش دهند و ولتاژی ایجاد کنند.

  • اگر ولتاژسنج عددی را نشان نداد، اتصالاتتان را برعکس کنید: صفحه‌ی مسی را به پایانه‌ای که صفحه‌ی آلومینیومی به آن متصل است، وصل کنید ( وبرعکس)
  • اگر همچنان ولتاژ سنج عددی نشان نمی‌دهد، اتصالات و سیم کشی‌ها را چک کنید. اگر همه چیز سالم بود، شاید صفحات اکسید شده‌اند. برای پاک کردن اکسیداسیون می‌توانید از مداد پاک کن یا سیم ظرف شویی استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: wikihow

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    اون باتری قالب یخیه چند امپره؟

    پاسخ

    میخ بدون سیم پیچی نفهمیدم چی شد؟

    پاسخ