;
coinex

راه های کنترل عصبانیت و مقابله با خشم

تکنیک هایی برای کنترل و غلبه کردن بر خشم

بروز اتفاقات مختلف در زندگی هر فردی می‌تواند منجر به عصبانیت وی شود. عصبانیت می‌تواند هم مثبت باشد و هم منفی. عصبانیت هم می‌تواند افراد را در رسیدن به خواسته‌هایشان کمک کند و هم اینکه مانع دستیابی به اهداف شود. فراموش نکنید که در هر شرایطی کنترل عصبانیت و مقابله با خشم بسیار مهم است.

خشم را می‌توان نوعی هیجان روحی و یا عکس‌العمل طبیعی در برابر تهدید و خطر دانست که به افراد اجازه می‌دهد در شرایط بحرانی از طریق آن از خود دفاع کنند. خشم امری اجتناب‌ناپذیر است و برای بقا و پایداری انسان‌ها نیز لازم و ضروری است.

خشم نیز همانند سایر احساسات، نشانه سلامت و تندرستی و عواطف انسانی است و پدیده‌ای کاملا طبیعی است ولی در کنار تمام این موارد، غلبه کردن بر خشم نیز بسیار مهم است و نباید فراموش شود.

عدم دست یافتن به خواسته‌های فردی و وجود مانع برای رسیدن به هدف‌ها یکی از دلایلی است که می‌تواند باعث بروز خشم شود. البته موارد دیگری چون، خستگی مفرط، محدودیت‌های جسمی، کم کاری افراد، سخت گیری بی دلیل، تحقیر و مسخره کردن و فریب خوردن نیز می‌توانند موجب خشم شوند.

باید گفت که خشم و عصابانیت اگر به صورت دقیق مدیریت شوند، به افراد کمک می‌کنند تا در جهت رسیدن به خواسته‌هایشان فعالیت کنند و به مسائل و مشکلات خود نیز رسیدگی نمایند. خشم متعادل به کنترل اوضاع کمک می‌کند و به افراد این  اجازه را می‌دهد تا بتوانند با قاطعیت خواسته‌های خود را ابراز کرده و دیگران را با دیدگاه‌های خود آشنا کنند.

البته اثرات منفی خشم نیز قابل بحث است. اگر خشم و عصبانیت به درستی کنترل نشوند، نه تنها مشکلات حل نمی‌شوند بلکه بیشتر نیز خواهند شد، بنابراین در چنین شرایطی مبارزه با خشم بسیار مهم است.

در زمان عصبانیت، آثار فیزیولوژیک آن در بدن ظاهر می‌شود که شامل، تندشدن ضربان قلب، افزایش فشار خون و میزان آدرنالین در خون است. عصبانیت باعث واکنش‌هایی در بدن می‌شود که اثرات آن قابل جبران نیست و برای سلامت بدن بسیار مضر هستند.

چرا خشمگین می شویم؟

در واقع خشم یک ابزار دفاعی است و معمولا افراد زمانی خشمگین و عصبانی می‌شوند که نمی‌توانند به خواسته‌هایی که دارند برسند. حسی که عصبانیت به ما می‌دهد احساس برحق بودن یا همان حق به جانب بودن است.

وقتی فکر می‌کنیم حق ما پایمال شده و با ما غیرمنصفانه رفتار شده است، عصبانی می‌شویم. همچنین وقتی افرادی مانع رسیدن ما به هدف می‌شوند یا در برنامه‌های ما دخالت می‌کنند، خشمگین می شویم. علاوه بر افراد، موقعیت‌ها و اشیا نیز می‌توانند باعث عصبانیت ما شوند.

گاهی ممکن است خشم زاییده‌ی افکار ما باشد و به دلیل ذهنیت ما بروز کند. ممکن است هیچ رویداد خشمگین کننده‌ای اتفاق نیفتاده باشد، اما تفسیر اشتباه ما از اوضاع، باعث ایجاد عصبانیت شده باشد.

نکته مهم دیگر این است که، گاهی خشم برای بعضی افراد به وسیله‌ای تبدیل می‌شود که از طریق آن سعی می‌کنند تا به خواسته‌هایشان برسند. در واقع این افراد یاد گرفته که با تظاهر به خشم، به اهدافش دست یابند.

تکنیک‌هایی برای غلبه بر خشم

افراد مختلف به روش‌هایی مختلف می‌توانند با غلبه بر خشم از شدت عصبانیت خود بکاهند. همه افراد عصبانی می‌شوند، حتی آرامترین افراد نیز ممکن است در شرایط مختلف صبر و تحمل خود را از دست دهند. همیشه باید راهی برای از بین بردن عصبانیت و مقابله با خشم پیدا کنیم زیرا فقط خودمان می‌توانیم به خودمان کمک کنیم.

اما در لحظه‌ای که خشمگین هستیم بهتر است چه کار کنیم؟ برای جلوگیری از بروز خشم خود بهتر است چه کارهایی انجام دهیم؟ چه‌کار کنیم که بدون آسیب رساندن به خود و دیگران بر عصبانیت خود غلبه کنیم و یا آن را تخلیه نماییم؟ برای اینکه بتوانیم عصبانیت خود را کنترل و از آن در جهت درست استفاده کنیم، در اینجا قصد داریم تا تکنیک‌های غلبه کردن بر خشم را بررسی کنیم. با تکراتو همراه باشید!

1. نفس عمیق در زمان عصبانیت فراموش نشود!

1. نفس عمیق در زمان عصبانیت فراموش نشود!

براساس اطلاعات موجود یکی از دلایلی که باعث عصبانیت در افراد می‌شود، ریتم تنفسی است. بهتر است زمانی که عصبانی هستید نفس عمیق بکشید تا مقداری از عصبانیت شما کاسته شود. نفس عمیق در زمان عصبانیت نباید فراموش شود زیرا یکی از راه‌های مهم برای مبارزه با خشم و عصبانیت است.

2. نوشتن را آغاز کنید.

2. نوشتن را آغاز کنید.

نوشتن در زمان عصبانیت و خشم، به دست یافتن به آرامش کمک می‌کند و می‌تواند در کنترل و غلبه بر عصبانیت و خشم نیز موثر باشد. بهتر است کلماتی را که در زمان عصبانیت از آنها استفاده می‌کنید، روی کاغذی بنویسید و سعی کنید تا در زمان خشم و عصبانیت دیگر آن کلمات را به کار نبرید.

3. به خودتان بیایید!

3. به خودتان بیایید!

وقتی که شما در حال بحث با شخص دیگری باشید در مرکز توجه قرار می‌گیرید و بقیه افراد به شما نگاه می‌کنند و این حالت ممکن است برای شما خوشایند نباشد، پس در این حالت بهترین کار، مبارزه با خشونت و عصبانیت است. در این حالت بهتر است از مشکل و بحث پیش آمده چشم پوشی کنید. در زمان عصبانیت به خود فرصت دهید، به خودتان بیایید و سعی کنید تا خودتان را آرام کنید.

4. در هنگام عصبانیت آب بنوشید!

4. در هنگام عصبانیت آب بنوشید!

آب نوشیدن به رفع عصبانیت کمک می‌کند. به همین دلیل است که همیشه در زمان عصبانیت به افرادی که عصبانی هستند گفته می‌شود آب بنوشند تا از شدت عصبانیت آنها کم وشود؛ زیرا نوشیدن آب باعث می‌شود به مغز اکسیژن برسد.

5. گرفتن دوش فراموش نشود!

5. گرفتن دوش فراموش نشود!

دوش گرفتن نیز یکی از تکنیک‌های کنترل و غلبه کردن بر خشم است. با دوش گرفتن آب به کل عضلات بدن می‌رسد و این امر باعث می‌شود تا از شدت عصبانیت کاسته شود. همچنین رسیدن آب به بدن در زمان عصبانیت باعث شل شدن عضلات بدن شده و افراد را به آرامش می‌رساند.

6. راه بروید تا آرام شوید!

6. راه بروید تا آرام شوید!

همیشه به افراد عصبانی توصیه می‌شود تا در زمان خشم برای کنترل عصبانیت خود، قدم زدن را فراموش نکنند. البته این قدم زدن بهتر است همراه با حرف زدن، آن هم به آرامی باشد. بهتر است خودتان سعی در آرام کردن خود داشته باشید. اگر نشسته‌اید بلند شوید و راه بروید.

7. آرام صحبت کنید!

7. آرام صحبت کنید!

در زمان عصباینت و خشم داد نزنید! بیشتر افراد در زمان خشم فریاد می‌زنند و خیلی سریعتر از حالت معمول حرف می‌زنند. بهتر است سعی کنید تا در زمان عصبانیت ملایم‌تر حرف بزنید. با انجام اینکار عصبانیت خود را نیز پنهان کرده‌اید و رفتار شما در این حالت بهتر و مطلوب‌تر است. فراموش نکنید که مخاطب شما هم باید اجازه حرف زدن داشته باشد.

8. اندکی قانع باشید!

8. اندکی قانع باشید!

بسیاری از مسائل در این دنیا غیر قابل تغییر هستند. پس بهتر است حداقل برای این نوع مسائل هم که شده خود را عصبانی نکرد. زیرا با عصبانیت در این مواقع نمی‌توان کاری را پیش برد. پس بهتر است به جای عصبانی شدن، وضعیت موجود را پذیرفت و با آن سازگار شد.

9. به سلامت خود فکر کنید!

9. به سلامت خود فکر کنید!

مبارزه با خشونت و کنترل ناراحتی و عصبانیت بسیار مهم است زیرا عصبانیت موجب افزایش هورمون استرس و عصبانیت در بدن انسان می‌شود. این امر در ادامه افزایش فشار خون را نیز به همراه دارد. پس در این شرایط بهتر است مشکلات را با آرامش حل کرد زیرا عصبانیت و خشم طولانی برای قلب نیز مضر است و سلامت قلب را به خطر می‌اندازد. شاید فکر کردن به اثرات منفی عصبانیت بر بدن باعث شود از این پس افراد بیشتر به خود و سلامتشان اهمیت دهند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه خوشحال باشیم و زندگی شادی داشته باشیم؟

 

10. حتما احساسات خود را بیان کنید!

10. حتما احساسات خود را بیان کنید!

بیان احساسات در زمان عصبانیت باعث می‌شود تا شما بتوانید طرف مقابلتان را از احساسی که نسبت به اعمال وی دارید مطلع سازید. بهتر است در زمان عصبانیت از متهم کردن دیگران و گفتن مواردی چون، “شما بی‌ملاحظه هستید” یا “شما فردی پررو هستید” اجتناب کنید!

پس بهتر است در این حالت خشم خود را کنترل کنید و احساس خود را به طرف مقابل بگویید. مثلا بگویید که متاسفم و نمی‌توانم کاری برایتان انجام دهم. بیان احساسات بر حرمت نفس و احترام دیگران نسبت به ما می‌افزاید.

11. مثبت فکر کنید!

11. مثبت فکر کنید!

برای کنترل عصبانیت و غلبه بر خشم، مثبت فکر کردن می‌تواند راهکار مناسبی باشد. در زمان عصبانیت جنبه‌های مثبت اتفاق را در نظر بگیرید و به مسائل خوب فکر کنید. در مورد موضوعی که باعث خشم شما شده فکر نکنید، در عوض به چیزهای خوب و مثبت بیندیشید.

12. برای آرام شدن با فردی صحبت کنید!

12. برای آرام شدن با فردی صحبت کنید!

همیشه سعی کنید در زندگی فردی را داشته باشید که بتوانید به وی اعتماد کرده و با وی درد دل کنید. در مواقعی که عصبانی هستید بهتر است با وی بیرون بروید و صحبت کنید زیرا این کار به غلبه بر عصبانیت کمک می‌کند.

بهتر است در زمان عصبانیت و خشم همه احساسات خود را بیرون بریزید در غیر اینصورت سلامتی خود را به خطر انداخته‌اید. پس بهتر است با فردی قابل اعتماد صحبت کنید و خود را آرام کنید.

13. در صورت نیاز عذرخواهی کنید!

13. در صورت نیاز عذرخواهی کنید!

اگر در زمان عصبانیت به کسی بی احترامی کردید حتما از وی عذرخواهی کنید. لازم نیست برای رفتار خود توضیحی بیاورید همین که به شخص مورد نظر بگویید که از رفتار خود پشیمان هستید و رفتار بدی داشته‌اید، کافی است.

14. اشتباه خود را قبول کنید!

14. اشتباه خود را قبول کنید!

هر وقت در زندگی و در ارتباط با افراد مختلف اشتباهی را مرتکب شدید، آن را قبول کنید. همیشه خودتان باشید و قبول کنید که ممکن است شما نیز اشتباه کنید. فراموش نکنید که  هیج انسانی کامل نیست و پذیرش اشتباهتان چیزی از شما کم نمی‌کند.

15. انرژی منفی را از خود دور کنید!

15. انرژی منفی را از خود دور کنید!

خشم و عصبانیت انرژی منفی را به همراه دارد. زمانی که عصبانی هستید بهتر است از طریق پرداختن به فعالیت‌های جسمی یا خلاق، انرژی‌های منفی را از خود دور کنید. اگر شما در زمان عصبانیت بتوانید با مقابله کردن با خشم خود، ذهن خود را آرام کنید، از مشکلات بعدی جلوگیری کرده‌اید.

16. ورزش کردن فراموش نشود!

16. ورزش کردن فراموش نشود!

انجام فعالیت‌های مختلف مخصوصا فعالیت ورزشی در زمان عصبانیت، یکی دیگر از راه های مبارزه با خشونت است. انجام فعالیت ورزشی نوعی سرگرمی است و باعث می‌شود فکر انسان از مساله‌ای که باعث عصبانیت شده، دور شود.

همچنین فعالیت جسمی کمک می‌کند که عصبانیت انسان دوره کوتاه‌تری داشته باشد. فراموش نکنید که با افزایش توان جسمی، قدرت انسان نیز برای غلبه بر عصبانیت بیشتر می‌شود.

17. آرامش خود را حفظ کنید.

17. آرامش خود را حفظ کنید.

پیش از اینکه عصبانیت بر شما غلبه کند، شما با مقابله و مبارزه کردن با خشم، سعی کنید تا آتش عصبانیت خود را خاموش کنید. بهتر است به محض اینکه احساس کردید خشم دارد سراسر وجود شما را در بر می گیرد، خود را آرام و کنترل کنید.

18. از چیزی که باعث عصبانیتتان می‌شود دوری کنید!

18. از چیزی که باعث عصبانیتتان می‌شود دوری کنید!

انسان‌ها وقتی در آرامش کامل به سر می‌برند می‌توانند درست تصمیم بگیرند، پس فراموش نکنید که تصمیمات شما در زمان عصبانیت می‌تواند به گونه‌ای باشد که بعدا از آن پشیمان شوید. عصبانیت می‌تواند باعث شود تا در لحظه اتفاقاتی بیافتد که یک عمر پشیمانی را به همراه داشته باشد.

19. تحت تاثیر سخنان سایر افراد قرار نگیرید!

19. تحت تاثیر سخنان سایر افراد قرار نگیرید!

تحت هیچ شرایطی کنترل خود را ازدست ندهید. هیچگاه اجازه ندهید نظرات و سخنان دیگران روی شما، احساسات و نحوه قضاوت شما تاثیر بگذارد و آتش خشم شما را شعله‌ور کند. خودتان تصمیم بگیرید، چیزی را که دیده‌اید و شنیده‌اید را باور کنید نه چیز دیگری را و با قدرت خود با مسائل مختلف روبه رو شوید. دیگران را درگیر خشم و عصبانیت خود نکنید. منطقی باشید و موضوعات و مسائل مختلف زندگی را با هم قاطی نکنید.

20. زندگی را سخت نگیرید!

20. زندگی را سخت نگیرید!

بروز اتفاقات مختلف می‌تواند عصبانیت را برای هر فردی به دنبال داشته باشد. در بسیاری از موارد نیز دلیل عصبانیت، خودمان هستیم؛ مواردی چون، نوع رفتار، کارهایی که انجام داده‌ایم، سطح انتظارات و … می‌توانند دلیل عصبانیت ما باشند. پس بهتر است زندگی را آسان گرفت و از بروز مشکلات و ناراحتی‌ها جلوگیری نمود.

تمرین کنید!

هر وقت عصبانی شدید به خود یادآوری کنید که خشم و عصبانیت نه تنها برای شما بلکه برای هیچکس مفید نیست و می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی نیز شود. پس کنترل عصبانیت و تلاش برای غلبه کردن به خشم یک امر مهم است.

در زمان عصبانیت فراموش نکنید که سلامتی شما چقدر می‌تواند به خطر افتد. همچنین بهتر است خود را در جای فردی قرار دهید که از دست وی عصبانی شده‌اید، به این فکر کنید که شاید این اشتباه از شما سر می‌زد.

فراموش نکنید که عصبانیت می‌تواند باعث شود تصمیمی بگیرید یا رفتاری را انجام دهید که باعث پشیمانی شما گردد. این مهمترین موضوعی است که در لحظه شروع عصبانیت باید به خود یاد آور شوید!

با تمرین بر روی کنترل خشم، به تدریج تسلط بیشتری بر روی احساسات، عصبانیت و خشم خود خواهید داشت که مهارت رفتاری ممتازی محسوب می شود و به شما در زمان های زیادی کمک خواهد کرد.

در زمان عصبانیت و ناراحتی، شما از چه راهی برای مقابله با خشم خود استفاده می کنید؟ آن را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر