;
coinex

تمام شهرهای کشور به بالن اینترنتی مجهز می شوند!

مجهز شدن تمام شهرهای کشور به بالن اینترنتی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از مجهز شدن تمامی استان‌های کشور به بالن اینترنتی خبر داد. در پی برخورد عجیب استاندار کرمان با دو مدیر حوزه ارتباطی در جلسه ستاد مدیریت بحران کشور، این اقدام صورت گرفت.

به گزارش تکراتو و به نقل از تسنیم، در جلسه ستاد مدیریت بحران کرمان، استاندار از عملکرد وزارت ارتباطات شدیدا انتقاد کرد و به دلیل وجود اختلال در برقراری ارتباطات این استان، اقدام به اخراج مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان از جلسه نمود.

علیرضا رزم‌حسینی، استاندار کرمان تاکید نمود که وزارت ارتباطات باید در هنگام بحران فکری اساسی برای این استان داشته باشد. وی تاکید نمود که استان کرمان در شرایط اضطراری به سر می‌برد و باید به ‌صورتی خاص مورد توجه قرار گیرد.

به گفته علیرضا رزم‌ حسینی، 86 نقطه کور ارتباطی در استان کرمان وجود دارد که این نقاط کور باعث می‌شود استان کرمان در مواقع بحرانی با مشکلات زیادی روبه‌رو شود و لازم است که این مشکلات به زودی برطرف گردد.

شکایت استاندار کرمان از وزارت ارتباطات این استان

مدیر کل ارتباطات و متولیان امر برقراری ارتباطات این استان، در گزارشی اعلام نمودند که ازدحام یکباره پس از وقوع زمین لرزه باعث ایجاد اختلال مقطعی شده است و این مسئله امری رایج است که در مواقع بحرانی در کل دنیا ایجاد می‌شود و شبکه را به حالت ناپایدار می‌برد.

علیرضا رزم‌حسینی، استاندار کرمان در تماسی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مراتب را گزارش داد.

استاندار کرمان در ارتباط تلفنی با محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نمود که مدیران وزارت ارتباطات استان کرمان بی‌اختیارند زیرا نیازمندی‌های این استان همراه با مستندات بارها اعلام شده است.

بررسی فعالیت‌ها و مشکلات ارتباطی پیش آمده

باید در نظر داشت که شبکه‌های ارتباطی و راه‌های مجازی دارای ظرفیت‌های مشخصی هستند که تا آستانه مشخص شده قابلیت پاسخگویی دارند. البته فقط در مواقعی که حادثه‌ای اتفاق می‌افتد مشکلات ارتباطی ایجاد نمی‌شود، بلکه در بسیاری از ایام سال نیز مانند، اربعین حسینی(ع) برقراری ارتباط در نقاط مرزی کشور دچار مشکل بود.

البته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز هر ساله با تدابیری سعی در رفع این مشکلات دارد و ظرفیت‌های بیشتری را برای به حداقل رساندن اختلالات ارتباطی در نظر می‌گیرد.

همراه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اپراتورهای ارتباطی کشور که اغلب شرکت‌های خصوصی هم هستند بعد از اینکه پروانه‌ آنها از انحصار تکنولوژی در سال 93 آزاد شد، تمام تلاش خود را انجام دادند تا نسل‌های بالاتر ارتباطی مانند 3G و 4G را راه‌اندازی کنند.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز وعده داده که تمام شهرهای کشور تا دهه فجر، تحت پوشش شبکه‌های 3G و 4G قرار خواهند گرفت.

شرکت‌های خصوصی نیز با وجود تمام محدودیت‌های موجود از سرمایه‌گذاری‌های کلان در زیرساخت‌های ارتباطی، ابایی ندارند و حتی اگر به فکر منافع مردم هم نباشند، به فکر توسعه شبکه خود و درآمدزایی بیشتر هستند.

بنابراین نباید گفت که از سمت آنها هیچ تلاشی صورت نمی‌گیرد، زیرا بی انصافی است و بهتر است گفته شود با وجود تمام تلاش‌هایی که این شرکت‌ها انجام می‌دهند چرا باز هم  نقاط کور ارتباطی در برخی شهرهای کشور وجود دارد؟! شاید بهتر باشد تا دلیل این امر از اپراتورها پرسیده شود که چرا تا به حال راهکاری اساسی برای رفع این معضل پیدا نشده است؟!

البته مشخص است که پیاده سازی زیرساخت‌های ارتباطی مخصوصا برای مناطق دور افتاده، سود چندانی برای اپراتورها ندارد پس بهتر است تا دولت به صورت جدی این موضوع را پیگیری کند و راه کارهای تسهیل کننده‌ای را برای اپراتورها ارائه دهد.

به این طریق شرکت‌های مخابراتی نیز می‌توانند تا با تأمین ظرفیت‌های لازم، یک بستر اشتراکی را برای تمامی خدمات دهندگان ارتباطی فراهم کنند و معضل نقاط کور مناطق مختلف کشور نیز رفع خواهد شد.

راه اندازی بالن اینترنتی بومی در نقاط کور کشور

پس انتقاد استاندار کرمان از وضعیت ارتباطی این استان، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتی از راه‌اندازی بالن ارتباطی در نقاط کور مختلف کشور خبر داد.

آذری جهرمی ادامه داد پس از اجرای طرح آزمایشی بالن بومی برای ارائه خدمات دسترسی در مرز مهران و سرپل ذهاب و همچنین رفع معایب آن، ستاد مدیریت بحران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر دارد تا تمام استان‌های کشور را به امکان بالن اینترنتی مجهز کند. استفاده از بالن ارتباطی در مواقع اضطراری، ارتباطات مورد نیاز را در کوتاه‌ترین زمان ممکن، برقرار می‌کند.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران اعلام نمود که فناوری بالن اینترنتی برای ارائه ارتباطات در مناطق عمومی که دارای جمعیت متمرکز هستند، در ارتفاع پایین‌ و در فاصله 300 تا 700 متری از سطح زمین قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد که این بالن اینترنتی برای اطلاع‌رسانی به سیستم‌های خدمات ‌رسان مانند امداد و هلال احمر و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط کاربرد دارد و بیشتر برای ارتباط ‌رسانی در مواقع بحران با توجه به ازدحام جمعیت، استفاده می‌شود.

استفاده از پروژه بالن اینترنتی در مرز مهران

پیش از این رئیس پژوهشگاه فضایی ایران درباره فناوری اینترنت بالنی که برای ارائه خدمات اینترنت بدون سیم به زائران اربعین حسینی(ع) که در مرز مهران استفاده شده بود اعلام نمود که این بالن اینترنتی قابلیت حمل محموله مخابراتی 50 کیلویی در ارتفاع 500 متری را دارد و همچنین می‌تواند انتقال و توزیع اینترنت وای فای در فواصل حدود چهار کیلومتر را انجام دهد.

البته در پروژه شهر مهران این بالن اینترنتی در ارتفاع 300 متری ازسطح زمین قرار داشته و اینترنت را در شعاع 20 کیلومتری دریافت و به کاربران ارائه می‌کرده است.

به گفته حدادپور در آن زمان فرستنده رادیویی این بالن اینترنتی در شهر مهران مستقر بوده و بالن آن در منطقه مرزی به پرواز درآمده است و نقش یک دکل اینترنتی را داشته است.

پهنای باند دریافتی از زیرساخت توسط فرستنده به بالن ارسال می‌شده است و در دایره‌ای در منطقه پایین دست بالن، اینترنت وای‌فای رایگان و بدون پسوند در اختیار بوده است.

 

بیشتر بخوانید: راه اندازی اینترنت بالنی در مرز مهران برای زائران اربعین

 

امید است تا با راه‌اندازی این بالن اینترنتی و این راهکار، مشکلات ارتباطی موجود در مواقع بروز بحران به حداقل کاهش یابد و روز به روز بر ظرفیت‌های ارتباطی کشور نیز افزوده گردد.

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر