;
coinex

ارائه فناوری نسل پنجم شبکه ارتباطی در کشور

ارائه فناوری نسل پنجم شبکه ارتباطی در کشور

فناوری نسل پنجم شبکه ارتباطی در کشور ارائه می‌شود. محققان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، طرح کلان 5G را اجرا کرده و اقدام به تدوین نقشه راه آن در کشور نموده‌اند.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، دکتر رقیه جدا که عضو هیات علمی مرکز تحقیقات مخابرات ایران و مجری طرح 5G است، به نقش فناوری نسل پنجم شبکه ارتباطی به عنوان یک ابزار توسعه یافته در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره نموده است و ادامه داد که طرح کلان 5G ، با هدف ایجاد بستر مناسب برای پیاده سازی این فناوری در کشور تعریف شده است.

هدف از پیاده سازی فناوری نسل پنجم شبکه ارتباطی

دکتر رقیه جدا در مورد هدف این طرح سخن گفت و فراهم کردن دانش مورد نیاز و تربیت متخصصین، مشخص شدن پیش نیازهای اساسی جهت پیاده‏سازی و ورود 5G به کشور، ایجاد بستر مناسب برای توسعه نسل پنجم شبکه ارتباطی و بومی سازی برخی از فناوری‌های این حوزه را از اهمیت‌های مهم این طرح اعلام کرد.

جدا همچنین در ادامه به سایر اهمیت‌های طرح نسل پنجم شبکه ارتباطی اشاره نمود و اعلام کرد که در حال حاضر شبکه نسل 5 در دنیا در مرحله تحقیق و مطالعات قرار دارد. وی اشاره کرد که آنها نیز سعی دارند تا پروژه‌ نسل پنجم شبکه ارتباطی را به صورت آزمایشی در کشور، طراحی و پیاده‌سازی کنند.

جدا، اعلام نمود که این طرح با عنوان 5G  اجرایی شده است و ادامه داد که در این مطالعات علاوه بر تدوین نقشه راه 5G در کشور، نسبت به بررسی سایر روش‌های ارائه خدمات 5G نیز اقدام شده است.

مجری این طرح تاکید نمود که پروژه‌ای با همکاری سازمان تنظیم مقررات در زمینه نحوه ارائه خدمات 5G در دستور کار قرار دارد و ادامه داد که پروژه نقشه راه 5G ، باعث استخراج حدود 21 پروژه تحقیقاتی، پژوهشی، رگولاتوری و کسب و کار شده است.

تفاوت‌های اصلی نسل پنجم شبکه ارتباطی با نسل چهار

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات مخابرات ایران، پس از پرداختن به ویژگی‌های نسل پنجم شبکه ارتباطی در مورد تفاوت‌های اصلی نسل پنجم شبکه ارتباطی با نسل چهار سخن گفت.

وی اعلام نمود که تفاوت اصلی شبکه 5G با 4G این است که در نسل 5 در کنار مسائل فنی به کسب و کارها هم توجه شده است، یعنی این شبکه به گونه‌ای طراحی خواهد شد که کسب و کارها و سرویس‌ها به راحتی در آن قابل راه‌اندازی باشند.

وی ادامه داد که با این فناوری شبکه در مدت یک ساعت راه‌اندازی شود و به جای آنکه پیاده‌سازی یک شبکه به مدت زمان سه ماه نیاز داشته باشد، در مدت زمان کمتری پیاده‌سازی خواهد شد.

به گفته جدا نسل پنجم شبکه ارتباطی ، با مجازی کردن و نرم‌افزاری کردن محقق می‌شود و اعلام نمود که در شبکه 5G به راحتی می‌توان شبکه را پیکربندی و راه‌اندازی نمود.

به گفته جدا، از دیگر تفاوت‌های نسل پنجم شبکه ارتباطی با نسل چهار می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پایین بودن نرخ تاخیر
  • کم شدن مصرف انرژی
  • بالا رفتن عمر مفید باتری‌ها
  • بالاتر بودن سرعت شبکه 5G در مقایسه با شبکه نسل چهار

وی در ادامه انعطاف‌پذیری و نرم‌افزاری بودن را از دیگر مزایای نسل پنجم شبکه ارتباطی اعلام نمود و ادامه داد که به دلیل همین ویژگی‌ها است که بسیاری از کشورها وارد این حوزه شده‌اند و قصد پیاده‌سازی شبکه 5G را دارند.

شبکه 5G چه زمانی راه‌اندازی می‌شود؟

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات مخابرات اعلام نمود که قرار است نمونه‌های تجاری و نسخه اولیه نسل پنجم شبکه ارتباطی در سال 2020 در دنیا راه‌اندازی شود.

وی در مورد آخرین وضعیت مطالعات 5G سخن گفت و اعلام نمود که پروژه‌های این طرح استخراج شده و یکی از پروژه‌های آن که پروژه رگولاتوری است در حال اجرا است.

جدا در پایان به وضعیت زیر ساخت‌های کشور برای بهره‌برداری از شبکه‌های نسل 5 اشاره نمود و یادآور شد که بر اساس اعلام وزارت ارتباطات قرار است تا پایان سال کل کشور تحت پوشش شبکه نسل چهارم قرار گیرد. بنابراین می‌توان با وجود زیرساخت‌های موجود، نسل پنجم شبکه ارتباطی را راه‌اندازی کرد. به گفته وی زیرساخت‌ها باید به تدریج توسعه یابند.

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر