;
coinex

تماشا کنید: شیشه‌ای که خود را ترمیم می‌کند!

شیشه‌ای که خود را ترمیم می‌کند
محققان ژاپنی موفق به ساخت نمونه‌ای از شیشه‌ شدند که می تواند خودش را ترمیم کند. این شیشه‌ خود ترمیم می‌تواند راه حل بسیار مناسبی برای سازندگان صفحه نمایش باشد.

شکستن و یا ترک خوردن صفحه نمایش، یکی از شایع‌ترین اتفاقات بوده و برندهای بزرگ صنعت موبایل جهان معمولا به دنبال راه حلی می‌گردند تا بتوانند شیشه‌های مستحکم‌تری بسازند.

با این وجود و به‌رغم تلاش‌های بسیار، هنوز هم شیشه‌ها می‌شکنند؛ اما به نظر می‌رسد که محققان ژاپنی برای این مشکل راهی مناسب پیدا کرده‌اند که می تواند آینده را تغییر دهد.

پروفسور تاکوزا آیدا (Takuzo Aida) و تیمش در دانشگاه ژاپن شیشه‌ای را ساخته‌اند که می‌تواند خودش را ترمیم کند. شیشه خودترمیم شاید مفهوم جدیدی نباشد، اما به واقع این اتفاق تاکنون رخ نداده بود و به نظر می‌رسد که این تیم ژاپنی موفق به خلق آن شده‌اند.

ماده ساخته شده تیورا پلی اتر (polyether thiourea) نامیده شده و ویژگی شیشه‌های سخت است، اما با این تفاوت که وقتی دو قطعه از این شیشه را بهم فشار دهید، پس از مدتی کوتاه بهم چسبیده و به اصطلاح خود را ترمیم می‌کنند. جالب است که پس از فرآیند ترمیم شوندگی، قطعه نهایی به نظر یک شیشه جدید و یکدست می‌رسد.

تاکنون چیزهایی که درباره شیشه خودترمیم شنیده بود، این است که حداکثر بتوانند خراش‌های بسیار سطحی را مرمت کنند، اما برای خراش‌های عمیق و یا شکستگی شیشه، هیچ راه حلی وجود نداشت. ظاهرا تیورا پلی اتر بتواند ماده مناسبی برای ساخت شیشه های نمایشگر گوشی باشد. در این صورت حتی در صورت خرد شدن شیشه هم می‌توانید آن‌ها را در کنار یکدیگر گذاشته و بهم بچسبانید!

این کشف زمانی رخ داد که محققان این دانشگاه تلاش می‌کردند تا نوعی از یک چسب جدید را توسعه دهند. پروفسور تاکوزا می‌گوید ما مطمئن نیستیم که طرحی برای تجاری سازی این ماده وجود دارد یا خیر، اما با توجه به پتانسیل بالایی که این ماده در خود دارد، می‌توان به آینده شیشه‌های خود ترمیم امیدوار بود.

ویدیویی زیر چگونگی عملکرد شیشه برای ترمیم کردن خودش را نشان می دهد.

.

منبع: ubergizmo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر