;
coinex

بررسی مایکروسافت سرفیس استودیو : یک کامپیوتر شخصی زیبا، کاربردی و قدرتمند

بررسی سرفیس استودیو مایکروسافت: یک رایانه شخصی زیبا، کاربردی و قدرتمند!

مایکروسافت همیشه در صنعت ساخت سخت افزار و نرم افزارهای کامپیوتری شهرت بسیار خوبی داشته است. در این نوشتار به بررسی مایکروسافت سرفیس استودیو ، کامپیوتر خانگی این شرکت آمریکایی خواهیم پرداخت.

مایکروسافت سرفیس استودیو

زمانی که مایکروسافت پنج سال پیش تصمیم گرفت که دوباره به واسطه ساخت سرفیس آر تی (Surface RT) وارد دنیای ساخت سخت افزارهای پردازشی شود، امکانات و زیرساخت‌های لازم را برای شروع در اختیار نداشت. در آن زمان شرکت نرم افزارساز بزرگ آمریکایی همه زیرساخت‌های خود را بر مبنای سیستم عامل چالش برانگیز ویندوز 8 بنا کرده بود؛ از این رو مجبور بود که تغییرات زیادی را در ساختار خود اعمال کند. این وضعیت باعث شد که برنامه ساخت یک کامپیوتر رومیزی برای مایکروسافت کمی به تعویق بیفتد و در نهایت در سال 2016 میلادی با عرضه مدل زیبای مایکروسافت سرفیس استودیو اجرا شود.

مایکروسافت سرفیس استودیو پا به پای همه محصولات شرکت‌های سخت افزارسازی بزرگی مثل دل و اچ پی پیش آمده و این توانایی را در خود دارد که در مسیر تک تازی آی مک (iMac) اپل هم چالش‌هایی را ایجاد کند. این محصول شاید به دلیل گران‌تر بودنش در مقایسه با آی مک نتواند در این زمینه با محصول شرکت اپل برابری کند اما زمانی که بحث از قدرت سخت افزاری مطرح می‌شود می‌تواند به راحتی وارد رقابت با آن شود.

سرفیس استودیو مایکروسافت

بررسی مایکروسافت سرفیس استودیو

نمایشگر 28 اینچی لمسی مایکروسافت سرفیس استودیو یکی از ویژگی‌های این دستگاه منحصر بفرد است که آن را در رقابت با سایر محصولات موجود در بازار نظیر آی مک به یک کامپیوتر دسکتاپ برتر تبدیل می‌کند. با این حال این ویژگی تنها مشخصه سرفیس استودیو مایکروسافت نیست که توجه مثبت منتقدان و کاربران را به خود جلب کرده است. مشخصه برتر دیگر مایکروسافت سرفیس استودیو که این دستگاه را به یک کامپیوتر رومیزی کاربردی تبدیل می‌کند، انعطاف پذیر بودن این محصول علی رغم بزرگ بودن آن است. به این نحو که سازنده آمریکایی در ساخت این دستگاه از یک لولای خاص (Zero-Gravity Hinge) استفاده کرده است که کاربر را قادر می‌سازد تا از این رایانه در قالب یک کامپیوتر دسکتاپ عادی یا تبلت فوق مدرن استفاده کند. در واقع می‌توان گفت که علی رغم این که مایکروسافت سرفیس استودیو با قطعاتی متعلق به فناوری 2 سال پیش ساخته شده است، هنوز هم به عنوان یک کامپیوتر دسکتاپ منحصر بفرد در بین کاربران و منتقدان شناخته می‌شود.

مشخصات فنی مایکروسافت سرفیس استودیو

در ادامه بررسی مایکروسافت سرفیس استودیو لازم است که نگاهی به مشخصات این دستگاه داشته باشیم:

  • پردازشگر: اینتل 7GHz کور i7 سری 6820HQ (چهار هسته‌ای با حافظه داخلی 8 مگابایت و قابلیت پشتیبانی فرکانس 3.6GHz)
  • کارت گرافیک: انویدیا جی فورس جی تی ایکس 980 ام (وی رم 4 گیگابایتی GDDR5)
  • رم: 32 گیگابایت DDR4
  • نمایشگر: 125 اینچی 4500×3000 پیکسلی از نوع پیکسل دیسپلی
  • حافظه داخلی: 2 ترابایت، دیسک حافظه هیبریدی سریع (Rapid Hybrid Drive Storage) با سرعت 5400 دور بر دقیقه در کنار یک فلش مموری 128 گیگابایت SSD
  • پورت‌های اتصالی: چهار پورت یو اس بی 3 و یک پورت کارت حافظه میکرو SD، مینی دیسپلی پورت و جک 3.5 میلی متر هدفون
  • قابلیت‌های اتصالی: وای فای 11ac و بلوتوث 4
  • سیستم عامل: ویندوز 10 نسخه 64 بیتی
  • دوربین: 5 مگاپیکسلی ویندوز هلو (Hello)
  • وزن با صفحه کلید: 56 کیلوگرم
  • ابعاد نمایشگر: 7 x 43.9 x 1.14 سانتی‌متر
  • ابعاد تکیه گاه: 25 x 22 x 3.22 سانتی‌متر
  • ویژگی‌های مثبت: قابلیت تبدیل پذیری منحصر بفرد، بهترین و بزرگ‌ترین بورد دیجیتالی برای کشیدن طرح‌های مختلف و کیفیت ساخت بسیار بالا
  • ویژگی‌های منفی: قیمت گران و قرار داشتن همه پورت‌های اتصالی در پشت دستگاه

قیمت و عرضه

قیمت و عرضه

یکی دیگر از مواردی که باید در بررسی مایکروسافت سرفیس استودیو مورد توجه قرار گیرد، قیمت این دستگاه است. محصولات سری سرفیس مایکروسافت با کیفیت ساخت و قیمت گرانی عرضه می‌شوند و این مطلب به خوبی در مورد مایکروسافت سرفیس استودیو که با قیمت پایه 2,999 دلار (معادل 12.5 میلیون تومان با احتساب دلار 4.200 تومانی در زمان نگارش)  عرضه می‌شود نیز صدق می‌کند. سازنده آمریکایی همه مدل‌های این کامپیوتر دسکتاپ خاص را با نمایشگرهای 28 اینچی 4500×3000 پیکسلی عرضه کرده است. مدل پایه این دستگاه 2,999 دلار قیمت دارد و با یک پردازشگر اینتل کور i5، رم 8 گیگابایتی، حافظه داخلی 1 ترابایتی در کنار حافظه 64 گیگابایتی SSD و کارت گرافیک انویدیا جی تی ایکس 965 با وی رم 2 گیگابایتی GDDR5 عرضه شده است.

با این حال اگر که این سخت افزارها برای شما کفایت نمی‌کنند، می‌توانید در ازای پرداخت 4,199 دلار (معادل 17.5 میلیون تومان) مایکروسافت سرفیس استودیو را با پردازشگر اینتل کور i7، رم 32 گیگابایتی و کارت گرافیک 4 گیگابایتی جی تی ایکس 980 ام خریداری کنید.

البته باید در نظر داشت که شما همچنین می‌توانید با پرداخت مبلغی معادل 4,999 دلار آی مک پرو اپل را با سخت افزارهای قدرتمندتری نظیر پردازشگر هشت هسته‌ای اینتل Xeon، کارت گرافیک وگا AMD با هشت گیگابایت حافظه HBM2، 1 ترابایت حافظه داخلی SSD و یک نمایشگر 5 کی خریداری کنید. نمایشگر به کار رفته در ساخت آی مک اپل پرو توانایی پشتیبانی فرامین لمسی را ندارد اما پورت‌های کاربردی و جدیدتری نظیر تاندربولت 3 را در اختیار شما می‌گذارد. در مجموع می‌توان گفت که کامپیوتر دسکتاپ مایکروسافت سرفیس استودیو یک محصول بسیار گران قیمت است به این نحو که می‌توانید پیشرفته‌ترین مدل ایکس پی اس 27 دل را با بهایی معادل 3,299 و قدرتمندترین مدل انوی 27 اچ پی را با بهایی معادل 1,799 دلار خریداری نمایید.

طراحی

در دنیای کامپیوترهای دسکتاپ انواع مختلفی از محصولات کاربردی وجود دارد. رایانه‌های آی مک باریک اپل و دستگاهی با شش اسپیکر نظیر ایکس پی اس 27 دل از جمله این محصولات هستند اما هیچ یک از این رایانه‌ها سادگی و زیبایی سرفیس استودیو مایکروسافت را ندارند. تا این حد که هر قدر هم که در انتخاب کردن یک کالا مشکل پسند باشید، باز هم در اولین نگاه به سرفیس استودیو مایکروسافت عاشق این دستگاه می‌شوید و این یکی از مهمترین نکاتی است که در بررسی مایکروسافت سرفیس استودیو از لحاظ ظاهری با آن مواجه خواهیم شد.

این شرکت در طراحی ساخت کامپیوتر رومیزی مایکروسافت ، همه قطعات را به یک قسمت تکیه گاهی برده است از این رو می‌توان گفت که مایکروسافت سرفیس استودیو در ظاهر فقط یک نمایشگر لمسی با حاشیه‌های باریک است؛ یک پنل نمایشگر فاقد برآمدگی پشتی با ضخامت 12.5 میلی متر که در واقع باریک‌ترین نمایشگر موجود محسوب می‌شود. مایکروسافت لوگوی خود را در پایین این نمایشگر نصب کرده است تا زیبایی سرفیس استودیو را افزایش دهد.

طراحی

مایکروسافت سرفیس استودیو یک کامپیوتر دسکتاپ مدرن و زیبا با لبه‌های صاف و منحصر بفرد به شمار می‌آید. این دستگاه به یک قسمت تکیه گاهی تقریبا ساده مجهز شده است که زیبایی این محصول را دو چندان می‌کند. یکی از اجزای خاص مایکروسافت سرفیس استودیو یک خط باریک است که در اطراف قسمت تکیه گاهی آن قرار داده شده است تا مکانیزم خنک سازی لازم برای محافظت از اجزای پردازش کننده ماژولار این دستگاه را فراهم سازد. مایکروسافت در حفظ کردن این ویژگی زیباشناختی کمی محافظه کارانه عمل کرده به این نحو که همه پورت‌های اتصالی یو اس بی 3 سرفیس استودیو را به پشت این قسمت دستگاه انتقال داده است.

طراحی

سرفیس استودیو فاقد پورت تاندربولت و یو اس بی نوع سی است از این رو شما نمی‌توانید دیسک‌های حافظه خارجی سریع را به این محصول زیبا متصل سازید. مایکروسافت یک ماوس و صفحه کلید بی سیم را نیز به همراه یک قلم سرفیس پن در اختیار خریداران سرفیس استودیو قرار داده است.

نمایشگر

صفحه نمایش و کیفیت تصاویر خروجی نیز یکی دیگر از مواردی است که در بررسی مایکروسافت سرفیس استودیو  از اهمیت بالایی برخوردار است. در حال حاضر نمایشگرهای دسکتاپ بسیار خوبی در بازار وجود دارد. نمایشگرهای 5 کی آی مک و 8 کی رایانه دل از جمله این محصولات هستند. اما در این میان صفحه نمایش مایکروسافت سرفیس استودیو برتری را کسب می‌کند. این نمایشگر 4500 در 3000 پیکسلی بالاترین رزولوشن موجود در دنیای نمایشگرهای رایانه‌های دسکتاپ را ندارد اما می‌تواند تصاویر و فیلم‌های مختلف را در مقایسه با یک نمایشگر 4 کی با کیفیت بهتری نشان دهد.

این سبک طراحی در کنار نسبت تصویر 3 به 2 نمایشگر سرفیس استودیو شما را قادر می‌سازد تا چهار پنجره از چهار نرم افزار مختلف را به راحتی به طور همزمان مشاهده کنید. در واقع می‌توان گفت که اندازه و رزولوشن تصویر صفحه نمایش رایانه دسکتاپ مایکروسافت دقیقه همان اندازه‌ای است که باید باشد. مایکروسافت نسبت کنتراست و وسعت رنگ منحصر بفرد خود را به جدیدترین نسل از نمایشگرهای پیکسل دیسپلی خود نیز انتقال داده است. این نمایشگرها می‌توانند پروفایل‌های رنگ مختلفی نظیر sRGB، Vivid و DCI-P3 را نیز در اختیار شما بگذارند.

نمایشگر

یکی دیگر از نقاط قوتی که در بررسی مایکروسافت سرفیس استودیو با آن مواجه می‌شویم، لولای تکیه گاهی Zero Gravity Hinge این دستگاه است. این مکانیزم می‌تواند وزن نمایشگر 5.9 کیلوگرمی سرفیس استودیو را به راحتی تحمل کند و آن را به راحتی حرکت دهد. مایکروسافت نمایشگر لمسی استودیو را به نحوی طراحی کرده است که کاربر بتواند به راحتی آن را به صورت یک تبلت قرار دهد و طراحی‌های خود را بر روی آن انجام دهد. شما در واقع می‌توانید این نمایشگر را در هر زاویه‌ای که می‌خواهید قرار دهید و طرح‌های خود را بر روی آن مشاهده یا رسم کنید.

مایکروسافت این امکان را فراهم ساخته است که کاربر بتواند مطالب خود را به راحتی همان طور که بر روی یک سرفیس پرو 4 یا سرفیس بوک رسم می‌کند، بر روی سرفیس استودیو هم بکشد. نمایشگر سرفیس استودیو تعامل بسیار خوبی نیز با قلم اس پن دارد از این رو شما می‌توانید به راحتی طرح‌های خود را به کمک این گجت هوشمند بر روی این رایانه منحصر بفرد بکشید.

نمایشگر

سرفیس دایال (Surface Dial) نیز یکی از قابلیت‌های جدیدی است که در بررسی مایکروسافت سرفیس استودیو با آن مواجه می‌شویم. این وسیله یک ماژول با توانایی پشتیبانی قابلیت اتصالی بلوتوث است و شما را قادر می‌سازد تا تنظیمات سرفیس استودیو و نرم افزارهای مختلف را به کمک آن تغییر دهید. سرفیس دایل طراحی مبتکرانه‌ای دارد و می‌تواند حرکت‌های چرخشی را نیز پشتیبانی کند.

شما می‌توانید با چرخاندن این سخت افزار جالب یک منو را باز کنید و به کمک آن میزان روشنایی، صدا و بزرگ نمایی محتوایت نمایش داده شده بر روی نمایشگر سرفیس استودیو را تغییر دهید. این وسیله در نرم افزارهای طراحی مختلف ابزارهای مختلف آن نرم افزارها را در اختیار کاربر می‌گذارد، اندازه قلم را تغییر می‌دهد و علاوه بر این می‌تواند امکان برگرداندن تغییرات طراحی به مراحل مختلف را نیز برای کاربر فراهم سازد.

سرفیس دایل (Surface Dial)

کار کردن با سرفیس دایال در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد. اما اگر که می‌خواهید پروسه‌های طراحی خود را بدون هیچ وقفه‌ای با کمک آن انجام دهید باید کمی تمرین کنید تا بتوانید به راحتی از این گجت هوشمند استفاده نمایید. با این حال می‌توان گفت که تنها هنرمندان و طراحان حرفه‌ای بیشترین میزان کارایی را از این سخت افزار جانبی دریافت می‌کنند. یکی دیگر از محدودیت‌های سرفیس دایال ساکن نماندن این دستگاه بر روی نمایشگر مایکروسافت سرفیس استودیو است.

عدم توانایی تغییر دادن رنگ در نرم افزارهای فرش پینت (FreshPaint) و پینت اسکچ (PaintSketch) و عدم پشتیبانی نرم افزارهای مجموعه آدوب (Adobe) نظیر فوتوشاپ (Photoshop) و همچنین برنامه‌های لایت روم (Lightroom)، پریمیر (Premier) و ایلوستریتور (Illustrator) از دیگر نقاط ضعف سرفیس دایال محسوب می‌شوند.

سرفیس دایل (Surface Dial)

مایکروسافت گفته است که به زودی این محدودیت‌ها را برطرف می‌کند. این سازنده چند وقت پیش با شرکت آدوب قرارداد بست تا بتواند برخی از نقاط ضعف سرفیس دایال را در زمینه پشتیبانی نرم افزارهای این شرکت برطرف سازد با این حال در صورتی که از مایکروسافت سرفیس استودیو استفاده می‌کنید، می‌توانید با نصب بروزرسانی Creators Update و جدیدترین نسخه از سیستم عامل ویندوز 10 کارایی بیشتری را از سرفیس دایال دریافت کنید. این گجت هوشمند کارایی‌های بسیار زیادی دارد و در آینده‌ای نزدیک قابلیت‌های بیشتری را در اختیار شما می‌گذارد؛ اما در حال حاضر توصیه می‌کنیم که از پرداخت فاکتور 99 دلاری خرید این سخت افزار صرف نظر کنید.

سرفیس دایل (Surface Dial)

بررسی مایکروسافت سرفیس استودیو در زمینه آزمون‌های بنچمارک

بررسی عملکرد در تست‌های بنچمارک، یکی از مهمترین نکات در بررسی مایکروسافت سرفیس استودیو  است. کامپیوتر دسکتاپ مایکروسافت در تست‌های بنچمارک امتیازات زیر را کسب کرده است:

  • 3D مارک اسکای درایور: 21,345
  • فایر استرایک: 8,103
  • تایم اسپای: 2,986
  • ساین بنچ سی پی یو: 604 cb (گرافیک: 104 فریم بر ثانیه)
  • گیک بنچ 4 تک هسته‌ای: 3,443
  • گیک بنچ 4 چند هسته‌ای: 13,308
  • پی سی مارک 8 هوم تست: 3,234
  • پی سی مارک 8 (عملکرد باتری): 7 ساعت و 39 دقیقه
  • د دویژن: (با رزولوشن 1080 پیکسلی، با تنظیمات حالت ULTRA) : فریم ریت 56
  • د دویژن: (با رزولوشن 1080 پیکسلی، با تنظیمات حالت LOW): فریم ریت 106
  • جی تی ای: (با رزولوشن 1080 پیکسلی، با تنظیمات حالت ULTRA): فریم ریت 32
  • جی تی ای: (با رزولوشن 1080 پیکسلی، با تنظیمات حالت LOW): فریم ریت 162

بررسی مایکروسافت سرفیس استودیو  : کارایی

شاید در نگاه اول از این که مایکروسافت سرفیس استودیو به یک تراشه و واحد پردازش گرافیکی 2017 مجهز نشده است، کمی دلسرد شوید. با این حال بد نیست بدانید که این کامپیوتر خانگی مایکروسافت می‌تواند به راحتی با سایر رقیبان 2017 خود رقابت کند. سرفیس استودیو می‌تواند به واسطه کارت گرافیک پیشرفته و قدرتمند خود عملکرد بسیار بهتری را در مقایسه با ایکس پی اس 27 دل و آی مک پرو اپل در اختیار شما بگذارد. این دستگاه در تست فایر استرایک امتیاز بسیار بیشتری را در مقایسه با این دو محصول کسب کرده است؛ البته باید در نظر داشت که محصول خاص مایکروسافت قدرت پردازشی بسیار چشمگیری ندارد به همین دلیل در تست‌های بنچمارک تعیین قدرت پردازشگر امتیاز کمتری را کسب کرده است.

کارایی

سرفیس استودیو می‌داند که چگونه کارهای شما را انجام دهد. این رایانه دسکتاپ به راحتی فرآیندهای مختلف را انجام می‌دهد حتی زمانی که کاربر در دو مرورگر بیش از 24 سربرگ را باز کرده و علاوه بر این نرم افزارهای گوگل موزیک (Google Music)، اسلک (Slack) و آدوب فوتوشاپ را نیز اجرا کرده باشد. شما حتی می‌توانید نرم افزار لایت روم را نیز به راحتی بر روی سرفیس استودیو اجرا کنید. به کمک سرفیس استودیو همچنین می‌توانید بازی اوور واچ (Overwatch) را نیز با حداکثر رزولوشن تصویر و پیشرفته‌ترین تنظیمات ممکن اجرا نمایید بدون این که با مشکلات گرافیکی مواجه شوید.

کارایی

برجسته‌ترین ویژگی سرفیس استودیو در زمینه کارایی و راندمان که در بررسی مایکروسافت سرفیس استودیو به آن برمی‌خوریم، عملکرد سریع این کامپیوتر شخصی خاص در اجرای برنامه‌های مختلف است. مایکروسافت برای این که کارایی این محصول را افزایش دهد از فناوری حافظه سریع (Rapid Storage Technology) اینتل استفاده کرده است تا یک درایو 2 ترابایتی را در کنار یک فلش مموری 128 گیگابایتی در مایکروسافت سرفیس استودیو در اختیار شما بگذارد. این ترکیب ساختاری باعث می‌شود که درایو سخت همه کارهای سنگین را در هنگامی که بخش کوچک‌تری از داده‌های کاربر در حافظه SSD در حال تقسیم بندی است، در زمینه ذخیره سازی انجام دهد. ترکیب ذخیره سازی به کار رفته در سرفیس استودیو شاید سرعت بالایی را ارائه نکند اما کارهای مختلف را به راحتی انجام می‌دهد.

سخن آخر

در مجموع و پس از بررسی مایکروسافت سرفیس استودیو به طور کلی می‌توان گفت که این دستگاه، یک کامپیوتر دسکتاپ منحصر بفرد است و به راحتی توجه هر کاربری را به خود جلب می‌کند. با این حال قیمت بسیار گرانی دارد از این رو گاهی کاربر از خریدنش صرف نظر می‌کند. اگر که صرفا می‌خواهید برای انجام کارهای روزمره یا اداری خود از یک رایانه با این سبک طراحی استفاده کنید، آی مک اپل، ایکس پی اس 27 دل یا انوی 27 اچ پی انتخاب بهتری برای شما محسوب می‌شود. در این میان توصیه می‌شود که افرادی هم که با ویرایش سازی فیلم یا عکس سر و کار دارند به جای سرفیس استودیو از یک رایانه ارزان‌تر AIO با سخت افزارهای بهتر یا یک رایانه شخصی ساده قدرتمند استفاده کنند.

با این حال اگر که یک هنرمند یا طراح هستید سرفیس استودیو می‌تواند کارایی بهتری را در مقایسه با تبلت‌های واکام (Wacom) در اختیار شما بگذارد. این دستگاه علاوه بر این که می‌تواند امکان کشیدن و بررسی یک طرح را به راحتی برای شما فراهم سازد، به واسطه نمایشگر باکیفیت پیکسل دیسپلی خود تصاویر را با کیفیت بسیار بهتری در مقایسه با نمایشگر سینتیک (Cintiq) واکام یا نمایشگر 27 اینچی کانواس (CANVAS) دل به شما نشان می‌دهد به همین دلیل می‌توان گفت که سرفیس استودیو برای هنرمندان و طراحان کارایی بهتری دارد. رایانه دسکتاپ مایکروسافت بدون شک یکی از برترین رایانه‌های عرضه شده در بازار است اما هیچ لزومی ندارد که یک کاربر بخواهد بهای آن را برای انجام کارهای روزمره خود بپردازد. این دستگاه بهترین رایانه دسکتاپ AIO عرضه شده در بازار به شمار می‌آید اما پرداخت قیمت سنگین آن تنها برای هنرمندان و طراحان حرفه‌ای قابل توجیه است.

.

منبع: techradar

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    الان دلار شده 29
    خدا ب دادمون برسه

    پاسخ